«Η βίζα είναι ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα για το ροδιακό τουρισμό»

«Δεν μιλάμε για θετικά μηνύματα της τουριστικής σαιζόν αλλά για πραγματικά δεδομένα καθώς οι αριθμοί αφίξεων των αεροδρομίων μας είναι συντριπτικά μεγάλοι. Το πιο σημαντικό είναι όμως πως δεν πετύχαμε ακόμη την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου».
Αυτό δηλώνει σε συνέντευξή της στη «δ», η αντιπεριφερειάρχης κ. Λίτσα Φτακλάκη και προσθέτει πως αν δεν αλλάξει η κατάσταση, που τείνει να παγιωθεί, τότε πολύ σύντομα θα αντιμετωπίσουμε σοβαρά προβλήματα με την τουριστική μας «βιομηχανία».
«Όλοι οι τουριστικοί φορείς της Περιφέρειάς μας είναι πλέον έτοιμοι να ανταποκριθούν στις ανάγκες της επιμήκυνσης και πλέον συντονισμένα όλοι μαζί προβαίνουμε σε συγκεκριμένες δράσεις για την επίτευξη αυτού του στόχου. Εάν τον πετύχουμε, τουλάχιστον στην επόμενη τουριστική περίοδο, τότε θα μπορούμε να μιλάμε για πραγματική επιτυχία της τουριστικής σεζόν», δηλώνει η κ. Φτακλάκη που αναφέρεται και στις προσπάθειες της Περιφέρειας για να ενισχυθούν οι αφίξεις των τουριστών από τη Ρωσία και την Τουρκία.
«Τα νησιά μας διαθέτουν μοναδικά συγκριτικά πλεονεκτήματα, έχουν τη δική τους ταυτότητα. Εάν αυτά τα στοιχεία αναδειχθούν θα πάμε καλά», τονίζει η κ. Φτακλάκη.
Η συνέντευξη της κ. Φτακλάκη, αναλυτικά:
• Πιστεύετε πως εξελίσσεται ικανοποιητικά η τουριστική σεζόν για τη Ρόδο και τα άλλα νησιά του νομού μας;
Σήμερα πλέον δεν μιλάμε για θετικά μηνύματα της τουριστικής σαιζόν αλλά για πραγματικά δεδομένα καθώς οι αριθμοί αφίξεων των αεροδρομίων μας είναι συντριπτικά μεγάλοι. Όμως για να μην αιθεροβατούμε και να μιλάμε με πραγματικούς όρους της οικονομίας, θα πρέπει να επισημάνουμε το γεγονός πως η μεγάλη αύξηση παρατηρήθηκε από τα μέσα του Μάη που σημαίνει πως ούτε φέτος πετύχαμε την έναρξη της τουριστικής περιόδου από τις αρχές του Απριλίου που ήταν το ζητούμενο. Τώρα ευελπιστούμε και για αυτό παλεύουμε όλοι μαζί οι φορείς, να πετύχουμε το full της σαιζόν να διαρκέσει έως το τέλος του Οκτώβρη. Το πραγματικό πρόβλημα της τουριστικής περιόδου εντοπίζεται στη διάρκειά της και είναι ένα φαινόμενο που τείνει να παγιωθεί τα τελευταία χρόνια, όπου για τα μεγαλύτερα νησιά η διάρκειά της είναι 3-4 μήνες, ενώ για τα μικρότερα είναι μόνο 2 μήνες. Αν δεν αλλάξει αυτή η κατάσταση που τείνει να παγιωθεί, τότε πολύ σύντομα θα αντιμετωπίσουμε σοβαρά προβλήματα με την τουριστική μας «βιομηχανία». Για αυτό και ως Διεύθυνση Τουρισμού της Περιφέρειας στρατηγικά έχουμε δώσει έμφαση σε στοχευμένες δράσεις για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Θα πρέπει να τονίσω πως όλοι οι τουριστικοί φορείς της Περιφέρειάς μας είναι έτοιμοι να ανταποκριθούν στις ανάγκες της επιμήκυνσης και πλέον συντονισμένα όλοι μαζί προβαίνουμε σε συγκεκριμένες δράσεις για την επίτευξη αυτού του στόχου. Εάν τον πετύχουμε τουλάχιστον στην επόμενη τουριστική περίοδο, τότε θα μπορούμε να μιλάμε για πραγματική επιτυχία της τουριστικής σαιζόν
• Ποιες κινήσεις θα γίνουν ακόμη από την Περιφέρεια για την αύξηση των αφίξεων από την Ρωσία και την Τουρκία;
Τόσο η ρωσική όσο και η τουρκική αγορά, αποτελούν για τα νησιά μας μια σημαντικά μεγάλη δεξαμενή τουριστών που επιθυμούν να μας επισκεφθούν. Επομένως, και οι δύο αγορές αποτελούν για εμάς δυνατούς προορισμούς απ’ όπου πρέπει να αντλήσουμε όσο το δυνατό μεγαλύτερα νούμερα αφίξεων. Πέραν των συμμετοχών μας στις μεγάλες εκθέσεις αυτών των αγορών, τη διοργάνωση road shows, διοργανώνουμε τη φιλοξενία δημοσιογραφικών αποστολών (press trips) και τη φιλοξενία tour operators σε νησιά μας. Για το σκοπό αυτό, στις αρχές Ιουνίου, ο περιφερειάρχης Ν. Αιγαίου, Γιάννης Μαχαιρίδης με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, Αντώνη Καμπουράκη και άλλους φορείς θα μεταβούν στο Νομποσιμπίρσκ (την τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Ρωσικής Ομοσπονδίας) προκειμένου να συναντηθούν με την Ένωση Τουριστικών Πρακτόρων της Ρωσίας καθώς και δημοσιογράφους από έγκριτα ρωσικά ΜΜΕ. Γνωρίζετε πολύ καλά πως τόσο στην αγορά της Ρωσίας όσο και στην Τουρκική αγορά, ο άνθρωπος που πρωτοστάτησε για το άνοιγμά τους, ήταν ο περιφερειάρχης, Γιάννης Μαχαιρίδης, ο οποίος ως τότε νομάρχης διέβλεψε πριν μια δεκαετία την προοπτική αυτών των αγορών, όταν όλοι οι φορείς έδιναν βάρος μόνο στις ευρωπαϊκές παραδοσιακές αγορές. Και τελικά δικαιώθηκε. Σίγουρα είναι πολύ σημαντικό το γεγονός πως κάθε χρόνο έχουμε αυξητική τάση, όμως μπορούμε ακόμα περισσότερο.
Το σημαντικότερο πρόβλημα που θα πρέπει να επιλυθεί είναι το θέμα της βίζας, που ως γνωστόν λειτουργεί ανασταλτικά στην επιλογή των νησιών μας ως προορισμών από τους επισκέπτες της Ρωσίας και Τουρκίας, τόσο λόγω της μεγάλης ταλαιπωρίας που υφίστανται για την έκδοση της, όσο και λόγω του υψηλού κόστους. Το θέμα αυτό το παρακολουθεί προσωπικά ο ίδιος ο περιφερειάρχης σε απευθείας συνεννόηση με το ΓΓ του ΥΠΕΞ, κ. Καλογερόπουλο, όπου πρώτον, καταβάλλονται προσπάθειες για να διευκολύνουν τα προξενεία μας την ταχύτερη έκδοση της βίζας και δεύτερον, πετύχαμε να λειτουργήσει και φέτος ο θεσμός της «εξαίρεσης Schengen» στα νησιά μας (Ρόδος- Κως και Καστελόριζο), με μεγαλύτερη διάρκεια από πέρσι, καθώς θα είναι πλέον για έξι μήνες και με δυνατότητα πολλαπλών χρήσεων και με μικρότερο το κόστος. Χωρίς να αποτελεί πανάκεια, σίγουρα είναι μια ανάσα. Ο περιφερειάρχης είχε ζητήσει να δοθεί η άδεια εφαρμογής αυτού του μέτρου και σε άλλα κομβικά λιμάνια των νησιών μας, όμως απ’ ό,τι φαίνεται για φέτος το υπουργείο πρόσθεσε μόνο το Καστελόριζο.
• Ποιος είναι ο στόχος της επίσκεψης αντιπροσωπείας της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου στις Βαλεαρίδες Νήσους; Ποιες είναι οι προσδοκίες από τις συμβάσεις που θα υπογραφούν;
Είμαστε δυο Περιφέρειες με ομοειδή χαρακτηριστικά καθώς και οι δυο ανήκουμε στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο, στο Στόχο 2, και το 2014-2020 κατατασσόμαστε στις πλέον ανεπτυγμένες Περιφέρειες. Σε ειδική τελετή, ο περιφερειάρχης Ν. Αιγαίου, Γιάννης Μαχαιρίδης με τον κυβερνήτη των Βαλεαρίδων, Mr. José Ramón Bauzá, θα υπογράψουν τη Διακήρυξη των δυο περιφερειών για τα νησιά μας, το Island 2020, όπου θα αποτυπώνονται ρητά οι θέσεις μας αλλά και το διεκδικητικό μας πλαίσιο προς τα ευρωπαϊκά όργανα. Θα πρέπει να πούμε πως οι Βαλεαρίδες έχουν αναπτύξει καινοτόμες δράσεις στον τουρισμό, στην έρευνα και στην τεχνολογία, την επιχειρηματικότητα, τη διαχείριση των λιμανιών, και τις ΑΠΕ και υπό αυτό το πρίσμα είναι πολύ σημαντικό για τη δική μας Περιφέρεια να αποκτήσει τεχνογνωσία σε αυτούς τους τομείς καθώς είναι δράσεις που θα εντάξουμε στην επόμενη προγραμματική περίοδο. Για αυτό και στο πλαίσιο της συνεργασίας μας, αποφασίσαμε οι δυο Περιφέρειες να διοργανώσουμε συναντήσεις εργασίας προκειμένου να συνεργαστούμε στους τομείς κοινού ενδιαφέροντος, ούτως ώστε στην επόμενη προγραμματική περίοδο να υποβάλουμε καινοτόμες δράσεις στους προαναφερόμενους τομείς αλλά και να αναπτύξουμε κοινές δράσεις και προγράμματα για απ’ ευθείας χρηματοδότηση από τις Βρυξέλλες. Η πρόσκληση ήλθε από τον κυβερνήτη των Βαλεαρίδων, τον José Ramón Bauzá, για τη συμμετοχή μας σε ένα διήμερο πρόγραμμα εργασίας, με συγκεκριμένη ατζέντα.
• Ειδικά στην τουριστική αγορά της Γερμανίας ποιες κινήσεις θα γίνουν από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου;
Η γερμανική αγορά φέτος πάει πάρα πολύ καλά σε σχέση με τα τελευταία δυο χρόνια και αυτό είναι πολύ σημαντικό για τα νησιά μας καθώς οι Γερμανοί αποτελούν μια σταθερή και μεγάλη αγορά του τουριστικού μας προϊόντος. Παρ’ όλα τα θετικά μηνύματα, εμείς δεν επαναπαυόμαστε, αντιθέτως συνεχίζουμε να δουλεύουμε στοχευμένα σε αυτή τη συγκεκριμένη αγορά με τις σύγχρονες μεθόδους μάρκετινγκ και επικοινωνίας και όλα τα εργαλεία που έχουμε επιλέξει στο στρατηγικό μας σχεδιασμό. Πέραν όμως αυτών των δράσεων θα πρέπει να σας ενημερώσω πως επειδή για εμάς έχει μεγάλη σημασία η υλοποίηση στοχευμένων δράσεων, σε συνεργασία με το Ινστιτούτου Τουρισμού και Μάρκετινγκ της Γερμανίας παρουσιάζουμε στις 29 Μαΐου μια έρευνα για τις τάσεις και τις προτιμήσεις των Γερμανών επισκεπτών με case-study το νησί της Ρόδου. Είναι μια πάρα πολύ σημαντική πρωτοβουλία η οποία θα συνεχιστεί και για τα άλλα νησιά μας καθώς είναι πολύ σημαντικό όταν σχεδιάζουμε τις δράσεις μας, να λαμβάνουμε υπόψη μας τις ανάγκες και τις νέες τάσεις της αγοράς. Τα συμπεράσματα αυτής της έρευνας πιστέψτε με θα είναι πολύ σημαντικά και θα τολμούσα να πω έως και ανατρεπτικά. Καταδεικνύουν τη στροφή προς άλλες μορφές τουρισμού, καθώς το μοντέλο ήλιος και θάλασσα δεν είναι αυτοσκοπός.
• Ποια είναι τα συμπεράσματά σας από τις επαφές και τις συναντήσεις που είχατε με φορείς του τουρισμού στους δύο νομούς;
Το εντυπωσιακό είναι πως τα συμπεράσματα είναι κοινά και αυτό διευκολύνει κατά πολύ το έργο μας. Το πρώτο και σημαντικότερο είναι πως όλοι οι φορείς αλλά και οι Δήμοι ζητούν από την Περιφέρεια να αναλάβει το συντονισμό της τουριστικής πολιτικής στο Ν. Αιγαίο, καθώς όλοι πλέον αναγνωρίζουν πως το κράτος είναι απών και ενίοτε και «εχθρικό» στα συμφέροντα των νησιών μας. Κοινή συνισταμένη είναι τα προβλήματα των νησιών μας που συναρτώνται καταρχήν με το ακανθώδες θέμα της συγκοινωνίας, όπου το ζητούμενο όλων είναι πέραν της συχνότητας των δρομολογίων που είναι το ιδεατό, να υπάρχει σταθερότητα στα δρομολόγια των πλοίων και έγκαιρα προγραμματισμένα, ούτως ώστε να μπορούν οι επισκέπτες να εξυπηρετούνται όταν σχεδιάζουν τις διακοπές τους γιατί πλέον η τάση της αγοράς ειδικά για τα μικρότερα νησιά είναι οι μεμονωμένοι τουρίστες οι οποίοι φτιάχνουν μόνοι τους μέσω του διαδικτύου το πακέτο των διακοπών τους. Επίσης, ζητούν αποκέντρωση αρμοδιοτήτων του τουρισμού στην περιφέρεια, ένα κοινό αίτημα καθώς αυτό αποτελεί πάγια δική μας θέση, βελτίωση του θεσμικού πλαισίου, άνοιγμα των αρχαιολογικών χώρων και τις Δευτέρες με ωράριο λειτουργίας έως το απόγευμα, ενίσχυση των σωμάτων ασφαλείας μας (αστυνομία, τουριστική αστυνομία και λιμεναρχείο) την καλοκαιρινή περίοδο για να υπάρχει καλύτερος έλεγχος, καταπολέμηση της επαιτείας, των παράνομων πλανόδιων πωλητών, των κραχτών, καλύτερη λειτουργία των ελέγχων στα αεροδρόμια και λιμάνια, την απλούστευση των διαδικασιών για έκδοση visas, κλπ.. Όταν θα γίνει το Περιφερειακό Συμβούλιο Τουρισμού θα αναπτυχθούν και θα συζητηθούν επισταμένως από όλους τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα νησιά μας προκειμένου να καταλήξουμε και σε συγκεκριμένες προτάσεις και λύσεις.
Υπερτονίζουν το θέμα της καθαριότητας που σε αυτό την ευθύνη φέρουν οι Δήμοι, τη δημιουργία ή την ολοκλήρωση των βασικών υποδομών τους, θέλουν να υπάρξουν δικλείδες ασφαλείας στο νέο Ειδικό Χωροταξικό Αειφόρου Τουρισμού για τα μικρά νησιά προκειμένου να μην γίνουν μεγάλες μονάδες, και το σημαντικότερο ζητούν βοήθεια τόσο στο θέμα της τουριστικής προβολής όσο και στην ανάδειξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, δράσεις που έχουν ήδη προβλεφθεί στο στρατηγικό μας σχέδιο.
• Τι χρειάζεται τελικά ο τουρισμός μας για να απογειωθεί;
Πάνω απ’ όλα απαιτεί Συνεργασίες- Συνέργειες και Συντονισμό, τα τρία ΣΣΣ όπως χαρακτηριστικά αναφέρουμε στο στρατηγικό μας σχέδιο, καθώς έτσι θα μπορέσουμε να κερδίσουμε τη μάχη με τους ανταγωνιστές μας. Θα πρέπει όλοι μαζί να συνεργαστούμε καθώς έχουμε πλέον αντιληφθεί πως από το κράτος δεν έχουμε να περιμένουμε τίποτα. Πρέπει να πάρουμε την τύχη των νησιών μας στα χέρια μας.
Είναι σημαντικό να αποκτήσουμε περιφερειακή τουριστική συνείδηση και να αντιληφθούμε πως ο τουρισμός είναι η μοναδική πηγή εσόδων για τα νησιά μας. Αυτό που θα πρέπει να δούμε πιο προσεκτικά είναι ο επαγγελματισμός της τουριστικής μας βιομηχανίας. Πάει πλέον ο καιρός που οι επισκέπτες έρχονταν από μόνοι τους στα νησιά μας. Τώρα ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και πλέον πρέπει εμείς να τους κερδίσουμε από τις άλλες αγορές. Πρέπει να αντιληφθούμε πως ο τουρισμός είναι πραγματικά η βαριά μας βιομηχανία και άρα θα πρέπει να τον διαχειριστούμε με σύγχρονους όρους μάρκετινγκ, επικοινωνίας και πωλήσεων. Τα δεδομένα έχουν αλλάξει διεθνώς και πρέπει να προσαρμοστούμε γρήγορα σε αυτά.
Είναι σημαντικό να επενδύσουμε στην επιμόρφωση των φορέων του τουρισμού, να επιτύχουμε την αναβάθμιση της ΑΣΤΕΡ σε σχολή ξενοδοχίας υψηλών προδιαγραφών, να διασυνδέσουμε την τεχνική εκπαίδευση με την απασχόληση και να πετύχουμε στα τεχνικά λύκεια των νησιών μας να λειτουργήσει εξειδίκευση στον τουριστικό κλάδο. Τα νησιά μας διαθέτουν μοναδικά συγκριτικά πλεονεκτήματα, έχουν τη δική τους ταυτότητα, τις πολλαπλές θεματικές επιλογές για έναν επισκέπτη, υποδομές υψηλών προδιαγραφών, στην πλειοψηφία ευσυνείδητους επιχειρηματίες και την παραδοσιακή νησιωτική φιλοξενία.

Εάν αυτά τα στοιχεία αναδειχθούν με τον καλύτερο τρόπο, εάν στοχεύσουμε στη συνεχή επιμόρφωση του ανθρώπινου μας κεφαλαίου, και εάν πιστέψουμε εμείς οι ίδιοι πως τα νησιά μας είναι οι επίγειοι παράδεισοι, μοναδικοί για εμπειρίες και ιδανικές διακοπές, τότε θεωρώ πως το τουριστικό μας προϊόν θα απογειωθεί.