«Αιμορραγία» για τις επιχειρήσεις ο αθέμιτος ανταγωνισμός με τα marketplaces • Το 30% του συνόλου των αγορών στη χώρα μας γίνεται μέσα από τις πλατφόρμες ασιατικών συμφερόντων, σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου Κώστα Σπανό
3.000 δέματα φθάνουν καθημερινά στη Ρόδο από διαδικτυακές παραγγελίες, προκαλώντας «αιμορραγία» στις επιχειρήσεις και την τοπική οικονομία, μέσα από τον αθέμιτο ανταγωνισμό με τα marketplaces ασιατικών συμφερόντων. Το 30% του συνόλου των αγορών στη χώρα μας γίνεται μέσα από αυτές τις πλατφόρμες, σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου Κώστα Σπανό. Από το 2026, οι χώρες της Ε.Ε. προετοιμάζονται να εφαρμόσουν δασμούς ακόμη και σε αποστολές αξίας κάτω των 150 ευρώ — δηλαδή σε εκείνα τα πακέτα που φτάνουν κατά εκατομμύρια από πλατφόρμες τρίτων χωρών, κυρίως από την Κίνα.
«Και στο κομμάτι στα πρότυπα ασφαλείας, θα πρέπει ο καταναλωτής να γνωρίζει ότι όλα τα προϊόντα που κυκλοφορούν εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όχι μόνο στην Ελλάδα, θα πρέπει να πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές και να έχουν τη σήμανση CE. Κατά καιρούς παρατηρούμε προϊόντα, τα οποία φέρουν μια πλαστογραφημένη σήμανση, η οποία το CE μπορεί να σημαίνει οτιδήποτε άλλο», όπως εξηγεί στη «δ» ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου Κώστας Σπανός. Tον περασμένο μήνα, με έρευνα της Κομισιόν ανακοινώθηκε ότι οκτώ εκατομμύρια προϊόντα σε ένα μεγάλο ασιατικό marketplace δεν θα έπρεπε να διατίθενται καν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με τα πρότυπα ασφαλείας που δεν τηρούνταν.
Ο COVID υπήρξε καταλύτης για να αλλάξει το εμπόριο γενικότερα, σύμφωνα με τον πρόεδρο του εμπορικού κόσμου της Ρόδου. «Είδαμε μια ραγδαία μεταστροφή όλου του κόσμου λόγω του lockdown, στις διαδικτυακές πλατφόρμες. Αυτή τη στιγμή, περίπου το 30% του συνόλου των αγορών στην ελληνική επικράτεια γίνεται μέσα από πλατφόρμες του εξωτερικού! Είναι ένα τεράστιο ποσοστό, αν λάβουμε υπόψη ότι το λιανεμπόριο στην Ελλάδα, αυτό που ξέρουμε ένδυση, υπόδηση και τα λοιπά, είναι περίπου στα 18 δισεκατομμύρια. Το νούμερο είναι τρομακτικά μεγάλο και δυστυχώς όλο αυξάνει όσο οι νεότερες γενιές κινούνται στην αγοραστική δύναμη με το κινητό στο χέρι τους. Είναι τέτοιοι οι αλγόριθμοι και ο καταιγιστικός ρυθμός με τον οποίο τους προβάλλονται τα προϊόντα. Από εκεί και πέρα είναι όπως οι «ανακριτικές μέθοδοι» αυτοί οι συγκεκριμένοι για να ομολογήσουν, δηλαδή να αγοράσουν. Οι ειδικοί έχουν κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου εδώ και πάρα πολλά χρόνια όσον αφορά τις πρακτικές τις οποίες ακολουθούν όχι μόνο οι πλατφόρμες, αλλά και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με σκοπό να πωλούν τα προϊόντα, τις διαφημίσεις τις οποίες προβάλλουν κατά καιρούς στους χρήστες».

Ως προς το μέγεθος της οικονομικής ζημιάς που έχουν υποστεί οι επιχειρήσεις, καθώς το 30% του συνόλου των αγορών στη χώρα μας γίνεται μέσα από αυτές τις πλατφόρμες κυρίως ασιατικών συμφερόντων, ο κ. Σπανός τονίζει ότι μόνο στη Ρόδο έρχονται περίπου 3.000 δέματα την ημέρα! «Είναι τρομακτικό το νούμερο. Και δεν είναι τρομακτικό μόνο σε αυτό, αλλά και σε ένα άλλο κομμάτι το οποίο δεν ασχολείται ακόμα κανένας. Και είναι το περιβαλλοντικό κόστος αυτής όλης της μετακίνησης. Της συσκευασίας, τα σκουπίδια, τα μη ανακυκλώσιμα, τις μεταφορές, το αποτύπωμα του άνθρακα, το οποίο δεν υπολογίζει κανείς στις αγορές του. Δεν έχει συνειδητοποιηθεί ο όγκος. Και επί της ουσίας μεταφέρουμε σκουπίδια από μία περιοχή, από την Κίνα, εδώ. Τα οποία πετάμε εδώ και πρέπει να διαχειριστούμε εμείς εδώ. Έχει μεγάλο κόστος η διανομή και η απομακρυσμένη παραγγελία».
Ο κ. Σπανός ερωτήθηκε για το γεγονός ότι πολλοί στρέφονται σε αυτές τις αγορές μέσα από τα marketplaces γιατί μπορεί να στοιχίζει διπλάσια ή και τριπλάσια τιμή στην περιοχή μας το προϊόν, τονίζει ότι δεν μπορεί να είναι το ίδιο προϊόν ενώ επίσης δεν περιέχει ΦΠΑ, γι αυτό είναι και φθηνότερο. «Το 24% της αξίας ενός προϊόντος είναι ΦΠΑ. Δεν έχει περάσει τους δασμούς, τους οποίους, λόγω του κάτω του 150, δεν έχει περάσει τους δασμούς, τους οποίους θα πληρώσει μία νόμιμη εισαγωγή και δεν έχει όλα τα κόστη τα οποία έχει ένα φυσικό κατάστημα. Μιλάμε για τεράστιες παραγωγές, για τεράστιες παραγγελίες, οι οποίες κάνουν αδιανόητες οικονομίες κλίμακος με αποτέλεσμα να μπορεί να προσφέρει το προϊόν στη τιμή αυτή. Υπάρχουν και άλλες βέβαια μέθοδοι, οι οποίες έχουν καταδικαστεί στο παρελθόν. Είναι η μέθοδος της επιδότησης εξαγωγής των προϊόντων. Είναι πολλά πράγματα τα οποία λειτουργούν μέσα από τις πλατφόρμες αυτές και τα οποία επί της ουσίας στην Ε.Ε. απαγορεύονται. Γι’ αυτό ο κόμπος έφτασε στο χτένι συνειδητοποίησαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση ότι αυτό προκαλεί μια πάρα πολύ μεγάλη ζημιά στις τοπικές αγορές και αποφάσισαν, θα το ξανασυζητήσουν βέβαια, για το πότε και ποια μέτρα θα πάρουν στις αρχές του Δεκεμβρίου. Θα υπάρχει μια νέα συζήτηση για το ποιοι δασμοί θα δουν σε πολλά πακέτα αξίας και το τι θα γίνει με αυτή την οικονομική εισβολή». Οι μεγάλες πλατφόρμες (όπως η TEMU, η Shine μαζί με άλλες 10 εταιρείες περίπου) έχουν κατακτήσει το 15% -20% της ελληνικής αγοράς ηλεκτρονικού εμπορίου μέσα σε λίγους μόνο μήνες, εκμεταλλευόμενες τα παράθυρά και της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.
Ως προς το τι προτείνει ο εμπορικός κόσμος, ο κ. Σπανός αναφέρει: «Εμείς ήταν κάτι το οποίο το έχουμε ζητήσει μέσω της Εθνικής Ομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου ότι κάτι πρέπει να γίνει με όλα αυτά τα δέματα, διότι αν βάλεις όλα αυτά τα 150άρια μαζί τα οποία δεν πληρώνουν δασμούς, ενώ αν κάνεις μια εισαγωγή και περάσεις από το τελωνείο θα πληρώσεις και δασμούς, όλα αυτά λοιπόν τα δέματα έρχονται επί της ουσίας αφορολόγητα και αποτελεί αθέμιτο ανταγωνισμό. Είναι πολύ μακρύς ο κατάλογος με «τα κόλπα» τα οποία χρησιμοποιούν έτσι ώστε να μπορέσουν να αυξήσουν τις πωλήσεις τους αλλά κάποια στιγμή αυτό το πράγμα πρέπει να σταματήσει. Πρέπει να σταματήσει η αιμορραγία και να εξισορροπήσουμε τη ζυγαριά της αγοράς και τη διαφορά μεταξύ του φυσικού και του διαδικτυακού καταστήματος. Σε αυτό το κομμάτι, ναι, θα πρέπει να περάσει από το τελωνείο θα πρέπει να δούνε τι έχει μέσα και θα πρέπει να επιβληθεί και το ανάλογο τέλος. Βέβαια, οι πλατφόρμες, ετοιμάζουν τη δική τους αντεπίθεση. Ήδη έχουν και συστήνουν ευρωπαϊκές αποθήκες οπότε από την κεντρική εισαγωγή η οποία θα γίνεται σε μια χώρα της ΕΕ μπορούν να κάνουν τη διανομή χωρίς να έχουν αυτό το τέλος. Ελπίζω να το λάβουν και αυτό υπόψη τους στην απόφαση του Ecofin και να δούμε τι άλλο μπορούμε να κάνουμε», όπως εξηγεί ο κ. Σπανός.
Την ίδια στιγμή, από τα στοιχεία που αποτυπώνονται με βάση τα στοιχεία για τον Έλληνα καταναλωτή, το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημά του είναι στο προτελευταίο επίπεδο μετά τη Βουλγαρία στην ΕΕ. Το 80% των εισόδων δαπανάται για βασικά αγαθά όπως το ενοίκιο, το σούπερ μάρκετ, οι τηλεπικοινωνίες, το ρεύμα, τα καύσιμα. «Η αγορά γκρινιάζει μπορεί λίγο καθυστερημένα αλλά γκρινιάζει επί πραγματικών ταμειακών εισπράξεων επί πραγματικών κερδών. Και τα κέρδη είναι αυτή τη στιγμή αυτά που μπαίνουν στην πρέσα και αυτά που συμπιέζονται και γι’ αυτό υπάρχει αυτή η δυσαρέσκεια στην αγορά. Ο Ιούλιος και ο Αύγουστος δεν ήταν καλοί εισπρακτικοί μήνες. Αν κάνει κάποιος μια βόλτα κάτω στο κέντρο της πόλης θα δει και αρκετά κενά καταστήματα. Νομίζω ότι είναι τα περισσότερα κενά καταστήματα μετά από την περίοδο του COVID. Μου έχει κάνει ιδιαίτερη εντύπωση αυτό και τα καταστήματα δεν ενοικιάζονται σε ταχύτητα. Δεν υπάρχει ανανέωση της αγοράς. Υπάρχουν καταστήματα τα οποία είναι ένα χρόνο, ενάμισι άδεια», σημειώνει καταλήγοντας.
















