Μείωση έως 30% στην κίνηση της ακτοπλοΐας παρά τις προσφορές

Μείωση ως και 30% καταγράφεται στην κίνηση των πλοίων της ακτοπλοΐας, με αποτέλεσμα στελέχη των εταιρειών του κλάδου να εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους για το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα την προσεχή περίοδο.

Αναλύοντας τη γενικότερη κατάσταση που επικρατεί στη χώρα αυτή την περίοδο, τα στελέχη των εταιρειών της ακτοπλοΐας πιστεύουν, σύμφωνα με Το Βήμα, ότι ένα μεγάλο μέρος των εν δυνάμει επιβατών θα επιλέξει να ταξιδέψει εντός του Αυγούστου για μικρής διάρκειας διακοπές.
Προς το παρόν, οι ρυθμοί κλεισίματος εισιτηρίων είναι υποτονικοί σε σύγκριση με τις αντίστοιχες περιόδους των περασμένων ετών και το γεγονός ότι η συντριπτική πλειονότητα των εταιρειών της ακτοπλοΐας απορρόφησαν και τις δύο αυξήσεις του ΦΠΑ, ώστε να κρατήσουν τα εισιτήρια σε ένα τέτοιο επίπεδο που να είναι ανεκτό για το επιβατικό κοινό, δεν κατάφερε να προκαλέσει το ενδιαφέρον.
Το κλίμα ακόμη και μετά τις ιδιαίτερα ελκυστικές εφετινές προσφορές των ακτοπλοϊκών εταιρειών συνεχίζει να είναι αρνητικό, προκαλώντας νέους ισχυρούς πονοκεφάλους στα επιτελεία των εμπορικών τμημάτων, που βλέπουν ότι για άλλη μία χρονιά η ακτοπλοΐα βρίσκεται μπροστά στην καταγραφή ακόμη μεγαλύτερων ζημιών, αφού για τις περισσότερες εταιρείες είναι σχεδόν βέβαιο ότι δεν θα καταφέρουν ούτε να εξισορροπήσουν το κόστος.

Η άρση του καμποτάζ τίθεται προς
συζήτηση στο Υπουργικό Συμβούλιο
Σύμφωνα με τις βασικές διατάξεις του σχεδίου νόμου οι εταιρείες διαχείρισης κρουαζιερόπλοιων θα δεσμεύονται ότι θα προσλαμβάνουν ένα μίνιμουμ αριθμό Ελλήνων ναυτικών της τάξης των 30 ατόμων που θα πρέπει να απασχολούνται σε κάθε ξένο κρουαζιερόπλοιο που θα ταξιδεύει στα ελληνικά νερά.
Ακόμη, οι πλοιοκτήτριες εταιρείες θα υπογράφουν σύμβαση τριετούς ή πενταετούς διάρκειας με το Ελληνικό Δημόσιο, βάσει των οποίων θα δεσμεύονται το πλοίο να εκτελεί πλόες διαρκείας μεγαλύτερης των 72 ωρών, προσεγγίζοντας τουλάχιστον εντός Ελλάδας τρία λιμάνια με ελάχιστη παραμονή στο καθένα έξι ωρών και τον ίδιο αφετήριο – τερματικό λιμένα. Οι εν λόγω συμβάσεις θα ανανεώνονται αυτόματα.
Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης την επιβολή ειδικού τέλους ανά επιβάτη με το οποίο θα χρηματοδοτείται ένας νέος φορέας απασχόλησης ναυτεργατικού δυναμικού, ο Οργανισμός Απασχόλησης Εμπορικού Ναυτικού (ΟΑΕΝ).
Σύμφωνα με το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος και την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος, τα οφέλη για την ελληνική οικονομία από το συνάλλαγμα που θα εισρέει στη χώρα σε ετήσια βάση μετά την επικείμενη άρση του καμποτάζ στον χώρο της κρουαζιέρας υπολογίζονται σε 1,16 δισ. ευρώ.
Τα έσοδα των μόλις 65 ευρώ που αντιστοιχούν για κάθε επιβάτη ενός κρουαζιερόπλοιου που προσεγγίζει ένα ελληνικό λιμάνι και παραμένει σε αυτό για μερικές ώρες (transit), περίπου εννεαπλασιάζονται και γίνονται 574 ευρώ στην περίπτωση που τα λιμάνια της χώρας χρησιμοποιούνται πλέον ως βάση για πολυήμερη κρουαζιέρα.
Παράλληλα με βάση επιστημονική μελέτη αποδεικνύεται ότι κάθε δαπάνη 1 εκατ. ευρώ από τον κλάδο της κρουαζιέρας δημιουργεί πολλαπλάσια επιχειρηματική παραγωγή 2,7 εκατ. ευρώ και 22 νέες θέσεις εργασίας.
Η άρση του καμποτάζ, όπως αυτή γίνεται από την πλευρά της Κυβέρνησης, δεν βρίσκει σύμφωνη την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία. Ο γραμματέας της Ομοσπονδίας Γιάννης Χαλάς έχει επανειλημμένως υποστηρίξει ότι οι ναυτικοί δεν είναι κατά της άρσης του καμποτάζ και το μόνο που ζητούν είναι να διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας των Ελλήνων ναυτικών και παράλληλα να μπει φρένο στην ανασφάλιστη και φτηνή εργασία στα πλοία.
Παράγοντες της κρουαζιέρας εκτιμούν πως η διαφαινόμενη υπό όρους αδειοδότηση την οποία προωθεί η Κυβέρνηση, θα επιφέρει πλήγμα στην ανταγωνιστικότητα του κλάδου των κρουαζιερόπλοιων, καθώς ουσιαστικά θα αποτρέψει την αποκόμιση ωφελειών για την Ελλάδα.
Εκτός από την άρση του καμποτάζ, το Υπουργικό Συμβούλιο θα απασχολήσουν επίσης θέματα που αφορούν την εξυπηρέτηση του πολίτη -παρουσία του Συνηγόρου του Πολίτη Γ.Καμίνη-, καθώς και η επιλογή ηγεσίας των Ανώτατων Δικαστηρίων και το σχέδιο νόμου για τη δημιουργία Πράσινου Ταμείου.