Σε σοβαρότατες καταγγελίες κατά της πολεοδομίας Καλύμνου, αλλά και κατά της νομαρχίας, προχώρησε η κα Μαργαρίτα Καραβασίλη, Ειδική Γραμματέας Επιθεωρητών Περιβάλλοντος και Ενέργειας, για την υπόθεση του ξενοδοχείου Patmos Aktis, ιδιοκτησίας του κ. Νίκου Πουλιού. Για μεν την πολεοδομία ότι, «λειτούργησε ασύδοτα, χαντακώνοντας στην ουσία τον επενδυτή», για δε τη νομαρχία πως, «δεν θέλησε να παρέμβει, δεν θέλησε να κάνει πραγματικά τον έλεγχο που θα έπρεπε να κάνει».
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΣΤΑΘΜΟΣ» ΚΩ
Δηλώνει ευθαρσώς ότι, «η οικοδομική άδεια είναι μη σύννομη και βάσει της νομοθεσίας, αν θέλαμε να την τηρήσουμε όπως θα έπρεπε, έπρεπε να ανακληθεί άδεια και να κριθούν αυθαίρετα όλα τα κτίσματα. Εμείς δεν το προχωρήσαμε ως εκεί, σεβόμενοι και ανθρωπίνως την επένδυση του κ. Πουλιού», ενώ τονίζει πως, «υπήρξαν υπηρεσίες που προσπάθησαν να διασφαλίσουν το νόμιμο και την εφαρμογή των νόμων», όπως η Περιφέρεια και η Αρχαιολογία.
• Κυρία Καραβασίλη, περί τίνος πρόκειται τελικά; Περί παρανομιών ή παρατυπιών που θα μπορούσαν να έχουν παραβλεφθεί μπροστά στο τουριστικό κέρδος για την Πάτμο;
Μ.Κ.: Θα μου επιτρέψετε να πω δυό λόγια για το ιστορικό και θα βγουν ασφαλή συμπεράσματα. Για το ξενοδοχείο στην Πάτμο, υπήρξαν από αρχές Μαΐου σοβαρότατες καταγγελίες ιδιώτη, κατοίκου της Πάτμου, για σοβαρές παραβάσεις της πολεοδομικής, αρχαιολογικής, εργατικής και λοιπά νομοθεσίας, με αποδείξεις. Σε εμάς, έφτασε προς τα τέλη Ιουνίου η καταγγελία, η οποία είχε απευθυνθεί και στο γραφείο του υφυπουργού, με την παράκληση να επιληφθούν επιτέλους κάποιες αρμόδιες αρχές για το θέμα. Κάναμε τον προέλεγχο των εγγράφων, όπου διαπιστώθηκε προφανέστατα ότι, η οικοδομική άδεια που είχε εκδοθεί το 2009 είχε εκδοθεί παρατύπως, ήταν μη σύννομη, διότι δεν είχε προηγηθεί όπως θα έπρεπε η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων. Αυτό καθιστά αφενός παράβαση της πολεοδομικής νομοθεσίας αλλά και της περιβαλλοντικής. Σύμφωνα και με την νομοθεσία που ισχύει, το 1650 του νόμου για την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και τη νομολογία του συμβουλίου επικρατείας που αναφέρουν ότι εφόσον εκδοθεί οικοδομική άδεια χωρίς να έχει προηγηθεί η έγκριση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, η άδεια καθίσταται μη σύννομη και ανακαλείται.
• Ο κος Πουλιού υποστηρίζει ότι καθυστέρησε η πολεοδομία Καλύμνου να εκδώσει την περιβαλλοντική μελέτη και αντί να «τιμωρηθεί» η υπηρεσία τιμωρείται ο ιδιώτης.
Μ.Κ.: Ο ιδιώτης δεν τιμωρήθηκε σε τίποτα. Απολύτως τίποτα. Ζητήθηκε από τον Νομάρχη και από την πολεοδομία Καλύμνου να διακόψει τις οικοδομικές εργασίες μέχρι να γίνει έλεγχος από την υπηρεσία μας. Ο έλεγχος αυτός έγινε σε χρόνο ρεκόρ. Σεβόμενοι και λαμβάνοντας υπόψη και εγώ προσωπικά, το μέγεθος της επένδυσης και τις δυσκολίες τις οικονομικές που επικαλέστηκε ο κος Πουλιού, τελείως ανθρώπινα, κάναμε έναν έλεγχο ενός απίστευτα μεγάλου φακέλου μέσα σε μία βδομάδα, όπου η ειδική υπηρεσία επιθεωρητών περιβάλλοντος συνέταξε πόρισμα. Σημειώνω μάλιστα ότι, η ειδική γραμματεία επιθεώρησης περιβάλλοντος έχει έναν επιπρόσθετο ρόλο. Η αρμοδιότητά της, βάσει νόμου, είναι να παρακολουθεί και να συντονίζει όλες τις αρμόδιες αρχές, κεντρικές υπηρεσίες, περιφερειακές, νομαρχιακές, δήμους αλλά και ιδιωτικούς φορείς για την πλήρη τήρηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Ολοκληρώθηκε λοιπόν, το πόρισμα των επιθεωρητών σε μία βδομάδα, επιβεβαίωσε και βάσει στοιχείων που έστειλε η πολεοδομία Καλύμνου, ότι, η άδεια είναι μη σύννομη, ότι πάσχουν δηλαδή οι διοικητικές πράξεις και γι’ αυτό το λόγο διαβίβασε τον φάκελο για έλεγχο διοικητικών πράξεων στον γενικό επιθεωρητή δημόσιας διοίκησης κο. Ρακιντζή αλλά και στον εισαγγελέα τον αρμόδιο για την διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών.
Στη συνέχεια, αφού είχε βγει το πόρισμα, ήρθε ο κος Πουλιού με την δικηγόρο του και μου κατέθεσε έναν πλήρη φάκελο με τις δικές του αιτιάσεις, προσπαθώντας να επικαλεστεί ότι, η αναθεώρηση – η οποία έγινε αργότερα – πρέπει να θεωρηθεί σαν μία νέα διοικητική πράξη που έλαβε υπόψη την περιβαλλοντική αδειοδότηση. Δεδομένου ότι είχε ολοκληρωθεί το πόρισμα και είχε πάει στον κο. Ρακιντζή, διαβίβασα τον φάκελο να συνεκτιμηθεί από τον γενικό επιθεωρητή, όσον αφορά δηλαδή τις αιτιάσεις του κ. Πουλιού για την αναθεώρηση. Ωστόσο και από την δική μας διαπίστωση, αναθεώρηση που έχει γίνει, δεν καλύπτει την περιβαλλοντική αδειοδότηση με την έννοια ότι, δεν επιδεικνύονται στα σχέδια τα αρχιτεκτονικά τυχόν εγκαταστάσεις που πρέπει να γίνουν για την διαχείριση των νερών στις πισίνες, που είναι περίπου 27, τη διαχείριση των αποβλήτων του ξενοδοχείου, εγκαταστάσεις ηλεκτροδότησης κτλ κτλ.
• Γιατί αναγκαστήκατε να στείλετε επιστολή στον πρωθυπουργό;
Μ.Κ.: Η επιστολή έχει να κάνει με το εξής. Υπάρχει υπόμνημα καταγγελίας με 120 υπογραφές από κατοίκους της Πάτμου, των αρμόδιων αρχών, του δημάρχου, της εκκλησίας, βουλευτών ακόμα και αντιπροσώπων του ξενοδοχειακού επιμελητηρίου κτλ όπου διαμαρτύρονταν για τις πράξεις της ειδικής γραμματείας με την διατύπωση ότι, ο Νομάρχης και ο Αντινομάρχης Δωδεκανήσου έχουν επιβεβαιώσει σε παρεμβάσεις τους στον τύπο και στο ραδιόφωνο ότι, δεν είχαμε αρμοδιότητα να λειτουργήσουμε όπως λειτουργήσαμε και ότι εμποδίζουμε την ανάπτυξη και μία φοβερή επένδυση, ότι το νησί καταστράφηκε κ.ο.κ.
Με δεδομένο λοιπόν ότι, αυτή η καταγγελία που αναφερόταν και στον όνομα του ΥΠΕΚΑ και της ειδικής γραμματείας αλλά και ονομαστικά στις ενέργειές μου, και με δεδομένο ότι και η καταγγελία είχε έρθει από το γραφείο του πρωθυπουργού, έπρεπε και εγώ να εξηγήσω γιατί το ΥΠΕΚΑ λειτούργησε έτσι, τι ακριβώς έκανε και τι βρήκε. Απάντησα στο υπόμνημα αυτό των κατοίκων. Αυτό που εγώ επισημαίνω και στην επιστολή μου στον πρωθυπουργό, είναι ότι, προφανώς κανένας δεν θέλει να εμποδίσει την ανάπτυξη. Η προσπάθειά μας είναι να πετύχουμε μία πράσινη ανάπτυξη ακολουθώντας όμως και τις κυβερνητικές εξαγγελίες που αναφέρονται στο ξεκαθάρισμα του τοπίου, στην αποφυγή την διαφθοράς, στην δημόσια διοίκηση που πρέπει να ακολουθεί τους νόμους και να εφαρμόζει τα ζητήματα προστασίας του περιβάλλοντος και όλα αυτά για μία ανάπτυξη που πρέπει και οικονομικά να αποφέρει στον τόπο αλλά και να σέβεται και να προστατεύει το περιβάλλον, το φυσικό και το πολιτιστικό. Γιατί η Πάτμος είναι ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο τοπίο, η συγκεκριμένη μελέτη και η περιβαλλοντική αδειοδότηση έπρεπε να έχουν περάσει τον έλεγχο της αρμόδιας εφορίας βυζαντινών αρχαιοτήτων, κάτι που δεν έγινε, και υπάρχουν και άλλες πάρα πολλές παραβάσεις μικρότερης κλίμακας, που όλες μαζί κάνουν την οικοδομική άδεια που εκδόθηκε εντελώς μη σύννομη. Για παράδειγμα επειδή πρόκειται για ανακαίνιση του παλιού Ξενία και επέκταση αυτού και υπήρξαν κατεδαφίσεις κτισμάτων, έπρεπε να εκδοθούν πρώτα οι άδειες κατεδάφισης, να υλοποιηθούν αυτές και μετά να εκδοθεί οικοδομική άδεια, η οποία θα έχει λάβει υπόψη της με μεγάλη προσοχή τους περιβαλλοντικούς όρους που θα έχει θέσει η περιβαλλοντική αδειοδότηση και τις αρμόδιες γνωμοδοτήσεις Δασαρχείου, Αρχαιολογίας που δεν έγινε ποτέ.
• Οπότε εδώ ένα εύλογο ερώτημα είναι, ποιος είναι ο ρόλος των υπηρεσιών της Νομαρχίας και ποιος ο ρόλος της Αρχαιολογίας;
Μ.Κ.: Υπάρχει μία ολόκληρη αλληλογραφία που καταδεικνύει ότι, πολλά από τα έγγραφα ήταν αντιφατικά. Η περιφέρεια της Δωδεκανήσου αποφάνθηκε ότι, είναι μη σύννομη η οικοδομική άδεια, η δε αρχαιολογία έλεγε επίσης ότι θα είναι μη σύννομη η οικοδομική άδεια αν δεν υπάρξει ο αναγκαίος μορφολογικός έλεγχος από τις υπηρεσίες της. Δηλαδή, υπήρξαν υπηρεσίες που προσπάθησαν να διασφαλίσουν το νόμιμο και την εφαρμογή των νόμων και μία πολεοδομία, η οποία ασύδοτα τελείως, νομίζοντας ότι βοηθάει τον επενδυτή, τελικά τον χαντακώνει με ότι αυτό συνεπάγεται και αυτό το λέω ευθαρσώς γιατί ακριβώς αυτό έγινε. Η Νομαρχία δεν θέλησε να παρέμβει, δεν θέλησε να κάνει πραγματικά τον έλεγχο που θα έπρεπε να κάνει, να βοηθήσει και εμάς και εμείς την Νομαρχία. Αυτό δεν έγινε για πρώτη φορά, το έχουμε δει και σε άλλες περιπτώσεις, γιατί από το 2004, σαν γενική επιθεωρήτρια, είχαμε ασχοληθεί με θέματα της Δωδεκανήσου και είχαμε ανάλογη αντιμετώπιση.
Να ξέρετε ότι, αυτή τη στιγμή υπάρχει μία προσφυγή στο Συμβούλιο Επικρατείας με έναν πολύ μεγάλο φάκελο και είναι θέμα της δικαιοσύνης να βρει τελικά αν έχει αδικηθεί ο κ. Πουλιού ή όχι. Αυτό που εγώ μπορώ να σας επιβεβαιώσω είναι ότι, η οικοδομική άδεια είναι μη σύννομη και βάση της νομοθεσίας, αν θέλαμε να την τηρήσουμε όπως θα έπρεπε, έπρεπε να ανακληθεί η οικοδομική άδεια και να κριθούν αυθαίρετα όλα τα κτίσματα. Εμείς δεν το προχωρήσαμε ως εκεί, σεβόμενοι όπως σας είπα και ανθρωπίνως την επένδυση του κ. Πουλιού.
• Κυρία Καραβασίλη, υπάρχει η αίσθηση ότι, υπήρξε πρόθεση ή αν θέλετε, υπερβάλλων ζήλος εκ μέρους σας στην υπόθεση του κ. Πουλιού. Πώς το σχολιάζετε;
Μ.Κ.: Ούτε τον ήξερα τον κύριο Πουλιού. Από την πρώτη στιγμή που τον είδα, μίλησα μαζί του, τον άκουσα, άκουσα και τη δικηγόρο του, για να δω όλες τις πτυχές της υπόθεσης, με όση ευαισθησία και ευθύνη πρέπει να βλέπει κανείς όλες τις υποθέσεις. Όπως ακριβώς βλέπουμε όλες οι υποθέσεις που έρχονται εδώ και τις τρέχουμε σαν τρελοί νύχτα μέρα. Νομίζω ο βίος και η πολιτεία μου και η προσπάθεια που κάνει το υπουργείο μας, καταδεικνύουν πρώτον, ότι προσπαθούμε να κάνουμε τη δουλειά μας ανεξαρτήτως αν είναι αδελφός μας, πατέρας μας… Να ξεκαθαρίσουμε το τοπίο, να δώσουμε ένα μήνυμα στην κοινωνία ότι, οι νόμοι επιτέλους εφαρμόζονται σε κάθε επίπεδο και κυρίως εφαρμόζοντας τις διακηρύξεις του ίδιου του κ. Πρωθυπουργού αλλά και του προέδρου της Δημοκρατίας που πρόσφατα δήλωσε ότι, ο μεγαλύτερος παραβάτης είναι το δημόσιο και πρέπει επιτέλους να κάνουμε ριζικές τομές γιατί και πολιτικά να μιλήσω, αν δεν κάνουμε τέτοιες τομές σαν χώρα έχουμε τελειώσει.
• Πότε θα βγει το πόρισμα του κ. Ρακιτζή;
Μ.Κ.: Ελπίζω το συντομότερο δυνατό. Έχουμε επικοινωνία, θα συζητήσουμε και αυτή την εβδομάδα, θα τον βοηθήσουμε σε ότι χρειαστεί, θα συνεξετάσει και τα στοιχεία που έχει υποβάλει ο κος Πουλιού και το ποιος έχει δίκιο ή άδικο σε θέματα ευθυνών ποινικών ή άλλων, δεν ήμαστε εμείς αρμόδιοι να το δούμε.
• Ο επίλογος δικός σας
Μ.Κ.: Είναι προφανές ότι, οι αρμόδιες υπηρεσίες με τον τρόπο που λειτούργησαν έχουν «βλάψει» τον ιδιοκτήτη. Έχουμε δε, πληροφορηθεί ότι, από την προηγούμενη βδομάδα, η πολεοδομία Καλύμνου έδωσε την άδεια να συνεχιστούν οι οικοδομικές εργασίες. ¶ρα, συνεχίζονται. Εμείς από την δική μας πλευρά, βλέποντας και τα προβλήματα που εμφανίζονται και την έκταση που έχει πάρει το θέμα και ως οφείλουμε, θα προχωρήσουμε σε επιθεώρηση επί τόπου από τους επιθεωρητές περιβάλλοντος. Έδωσα εντολή προσωπικά να γίνει άμεσα αυτή η επιθεώρηση και να ελεγχθεί όχι μόνο το ξενοδοχείο που κατασκευάζεται του κ. Πουλιού αλλά και του καταγγέλλοντος, για να υπάρχει και ίση αντιμετώπιση και μεταχείριση των πολιτών.
«Υπάρχουν και αρκετά ερωτηματικά ως προς τις γνωμοδοτήσεις των εμπλεκόμενων υπηρεσιών»
Σαφή θέση παίρνει ο Γενικός Επιθεωρητής Περιβάλλοντος Παναγιώτης Μέρκος, υπερασπιζόμενος τον τρόπο που ενήργησε τόσο η Υπηρεσία του όσο και η κα Καραβασίλη. Από την άλλη πλευρά, αφήνει σαφείς αιχμές κατά των υπηρεσιών της νομαρχίας και όχι μόνο, υποστηρίζοντας πως, η υπόθεση πρέπει να ελεγχθεί σε βάθος.
Αναλυτικά, οι θέσεις του κ. Μέρκου στη συνέντευξη που παραχώρησε στον «ΣΤΑΘΜΟ».
Ερ: Ποια είναι η θέση σας για την υπόθεση του “Patmos Aktis”;
Π.Μ.: Καταρχήν, μας διαβίβασε στην υπηρεσία η κα. Καραβασίλη αρμοδίως τον φάκελο της υπόθεσης για να κάνουμε διερεύνηση διοικητική καταρχήν, ως προς την νομιμότητα των οικοδομικών αδειών. Διαπιστώσαμε ότι εκδόθηκε καταρχήν οικοδομική άδεια χωρίς προηγούμενη απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων όπως προβλέπει η νομοθεσία.
Ερ: Είναι προαπαιτούμενη η μελέτη περιβαλλοντικών όρων; Διότι έχω πληροφορηθεί πως, μπορεί να μπει στον φάκελο και αργότερα.
Π.Μ.: Βεβαίως είναι απολύτως απαραίτητο και είναι παράνομο να μην υπάρχει, με τελεσίδικες αποφάσεις του συμβουλίου της επικρατείας. Οποιαδήποτε τέτοια οικοδομική άδεια, όπου και αν εκδίδεται, είναι κατά παράβαση του νόμου 1650 που είναι νόμος πλαίσιο για το περιβάλλον που βάζει απαραίτητη προϋπόθεση για την έκδοση οικοδομικής άδειας την απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων. Δόθηκε, παρανόμως, μη σύννομα, η οικοδομική άδεια, όπως ενδεχομένως έχουν εκδοθεί και άλλες στην περιοχή και στην Ελλάδα γενικότερα, γιατί έχουν υποπέσει στην αντίληψή μας αντίστοιχες ανακολουθίες της δημόσιας διοίκησης, πολλές φορές είτε εκ παραδρομής, είτε επειδή κάποιοι θέλουν να επιταχύνουν κάποιες επενδύσεις.
Ακολούθως εκδόθηκε απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων μετά την έκδοση της οικοδομικής άδειας και αναθεωρήθηκε η οικοδομική άδεια. ¶ποψη της υπηρεσίας μας – και γι’ αυτό το διαβιβάσαμε και στον γενικό επιθεωρητή δημόσιας διοίκησης, τον κ. Ρακιτζή για τις δικές του ενέργειες – είναι ότι, δεν μπορούσε να αναθεωρηθεί αυτή η παρανόμως εκδοθείσα οικοδομική άδεια και έπρεπε καταρχήν να ανακληθεί η οικοδομική άδεια, να ακολουθηθεί η νομοθεσία περί αυθαιρέτων, να επιβληθούν οι προβλεπόμενες διοικητικές κυρώσεις και ακολούθως, ενδεχομένως, να εκδοθεί νέα οικοδομική άδεια με προϋπάρχουσα την περιβαλλοντική αδειοδότηση.
Υπάρχουν και αρκετά ερωτηματικά ως προς τις γνωμοδοτήσεις των συμπλεκόμενων αρχαιολογικών υπηρεσιών, δεν είμαι βέβαιος ότι έχει ακολουθηθεί η σωστή διαδικασία διοικητικά και αν έχει γίνει κάποια υπέρβαση προκειμένου να διασφαλιστούν οι απαραίτητες γνωμοδοτήσεις και η έγκριση εκτέλεσης εργασιών. Υπάρχει μία τελική γνωμοδότηση και απόφαση του τότε υπουργού πολιτισμού για το θέμα αυτό. Υπάρχουν ερωτηματικά και αναφορές για μη τήρηση των περιβαλλοντικών όρων που εκδόθηκαν όπως εκδόθηκαν, για ασάφειες στους περιβαλλοντικούς όρους, δηλαδή ερωτηματικά ως προς την ποιότητα της περιβαλλοντικής αδειοδότησης.
Εμείς τις παρατηρήσεις επ’ αυτών τις στείλαμε στο γενικό επιθεωρητή δημόσιας διοίκησης για έλεγχο αρμοδιότητάς του, έχουμε λάβει εντολή από την ειδική γραμματέα που είναι και η φυσική μας προϊσταμένη, να προβούμε σε έλεγχο για την τήρηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, όπως έχουμε αρμοδιότητα, επί τόπου και για λόγους ισότητας να ελέγξουμε και το ξενοδοχείο του καταγγέλλοντος για να μην φανεί ότι η δημόσια διοίκηση κάνει στοχευόμενους ελέγχους κτλ
Θα προγραμματίσουμε στο αμέσως επόμενο διάστημα να κάνουμε έλεγχο. Δυστυχώς, έχουμε διαρκείς αναφορές από πολίτες και από τον τύπο ό,τι και η επιβληθείσα για μερικές ημέρες διακοπή εργασιών δεν τηρήθηκε, δηλαδή τυπικά επιβλήθηκε στα χαρτιά και υπάρχουν φωτογραφίες ότι εξακολουθούσαν να γίνονται οικοδομικές εργασίες επί τόπου, παρότι υποτίθεται ότι η διοίκηση επέβαλε διακοπή εργασιών, αλλά και ότι, υπάρχει σωρεία πολεοδομικών παραβάσεων και υπερβάσεων της οικοδομικής άδειας. Δεν υιοθετούμε τίποτε, πρέπει να πάμε επί τόπου για να ελέγξουμε. Θα ζητήσουμε και την συνεργασία της αρμόδιας πολεοδομίας. Ελπίζω και εύχομαι, επειδή μέχρι σήμερα έχουμε αναφορές της διοίκησης ότι οι εκτελούμενες οικοδομικές εργασίες και οι κατασκευές είναι σύμφωνα με την εγκεκριμένη οικοδομική άδεια, να είναι έτσι τα πράγματα και να μην πέσουμε πάνω σε ανακολουθίες ή σε κακοδιοίκηση. Εύχομαι να μην συμβαίνει κάτι τέτοιο, γιατί οι αναφορές που έχουμε μιλάνε γι αυτά τα πράγματα και είμαστε υποχρεωμένοι να τα ερευνήσουμε.
Ερ: Απαντήστε μου σε κάτι άλλο. Είπαν ότι αναρμοδίως η κα. Καραβασίλη έδωσε εντολή να σταματήσουν οι εργασίες. Ισχύει αυτό;
Μ.Κ.: Η κα. Καραβασίλη έχει αρμοδιότητα τον συντονισμό όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών στην εφαρμογή της περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Σε όλο αυτό επελήφθη η κα. Καραβασίλη γιατί είναι ένα έργο που γίνεται σε μία περιβαλλοντικά ευαίσθητη περιοχή και επειδή υπάρχουν και οι αναφορές που υπάρχουν και για σωρεία παραβάσεων. Εάν είναι υπερβάσεις δόμησης ή αν δεν τηρούνται τα της μελέτης, όπως οι αποστάσεις κτλ. Έχουμε δει και στην περιοχή σας, ξενοδοχεία να τοποθετούνται αλλού από αυτή που λέει η μελέτη.
Ερ: Θα μπορούσε να γίνει ο έλεγχος ενώ συνεχίζονται οι εργασίες;
Π.Μ.: Νομίζω πως όχι, ήταν σκόπιμο να διακοπούν οι εργασίες γιατί υπήρχαν σαφέστατες ενδείξεις και αναφορές ότι δεν τηρήθηκε η νομιμότητα. Για την προστασία του κύρους της πολιτείας και της διοίκησης, έπρεπε να διακοπούν ενόσω διάστημα γινόταν αυτή η έρευνα για να αποφανθεί η διοίκηση. Υπάρχει εμπλοκή πάρα πολλών υπηρεσιών γίναν αναφορές ότι η διοίκηση εκεί δεν κάνει σωστά τη δουλειά της, δεν τις υιοθετούμε μεν αλλά όλοι ελεγχόμαστε και η διοίκηση δεν λειτουργεί ανεξάρτητα και η κα. Καραβασίλη ενήργησε προς αυτή την κατεύθυνση. Βεβαίως επισημαίνω κάτι, ότι διαβάζοντας το τελευταίο έγγραφο της ειδικής γραμματέως δεν αντιλαμβάνομαι ότι η ίδια δίνει εντολή να αρθεί η διακοπή των εργασιών. Λέει ότι ολοκληρώθηκε ο έλεγχος ο δικός μας, θα προβούμε σε οποιοδήποτε άλλο έλεγχο κρίνεται σκόπιμο και θα το πράξουμε σε σύντομο χρόνο και λέει ότι πλέον, η πολεοδομία μπορεί να προβεί σε οποιαδήποτε νόμιμη πράξη. Δεν λέει προβείτε σε συνέχιση των εργασιών. Εγώ αν ήμουν στη θέση οποιουδήποτε συναδέλφου στην πολεοδομία θα ήμουν πάρα πολύ προσεχτικός. Δηλαδή, πρώτα θα έπρεπε να διασφαλίσω ότι οι εργασίες που εκτελούνται εκεί είναι νόμιμες, εάν δεν είναι νόμιμες θα πρέπει να ακολουθηθεί οι προβλέψεις της πολεοδομικής νομοθεσίας περί αυθαιρέτων και ακολούθως όλα τα άλλα.
Ερ: Γίνεται λόγος για πολιτική δίωξη του κ. Πουλιού από διάφορους κύκλους και έχει πάρει το θέμα διαστάσεις.
Π.Μ.: Δεν υπάρχει καμία πολιτική δίωξη. Υπάρχει διοίκηση που πρέπει να λειτουργεί και υπάρχει ο νόμος που πρέπει να εφαρμόζεται. Η αναφορά αυτή πήγε από το γραφείο του πρωθυπουργού στο γραφείο της αρμόδιας ειδικής γραμματέως γιατί αναφέρεται σαφώς σε μη σύννομη αδειοδότηση του έργου.
Ερ: Ο Νομάρχης είπε σε συνέντευξη τύπου ότι στοχοποιείται η Νομαρχία.
Π.Μ.: Ο Νομάρχης μπορεί να έχει τις απόψεις του. Δυστυχώς και από τη θέση που είναι, έχω πολλά ερωτηματικά για τις πράξεις της διοίκησης στη Νομαρχία Δωδεκανήσου. Ο Νομάρχης είναι πολιτικός προϊστάμενος των υπηρεσιών αυτών, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι στοχοποιείται, αλλά είναι ο πολιτικός προϊστάμενος. Δεν ξέρω πώς και αν έχει μεταβιβάσει αρμοδιότητες, αλλά οφείλει και να συντονίζει και να παρακολουθεί τις πράξεις των υπηρεσιών του προκειμένου να κινούνται στο πλαίσιο του νόμου.
“H επικινδυνότητα του κ. Γ. Μαχαιρίδη”
Στο τεχνικό, οικονομικό και κοινωνικό πρόβλημα που δημιουργήθηκε μετά από καταγγελίες για πολεοδομικές παραβάσεις στο ΞΕΝΙΑ Πάτμου, όπου εμπλέκεται και ο καλός συμπατριώτης μας πολιτευτής της ΝΔ κ. Ν. Πουλιού, διαβάζουμε σε ένα από τα κείμενα που υπογράφει η ειδική γραμματέας του υπουργείου περιβάλλοντος κ. Καραβασίλη, που μας κοινοποιησαν πολίτες της Πάτμου:
΅’…είναι εξόχως λυπηρό για τον Νομάρχη Δωδεκανήσου κ. Μαχαιρίδη και τον αντινομάρχη κ. Χριστοφάκη να αμφισβητούν την νομιμότητα των ενεργειών μου και να ισχυρίζονται ότι ΅’αρμοδιότητα εφαρμογής των πολεοδομικών διατάξεων έχουν μόνο η τοπική πολεοδομία και το τμήμα της περιφέρειας του υπ. περιβάλλοντος, υπηρεσίες που είναι απολύτως υπεύθυνες για την μη τήρηση των νομίμων διαδικασιών αδειοδότησης του έργου” με αποτέλεσμα να αμφισβητείται η αξιοπιστία της πολιτείας και να διακυβεύεται η υλοποίηση ενός σημαντικού έργου στην Πάτμο….”
Εδώ κρύβεται όλο το δράμα της πολιτικής στον τόπο μας.
Μας θυμίζει την περίπτωση του θλιβερού εκείνου Νομάρχη Δωδεκανήσιου που στο θέμα του υγροβιότοπου Ψαλιδιού Κω, την μια μέρα παραχωρούσε παράνομη παρέκκλιση και την άλλη την ανακαλούσε υπό την πίεση του Συνηγόρου του Πολίτη την παρέμβαση του οποίου ζήτησε με καταγγελίες της η κοινωνία της Κω. Μόνο που τώρα το δράμα κορυφώνεται έχοντας ανεβάσει την ποιότητα του. Ο επόμενος του θλιβερού εκείνου και νυν ΅’επικίνδυνος Νομάρχης” αγνοεί και τα θεσμικά όργανα!!! όπως αυτά των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος Υπουργείου και καλυπτόμενος πίσω από την ανεπάρκεια των τοπικών υπηρεσιών, φέρνει πολιτειακό παράγοντα στο σημείο να εκφράζει δημόσια την λύπη του για την στάση του!
Διολισθαίνοντας σε επικίνδυνους δρόμους τοπικό εκλεγμένο πολιτικό πρόσωπο, (εν προκειμένω ο κ. Μαχαιρίδης), αμφισβητεί τον ρόλο του κράτους για να υπηρετήσει δικές του πελατειακές λογικές που μάλιστα ξεπερνούν και τα όρια των δικομματικών αντιθέσεων!
Να γιατί το πείραμα της εκλεγμένης περιφέρειας στην Ελλάδα μπορεί να αποβεί ολέθριο. Αν αύριο έχουμε τέτοιους περιφερειάρχες, οι όποιοι στηριζόμενοι στον τοπικισμό και στον λαϊκισμό οξύνουν δευτερεύουσες αντιθέσεις στην διαχείριση της εξουσίας για να υπηρετήσουν ατομικές ή παραταξιακές στρατηγικές, τα αποτελέσματα θα είναι ολέθρια. Σε αυτή την περίπτωση ο κ. Νομάρχης έπρεπε να σεβαστεί τον θεσμικό του ρόλο.
Να ανακαλέσει την άδεια και να πιέσει τις υπηρεσίες να συντομευόσουν όλες τις διαδικασίες αδειοδότησης του επενδυτή. Έτσι ο επιχειρηματίας θα έκανε την δουλειά του πατώντας στα πόδια του κι όχι στηριζόμενος στην εύνοια των πολιτικών!
Οι επενδύσεις στην χώρα μας πρέπει να πάψουν να είναι αντικείμενο πολιτικής εκμετάλλευσης.
Η λειτουργία των υπηρεσιών πρέπει να είναι αυτοτελής και μακριά από την κάλυψη ή την πίεση των πολιτικών παραγόντων.
Όλη αυτή η στρέβλωση της πολιτικής και της δημόσιας διοίκησης πρέπει να ξεπεραστεί.
Προϋπόθεση όμως είναι η πολιτική εξυγίανση. Κι αυτή δυστυχώς υστερεί.
Σε κάθε περίπτωση τα κοινωνικά κινήματα και η ατομική δραστηριοποίηση είναι απαραίτητα στοιχεία εξισορρόπησης μιας κακής κατάστασης
Νίκος Μυλωνάς (εκπροσωπος της Συμπαραταξης Ελπίδας στο δημ. συμβούλιο Κω) στοιχεία Συμπαράταξης Ελπίδας δικτυακός χώρος www.s-elpidas.org
E. Βενιζέλου 10 ΚΩΣ 853.00 ΤΗΛ 22420-20674 fax 22420-26794















