Ως τελευταία ελπίδα για το λιανεμπόριο και ως σανίδα σωτηρίας για την αγορά, θεωρούν οι καταστηματάρχες την φετινή περίοδο των θερινών εκπτώσεων, με την προϋπόθεση βέβαια, ότι, θα ανταποκριθούν οι Ελληνες καταναλωτές και θα στηρίξουν τις τοπικές τους αγορές. Οπως αναφέρουν στελέχη εμπορικών συλλόγων, φέτος οι θερινές εκπτώσεις θα κυμανθούν σε ποσοστά πρωτόγνωρα και καλούν τους καταναλωτές να δείξουν την εμπιστοσύνη τους στον εμπορικό κόσμο.
Οι λιανέμποροι ετοιμάζουν πυρετωδώς τις επιγραφές που θα αναρτήσουν στις βιτρίνες τους, προκειμένου να ανακοινώσουν πτώση τιμών, που σε ορισμένες περιπτώσεις θα ξεπερνά ακόμη και το 70%, ενώ οι εκπτώσεις σε προϊόντα και κατηγορίες που παραδοσιακά δεν ξεπερνούσαν το 30%, θα φτάσουν φέτος ακόμα και σε 50%. Ειδικότερα, στα υποδήματα η έκπτωση θα κυμανθεί μεταξύ 20% και 60%, στα ρούχα από 50% έως 70%, στα λευκά είδη μέχρι 40%, στα ηλεκτρικά είδη πάνω από 50%, ενώ στα εποχιακά είδη το ποσοστό της έκπτωσης θα ξεπεράσει το 60%.
ΠΡΟΕΚΠΤΩΣΕΙΣ
ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ
Παράλληλα, οι έμποροι επιδιώκουν να διαφοροποιήσουν τις επίσημες εκπτώσεις από το μπαράζ των γενναίων προσφορών που παρουσιάζει σε συνεχή βάση η ελληνική αγορά από τις αρχές του έτους. Χαρακτηριστικός είναι ο μήνας που ήδη διανύουμε, με τις προσφορές (από -20% έως -70%) αλλά και τις δωροεπιταγές (ξεκινούν από 30 ευρώ και φθάνουν έως 300 ευρώ) να έχουν ξεπεράσει κάθε προηγούμενο, γεγονός που δείχνει καθαρά την εικόνα των θερινών εκπτώσεων που θα ακολουθήσει τον επόμενο μήνα.
Οι προσφορές γίνονται σε κάθε λογής εμπορεύματα, σε ενδύματα από 30% έως 70%, υποδήματα από 10% έως 50%, ηλεκτρικές συσκευές από 10% έως 40%, καλλυντικά, αξεσουάρ και δώρα από 10% έως 50%.
Οι προσφορές, λοιπόν, είναι αυτές που τονώνουν κάπως την κίνηση στην αγορά και μάλιστα προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι, πολυεθνικές αλυσίδες που απέφευγαν συστηματικά τις προσφορές και προεκπτώσεις τα προηγούμενα χρόνια, φέτος ενέδωσαν και μάλιστα πολλές από αυτές έχουν ήδη ξεστοκάρει.
Επίσης, πολλά πολυκαταστήματα εμφανίζονται να έχουν ξεπουλήσει λόγω προσφορών -πριν ακόμα ξεκινήσουν οι θερινές εκπτώσεις- ενώ για τα είδη εκτός προσφοράς προχωρούν σε παρακρατήσεις και μάλιστα χωρίς να χρειάζεται ο καταναλωτής να δώσει οποιαδήποτε προκαταβολή. Πάντως ορισμένοι επιχειρηματίες θεωρούν ότι πίσω από τα αλλεπάλληλα κύματα προσφορών κρύβονται στην πραγματικότητα υψηλές τιμές. «Δεν είναι δυνατόν να πουλάς με προσφορές 30% και 40% για μεγάλο χρονικό διάστημα όταν οι τιμές είναι πραγματικές», λένε και θέτουν εμμέσως πλην σαφώς ζήτημα πλασματικών προσφορών, οι οποίες λειτουργούν ως κράχτης.
Κατακορυφη πτωση του τζιρου
Προκύπτει, λοιπόν, ότι, τα εμπορικά καταστήματα από τις αρχές του έτους δουλεύουν αποκλειστικά με τα είδη που βγάζουν σε προσφορά, με αποτέλεσμα να τείνει να παγιωθεί το καθεστώς των προσφορών όλο τον χρόνο. Παρ’ όλα αυτά, η καταναλωτική αποχή συνεχίζεται, με αποτέλεσμα ο τζίρος πολλών καταστημάτων να κινείται πτωτικά σε ποσοστό άνω του 50% σε σύγκριση με πέρυσι. Προβλέπεται δε, ότι η βουτιά στις πωλήσεις θα συνεχιστεί μέχρι τον Σεπτέμβριο, εξαιτίας των μέτρων λιτότητας, αλλά και της αύξησης του ΦΠΑ.
Στο σύνολό τους οι επιχειρήσεις πιέζονται από τις μεταχρονολογημένες επιταγές, με τις οποίες κυριολεκτικά βαδίζουν στην κόψη του ξυραφιού, μη γνωρίζοντας αν θα τα καταφέρουν να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους.
Κλαδοι που εχουν
υποχωρηση
Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς στην ένδυση και στην υπόδηση οι πωλήσεις υποχωρούν έως και 50%, ενώ έπιπλα και οικιακός εξοπλισμός παρουσιάζουν πτώση κατά 30%. Στα ηλεκτρικά οι πωλήσεις κλιματιστικών είναι σημαντικά πεσμένες σε σχέση με πέρυσι, μείωση που δεν αντισταθμίζεται από τη μικρή άνοδο στις πωλήσεις συστημάτων εικόνας και ήχου λόγω Μουντιάλ.
Επίσης βιβλία και γραφική ύλη καταγράφουν υποχώρηση 30%, ενώ άλλοι μικροί εμπορικοί κλάδοι (από ανθοπωλεία έως pet shops) παρουσιάζουν μείωση έως και 70%.
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/sosivio-stin-krisi-anazitoun-i-empori-me-ekptosis-70/