Το υπουργείο Οικονομικών υπολογίζει ότι χάνει 10-11 δισ. ευρώ το χρόνο από περίπου 1,5 εκατ. φορολογούμενους που κρύβουν τα εισοδήματά τους – Τόκοι στεγαστικών δανείων, καταθέσεις, περιουσιακά στοιχεία και δαπάνες διαβίωσης τα εργαλεία αποκάλυψης των εισοδημάτων που διαφεύγουν
Στην φορολογία θα παιχθεί όλο το παιγνίδι της ελληνικής δημοσιονομικής σταθεροποίησης. Αυτή είναι η κοινή πεποίθηση των επιτελών του υπουργείου Οικονομικών και σ’ αυτό το πεδίο μεταφέρεται όλη η προσοχή του υπουργού Οικονομικών κ. Γιάννη Στουρνάρα.
Από τις μελέτες και τις αξιολογήσεις που έχουν γίνει έως τώρα προκύπτει ένα σημαντικό έλλειμμα φόρων από συγκεκριμένες ομάδες φορολογουμένων.
Σύμφωνα με τις επεξεργασίες του υπουργείου Οικονομικών οι δυνατότητες είσπραξης φόρου εισοδήματος από τους μισθωτούς, από τους συνταξιούχους και από εκείνους που τα εισοδήματά τους συλλαμβάνονται στην πηγή έχουν εξαντληθεί και επιπλέον έχουν προσεγγίσει ποσοστιαία τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά επίπεδα.
Αντιθέτως υπάρχουν πολλά περιθώρια στον ευρύτατο κύκλο των αυτοαπασχολουμένων, των ελευθέρων επαγγελματιών, των εισοδηματιών, των εμπρευομένων και των επιχειρηματιών.
Εκτιμάται ότι το ελληνικό κράτος χάνει από αυτή την ευρύτατη ζώνη φορολογουμένων φόρους εισοδήματος ύψους περίπου 10-11 δισ. ευρώ τον χρόνο.
Περίπου 1,5 εκατ. φορολογούμενοι εντάσσονται σε αυτή τη ζώνη ευρύτατης φοροδιαφυγής, η οποία σε ελάχιστες περιόδους της μεταπολιτευτικής περιόδου προσεγγίσθηκε υποτυπωδώς. Κατά βάση μένει αφορολόγητη, τελεί σε ένα ιδιότυπο καθεστώς φοροασυλίας.
Και δεν είναι μόνο οι πλούσιοι, όπως συνηθίζουν να υπεκφεύγουν τα κόμματα της Αριστεράς. Είναι ο ευρύτατος κύκλος των κάθε λογής εμπορευομένων, αγαθών και υπηρεσιών πάσης φύσεως, οι οποίοι συνήθως δηλώνουν ελάχιστα εισοδήματα.
Πρόσφατη έρευνα προσέγγισε τις επαγγελματικές κατηγορίες που συστηματικά φοροδιαφεύγουν. Οι φορολογικές αρχές έχουν πλέον στη διάθεσή τους στοιχεία και εργαλεία για την προσέγγιση των εισοδημάτων που διαφεύγουν της Εφορίας.
Ήδη κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση. Τόκοι και χρεολύσια στεγαστικών δανείων που ξεπερνούν τα δηλωθέντα εισοδήματα, υψηλές καταθέσεις, πανάκριβα σπίτια και περιουσιακά στοιχεία, αλλά και δαπάνες, καταναλωτικές και άλλες, συνδυαζόμενες με τα δηλωθέντα εισοδήματα φανερώνουν τον πλούτο που διαφεύγει.
Οι εντολές που έχει λάβει ο γενικός γραμματέας εσόδων κ. Χ. Θεοχάρης είναι συγκεκριμένες και προετοιμάζεται πυρετωδώς για την οργάνωση μιας ευρύτατης ερευνητικής διαδικασίας αποκάλυψης των εισοδημάτων που διαφεύγουν.
Το ερώτημα που τίθεται είναι αν το πολιτικό περιβάλλον θα επιτρέψει μια τόσο επιθετική πολιτική αποκάλυψης των πολλών θυλάκων της φοροδιαφυγής. Πολύ περισσότερο όταν οριζοντίως στα κόμματα, κυβερνητικά και αντιπολιτευόμενα, συγκροτούνται σχήματα κάλυψης συγκεκριμένων επαγγελματικών ομάδων.
Γιατροί, δικηγόροι, μηχανικοί, αλλά και μεγαλο-ιδιοκτήτες ακινήτων, κεφαλαιούχοι και εμπορευόμενοι διαθέτουν υπερασπιστές σε όλα τα κόμματα, οι οποίοι διαχρονικά ορθώνουν εμπόδια στις φορολογικές αρχές και σε όποιον υπουργό Οικονομικών επιχειρήσει να θίξει τα αφορολόγητα εισοδήματά τους.
Με τη διαφορά ότι στην παρούσα φάση δεν υπάρχουν περιθώρια. Αν δεν πληρώσουν αυτοί τους φόρους που τους αναλογούν το βάρος θα πέσει και πάλι στον εξαντλημένο ελληνικό λαό, ο οποίος αν δεν δει και τους έχοντες και κατέχοντες να πληρώνουν θα εξεγερθεί.
Το Εθνικό Σχέδιο Ανασυγκρότησης του ΠαΣοΚ παρουσίασε ο Βενιζέλος
Ποιες είναι οι δέκα βασικές ενότητές του, κυρίως οικονομικές και θεσμικές
Το Εθνικό Σχέδιο Ανασυγκρότησης που προτείνει το ΠαΣοΚ παρουσίασε ο κ. Ευ. Βενιζέλος στους παραγωγικούς φορείς και σε κοινωνικούς εταίρους. «Βρεθήκαμε μπροστά σε τραγικά διλήμματα. Είχαμε να κάνουμε με μια κακή
ή με μια απολύτως καταστροφική επιλογή. Υποχρεωθήκαμε να κάνουμε το μη χείρον βέλτιστον. Οταν δεν υπάρχει εναλλακτική επιλογή η άλλη είναι ολέθρια. Η ΝΔ και η ΔΗΜΑΡ προσχώρησαν στη δική μας πολιτική», επισήμανε.
«Καμία χώρα με αξιοπρέπεια», συμπλήρωσε, «δεν ανέχεται έξωθεν επιβεβλημένες λύσεις. Μετά το μνημόνιο πρέπει να προχωρήσουμε στο δικό μας Εθνικό Σχέδιο Ανασυγκρότησης».
Ο πρόεδρος του ΠαΣοΚ παρουσίασε τις δέκα βασικές ενότητες του Εθνικού Σχεδίου Ανασυγκρότησης, κυρίως οικονομικές και θεσμικές, αναφέρθηκε όμως και στο τρέχον πολιτικό σκηνικό. Επισήμανε ότι για να έχει προοπτική τετραετίας η κυβέρνηση χρειάζεται επικαιροποίηση της προγραμματικής συμφωνίας. Οτι πρέπει να επιδιωχθούν μεγάλες πολιτικές και θεσμικές συναινέσεις με την αντιπολίτευση, «όχι τυφλή σύγκρουση» σε σειρά θεμάτων, από ένα εθνικό σχέδιο για την έξοδο από την κρίση μέχρι την καταδίκη και την αντιμετώπιση της βίας και της ανόδου της
Χρυσής Αυγής.
«Η επιλογή για δήθεν ανένδοτο, για ένα κίνημα ανυπακοής δεν οδηγεί πουθενά. Οι δυνάμεις του συνταγματικού τόξου θα πρέπει να αποτυπώνουν την εθνική συναίνεση, την καταδίκη της βίας και του εκφασισμού της κοινωνίας», είπε.
Πρόσθεσε, επίσης, ότι δεν πρέπει να αποθαρρύνονται πολιτικά οι επενδύσεις. Η κυβέρνηση μπορεί να άρει τα νομικά και θεσμικά εμπόδια, όμως, σημείωσε, πρέπει να γίνουν και οι κοινωνίες φιλοεπενδυτικές, δεν αρκεί η νομοθεσία.
Ειδικά για τα γεγονότα στις Σκουριές Χαλκιδικής, τόνισε ότι πρόκειται για φαινόμενα τα οποία «πρέπει να καταδικάσουμε απερίφραστα. Συκοφαντούν τη χώρα και προκαλούν μεγάλο τραύμα», υπογράμμισε.
Ο κ. Βενιζέλος, αναπτύσσοντας στην ουσία και την ατζέντα που θα θέσει στη συνάντηση με τους άλλους δύο πολιτικούς αρχηγούς, πρότεινε μεταξύ άλλων να γίνει αναπροσανατολισμό πόρων ώστε το ΕΣΠΑ να γίνει ένα «ΕΣΠΑ κρίσης», και να ενισχυθούν τα προγράμματα για την απόλυτη ανεργία και την απόλυτη φτώχεια. Για να διατηρηθεί η κοινωνική συνοχή, επισήμανε ο πρόεδρος του ΠαΣοΚ, χρειάζεται να μεταφερθεί επειγόντως 1 δισ. ευρώ από το ΕΣΠΑ στο κοινωνικό ταμείο. Επίσης να ενισχυθούν τα προγράμματα απασχόλησης ώστε οι θέσεις να αυξηθούν από 160.00 που είναι σήμερα σε περίπου 700.000 θέσεις απασχόλησης.
Οι εταίροι μας, τόνισε, πρέπει σε σχέση με τα υπολογιστικά λάθη του ΔΝΤ να κατανοήσουν ότι δεν μπορούν να ληφθούν πρόσθετα μέτρα δημοσιονομικού ή εισοδηματικού χαρακτήρα. «Δεν τα αντέχει η χώρα, δεν τα αντέχει η πραγματική οικονομία, δεν τα αντέχει το πολιτικό σύστημα», σημείωσε. Επιπλέον θα πρέπει να αρθεί η διπλή αντίφαση ελληνικού φορολογικού συστήματος. Αντίφαση μεταξύ φορολογικής πολιτικής, και της ανάγκης για αποτελεσματική λειτουργία των μηχανισμών φορολογικής διοίκησης και αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής.
Προκειμένου να γίνει πιο αποτελεσματικό στην εφαρμογή του το Εθνικό Σχέδιο Ανασυγκρότησης, ο κ. Βενιζέλος πρότεινε την αναβίωση του σχήματος της ολυμπιακής προετοιμασίας, ώστε να διασφαλισθούν έντονοι ρυθμοί, συντονιστική αρχή, διαθεσμικές συμφωνίες και παρακολούθηση των δράσεων σε πραγματικό χρόνο. «Χρειάζεται επιπλέον μια ιδιαίτερη θεσμική συμφωνία με τη Δικαιοσύνη με σεβασμό στην ανεξαρτησία της».
Ο πρόεδρος του ΠαΣοΚ αναφέρθηκε στην ανάγκη ανακεφαλαιοποίσης των τραπεζών και επισήμανε ότι από τον Ιούνιο επέστρεψαν στις τράπεζες 12 δισ. ευρώ αλλά είχαν φύγει 90 δισ. ευρώ. Τάχθηκε κατά της αμνηστίας
αλλά πρότεινε διευκολύνσεις και τη θέσπιση σοβαρών κινήτρων ώστε τα χρήματα που βρίσκονται εκτός τραπεζικού συστήματος να επιστρέψουν με ασφάλεια δικαίου. Εξέφρασε επίσης την άποψη ότι πρέπει να μειωθεί ο ΦΠΑ στην εστίαση και να υπάρξει ένας δίκαιος φόρος στα ακίνητα, να διευκολυνθούν επιχειρήσεις και νοικοκυριά, να συζητηθούν νέες μορφές συλλογικών συμβάσεων και οι εγγυήσεις για την εργασία την Κυριακή και το ωράριο των καταστημάτων κτλ.
«Η κοινωνία θα πρέπει να αντιληφθεί το πλαίσιο και εσείς να μας βοηθήσετε με τις προτάσεις σας. Ο λόγος ύπαρξης των κομμάτων είναι για να οργανώνουν θεσμικά και πολιτικά την κοινωνία», υπογράμμισε ο κ. Βενιζέλος.
Διευκρινίσεις μετά
τη σύγχυση
«Τεχνικές βελτιώσεις» για τα χρέη προς το Δημόσιο εξετάζει το υπουργείο Οικονομικών
Σε διευκρινίσεις για την υπόθεση της ρύθμισης αποπληρωμής των οφειλών προς το Δημόσιο, προχώρησε το υπουργείο Οικονομικών, έπειτα από τη σύγχυση που προκάλεσε νωρίτερα απάντηση του υφυπουργού Γ. Μαυραγάνη, στη Βουλή.
Στην ανακοίνωση αναφέρεται:
«Αναφορικά με την απάντηση που δόθηκε από τον Υφυπουργό Οικονομικών, σε ερώτηση της Αντιπροέδρου της Βουλής κ. Μαρίας Τσαρουχά Κόλλια, για το θέμα των ληξιπρόθεσμων χρεών, ο Υφυπουργός Οικονομικών διευκρινίζει ότι το πλαίσιο της απάντησης αφορούσε το υφιστάμενο καθεστώς.
Η Κυβέρνηση εξετάζει τεχνικές βελτιώσεις, ώστε το υφιστάμενο καθεστώς να γίνει πιο λειτουργικό και αποτελεσματικό και να ανταποκρίνεται αφενός στις πράγματι μεγάλες ανάγκες των φορολογουμένων και αφετέρου στην επίτευξη εύρυθμης εισπραξιμότητας των ληξιπρόθεσμων χρεών από πλευράς Δημοσίου».
Στο έγγραφό του, που διαβιβάστηκε στη Βουλή μετά από ερώτηση της βουλευτού των Ανεξάρτητων Ελλήνων, Μαρίας Κόλλιας Τσαρουχά για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές και το ενδεχόμενο κατασχέσεων ποσών από τραπεζικούς λογαριασμούς φορολογουμένων, ο κ. Μαυραγάνης έλεγε ότι το υπουργείο Οικονομικών δεν συμμερίζεται την ανάγκη καθιέρωσης μεγαλύτερου αριθμού δόσεων για την αποπληρωμή οφειλών στο Δημόσιο, διότι μια τέτοια πρακτική δεν θα συμβάλει στην καθιέρωση ενός πάγιου και αποτελεσματικού συστήματος ρυθμίσεων-διευκολύνσεων για την αποπληρωμή οφειλών και την εδραίωση μια σύγχρονης αντίληψης φορολογικής συμπεριφοράς.
Όπως ανέφερε στην απάντησή του, «ο προϊστάμενος της ΔΟΥ έχει την υποχρέωση, σύμφωνα με το νόμο, να επιδιώξει την είσπραξη ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο, ανεξαρτήτως της αιτίας προέλευσης αυτών, λαμβάνοντας όλα τα προβλεπόμενα από το νόμο αναγκαστικά (μεταξύ των οποίων και η επιβολή κατάσχεσης στα χέρια τρίτων καθώς και των Πιστωτικών Ιδρυμάτων κατά τις διατάξεις των άρθρων 30 και 30Α του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων), ποινικά και λοιπά μέτρα αθροιστικά ή για την διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου».













