Γνωμοδότηση «βόμβα» του νομικού συμβούλου του Δήμου Ρόδου κ. Θ. Παπαγεωργίου θέτει εν αμφιβόλω την εγκυρότητα των μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων που ελέγχθηκαν από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για τις επιπτώσεις των γραµµών µεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ στη Νότια Ρόδο, ενόψει της σύσκεψης που έχει συγκαλέσει για τη Δευτέρα ο δήµαρχος Ρόδου κ. Στάθης Κουσουρνάς, σε συνέχεια παρεµβάσεών του προς τη ΔΕΗ.
Ο κ. Παπαγεωργίου δέχεται ότι έγινε ανορθόδοξη περιβαλλοντικά και αντίθετη προς τους όρους Πολεοδομικού Σχεδιασμού, εγκατάσταση δικτύων όδευσης της ΔΕΗ, υπέρ εγκαταστάσεων φωτοβολταϊκών τόξων στη Νότια Ρόδο και συγκεκριμένα στο Γεννάδι και στην Κατταβιά.
Επισημαίνει ότι ο Δήμος μπορεί να ασκήσει ένδικα μέσα, επικαλούμενος έννομο συμφέρον, επειδή το θέμα αφορά προστασία του περιβάλλοντος και επέκταση δικτύων που έχει σχετικές αρμοδιότητες ως Ο.Τ.Α. α’ βαθμού. Υπάρχει παρά ταύτα ζήτημα μη επιτρεπτού για την άσκηση ασφαλιστικών μέτρων, στα πολιτικά Δικαστήρια.
Αναφορικά με τη λήψη διοικητικών μέτρων επί σκοπώ περιβαλλοντικής αποκατάστασης και στη συνέχεια ακυρωτικών και ασφαλιστικών μέτρων, στα αρμόδια Διοικητικά Δικαστήρια και στο Συμβούλιο Επικρατείας, κατά ενδεχομένων αρνητικών ή σιωπηρών παραλείψεων της Διοίκησης, εξέφρασε όμως τις ακόλουθες απόψεις: “Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 24 του Συντάγματος και των άρθρων 1,2,4,14,18 του Ν. 1650/1986, επιβάλλεται στην Πολιτεία και τα όργανά της να προστατεύουν το περιβάλλον από αλλοιώσεις, αυθαιρεσίες και υποβαθμίσεις και να προβαίνουν στη λήψη κάθε μέτρου που κατοχυρώνει το δικαίωμα του πολίτη για ένα υγιές φυσικό και οικιστικό περιβάλλον.
Επίσης σύμφωνα με την Οδηγία 85/337/ΕΟΚ, επιβάλλεται η εξέταση εναλλακτικών λύσεων τόσο για την χωροθέτηση βιομηχανικής εγκατάστασης, όσο και για την ορθολογική αντιμετώπιση του ενεργειακού προβλήματος, ειδικώς και επιπροσθέτως πρέπει να συνεκτιμώνται επιπτώσεις του τεχνικού συστήματος μεταφοράς της παραγόμενης ενέργειας.
Επί του προκειμένου, ειδικότερα, θέματος:
– Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 3 παρ. 8 του Ν. 3468/2006 όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 2 παρ. 2 του Ν. 3851/2010 για την χορήγηση από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας (Α.Π.Ε.) απαιτείται Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων (ΕΠΟ).
– Πλέον της παραπάνω άδειας παραγωγής του άρθρου 3 παρ. 8 του Ν. 3468/2008, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 8 παρ. 1, 3β και 6 του ν. 3468/2008, όπως ως ανωτέρω αντικαταστάθηκε, απαιτείται άδεια εγκατάστασης, που χορηγείται από τον Γ. Γραμματέα της Περιφέρειας, με περιβαλλοντική αδειοδότηση που χορηγείται από τον Υπουργό Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
Πιο συγκεκριμένα για να εκδοθεί Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΕΠΟ), απαιτείται και πλήρης φάκελος και Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) με έγκριση από τη Νομαρχία και πλέον από την Περιφέρεια (άρθρο 186 παρ. ΙΙ, εδ. γ περ. 20 Ν. 3852/2010), αφού προηγηθούν όλες οι σχετικές επί μέρους αδειοδοτήσεις αναφορικά με την εξέταση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων και των προτεινομένων μέτρων πρόληψης και αποκατάστασης (άρθρο παρ. 8 εδαφ. 6 του Ν. 3468/2006 όπως ως ανωτέρω αντικαταστάθηκε). Εξαιρούνται από τις παραπάνω διαδικασίες (άρθρο 8 παρ. 13 του Ν. 3468/2006, όπως ως ανωτέρω αντικαταστάθηκε) οι μονάδες φωτοβολταϊκών και ηλιοθερμικών μέχρι 0,5ΜW, αιολικοί σταθμοί μέχρι 20 KW, περιοχές ΝΑΤURA 2000, παράκτιες περιοχές μέχρι 100 μ. από αιγιαλό ή μονάδες ΑΠΕ σε απόσταση μέχρι 150 μέτρων από άλλο σταθμό ΑΠΕ ίδιας τεχνολογίας του αυτού φορέα, που αθροιστικά υπερβαίνει τα παραπάνω όρια.
Μεταξύ των παραμέτρων που επίσης χρήζουν ειδικής εξέτασης είναι και η αδειοδότηση που απαιτείται από το Υπουργείο Γεωργίας (άρθρο 2 παρ. 2 Ν. 2491/2001 αρ. 58 Ν. 998/1979) και εφόσον αφορά δάση – δασικές εκτάσεις και οι σχετικές αυτές αδειοδοτήσεις (άρθρο 8 παρ. 2,3 γ του Ν. 3468/2008 και άρθρο 2 παρ. 6 του Ν. 2941/2001).
Πλέον των παραπάνω, καθώς το θέμα αφορά δίκτυο γραμμών ηλεκτρικής ενέργειας σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να εξετασθεί αν έχουν τηρηθεί οι σχετικές διατάξεις του ΚΕΣΥΓΗΕ (Κανονισμός Εξωτερικών Σταθμών-Υποσταθμών και Γραμμών Ηλεκτρικής Ενέργειας) της Δ.Ε.Η. (άρθρο 2 Α.Ν. 1672/1951, που κυρώθηκε με τον Ν. 2133/2952) αναφορικά με τις αποστάσεις των αγωγών κ.λ.π”.
Εκφράζει έτσι τη γνώμη ότι με τεκμηριωμένη έκθεση από τη Δ/νση Πολεοδομικού Σχεδιασμού, ανά μονάδα Α.Π.Ε., θα πρέπει να εξετασθεί και τεκμηριωθεί από άποψη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ότι συντρέχει στις συγκεκριμένες περιπτώσεις από τα επίμαχα δίκτυα εξ αιτίας ανορθόδοξης εγκατάστασης Α.Π.Ε. στη Νότια Ρόδο, υπέρμετρη ανεπίτρεπτη επιβάρυνση του φυσικού – οικιστικού περιβάλλοντος στην επίμαχη περιοχή.
Εφόσον με τα τελικά πορίσματα της έκθεσης, διαπιστώνεται τεκμηριωμένα ότι δεν τηρήθηκαν οι ΜΠΕ και οι Ε.Π.Ο ή ότι αυτές πάσχουν ή είναι ανεπαρκείς, τότε θα πρέπει να ζητηθεί σε πρώτη φάση διοικητικά η ανάκληση των αδειών εγκατάστασης και παραγωγής και ενδεχομένως η τροποποίηση των σχετικών πράξεων π.χ. με υπογειοποίηση των δικτύων αν η έκθεση θεωρεί αυτήν ενδεδειγμένη.
Σε δεύτερη φάση, που ενδεχομένως η διοίκηση, είτε ρητά είτε σιωπηρά, παραλείψει να προβεί στις αιτούμενες ενέργειες κατά την υπόδειξη των πορισμάτων της έκθεσης, θα επακολουθήσει προσφυγή με αίτηση ακύρωσης στα αρμόδια διοικητικά δικαστήρια και στο Συμβούλιο της Επικρατείας, επί της οποίας μπορούν να ασκηθούν και ασφαλιστικά μέτρα.
Ύστερα από την σύνταξη της έκθεσης από την Δ/νση Πολεοδομικού Σχεδιασμού και εφόσον τεκμηριωθούν ως άνω συγκεκριμένα ανά Α.Π.Ε. στη Νότια Ρόδο σφάλματα, υπερβάσεις και παραλείψεις κ.λ.π. στα ΜΠΕ και ΕΠΟ, για όλες τις παραπάνω ενέργειες απαιτείται η προηγούμενη έκφραση γνώμης από τις αρμόδιες τοπικά ανά Α.Π.Ε. Δημοτικές και Τοπικές Κοινότητες (άρθρο 83 και 84 του Ν. 3852/2010) και στη συνέχεια απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.














