Σπουδές στην Τουρκία με προσωπική συνέντευξη στη Ρόδο

Ιδιαίτερα μεγάλο ήταν τελικά το ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε από Ροδιτόπουλα για σπουδές στην Τουρκία και αυτό φαίνεται από την απόφαση στην οποία κατέληξαν οι διοικήσεις πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της γείτονος χώρας να αποστείλουν αντιπροσωπεία εκπαιδευτικών στη Ρόδο προκειμένου να εξετάσουν επί τόπου το επίπεδο γνώσεων των υποψηφίων φοιτητών. Είναι μια κίνηση που γίνεται για πρώτη φορά από τουρκικά πανεπιστήμια και που μακροπρόθεσμα θα αποφέρει στην Τουρκία ακόμα περισσότερους επιστήμονες, αλλά και μεγαλύτερη, διεθνή αναγνώριση των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων που έχει.
Η “Δημοκρατική” ήταν η εφημερίδα που έγραψε πρώτη για τη στροφή που κάνουν πολλά Ροδιτόπουλα για σπουδές στην Τουρκία. Οι αιτήσεις για τα διάφορα πανεπιστήμια της περιοχής του Βοσπόρου, αλλά και της Σμύρνης άρχισαν να γίνονται δεκτές από την 1η Μαϊου. Οι αιτήσεις αφορούν πανεπιστήμια όλων των επιστημονικών κλάδων (ιατρική, ψυχολογία, πληροφορική, πολυτεχνικές σχολές κλπ) και φέτος το ενδιαφέρον ξεπέρασε κάθε προηγούμενη χρονιά.
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές της “Δημοκρατικής”, διοικήσεις των τουρκικών πανεπιστημίων ενημερώνουν πως η αξιολόγηση των υποψηφίων φοιτητών θα γίνει με προσωπικές συνεντεύξεις στη Ρόδο. Στο νησί θα έρθουν πανεπιστημιακοί καθηγητές και θα συνομιλήσουν με τα παιδιά που έχουν υποβάλει αίτηση για συγκεκριμένα πανεπιστήμια. Το ακριβές περιεχόμενο της κάθε συνέντευξης δεν έχει γίνει γνωστό.
Πρέπει να διευκρινιστεί ότι από συνέντευξη περνούν όλοι οι υποψήφιοι φοιτητές και είναι μια μέθοδος που εφαρμόζεται επί δεκαετίες στο εξωτερικό. Η συνέντευξη αυτή σε συνάρτηση με τους βαθμούς του απολυτηρίου του λυκείου είναι εκείνα τα στοιχεία που συνυπολογίζονται για την τελική αξιολόγηση.
Απαραίτητος τίτλος για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια της Τουρκίας είναι η πολύ καλή γνώση αγγλικών σε επίπεδο Toefl. Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά, ο τίτλος TOEFL είναι απαραίτητος για την Τουρκία, έστω κι αν ο υποψήφιος φοιτητής κατέχει αντίστοιχους τίτλους σπουδών, όπως για παράδειγμα το proficiency.
Εκείνο που δεν έχει γίνει ακόμα γνωστό είναι, εάν τελικώς φέτος ζητηθεί από τις διοικήσεις των τουρκικών πανεπιστημίων πιστοποιητικός τίτλος «SAT» που αναφέρεται στην καλή γνώση της τουρκικής γλώσσας. Μέχρι πέρυσι ο τίτλος αυτός ήταν απαραίτητος για κάθε φοιτητή και χορηγούνταν μετά από τρίμηνη (τουλάχιστον) εκπαίδευση σε κάποια σχετική σχολή της Τουρκίας. Φέτος, ο τίτλος “SAT” δεν έχει ζητηθεί ακόμα στις αιτήσεις που έχουν υποβληθεί.
Οι σπουδές στα πανεπιστήμια της Τουρκίας (σε εκείνα που έχουν διεθνές ενδιαφέρον) γίνονται στην Αγγλική γλώσσα και διαρκούν τέσσερα χρόνια. Η φοίτηση στα κρατικά πανεπιστήμια είναι δωρεάν, ενώ για τους φοιτητές που ξεχωρίζουν η τουρκική κυβέρνηση χορηγεί υποτροφίες για μεταπτυχιακές σπουδές στην Αγγλία, την Αμερική, ή όπου αλλού επιθυμεί ο αυριανός επιστήμονας. Οι υποτροφίες χορηγούνται είτε εάν ο φοιτητής είναι Τούρκος, είτε Ελληνας, είτε υπήκοος οποιασδήποτε άλλης χώρας.

Οι υποψήφιοι φοιτητές που δεν θα πετύχουν την εισαγωγή τους σε κάποιο κρατικό πανεπιστήμιο της Τουρκίας, έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν εισαγωγή σε κάποια από τα ιδιωτικά πανεπιστήμια της χώρας. Στη Σμύρνη υπάρχουν ιδιωτικά πανεπιστήμια και το ύψος των ετήσιων διδάκτρων κυμαίνεται μεταξύ 9.000 ευρώ και 11.000 ευρώ. Ροδιτόπουλα που ζήτησαν πληροφορίες από ιδιωτικό πανεπιστήμιο της Σμύρνης έμαθαν με χαρά πως «για τους φοιτητές που έρχονται από το εξωτερικό παρέχεται έκπτωση ύψους 1.500 ευρώ».
Οι Τούρκοι σήμερα επενδύουν στο εκπαιδευτικό τους σύστημα και έχουν το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον. Μέσα από τις ειδικές προσφορές προς τους υποψηφίους φοιτητές, τις συνεργασίες με βρετανικά και αμερικανικά πανεπιστημιακά ιδρύματα, με τις νέες φοιτητικές εστίες που δημιουργούν και στις οποίες έχουν πρόσβαση όλοι, έχουν καταφέρει να στρέψουν το ενδιαφέρον όλων προς εκείνους.
Σε μερικά χρόνια, όταν οι απόφοιτοι επιστήμονες από τα τουρκικά πανεπιστήμια θα είναι πολλαπλάσιοι (συγκριτικά με το σήμερα), τότε τα οφέλη για τη γειτονική χώρα θα είναι ανυπολόγιστης αξίας.

Η καταστροφή των πεφωτισμένων μαθητών μας
Οι φετινές πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή στα ελληνικά πανεπιστήμια υπήρξαν αποκαρδιωτικές για όλους τους υποψήφιους φοιτητές. Το τελικό «κτύπημα», ωστόσο ήρθε μέσα από την ιδιαίτερα αυστηρή βαθμολογία με την οποία αξιολογήθηκαν όλα τα γραπτά των υποψηφίων.

Μαθητές που αρίστευαν (για παράδειγμα στην έκθεση) σε όλες τις τάξεις του γυμνασίου και του λυκείου, έφτασαν στις πανελλαδικές να δηλώνουν ικανοποιημένοι με έναν βαθμό της τάξεως του 11 και του 12 με άριστα το 20. Οι βαθμοί των εξεταστών οδηγούν στο συμπέρασμα πως επί έξι χρόνια (γυμνάσιο και λύκειο) η εκπαίδευση και η αξιολόγηση των μαθητών ήταν λάθος. Όπως προς λάθος κατεύθυνση ήταν η πρόσθετη διδασκαλία, τα φροντιστήρια, η παράλληλη παιδεία, ή όπως αλλιώς θέλουν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί να περιγράφουν την εξωσχολική βοήθεια προς τους μαθητές.
Σε αντίθετη περίπτωση, εάν τελικά ήταν σωστή η εκπαίδευση των μαθητών σε γυμνάσιο και λύκειο, τότε οι ιδιαίτερα αυστηρές και χαμηλές βαθμολογίες όλων των υποψηφίων φοιτητών είναι αποτέλεσμα οδηγίας που δόθηκε προς τους αξιολογητές, με προφανή σκοπό τον περιορισμό των εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Σε κάθε περίπτωση, είναι πράγματι τραγικά τα όσα συμβαίνουν σήμερα με την εθνική παιδεία. Τα παιδιά, οι αυριανοί στυλοβάτες της χώρας έχουν γίνει τα αθώα θύματα μιας κρίσης, η σαπίλα της οποίας έχει αρχίσει να προκαλεί γάγγραινα ακόμα στα πιο υγιή κύτταρα αυτής της κοινωνίας.
Δράματα εξελίσσονται αυτές τις ώρες σε εκατοντάδες νοικοκυριά, εκεί όπου οι υποψήφιοι φοιτητές, έχοντας απογοητευτεί από τους βαθμούς, περιμένοντας την ψυχρολουσία των βάσεων εισαγωγής στα πανεπιστήμια και βλέποντας τους γονείς τους να αγωνιούν για τον επιούσιο, έχουν αρχίσει να σβήνουν τα όνειρά τους και να προσγειώνονται στο όραμα μιας δουλειάς σερβιτόρου που θα εξασφαλίσει μια πρόσθετη στήριξη στο σπίτι.
Το Αύριο θα βρει τη χώρα γεμάτη από Ελληνες πολίτες μέτριας κατάρτισης που θα διοικούνται από τα σημερινά παιδιά των συμφερόντων που κατακτούν οικονομικά τη χώρα.