“Εκτός πραγματικότητας” οι απόψεις της Αρχαιολογίας

Σε πλήρη αντίθεση με την ισχύουσα νομοθεσία βρίσκεται σύμφωνα με μνημόνιο νομικών συμβούλων η παρέμβαση της ΚΒ’ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων με την οποία επιδιώκεται η αναστολή διαγωνισμού για τη σύναψη σύμβασης παραχώρησης για χρήση και εκμετάλλευση του τουριστικού λιμένα Μανδρακίου Ρόδου, στην πρώτη φάση του οποίου εκδήλωσαν ζωηρό ενδιαφέρον 4 επενδυτές, επικαλούμενη περιορισμούς της νομοθεσίας περί προστασίας αρχαιοτήτων.
Συγκεκριμένα μετά την απαντητική επιστολή του Δημάρχου Ροδίων κ Χ. Χατζηευθυμίου στην προκλητική παρέμβαση της αρχαιολογίας με την οποία υπεραμύνεται της νομιμότητας των διαδικασιών που ακολούθησε το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο για τη δημοπράτηση του τουριστικού λιμένα Μανδρακίου οι νομικοί σύμβουλοι που εξέτασαν την υπόθεση κατέληξαν στα εξής:
1. Η χερσαία ζώνη του λιμένα Μανδρακίου Ρόδου θεσμοθετήθηκε σύμφωνα με την ΥΑ Γ. 51807/31-12-1955, η οποία δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ……24-01-1956 (Δείκτης 1).
2. Το ρυμοτομικό του λιμένα Μανδρακίου Ρόδου θεσμοθετήθηκε σύμφωνα με το ΒΔ που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 24Δ’/06-09-1993, η οποία δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ ΕΒ’/10-09-93, εγκρίνεται ο κανονισμός λειτουργίας και το τιμολόγιο τελών και δικαιωμάτων της Μαρίνας (πλέον) Μανδρακίου Ρόδου, στην οποία αφ’ ενός μεν αναφέρονται ρητώς ο χερσαίος και θαλάσσιος χώρος, αφ’ ετέρου δε ότι το Λιμενικό Ταμείο Δωδεκανήσου έχει την αποκλειστική χρήση, οργάνωση, λειτουργία, ανάπτυξη, διοίκηση και εκμετάλλευση της μαρίνας (Δείκτης 3).
4. Με την ΥΑ 8814/14-07-06 της Υπουργού Τουριστικής Ανάπτυξης, η οποία δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 989Β’/27-07-2006, η οποία πλέον βασίζεται στον Ν. 2160/93, οι διατάξεις του οποίου ρυθμίζουν τα περί τουριστικών λιμένων της χώρας, εγκρίνεται νέος κανονισμός λειτουργίας της μαρίνας Μανδρακίου, σύμφωνα με τον οποίο επανακαθορίζεται ο χερσαίος και θαλάσσιος χώρος, ενώ τη διαχείριση αναλαμβάνει πλέον το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότας Δωδεκανήσου (Δείκτης 4).
5. Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 30 του Ν. 2160/93, η διοίκηση, διαχείριση, εκμετάλλευση και έλεγχος των τουριστικών λιμένων ανήκει στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, ενώ σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 33 του ιδίου νόμου, ο φορέας διαχείρισης τουριστικού λιμένα δικαιούται να παραχωρεί διαρκή ή πολυετή ενοχικά δικαιώματα κλπ (Δείκτης 5).
6. Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου αποφασίζει να προκηρύξει διεθνή δημόσιο διαγωνισμό για την ανάδειξη φορέα διαχείρισης, ο οποίος θα αναλάβει τη χρήση και εκμετάλλευση του λιμένα, καθώς και την κατασκευή έργων κόστους πλέον των 2.000,000 Ευρώ, έναντι ανταλλάγματος (Δείκτης 6).
7. Κατά το στάδιο εξέτασης των τυπικών προσόντων των υποψηφίων, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου παραλαμβάνει έγγραφο της ΚΒ’ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων, με το οποίο ζητείται η αναστολή των διαδικασιών του διαγωνισμού (Δείκτης 7).
8. Η προϊσταμένη της ΚΒ’ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων επικαλείται το άρθρο 13 του Ν. 2971/2001 περί αιγιαλού και παραλίας, σύμφωνα με το οποίο η παραχώρηση της απλής χρήσης του αιγιαλού και της παραλίας γίνεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, έναντι ανταλλάγματος κατά τις διατάξεις για την εκμίσθωση δημόσιων κτημάτων, πλην του αιγιαλού και παραλίας κηρυγμένων αρχαιολογικών χώρων, προστατευόμενων περιοχών, ευπαθών οικοσυστημάτων και ιδιαίτερου φυσικού κάλλους και πολιτιστικού ενδιαφέροντος, της διαχείρισης των οποίων έχει η αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Πολιτισμού (Δείκτης 8).
9. Η προϊσταμένη ηθελημένα ή από άγνοια δεν λαμβάνει υπ’ όψιν ότι η ως άνω διάταξη δεν αφορά τους τουριστικούς λιμένες, αλλά ούτε και τους απλούς λιμένες, οι παραχωρήσεις των οποίων γίνονται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 24 του ιδίου ως άνω νόμου. Ενώ οι παραχωρήσεις των τουριστικών λιμένων γίνονται σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 2160/93 (Δείκτης 5), οι οποίες διατηρήθηκαν σε ισχύ με τις μεταβατικές διατάξεις (άρθρο 34) του Ν. 2971/2001 περί αιγιαλού και παραλίας.
10. Δεν θα πρέπει τέλος να διαφύγει της προσοχής, ότι στο τεύχος προκήρυξης, με το οποίο το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου επιδιώκει την ανάδειξη φορέα διαχείρισης, προβλέπεται:
• Η υποβολή σχεδίων και περιβαλλοντικών μελετών τα οποία θα τύχουν έγκρισης χωροθέτησης, ορισμού οικοδομικών τετραγώνων, όρων δόμησης και χρήσεων γης από την Επιτροπή Τουριστικών Λιμένων, σύμφωνα με το άρθρο 30 του Ν. 2160/93, στην οποία μετέχει εκπρόσωπος του Υπουργείου Πολιτισμού.

• Η υποβολή μελετών εκτέλεσης λιμενικών έργων, οι οποίες θα τύχουν έγκρισης σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 14 του Ν. 2971/2001, κατά τη διαδικασία της οποίας, τρία αντίγραφα της μελέτης θα διαβιβαστούν στις αρμόδιες εφορείες του Υπουργείου Πολιτισμού για γνωμοδότηση.
• Η υποβολή μελετών εκτέλεσης οικοδομικών έργων για την έκδοση οικοδομικής άδειας, προαπαιτούμενο της οποίας είναι η έγκριση της μελέτης από την αρμόδια εφορεία του Υπουργείου Πολιτισμού.
Ως εκ τούτου θεωρούμε ότι η επιστολή της προϊσταμένης της ΚΒ’ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων, βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με την ισχύουσα νομοθεσία.