«Το δημόσιο σχολείο οδηγείται σε επικίνδυνα μονοπάτια»

«Επιτακτική είναι η ανάγκη να συνεχιστεί ο αγώνας μας γιατί η συγκυβέρνηση εξακολουθεί να έχει στα άμεσα σχέδιά της τις συγχωνεύσεις των σχολείων και την κατάργηση των οργανικών θέσεων».
Αυτό δηλώνει σε συνέντευξή της στη «δ», η εκπρόσωπος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων Ρόδου και μέλος του Συλλόγου Δασκάλων κ. Ειρήνη Καραπάνου, με αφορμή και την μεγάλη κινητοποίηση που έγινε στις 16 Μαΐου στο κέντρο της πόλης.
«Το σχολείο θα παράγει αμόρφωτους και άβουλους μαθητές σήμερα που θα γίνονται φτηνοί, πειθήνιοι και χωρίς απαιτήσεις και δικαιώματα εργαζόμενοι αύριο. Χώρια που ο συνωστισμός τόσων παιδιών σε μια τάξη θα φέρει και νέους κινδύνους ασθενειών και μάλιστα τώρα που η πρόσβαση στις δομές υγείας δυσκολεύει», δηλώνει η κ. Ε. Καραπάνου.

Η εκπρόσωπος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων και μέλος του Συλλόδου Δασκάλων επισημαίνει πως το κράτος δεν θα πρέπει να αφήσει την Παιδεία στην τύχη της αλλά να την στηρίξει.
«Η υποχρηματοδότηση της παιδείας οδηγεί σε επικίνδυνα μονοπάτια το δημόσιο σχολείο. Δυστυχώς υπάρχουν κάποια σχολεία που κατέφυγαν στην αναζήτηση χορηγών αντί συλλογικά να απαιτήσουμε την αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης», τονίζει η κ. Καραπάνου.

Η συνέντευξη της κ. Ε. Καραπάνου, αναλυτικά:
• Με αφορμή την κινητοποίηση της 16ης Μαΐου θεωρείτε πως ο αγώνας θα πρέπει να συνεχιστεί για να μην καταργηθούν οργανικές θέσεις σε σχολεία του νομού μας;
Απ’ όσο ενημερωνόμαστε η συγκυβέρνηση εξακολουθεί να έχει στα άμεσα σχέδιά της τις συγχωνεύσεις των σχολείων και την κατάργηση των οργανικών θέσεων. Επίσης, μέσα από τη συνάντηση του Υπουργού Παιδείας με την ΟΛΜΕ, προέκυψε και η πρόθεσή του να εκδώσει προεδρικό διάταγμα σύμφωνα με το οποίο θα αυξηθεί και το όριο μαθητών ανά τμήμα σε 25+10%, άρα μιλάμε στην καλύτερη περίπτωση για 28άρια τμήματα και στη χειρότερη για περισσότερους από 30 μαθητές ανά τμήμα. Επομένως, όχι μόνο πρέπει, αλλά είναι επιτακτική ανάγκη να συνεχιστεί ο αγώνας μας.
• Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις από την κατάργηση των οργανικών θέσεων στα δημοτικά σχολεία και τα νηπιαγωγεία;

Καταρχήν θα έχουμε το «στοίβαγμα» των παιδιών σε μεγάλα τμήματα γιατί κατάργηση οργανικών σημαίνει κατάργηση δασκάλων. ¶ρα λιγότεροι δάσκαλοι θα πρέπει να αναλάβουν τα παιδιά μας. Μεγαλώνει λοιπόν η αναλογία δασκάλου- μαθητών, έτσι δημιουργούνται τα μεγάλα τμήματα. Αυτό θα έχει άμεσες συνέπειες στην εκπαιδευτική διαδικασία. Με λίγα λόγια πώς θα προλαβαίνει ένας δάσκαλος να κάνει μάθημα, να λύσει απορίες, να εξετάσει την εμπέδωση του μαθήματος σε περισσότερα από 30 παιδιά; Πώς θα καταφέρει μια νηπιαγωγός και να κοινωνικοποιήσει και να διδάξει και να εγγυηθεί για την ασφάλεια τόσων νηπίων; ¶ρα ραγδαία υποβάθμιση του μορφωτικού επιπέδου στα παιδιά μας. Δηλαδή το σχολείο θα παράγει αμόρφωτους και άβουλους μαθητές σήμερα που θα γίνονται φτηνοί, πειθήνιοι και χωρίς απαιτήσεις και δικαιώματα εργαζόμενοι αύριο. Χώρια που ο συνωστισμός τόσων παιδιών σε μια τάξη θα φέρει και νέους κινδύνους ασθενειών και μάλιστα τώρα που η πρόσβαση στις δομές υγείας δυσκολεύει! Για να μην μιλήσουμε για τα ατυχήματα που θα αυξηθούν και μέσα και έξω απ’ την τάξη αλλά και την ενδοσχολική βία.
• Η εφαρμογή της συγκεκριμένης απόφασης θα συμβάλει ώστε να ερημωθούν και πάλι τα χωριά μας;
Δυστυχώς, όταν κάνεις ένα σχολείο στο χωριό μονοθέσιο, ουσιαστικά το κλείνεις. Και βέβαια αυτό θα φέρει και τις δυσκολίες της μετακίνησης των μαθητών από το χωριό στις πόλεις πρόβλημα πολύ σοβαρό που αντιμετωπίζουν πολλές περιοχές της Ελλάδας. ¶λλωστε το σχολείο ενός χωριού είναι το πολιτιστικό του κέντρο, σε όλες τις εκδηλώσεις του σχολείου δεν συμμετέχουν μόνο μαθητές-γονείς αλλά όλο το χωριό! Έχουμε και ζωντανό παράδειγμα τα χωριά στη νότια Ρόδο που «αποδεκατίστηκαν» με το κλείσιμο των σχολείων.

• Θεωρείτε πως το μέτρο θα επεκταθεί αργότερα στα Γυμνάσια και τα Λύκεια του νομού μας;
Θεωρώ πως έχει ήδη επεκταθεί. Η αύξηση μαθητών ανά τμήμα θα ισχύσει και για τη δευτεροβάθμια, άρα για τα μεγάλα τμήματα. Η αύξηση του ωραρίου των καθηγητών σημαίνει πως χιλιάδες καθηγητές του χρόνου δεν θα δουλέψουν. ¶ρα μεγαλώνει και η αναλογία καθηγητή- μαθητών. Προφανώς με τον ένα ή τον άλλο τρόπο το αποτέλεσμα θα είναι το ίδιο.

• Γιατί είναι αναγκαίο να ενισχυθεί η χρηματοδότηση για την Παιδεία καθώς μέχρι τώρα γίνεται το αντίθετο; Ολα αυτά τα δυσμενή μέτρα ήταν αναμενόμενα;
Πώς θα λειτουργήσει ένα δημόσιο σχολείο, αν όχι με τη χρηματοδότησητου κράτους; Πώς διασφαλίζει το κράτος για τους πολίτες ότι όλοι οι μαθητές έχουν όσο γίνεται τα ίδια μορφωτικά δικαιώματα, αν  δεν έχουν όλα τα σχολεία σύγχρονη υλικοτεχνική υποδομή, μέσα διδασκαλίας, αναλώσιμα υλικά, σύγχρονα κτήρια; Είναι το άλφα και το ωμέγα για την αναβαθμισμένη δημόσια και δωρεάν παιδεία η χρηματοδότηση από το κράτος. Η υποχρηματοδότηση της παιδείας οδηγεί σε επικίνδυνα μονοπάτια το δημόσιο σχολείο. Δυστυχώς υπάρχουν κάποια σχολεία που κατέφυγαν στην αναζήτηση χορηγών αντί  συλλογικά να απαιτήσουμε την αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης. Θα γνωρίζετε την περίπτωση οίκου ανοχής που κλήθηκε να κάνει χορηγία σε σχολείο…και το χειρότερο στην περίπτωση της χορηγίας είναι ότι ο χορηγός-επιχειρηματίας θα θέλει να έχει και λόγο στο περιεχόμενο του σχολείου. Αυτά δεν είναι αποκυήματα φαντασίας . Ήδη γίνονται στις ΗΠΑ και στη Μ. Βρετανία. Έχουμε άλλωστε και το παράδειγμα του μαθητή σε σχολείο της Αμερικής που χορηγός ήταν η Κόκα Κόλα, ο οποίος αποβλήθηκε επειδή φορούσε μπλουζάκι με λογότυπο της Πέπσι!  Εκεί σχολεία έχουν κλείσει γιατί δεν έβρισκαν χορηγούς και αυτά που βρίσκουν, λειτουργούν σαν επιχειρήσεις. Αν παρακολουθούσε κανείς τόσα χρόνια με προσοχή τις συμφωνίες που υπογράφτηκαν κυρίως στην Ε.Ε για την παιδεία, θα έβλεπε ότι οι αλλαγές που συμβαίνουν τώρα είναι συμφωνημένες εδώ και χρόνια. ¶ρα δεν αποτελούν κεραυνό εν αιθρία.
• Ο  Σύλλογος Γονέων συστάθηκε με αγώνα  πρόσφατα. Σε ποιες δράσεις θα προβεί;
Καταρχήν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό ότι οι γονείς σήμερα κατανοούν την ανάγκη της συλλογικής δράσης και της ενότητας όλων των γονέων με βάση τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών μας. Η διάθεση και οι προθέσεις της πλειοψηφίας των συλλόγων γονέων είναι να συνεχιστεί ο αγώνας με ποικίλες μορφές. Έχει προταθεί ακόμη και το κλείσιμο σχολείων επΆ αόριστον! Πάντως το σίγουρο είναι ότι συνέχεια θα υπάρχει και η μορφή των αγώνων θα καθοριστεί μέσα από τις αποφάσεις των γενικών συνελεύσεων των γονέων όπως έγινε και με τις προηγούμενες κινητοποιήσεις.
• Είναι δίκαιη η απόφαση που ελήφθη  για την επιστράτευση των καθηγητών πριν ακόμη προχωρήσουν σε απεργία;
Ανεξάρτητα αν συμφωνεί κάποιος ή όχι με την απεργία στις πανελλαδικές εξετάσεις είναι προφανές ότι η επιστράτευση των καθηγητών με τη σκέψη της απεργίας αποτελεί κορυφαίο δείγμα αυταρχισμού και καταστολής αγώνων των εργαζομένων. Η απόφαση δεν είναι μόνο άδικη αλλά και απαράδεκτη. Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να νομιμοποιηθεί στη συνείδηση κανενός η προσπάθεια φίμωσης των εργαζομένων.  
• Εκτός από γονιός είστε και εκπαιδευτικός. Ποια είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που πλήττουν την πρωτοβάθμια εκπαίδευση;
Ήδη έχουμε αναφέρει αρκετά από αυτά όπως η υποχρηματοδότηση, οι εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών που επιδεινώνονται (αυτή τη στιγμή εργάζονται στα σχολεία εκπαιδευτικοί έξι ταχυτήτων, μόνιμοι, αναπληρωτές κανονικού και μειωμένου ωραρίου, ωρομίσθιοι κ. λ. π), οι κτιριακές υποδομές, τα βιβλία, η μεταφορά των μαθητών και βέβαια ο υποσιτισμός των μαθητών. Όλα αυτά μπορούν να αποδοθούν σε μια φράση: ποιο είναι το-λεγόμενο «νέο»-σχολείο που σήμερα προωθεί  η συγκυβέρνηση και η Ε.Ε και ποιο είναι το σχολείο που πραγματικά θα υπηρετεί τις σύγχρονες ανάγκες των μαθητών του. Έχει μεγάλη σημασία να παλέψουμε να μην καταργηθεί ο δημόσιος και ενιαίος χαρακτήρας της εκπαίδευσης. Να μην εξαρτάται η μόρφωση του παιδιού από την τσέπη του γονέα. Όλοι μαζί μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί να αγωνιστούμε ενάντια στα μέτρα της κυβέρνησης που υποβαθμίζουν τη δημόσια παιδεία αλλά και να διεκδικήσουμε  σχολείο που να βγάζει μαθητές με ολόπλευρη μόρφωση με επιστημονική γνώση και κριτική σκέψη. Η αρχή έχει γίνει και η επιτυχία της συνέχειας είναι στα χέρια μας.