Εναλλακτική πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για έναν «αντι-Καλλικράτη»

«Οι συνέπειες του «Καλλικράτη» και στους δύο βαθμούς της τοπικής αυτοδιοίκησης, όχι μόνο σε οικονομικό, αλλά και σε θεσμικό, δημοκρατικό και συμμετοχικό επίπεδο, είναι ήδη περισσότερο από ορατές, τόσο στα Δωδεκάνησα, όσο και σε όλη την Ελλάδα».
Αυτό δηλώνει το μέλος της συντονιστικής γραμματείας του ΣΥΡΙΖΑ υπεύθυνος για την Τοπική Αυτοδιοίκηση κ. Κώστας Πουλάκης με αφορμή την έναρξη των διαδικασιών του κόμματος για τη δημιουργία του αντι – Καλλικράτη.
«Ως Αριστερά διαμορφώνουμε την εναλλακτική μας πρόταση, δείχνοντας κατΆ αρχήν εμπιστοσύνη προς το θεσμό, ενισχύοντας το χαρακτήρα των ΟΤΑ ως οργανισμών της κοινωνίας των πολιτών και διαμορφώνοντας για την Αυτοδιοίκηση ένα θεσμικό πλαίσιο δημοκρατίας, αυτοτέλειας, διαφάνειας και κοινωνικής συνοχής», δηλώνει ο κ. Πουλάκης. Σε ερώτηση αν θα υπάρξουν αλλαγές σε ό,τι αφορά τους ΟΤΑ ο κ. Πουλάκης δηλώνει:
«Αλλαγές πρέπει να γίνουν, με γνώμονα την εξυπηρέτηση των πολιτών, αλλά και σε ειλικρινή διάλογο με τις τοπικές κοινωνίες».
Σχετικά με τις συνέπειες της πολιτικής που εφαρμόζεται ο κ. Πουλάκης δηλώνει πως η κοινωνία δοκιμάζεται και το καζάνι βράζει. «Όπως πριν δύο χρόνια οι πολίτες αυθόρμητα για ένα μήνα γέμιζαν «αγανακτισμένοι» όλες τις πλατείες της χώρας, όπως ξαφνικά έδειξαν στις εκλογές του Μαΐου και του Ιουνίου την προτίμησή τους στα ψηφοδέλτια του ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ, έτσι θα δημιουργηθεί και το λαϊκό κίνημα που θα ανατρέψει τους υποτελείς μιας πολιτικής που φτωχοποιεί την Ελληνική κοινωνία», τονίζει ο κ. Πουλάκης.
Η συνέντευξη του κ. Κ. Πουλάκη, αναλυτικά:
• Ποιος είναι ο λόγος που ο ΣΥΡΙΖΑ ανοίγει τώρα το θέμα της αυτοδιοίκησης με την εκπόνηση προγράμματος;
Η ριζοσπαστική αριστερά πάντα έδειχνε μεγάλο ενδιαφέρον για την τοπική αυτοδιοίκηση, καθώς είναι ο κοντινότερος θεσμός στον πολίτη και στα προβλήματά του. Ο ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ με τις προτάσεις του αλλά και με την παρουσία του στα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια έχει θέσει τη δική του σφραγίδα. Θέλουμε, λοιπόν, και στις κρίσιμες αυτοδιοικητικές εκλογές του επόμενου έτους, όταν οι πολίτες θα κρίνουν και τη μνημονιακή πολιτική της τρικομματικής κυβέρνησης, αλλά και τον εφαρμοζόμενο νόμο του «Καλλικράτη» που έπνιξε τον θεσμό της αυτοδιοίκησης, να έχουμε επεξεργαστεί όχι μόνο τον αυτοδιοικητικό, αλλά και τον προγραμματικό μας λόγο και προτάσεις. Μην ξεχνάτε ότι η παρουσίαση των 13 περιφερειακών προγραμμάτων του ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ ήταν και μία από τις δεσμεύσεις του προέδρου μας, Αλ. Τσίπρα, στη ΔΕΘ.
• Ποιες είναι οι θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ καθώς ο Καλλικράτης δεν φαίνεται να έχει πετύχει ειδικά στην περιοχή μας;
Οι συνέπειες του «Καλλικράτη» και στους δύο βαθμούς της τοπικής αυτοδιοίκησης, όχι μόνο σε οικονομικό, αλλά και σε θεσμικό, δημοκρατικό και συμμετοχικό επίπεδο, είναι ήδη περισσότερο από ορατές, τόσο στα Δωδεκάνησα, όσο και σε όλη την Ελλάδα. Βασικά χαρακτηριστικά του «Καλλικράτη» αποτελούν το γραφειοκρατικό, περίπλοκο και αντιδημοκρατικό θεσμικό πλαίσιο, οι δραστικές περικοπές πόρων που ξεπερνούν το 60%, οι απολύσεις εργαζομένων, το κλείσιμο δομών, ιδίως σχετιζόμενων με την άσκηση κοινωνικής πολιτικής, ο συγκεντρωτικός και χωρίς κριτήρια χωροταξικός σχεδιασμός, που δυσχεραίνει την επαφή των πολιτών με τα τεκταινόμενα στους Δήμους. Πρόκειται, με δύο λόγια, για την εφαρμογή όλων των νεοφιλελεύθερων πολιτικών και στοχεύσεων στο χώρο της αυτοδιοίκησης, γεγονός που έχει επιδράσει διαλυτικά στο θεσμό αυτό.
Ως ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ είχαμε ήδη πριν τις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2010 ασκήσει δριμύτατη κριτική κατά του «Καλλικράτη» και είχαμε επισημάνει ότι η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση κινείται σε αντιδραστική κατεύθυνση και εντάσσεται στο πλαίσιο εφαρμογής των μνημονιακών πολιτικών, αλλά και ευρύτερα των νεοφιλελεύθερων στρατηγικών κατευθύνσεων στο χώρο της αυτοδιοίκησης.
Σήμερα, τη στιγμή που η σκοπιμότητα που εξυπηρετούσε ο «Καλλικράτης» έχει αποκαλυφθεί πλήρως, δικαιώνοντας την κριτική μας, ως ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ προχωράμε ένα βήμα παραπέρα, διατυπώνοντας τη δική μας εναλλακτική πρόταση, έναν «αντι-Καλλικράτη». Ως Αριστερά διαμορφώνουμε την εναλλακτική μας πρόταση, δείχνοντας κατΆ αρχήν εμπιστοσύνη προς το θεσμό, ενισχύοντας το χαρακτήρα των ΟΤΑ ως οργανισμών της κοινωνίας των πολιτών και διαμορφώνοντας για την Αυτοδιοίκηση ένα θεσμικό πλαίσιο δημοκρατίας, αυτοτέλειας, διαφάνειας και κοινωνικής συνοχής.
• Πρέπει να προχωρήσει η κυβέρνηση σε νέο χωροταξικό για τους ΟΤΑ; Αυτό έχει ανάγκη η αυτοδιοίκηση;
Η Τ.Α., σε αυτές τις ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες λόγω της εφαρμοζόμενης πολιτικής, θα μπορούσε να παίξει ουσιαστικό ρόλο στην οργάνωση των πολιτών, όχι μόνο με στόχο την απόκρουση αυτής της πολιτικής, αλλά και ως ο βασικός μοχλός οργάνωσης της αλληλεγγύης και υπεράσπισης της κοινωνικής συνοχής με δράσεις που θα λειτουργήσουν ως ανάχωμα στη διάλυση του κοινωνικού κράτους. Διότι, η Τ.Α. είναι αυτή που σηκώνει αποκλειστικά το βάρος της κοινωνικής πολιτικής του κράτους, έχοντας οργανώσει ένα εκτεταμένο δίκτυο κοινωνικών υπηρεσιών, που απευθύνεται στο σύνολο των πολιτών και ιδιαίτερα στους φτωχούς, τους ανέργους και τους οικονομικά ασθενέστερους. Οι παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί, τα ΚΑΠΗ, το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» και τα ΚΔΑΠ, είναι κάποιες από της δομές που αναγκαστικά θα κλείσουν και κατΆ επέκταση θα λείψουν από τους πολίτες, που τα έχουν σήμερα ακόμα μεγαλύτερη ανάγκη, με την εφαρμογή των νέων μέτρων.
Για μας λοιπόν η Τ.Α. οφείλει να βρεθεί δίπλα στα άτομα που έχασαν ή κινδυνεύουν να χάσουν τη δουλειά τους, στα άτομα που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ένταξη ή στην επανένταξη στην αγορά εργασίας, στα άτομα που είναι εκτεθειμένα στον κίνδυνο της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού και στα άτομα που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Η λειτουργία κοινωνικών παντοπωλείων, ιατρείων, φαρμακείων, η δημιουργία κοινωνικών συνεταιρισμών και η εθελοντική ενισχυτική διδασκαλία είναι μερικές μορφές αλληλεγγύης, αφού στις μέρες μας δεν πρέπει να είναι «κανείς μόνος του στην κρίση». Θέλουμε λοιπόν σε πρώτη φάση να δώσουμε την ουσιαστική διάσταση της ΤΑ στις μέρες που βιώνουμε.
Όσο για τις αλλαγές που επέφερε ο «Καλλικράτης» στη χωροταξική διάρθρωση των ΟΤΑ, ιδιαίτερα στον πρώτο βαθμό, είχαμε σαφείς αντιρρήσεις, αφού αυτές σχεδιάστηκαν στο υπουργικό γραφείο με κριτήρια στενά δημοσιονομικά και εκλογικά, χωρίς να πάρουν την γνώμη των τοπικών κοινωνιών. Αλλαγές πρέπει να γίνουν, αλλά με γνώμονα την εξυπηρέτηση των πολιτών, αλλά και σε ειλικρινή διάλογο με τις τοπικές κοινωνίες. Σε κάθε δε περίπτωση, τα κριτήρια δεν μπορεί παρά να είναι ουσιαστικά και λειτουργικά και να λαμβάνουν υπόψη όλες τις ιδιαίτερες συνθήκες (πληθυσμιακές, γεωγραφικές, οικονομικές, πολιτισμικές και άλλες) κάθε περιοχής.
• Με ποιο εκλογικό σύστημα πρέπει να διεξαχθούν οι εκλογές για την αυτοδιοίκηση και γιατί;
Σταθερά η άποψή μας είναι υπέρ της απλής αναλογικής. Είναι αδιανόητο ο εκλογικός νόμος να πριμοδοτεί τον πρώτο συνδυασμό με το 60%. Θέλουμε οι αυτοδιοικητικές παρατάξεις να έχουν στο δημοτικό ή στο περιφερειακό συμβούλιο, όσους συμβούλους τους αναλογούν από το αποτέλεσμα και τη δημοκρατική βούληση των πολιτών που καταγράφεται την πρώτη Κυριακή. Ο δήμαρχος ή ο περιφερειάρχης, να εκλέγονται μεταξύ των δύο πρώτων, τη δεύτερη Κυριακή. Όμως τότε οι πολίτες θα γνωρίζουν την αναλογική σύνθεση του συμβουλίου και θα αναζητούν να επιλέξουν τη δεύτερη Κυριακή τον ικανότερο για να συνθέτει.
• Θεωρείτε πως η κυβέρνηση θα δώσει παράταση στην θητεία των αιρετών και τελικά γιατί θα το κάνει;
Θα επανακαταθέσω άλλη μια φορά την προειδοποίηση του ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ να μην επιχειρήσει η κυβέρνηση την μετάθεση των εκλογών. Θα είναι δημοκρατική εκτροπή. Καμιά κυβέρνηση μετά τη μεταπολίτευση δεν διανοήθηκε να μεταθέσει τις αυτοδιοικητικές εκλογές. Αν οι τρεις εταίροι της κυβέρνησης φοβούνται την κρίση των πολιτών, ας αλλάξουν την πολιτική που εφαρμόζουν, όχι να αναβάλλουν τις εκλογές.
• Ο υπουργός Εσωτερικών πρόσφατα δεν έδωσε το πράσινο φως για να γίνουν τα Δωδεκάνησα η 14η Περιφέρεια της χώρας μας. Ποια είναι η θέση σας για το θέμα αυτό;
Η Περιφέρεια του Νότιου Αιγαίου εκτός από τα προβλήματα που παρουσιάζουν όλες οι Περιφέρειες, θεσμικά, οικονομικά, παρουσιάζει και λειτουργικά προβλήματα. Η επικοινωνία ανάμεσα στα 34 νησιά των Κυκλάδων και τα Δωδεκάνησα είναι ένα σημαντικό πρόβλημα. Στην περιφερειακή σύσκεψη των αυτοδιοικητικών στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα στη Ρόδο, μας απασχόλησε το θέμα και κατατέθηκαν προβληματισμοί για την αντιμετώπιση του θέματος. Πιστεύω όμως ότι μια κυβέρνηση της Αριστεράς θα πρέπει να ακούσει τις απόψεις όλων των κοινωνικών φορέων με στόχο την δημοκρατική λειτουργία της Περιφέρειας και την εξυπηρέτηση των κατοίκων της περιοχής. Έχουμε άλλωστε γενικότερα τονίσει κατΆ επανάληψη την ανάγκη να ληφθούν ιδιαίτερα μέτρα για τις ορεινές και νησιωτικές περιοχές, τόσο σε σχέση με το χωροταξικό σχεδιασμό των ΟΤΑ, όσο και σε σχέση με την ενίσχυσή τους με πόρους, υποδομές και προσωπικό, αναγκαίους για την αντιμετώπιση των επιπλέον αναγκών τους.
• Πώς είδατε την πρόσφατη καταδίκη του κ. Παπαγεωργόπουλου και τι σηματοδοτεί αυτό;
Η καταδίκη του πρώην δημάρχου Θεσσαλονίκης Β. Παπαγεωργόπουλου για την υπεξαίρεση 18 εκατομμυρίων ευρώ θα μπορούσε να παραμείνει ένα, έστω ασυνήθιστο, αλλά πάντως εντοπισμένο στη δικαστική του πλευρά γεγονός. Όμως δεν πρέπει να παραβλέψουμε τις δηλώσεις του πρωθυπουργού κ. Α. Σαμαρά, που στην αρχή χαρακτήρισε ψέματα τις καταγγελίες και μετά προσπάθησε να προκαταλάβει τη δικαστική έρευνα χαρακτηρίζοντας τον Β. Παπαγεωργόπουλο «έντιμο φίλο, που έχει προσφέρει πολλά στην Θεσσαλονίκη». Η απόφαση της ΝΔ μετά την δικαστική απόφαση και την καταδίκη του Β. Παπαγεωργόπουλου για αναστολή της κομματικής ιδιότητάς του, εύλογα προκαλεί ποικίλα ερωτηματικά.
Επιπλέον, μιας που συζητούσαμε σχετικά με την αυτοδιοίκηση, η περίπτωση Παπαγεωργόπουλου αποτελεί νομίζω μια πρώτης τάξεως απάντηση στην επιχείρηση κατασυκοφάντησης των ΟΤΑ, που έχει εξαπολύσει η κυβέρνηση: Είναι τα δικά τους στελέχη, που μετέτρεψαν τους Δήμους και τις (πρώην) Νομαρχίες σε κέντρα διαφθοράς. Δεν τους φταίει ο θεσμός.
• Πού οδηγεί η πολιτική που ακολουθεί η κυβέρνηση καθώς η ύφεση δεν έχει αντιμετωπιστεί με τα μέτρα που εφαρμοσθεί ως τώρα;
Μέσα σε τρία χρόνια εφαρμογής της μνημονιακής πολιτικής έχουν χαθεί 25 μονάδες από το ΑΕΠ, περίπου 400 χιλιάδες νοικοκυριά δεν έχουν ούτε ένα εργαζόμενο, οι άνεργοι έχουν ξεπεράσει το 1,5 εκατομμύριο, χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν βάλει λουκέτο, οι αγρότες αδυνατούν να παράγουν, και η κυβέρνηση έχει βγάλει στο «σφυρί» τον δημόσιο πλούτο. Το διεστραμμένο νεοφιλελεύθερο πείραμα που γίνεται στη χώρα μας και υπάκουα υπηρετούν οι τελευταίες κυβερνήσεις πρέπει να σταματήσει. Καθήκον της ριζοσπαστικής αριστεράς και των προοδευτικών δυνάμεων της χώρας μας είναι να ανατρέψουν αυτή την πολιτική και την τρικομματική κυβέρνηση που την εφαρμόζει.
• Γιατί μέχρι τώρα οι πολίτες δεν έχουν αντιδράσει σε όλα αυτά που τους έχουν οδηγήσει στο περιθώριο;
Η κοινωνία δοκιμάζεται και το καζάνι βράζει. Όπως πριν δύο χρόνια οι πολίτες αυθόρμητα για ένα μήνα γέμιζαν «αγανακτισμένοι» όλες τις πλατείες της χώρας, όπως αυθόρμητα ανέτρεψαν τις γιορτές και τις παρελάσεις τον Οκτώβριο του 2011, όπως ξαφνικά έδειξαν στις εκλογές του Μαΐου και του Ιουνίου την προτίμηση τους στα ψηφοδέλτια του ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ, έτσι θα δημιουργηθεί και το λαϊκό κίνημα που θα ανατρέψει τους υποτελείς μιας πολιτικής που φτωχοποιεί την Ελληνική κοινωνία. Να είστε σίγουροι ότι τα οράματα της λαϊκής κυριαρχίας, της εθνικής ανεξαρτησίας και της κοινωνικής απελευθέρωσης δεν έχουν μπει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Θα ζήσουμε ιστορικές στιγμές.