“Η δημοτική αρχή άσκησε με ικανοποιητικό τρόπο τις αρμοδιότητες που προβλέπονται και στον τομέα της Παιδείας έχοντας όμως και περιθώρια βελτίωσης ως προς τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους δημότες και κατοίκους του νησιού μας”.
Την εκτίμηση αυτή κάνει, μεταξύ άλλων, σε συνέντευξή του στη “δ”, ο πρόεδρος της δημοτικής επιτροπής Παιδείας κ. Γιάννης Κορωναίος.
“Με τον Καλλικράτη διαμορφώθηκε ένα νέο τοπίο σχετικά με την οργάνωση και λειτουργία των νεοσύστατων Ενιαίων Σχολικών Επιτροπών. Με δεδομένη την ανυπαρξία κεντρικών κατευθύνσεων και ενός οδικού χάρτη ενεργειών, ήταν εύλογο να παρουσιαστούν δυσκολίες”, εξήγησε ο κ. Γιάννης Κορωναίος.
Σε ερώτηση σχετικά με την εφαρμογή του Καλλικράτη ο κ. Κορωναίος δηλώνει:
“Με τον «Καλλικράτη», μπήκαν τα θεμέλια για μια ολοκληρωμένη αναδιάρθρωση της διοικητικής οργάνωσης της χώρας, παρά το γεγονός της μετατροπής των υψηλών προσδοκιών σε διαψεύσεις λόγω των δυσλειτουργιών και των προβλημάτων που παρουσιάστηκαν κατά την εφαρμογή του και παρά τις όποιες διαφορετικές φωνές ακόμη και εν ενεργεία «αυτοδιοικητικών ειδημόνων».
Ο κ. Γ. Κορωναίος θεωρεί πως ήρθε η ώρα για ανάληψη πρωτοβουλιών όλων των εμπλεκομένων, για τον επανακαθορισμό της κατεύθυνσης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης προς την ουσιαστική αποκέντρωση και την πραγματική μεταρρύθμιση.
Η συνέντευξη του κ. Γιάννη Κορωναίου, αναλυτικά:
• Ποια είναι η άποψή σας για τον Καλλικράτη;
Υιοθετώντας την άποψη των συλλογικών φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης, για την ανάγκη ανασυγκρότησης του κράτους, της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης και πιστεύοντας στην επιχειρησιακή και πραγματική ικανότητα άσκησης τοπικών πολιτικών από τα δημοκρατικά εκλεγμένα αιρετά όργανα της αυτοδιοίκησης, θεωρώ ότι με το πρόγραμμα «Καλλικράτης», μπήκαν τα θεμέλια για μια ολοκληρωμένη αναδιάρθρωση της διοικητικής οργάνωσης της χώρας, παρά το γεγονός της μετατροπής των υψηλών προσδοκιών σε διαψεύσεις λόγω των δυσλειτουργιών και των προβλημάτων που παρουσιάστηκαν κατά την εφαρμογή του και παρά τις όποιες διαφορετικές φωνές ακόμη και εν ενεργεία «αυτοδιοικητικών ειδημόνων».
Η άποψη αυτή αποτέλεσε και τον βασικότερο λόγο, για την συμμετοχή – εκλογή μου για πρώτη φορά – στις δημοτικές εκλογές της 7-11-2010.
• Πώς έχει εξελιχθεί σήμερα η τοπική αυτοδιοίκηση;
Δυστυχώς η εφαρμογή του προγράμματος για την «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης κ.λ.π.» ταυτίστηκε χρονολογικά με την εισαγωγή της χώρας σε μια βαθύτατη πολυεπίπεδη κρίση (οικονομική -πολιτική -κοινωνική και για πολλούς ανθρωπιστική) και με κυβερνήσεις ειδικού σκοπού οι οποίες λόγω της δημοσιονομικής ασφυξίας, μεταθέτοντας ευθύνες προς την αυτοδιοίκηση α΄ και β΄ βαθμού μετέτρεψαν το πρόγραμμα «Καλλικράτης» σε ένα εργαλείο διοικητικής διαχείρισης του Μνημονίου με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Παράλληλα οι συνεχείς επιθέσεις της κεντρικής εξουσίας προς την Τ.Α., αγνοώντας τα θεσμικά της Όργανα σε αρκετά νομοθετήματα που την αφορούν, (Δημοτική Αστυνομία & Σχολικοί φύλακες – μεταβολές σχολικών μονάδων – κινητικότητα ανθρώπινου δυναμικού κ.λ.π.) η ανακολουθία ως προς την διάθεση των απαραίτητων πόρων για την άσκηση των νέων μεταβιβαζόμενων αρμοδιοτήτων με παράλληλη αφαίρεση βασικών αρμοδιοτήτων της (Ν.4172/2013 ), η μείωση πάνω από 50% των θεσμοθετημένων πόρων, η αύξηση του γραφειοκρατικού αναχρονιστικού θεσμικού πλαισίου λειτουργίας, οι έλεγχοι σκοπιμότητας και όχι νομιμότητας, η ενίσχυση της Επιτροπείας τους από το Παρατηρητήριο, ο κίνδυνος καταλογισμού σε βάρος των αιρετών από την μη κατάρτιση και εκτέλεση ισοσκελισμένων και ρεαλιστικών προϋπολογισμών, καταγράφονται ως αρνητικές παράμετροι για την διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης η οποία κατοχυρώνεται από το Σύνταγμα. Θεωρώ ότι είναι η ώρα για την
ανάληψη πρωτοβουλιών όλων των εμπλεκομένων, για τον επανακαθορισμό της κατεύθυνσης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης προς την ουσιαστική αποκέντρωση και την πραγματική μεταρρύθμιση, με ζητούμενο ένα πιο ευέλικτο και αποτελεσματικό κράτος που θα υπηρετεί τους πολίτες του και την τοπική ανάπτυξη.
• Πώς κρίνετε την λειτουργία του ενιαίου Δήμου Ρόδου;
Μετά την λαϊκή ετυμηγορία της 7ης Νοεμβρίου 2010 και σε μια τόσο κρίσιμη περίοδο για την χώρα, κληθήκαμε ως νέα δημοτική αρχή να διοικήσουμε από 1.1.2011 τον ενιαίο πλέον Καλλικρατικό Δήμο Ρόδου ο οποίος θα πρέπει να αναφέρουμε ότι δεν προήλθε από παρθενογένεση αλλά αποτελεί την συνέχεια των πρώην 10 Καποδιστριακών Δήμων του νησιού, προσπαθώντας να ανταποκριθούμε στην νέα μεγάλη πρόκληση, αναλαμβάνοντας ένα ευρύ φάσμα νέων αρμοδιοτήτων που θα πρέπει σε ένα σύγχρονο κράτος να ασκούνται κοντά στον πολίτη και με επίγνωση των τοπικών ιδιαιτεροτήτων. Πέραν της όποιας καλόπιστης ή κακόπιστης κριτικής μπορεί να ασκηθεί και των όποιων λαθών ή παραλείψεων (πάντως όχι από πρόθεση) και αντιμέτωποι με ένα ζοφερό οικονομικό περιβάλλον για τους εργαζόμενους και για την κοινωνία ολόκληρη, η οποία κινείται πάνω σε προδιαγεγραμμένη φθίνουσα πορεία και με ταυτόχρονο «διαζύγιο» από παθογένειες και παγιωμένες καταστάσεις του παρελθόντος, αναλωνόμαστε μέχρι σήμερα να φέρουμε σε πέρας αυτό το τεράστιο οργανωτικό εγχείρημα, συγχωνεύοντας 10 πρώην Δήμους του νησιού με διαφορετικά χαρακτηριστικά και παραγωγική φυσιογνωμία σε ένα (1) ενιαίο Δήμο και περίπου 175 (ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ, Επιχειρήσεις και Οργανισμούς τους) σε πέντε (5) Οργανισμούς – ΝΠΔΔ και τρείς (3) Επιχειρήσεις – ΝΠΙΔ. Με δεδομένο το ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων (θητεία 3,5 χρόνια), τις ασάφειες και τις εμπλοκές που παρουσιάστηκαν κατά το πρώτο στάδιο της συνένωσης, τον οικονομικό μας «στραγγαλισμό» λόγω της «προίκας» ύψους περίπου 120 εκατομμυρίων ευρώ από τις προηγούμενες δημοτικές αρχές των Καποδιστριακών Δήμων του νησιού, που αντιστοιχεί σε συσσωρευμένες οφειλές προς τρίτους -ασφαλιστικά ταμεία – ΔΟΥ και δανειακές υποχρεώσεις, τα παγωμένα χρηματοδοτικά προγράμματα, την δυσανάλογη χρηματοδότηση σε σχέση με την αύξηση του αντικειμένου, την συσσώρευση αρμοδιοτήτων σε γιγαντιαία σχήματα και τα κενά που παρουσιάστηκαν μετά την εφαρμογή του ΟΕΥ, την ελλειμματική (δικαιολογημένη) λειτουργία των τοπικών συμβουλίων, τις αδυναμίες αλλά και τα προβλήματα σε συγκεκριμένα πεδία που έχουν σχέση με την καθημερινότητα και γενικά τον διαφορετικό τρόπο λειτουργίας που επιτάσσει αυτή η βαθιά τομή και στην Αυτοδιοίκηση σε σχέση με τον τρόπο που ήταν γνωστός επί πολλά χρόνια, θεωρώ ότι «τηρουμένων των αναλογιών και των καταστάσεων» η Δημοτική Αρχή άσκησε με ικανοποιητικό τρόπο τις αρμοδιότητες που προβλέπονται έχοντας όμως και περιθώρια βελτίωσης ως προς τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους δημότες και κατοίκους του νησιού μας. Ας μην παραβλέψουμε το «μεταβατικό αυτό στάδιο», το οποίο διανύουμε για την εφαρμογή του νέου πλαισίου, χωρίς αυτό να αποτελεί δικαιολογία για την όποια άσκηση κριτικής.
• Πώς διαμορφώθηκε το τοπίο σχετικά με τις σχολικές επιτροπές στον ενιαίο Δήμο Ρόδου;
Με τον Καλλικράτη διαμορφώθηκε ένα νέο τοπίο σχετικά με την οργάνωση και λειτουργία των νεοσύστατων Ενιαίων Σχολικών Επιτροπών, ΝΠΔΔ που προήλθαν από την συγχώνευση των σχολικών επιτροπών των Καποδιστριακών Δήμων (26 Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στον δικό μας Δήμο).
Με δεδομένο την ανυπαρξία κεντρικών κατευθύνσεων και ενός οδικού χάρτη ενεργειών, την κουτσουρεμένη κρατική επιχορήγηση από τους ΚΑΠ (μείωση 40%) αλλά και το απλό γεγονός της ταυτόχρονης συγκρότησης μας σε σώμα (6.9.2011) με την έναρξη της σχολικής χρονιάς 2011-2012, ήταν εύλογο ότι σε αυτή την μεταβατική τουλάχιστον περίοδο που κληθήκαμε να διοικήσουμε τα εν λόγω ΝΠΔΔ να παρουσιαστούν δυσκολίες, προβληματισμοί για την αποτελεσματικότητα τους ,ακόμη και τεράστια νομικά ζητήματα κλ.π.
• Πώς καταφέρατε να συγχωνεύσετε δεκάδες σχολικές επιτροπές σε ένα ΝΠΔΔ;
Παρά ταύτα, και παρά τις κακόπιστες κριτικές διαφόρων << ειδημόνων >> – θιασωτών του παρελθόντος – χωρίς θόρυβο και τυμπανοκρουσίες αλλά με πολύ δουλειά και υπευθυνότητα και με την βοήθεια των υπαλλήλων που μας διέθεσε ο Δήμος της Ρόδου για την γραμματειακή υποστήριξη του ΝΠΔΔ αλλά και την ενεργή συμμετοχή όλων των μελών του ΔΣ τους οποίους έχω την ανάγκη να ευχαριστήσω δημόσια, καταφέραμε να οργανώσουμε το νεοσύστατο ΝΠΔΔ με τα όποια προβλήματα, αφήνοντας μάλιστα παρακαταθήκη για το μέλλον. Συνοψίζοντας το έργο της Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Ρόδου, από 1.9.2011 έως σήμερα επικεντρώνεται στα ακόλουθα σημεία.
α. Στην παραλαβή των απολογιστικών στοιχείων και ταμιακών υπολοίπων των συγχωνευθέντων σχολικών επιτροπών για το διάστημα 1/1/2011 έως 31/8/2011 και την καταγραφή χρεών συγχωνευθεισών σχολικών επιτροπών και αποπληρωμή του μεγαλύτερου μέρους αυτών εντός του 2012
β. Στην υποχρεωτική πλέον με το πρόγραμμα ΄΄ ΔΙΑΥΓΕΙΑ ΄΄ ανάρτηση- δημοσιοποίηση όλων των αποφάσεων και πράξεων του ΝΠΔΔ .
γ. Στη συγκρότηση Συμβουλίων Σχολικών Κοινοτήτων και Επιτροπών Ελέγχου Σχολικών Κυλικείων
δ. Στη χρήση συνδρομητικής διαδικτυακής εφαρμογής σχετικά με την διαχείριση -οργάνωση – καταγραφή και έλεγχο των εσόδων-εξόδων της Σχολικής Επιτροπής και σχολικών κοινοτήτων.
ε. Στην εγγραφή σε συνδρομή της εταιρείας ΕΠΑΦΟΣ ΑΕ για την παροχή υποστήριξης λογισμικών για τις ανάγκες των σχολικών μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δήμου Ρόδου.
ζ. Στη σύναψη σύμβασης με τον ΟΤΕ , μειώνοντας το κόστος των τηλεφωνικών τελών
η. Στη διενέργεια διαγωνισμών για την προμήθεια γραφικής ύλης γενικά, ειδών καθαριότητας συντήρησης φωτοτυπικών μηχανημάτων, πετρελαίου θέρμανσης κ.λ.π.
θ. Στη δημιουργία μητρώου σχολικών κυλικείων και διενέργεια πλειοδοτικών διαγωνισμών για την εκμίσθωση σχολικών κυλικείων
ι. Στη σύναψη σύμβασης με το Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ για την καθαριότητα των σχολείων και την πληρωμή των αμοιβών των καθαριστριών με σύμβαση μίσθωσης έργου.
κ. Στις παραχωρήσεις σχολικών χώρων σε διάφορους φορείς.
λ. Στην εκτέλεση έργων επισκευής και συντήρησης σχολικών κτηρίων μικρής κλίμακας.
• Τι έχει αλλάξει με το ΝΠΔΔ που δημιουργήθηκε;
Εν κατακλείδι σήμερα τολμώ να πω ότι το ΝΠΔΔ πέραν από την ορθολογική διαχείριση των πιστώσεων που διατίθενται για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών των σχολικών μονάδων ταυτόχρονα έχει μετεξελιχθεί και σε μικρή Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου, ελέγχοντας την νομιμότητα των δαπανών και όχι την σκοπιμότητα αυτών.
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/g-koroneos-o-kallikratis-metatrapike-se-ergalio-diikitikis-diachirisis-tou-mnimoniou/














