Μείζον θέμα, που αναμένεται να προσλάβει διαστάσεις, προκάλεσε η απόφαση του Δημάρχου Τήλου κ Τάσου Αλιφέρη να καταγγείλει ως παράνομες τις διαδικασίες που ακολουθεί η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για τη θεμελίωση συνεργασίας με ανώνυμη εταιρεία για τη στήριξη των μικρών νησιών στην σύνταξη μελετών και την υλοποίηση πράξεων (έργων και ενεργειών) της τρέχουσας και της επόμενης προγραμματικής περιόδου.
Ο κ Αλιφέρης, που παρέλαβε προχθές σχετικό ενημερωτικό έντυπο της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, το επέστρεψε με σημείωση – απάντηση, στην οποία αναγράφει το εξής απίθανο:
«Είστε τόσο απατεώνες;;; Τάσος Αλιφέρης».
Στο ενημερωτικό έγγραφο της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου που απεστάλη στους δήμους Μεγίστης, Κάσου, Σύμης, Τήλου, Νισύρου, Λέρου, Καλύμνου, Αστυπάλαιας, Πάτμου, Λειψών, Αγαθονησίου και Ολύμπου Καρπάθου αναφέρονται τα εξής:
«Μετά την συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στην Ρόδο προσφάτως μεταξύ του ΓΓ της ΠΝΑ και συνεργατών του με κλιμάκιο της ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ, καθώς επίσης του Κλιμάκιου με τον Νομάρχη Δωδεκανήσου προχωρούμε στην διερεύνηση της δυνατότητας θεμελιωμένης συνεργασίας (πάντα κατόπιν της συναίνεσης των δημοτικών αρχών) με στόχο την στήριξη των μικρών νησιών στην σύνταξη μελετών και την υλοποίηση πράξεων (έργων και ενεργειών) της τρέχουσας και της επόμενης προγραμματικής περιόδου.
Προκειμένου λοιπόν να επικαιροποιήσουμε και να συμπληρώσουμε τις διαθέσιμες πληροφορίες μας αναφορικά με έργα κυρίως του τρίπτυχου Υδατα Αποχέτευση και ΒΙΟΚΑ – Απορρίμματα (ΧΥΤΑ/ΧΑΔΑ/ΣΜΑ) που περιλαμβάνονται στον προγραμματισμό σας παρακαλούμε, να αποστείλετε στοιχεία και πληροφορίες προκειμένου να συμπληρώσουμε την πληροφοριακή μας βάση.
Τα στοιχεία συγκεντρώνει ο συνεργάτης μηχανικός του ΓΓ της ΠΝΑ, Αντώνης Χατζηιωάννου (που είναι πάντα στη διάθεση σας για κάθε πληροφορία) στο….»
Ο κ Αλιφέρης εξήγησε τους λόγους που τον οδήγησαν στην ως άνω ενέργεια με επιστολή που απηύθυνε χθες στην “δ”.
Επισημαίνει συγκεκριμένα τα εξής:
“Δεν φτάνει που χάθηκαν ομολογημένα, όπως απέδειξα στο τελευταίο Περιφερειακό Συμβούλιο της 16ης Ιουνίου της Σύρου 74.000.000,00 ¤.
Δεν φτάνει που μία από τις αιτίες αυτής της απώλειας δημοσίων εσόδων από βαριά αμέλεια ήταν και η διαδικασία που είχε επιλεγεί για την εκτέλεση έργων από την ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ στα μικρά νησιά, επανέρχονται κάποιοι και τα δίνουν όλα και της τρέχουσας και της επόμενης προγραμματικής περιόδου στην ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ όπως φαίνεται από το περίεργο έγγραφο που επισυνάπτω.
Καλούν τους μικρούς και αδύνατους Δήμους να «θεμελιώσουν συνεργασία με την ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ για την σύνταξη μελετών, την υλοποίηση πράξεων (έργων και ενεργειών) της τρέχουσας και της επόμενης προγραμματικής περιόδου».
Το κάνουν αυτό αφού πρώτα έχουν εξαντλήσει τους μικρούς δήμους με απίστευτες γραφειοκρατικές απαιτήσεις και με κωλυσιεργίες που προκαλούν σκανδαλώδεις καθυστερήσεις στην δημοπράτηση ώριμων έργων για να πέσουν σαν ώριμα φρούτα στην αγκαλιά της «μεγάλης εταιρείας» .
Ακόμα και αν αυτή τη φορά τα έργα υλοποιηθούν σκάνδαλο θα υπάρξει, αφού με αυτήν τη μέθοδο πολλά μα πάρα πολλά χρήματα δεν θα πάνε σε τοπικούς μελετητές και εργολάβους. Μιλάμε για δεσμεύσεις πέραν του ποσού των 100.000.000 ¤.
Δεν υπάρχει περίπτωση με τις σημερινές κυβερνητικές κατευθύνσεις να επιτραπεί μια τέτοια απώλεια πόρων. Και αυτή είναι η μοναδική ελπίδα.
Γιατί χάσαμε και δεν ακούμε ούτε τα τοπικά επιμελητήρια ούτε άλλους καθ’ ύλην αρμόδιους, θεσμικούς παράγοντες να υπερασπίζονται τα δίκαια και τις αρχές που ετάχθησαν να υπηρετήσουν.
ΤΑΣΟΣ ΑΛΙΦΕΡΗΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΤΗΛΟΥ”.
Ο κ Αλιφέρης απέστειλε εξάλλου στη “δ” και τα όσα σχετικά με το ζήτημα είχε επισημάνει στο πρόσφατο περιφερειακό συμβούλιο…
“…Είχα μιλήσει για «υπεξαίρεση». «Έρχεται κάποιος και παίρνει 17 εκατομμύρια από το Πρόγραμμα για να κάνει τις συνολικές χρηματοδοτήσεις και υπάρχουν συγκεκριμένες αντιδράσεις που λένε ότι δεν θα γίνει αυτό. Βέβαια εδώ να πούμε τις ευθύνες, μόνο εκεί τις βλέπω, κύριε Νομάρχη, τις ευθύνες. Ότι σχολιάζουμε, δεν αποφασίζουμε» «Πώς λέγεται αυτό; Να χρησιμοποιήσω όρους ανάλογους με αυτά που φέρνανε από την Τοπική Αυτοδιοίκηση; Υπεξαίρεση» 17.000.000,00 ¤
Είχα ζητήσει την σύμβαση ανάμεσα στη διαχειριστική αρχή και στην Εγνατία και το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας για τις περίφημες συνολικές χρηματοδοτήσεις όπου τουλάχιστον 17 εκατομμύρια ευρώ υπεξαιρέθηκαν από τα μικρά νησιά.
Αυτό είναι ιδιαίτερα σοβαρό αν αναλογισθεί κανείς ότι τα μικρά νησιά είναι ο κατ’ εξοχήν προνομιακός χώρος εκτέλεσης του προγράμματος αφού αφορά αποκλειστικά και μόνο την σύγκλιση. Τα προγράμματα αυτά υφίστανται για να συγκλίνουν τις οικονομίες ανάμεσα στα κράτη, στις περιφέρειες και ενδοπεριφερειακά. Η αντίρροπη κίνηση θα μπορούσε να δικαιολογηθεί μόνο από ενδεχόμενη αμέλεια ή αστοχία. Δυστυχώς όμως κανείς εχέφρων δεν μπορεί να το ισχυρισθεί αυτό αφού η προσπάθεια αυτή όπως έχει ομολογηθεί σχεδόν από όλους, ήταν άγονη όπως φαίνεται από τα πρακτικά της συνεδρίασης του 2008 και του 2006 που όμως παρ’ όλα αυτά άναψε το πράσινο φως γι’ αυτή τη διαδικασία.
Ένα άλλο δυσμενές σημείο της συμπεριφοράς των χειριστών αυτής της διαδικασίας είναι ότι στη συνεδρίαση του 2008 ο κ. Γενικός αναφέρει:
«στο χρόνο που απέμενε για την ολοκλήρωση του Τρίτου Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης Εμείς, ως οφείλαμε, εντάξαμε το 2006 που ξεκίνησε ουσιαστικά αυτό το Μέτρο το Πρόγραμμα και τα έργα. Το συντονισμό και το σχεδιασμό της δράσης ασκεί η Ειδική Επιτροπή Συντονισμού και η Τεχνική Γραμματεία. Στην πρόσφατη, αναφέρουμε πριν 20 μέρες περίπου, συνεδρίαση της Επιτροπής Συντονισμού στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, αφού διαπιστώθηκε αδυναμία υλοποίησης των έργων αυτών,»
«Σχετικά τώρα με το θέμα της αξιοποίησης των πόρων που είχαν δεσμευθεί στο συγκεκριμένο Μέτρο, θα ήθελα να ενημερώσω ότι έχοντας επίγνωση των δυσκολιών που θα αντιμετώπιζε η υλοποίηση αυτού του καινοτόμου για τα δεδομένα μεθόδου και της συνολικής επιχορήγησης, δημιουργήσαμε μια υπερδέσμευση…»
Στην ίδια συνεδρίαση ο κ. Βουτσίνος :
«Να θυμίσω ότι έχουμε και μία πολύ μεγάλη υπερδέσμευση στο Πρόγραμμα που έχει να κάνει με την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Ήδη από τον τρίτο κύκλο αλλά πολύ περισσότερο με τον τέταρτο, ο οποίος βέβαια δεν έχει ενταχθεί ακόμα στο Πρόγραμμά μας, έχουμε μια πολύ μεγάλη υπερδέσμευση σε επενδύσεις μικρομεσαίων, που φτάνει τα 40 εκατομμύρια ευρώ.»
«Με την σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής η οποία να σας ενημερώσω ότι δεν ήταν θετική αρχικά στο να γίνει αυτό. Δεν ήθελε να μεταφερθούν ενισχύσεις μικρομεσαίων επιχειρήσεων στον ¶ξονα για τα Μικρά Νησιά. Ήθελε να γίνουν πρόσθετα έργα σε αυτά τα νησιά, όμως επειδή τα περιθώρια να γίνουν μπρος τα έργα, αλλά και μετά την αστοχία του έργου της Εγνατίας ήταν πάρα πολύ περιορισμένα, αποδέχθηκε να αξιοποιήσουμε αυτούς τους πόρους ενισχύοντας μικρομεσαίες επιχειρήσεις και αυτές με τον τρόπο τους συνεισφέρουν στην ανάπτυξη των μικρών αυτών νησιών».
Τι συμβαίνει:
1)που πήγαν τα χρήματα στην πραγματικότητα;
2) Οι μικρομεσαίες ήταν σε περιοχές σύγκλισης ή απόκλισης
3) Γιατί ήδη είχε προβλεφθεί αυτή η υπερδέσμευση σε ένα τόσο ευαίσθητο πολιτικό μέτρο και τι θα γινόταν αν αποτύγχανε ή αποτυχία των ολοκληρωμένων χρηματοδοτήσεων;
Υπάρχουν και άλλα ερωτήματα όμως η ουσία παραμένει:
Η κατ’ εξοχήν περιοχή εφαρμογής του προγράμματος είχε απώλεια πόρων. Αυτό βάζει 2 ζητήματα
• Η διαχείριση αυτή δεν είναι συμβατή με την κεντρική επιδίωξη του προγράμματος που είναι η σύγκλιση
• Αν αυτή η απώλεια πόρων ήταν κάτω και της βαριάς αμέλειας για να μην χαρακτηρισθεί υπεξαίρεση είναι δουλειά και αρμοδιότητα άλλων.
Όμως η απώλεια πόρων είναι μια εκτενέστερη εκτροπή της διαδικασίας και όχι μόνο στο 5.11 και τις συνολικής χρηματοδότησης.
Έχουμε μια σειρά από έργα ενταγμένα, άλλα πληρωμένα, άλλα μισοπληρωμένα από εθνικούς πόρους να εντάσσονται στο ΠΕΠ. Είναι πανομοιότυπη και η παρουσίαση αυτής της διαδικασίας που ακολουθείται σε αυτό.
Στο ίδιο περιφερειακό συμβούλιο του 2008.
Στην αρχή ο Πρόεδρος αναφέρει γενικώς τις τροποποιήσεις. Στη συνέχεια ο κ. Βουτσίνος…
«Ουσιαστικά ενισχύουμε με κάποιο ποσό και διευρύνουμε την επιλεξιμότητα του Μέτρου 1.1, του Μέτρου για τις Εναέριες Μεταφορές και αυτό γίνεται γιατί μεταφέραμε, σε συνέχεια αυτών που είπε και ο κύριος Γενικός Γραμματέας, το προηγούμενο διάστημα δύο έργα που ήταν ενταγμένα στο Τομεακό Πρόγραμμα Μεταφορών, το ΣΑΑΣ, το αεροδρόμιο της Ρόδου και το αεροδρόμιο της Καλύμνου, τα μεταφέραμε από το Τομεακό Πρόγραμμα στο Περιφερειακό, γιατί ήταν έργα ολοκληρωμένα, με σημαντικές πληρωμές και μας βοήθησαν με ένα ποσό περίπου 27 εκατομμύρια ευρώ στην απορρόφηση του Προγράμματος.» 27.000.000,00 ¤
Αεροδρόμιο Ρόδου.
Πληρώνεται από το σπατόσημο αλλάζει ταμπέλα και γίνεται τρίτο κοινοτικό πλαίσιο στήριξης-υπεχωδε και αλλάζει η ταμπέλα και γίνεται 3ο κοινοτικό πλαίσιο ΠΕΠ νοτίου Αιγαίου, προχωρά η συζήτηση και ο πρόεδρος μιλάει αμέσως αλλά φανερώνει την δημιουργική λογιστική λέγοντας:
«Όσον αφορά την κουβέντα περί δημιουργικής λογιστικής. Καταρχήν, οι εντάξεις των αεροδρομίων και η αύξηση του ποσού του Μέτρου έγινε μετά από διαδικασία συγκεκριμένη, που προβλέπεται. Υπήρξε μία αρνητική απάντηση, οι άλλοι, όσοι δεν απαντούν, γνωρίζετε πολύ καλά, που συμμετέχετε, θεωρούνε θετική την άποψη και εν πάση περιπτώσει, θα τα πούμε, θα τα πούμε αναλυτικά αυτά, αναλυτικά σας μιλάω, δεν λέω κάτι μυστικό.
Έλεγα, λοιπόν, ότι υπήρξε μία αρνητική απάντηση από τον κ. Μπάϊλα και υπήρχαν, από ό,τι ξέρω, μη αρνητικές άλλες απαντήσεις, αν δεν κάνω λάθος. Η θετική απάντηση, κύριε Νομάρχα, και πρέπει να το ξέρετε, επειδή συμμετέχετε χρόνια σε αυτά τα όργανα είναι όταν δεν υπάρχει απάντηση, υπάρχει θετική απάντηση γραπτά.
Έλεγα λοιπόν ότι τα 20 εκατομμύρια ή τα 25 εκατομμύρια που φθάσαμε να εντάξουμε σε ένα Πρόγραμμα, προκειμένου να μην χαθούν πόροι για την Περιφέρεια, έγιναν προκειμένου να καλυφθούν αδυναμίες φορέων υλοποίησης των έργων, γιατί και εγώ πολύ εύκολα μπορεί να πετάξω το μπαλάκι στο Χ φορέα υλοποίησης γιατί δεν έφερε αυτές τις δεσμεύσεις που είχε κάνει. «
Επανέρχεται ο κ. Βουτσίνος που εν τω μεταξύ φαίνεται οι συνθήκες κρίθηκαν ευνοϊκές για περισσότερες αποκαλύψεις και αναφέρει τα έργα
«Τα έργα που χρηματοδοτήθηκαν από το σπατόσημο και τελικά ήρθαν στο ΠΕΠ και στο Μέτρο 1.1 του Προγράμματος έχουν προϋπολογισμό, εύκολα τον αθροίζει κάποιος μέσα απ’ τους πίνακες, 40 εκατομμύρια ευρώ, μαζί με τα δύο τελευταία που εντάξαμε: το αεροδρόμιο της Ρόδου και το αεροδρόμιο της Καλύμνου» 40.000.000 ¤
Ο ίδιος στο ίδιο Περιφ. Συμβούλιο την ίδια μέρα ο ίδιος προσθέτει άλλα 6 εκατομμύρια ευρώ δημιουργικής λογιστικής
«Τώρα εκτός απ’ τα έργα των αεροδρομίων που εντάχθηκαν και είχαν χρηματοδοτηθεί από το σπατόσημο, εντάχθηκαν και έργα περίπου 6 εκατομμυρίων ευρώ, όχι 6, λιγότερα, 5 ίσως, από το ΘΗΣΕΑ στο ΠΕΠ, έργα που ήταν άλλα προχωρημένα και άλλα αναλάβαμε την χρηματοδότησή τους από ένα σημείο και μετά» και εξηγεί την διαδικασία «Η επιλογή των έργων του ΘΗΣΕΑ που έφυγαν από τον ΘΗΣΕΑ και ήρθαν στο ΠΕΠ έγινε από εμάς, αφού ελέγξαμε τα έργα του ΘΗΣΕΑ, ατελείωτες λίστες, μέχρι και χθες ο συντονιστής του Προγράμματος ΘΗΣΕΑΣ μου ξαναέφερε τους πίνακες να τους ψάξουμε πάλι μήπως και υπάρχει κάποιο έργο. Τους έχουμε ψάξει δύο – τρεις φορές μέχρι τώρα και έπρεπε να είναι αυτά τα έργα. Έργα που να συνάδουν με το σχεδιασμό του ΠΕΠ.»
Μετά από διαλογική συζήτηση με την κ. Ρήγα κλείνει το ποσό της δημιουργικής λογιστικής στα 46 εκατ. ευρώ αφήνοντας αναπάντητα ερωτηματικά όπως π.χ. τα 11 εκατ. από τον αναπτυξιακό νόμο που πληρώθηκαν από εθνικούς πόρους κα πιστώθηκαν στο ΠΕΠ. 57.000.000,00 ¤
Το πρόβλημα είναι :
– ο εξευτελισμός όλων των διαδικασιών και ελέγχων αφού ομολογείται ότι έχουν γίνει πληρωμές και ο φάκελος έργων είναι άδειος.
Που είναι όλοι αυτοί με τους, βασιλικούς μισθούς για την αρτιότητα σχεδιασμού υλοποίησης και ολοκλήρωσης έργου. Φαντασθείτε το φάκελο που έχει πληρώσει ένα από αυτά τα διπλά και τριπλά πληρωμένα έργα, τι περιέχει,
Μήπως έγκριση ένταξης του έργου στο ΠΕΠ;
Διαδικασία προκήρυξης και έγκρισης όρων;
Πρακτικά δημοπρασίας ;
Διαδικασία επιλογής αναδόχου;
Λογαριασμοί;
Σε ποιον ανάδοχο;
Τιμολόγια τίνος;
Γενικό σύνολο παραδεκτών φτερωτών εκατομμυρίων
17.000.000, 00 +57.000.000,00 =74.000.000,00 ¤
Το βέβαιο και πάλι απώλεια πόρων αυτήν τη φορά για την περιφέρεια και πάλι πρέπει να αποδειχθεί ότι είναι κάτω από βαριά αμέλεια για να μην είναι κακούργημα και ποιος θα το αποδείξει σε ποιον;
Είχα καταγγείλει στο προηγούμενο Περιφερειακό Συμβούλιο το πολιτικό ΚΑΡΤΕΛ, που υποθάλπτει, καλλιεργεί και συγκαλύπτει αυτές τις διαδικασίες. Μήπως όμως επεκτείνεται και σε άλλους χώρους. Σε κάθε περίπτωση σε όσους πιστεύουν ότι η Δημιουργική Λογιστική που μας φέρνει στο σημείο να λέμε λεφτά υπήρχαν που πήγαν τα λεφτά, είναι μια διαδικασία που νομιμοποιείται στο καθαρτήριο του δήθεν εθνικού συμφέροντος για δήθεν προσπάθεια μη απώλειας πόρων και η διαβεβαίωση ότι αυτό γινόταν και παλιότερα πρέπει να πούμε απλά: ΑΥΤΑ ΤΕΛΕΙΩΣΑΝ
Το μόνο που προσέφεραν ήταν χρεωκοπία της οικονομίας και ανυποληψία ενός έθνους που το χαρακτήριζε πάντα η αξιοπρέπεια.
Που πήγαν τα λεφτά;;;;
Αυτά δεν τα ανέφερα για να κάνω πολιτικά σχόλια. Είναι εισαγωγή για να μην ακούσουμε γελοίες ενστάσεις αιτιολογίες ακόμα και μια μέρα διαδικαστικής καθυστέρησης εκκίνησης του ΕΣΠΑ από τους ίδιους που πλήρωσαν άδειους φακέλους,.
– Να είναι αδιαπραγμάτευτο να χρηματοδοτηθούν μόνο μελέτες των περιοχών της περιφέρειας που ανήκουν στο στόχο της σύγκλισης με πρώτα τα μικρά νησιά που και με τον Καλλικράτη δυστυχώς παραμένουν ως έχει
– Μην ξανατολμήσει κανείς να εξαντλήσει την αυστηρότητά του στα μικρά νησιά και να καταπίνει αεροδρόμια με δίμετρες ταμπέλες,
Όσο αντέχει ο Γ. Παπανδρέου αυτά ισχύουν σε διαφορετική περίπτωση είναι βέβαιο ότι θα μας τιμωρήσουν αμείλικτα όπως πάντα έκαναν».
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/varitates-katigories-kata-tis-periferias/