• “Ίσα βάρκα – ίσα νερά” με τα κέρδη στην εστίαση, παρά τις αυξήσεις στα νούμερα των αφίξεων • Ζουρούδης: «Κάποιοι επαγγελματίες έκλεισαν με κέρδος, αλλά οι περισσότεροι κλείνουν με παθητικό»
Συγκρατημένη ικανοποίηση για το κλείσιμο της φετινής τουριστικής σεζόν, εκφράζει ο κλάδος της εστίασης στην Ρόδο. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά προς την ‘δ’ ο πρόεδρος του Σωματείου Εστιατόρων Ρόδου, κ. Σταύρος Ζουρούδης, μπορεί τα νούμερα στις αφίξεις να ήταν μεγάλα, αλλά τα έσοδα κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με πέρσι.
«Ήταν μία σεζόν όπως η περσινή! Παρά την αύξηση στις αφίξεις και στα νούμερα που καταγράφτηκαν, οι επισκέπτες μας στην Ρόδο δεν άφησαν πολλά χρήματα στην αγορά και ειδικά στην εστίαση. Αυτό βέβαια, οφείλεται σε πολλούς παράγοντες. Η οικονομική κρίση έχει χτυπήσει και τις χώρες από όπου έρχεται το μεγαλύτερο κομμάτι των πελατών μας –τόσο από την Ευρώπη όσο και από αλλού. Αποτέλεσμα, είναι οι επισκέπτες μας να προτιμούν να μένουν μέσα στα ξενοδοχεία που διαθέτουν All Inclusive και να μην βγαίνουν έξω πολύ ή να ξοδεύουν με φειδώ (είτε στην τοπική αγορά είτε στην εστίαση). Από την άλλη, δεν πρέπει να παραπονιόμαστε. Στον δικό μας κλάδο, υπάρχουν εστιάτορες και επιχειρηματίες της εστίασης, που προσπαθούν να βρουν λύσεις. Όσοι ήταν σοβαροί και προσεκτικοί με την πελατεία τους και με το προσφερόμενο προϊόν τους, παραμένουν σταθεροί στις προτιμήσεις των πελατών. Από την άλλη, υπήρχαν οι κακοί επαγγελματίες οι οποίοι δεν έδιναν τόσο μεγάλη σημασία στο προσφερόμενο προϊόν τους και δεν φρόντιζαν να προσέχουν, με συνέπεια να έχουν βγάλει κακή φήμη. Όπως όλοι γνωρίζουμε, ζούμε πλέον στην εποχή όπου μια κακή συμπεριφορά, μπορεί να γίνει πολύ εύκολα γνωστή μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media) ή μέσα από κακές κριτικές στο διαδίκτυο, σε πλατφόρμες κ.λπ. Γι αυτό και κάποιοι είχαν δουλειά και κάποιοι όχι. Τι σημαίνει αυτό: οι επισκέπτες μας, πριν έρθουν για βόλτα ή για ψώνια και φαγητό, ψάχνουν στο διαδίκτυο. Είναι ενημερωμένοι και διαβάζουν. Οποιοδήποτε κακό σχόλιο ή αρνητική κριτική, έστω και μια φωτογραφία, παίζουν ρόλο στην τελική επιλογή. Γι αυτό προσπαθώ να επιστήσω την προσοχή στους συναδέλφους που είναι επιχειρηματίες στην εστίαση, να είναι προσεκτικοί στην συμπεριφορά τους, να προσφέρουν καλό προϊόν και καλές τιμές. Ειδάλλως, χαλάνε την φήμη τους και φυσικά βλάπτουν το τουριστικό μας προϊόν».
Ο κ. Ζουρούδης, είπε ακόμη ότι υπάρχει μια μικρή μερίδα επαγγελματιών που επιμένουν να δημιουργούν συνεχώς προβλήματα στους άλλους συναδέλφους τους, είτε επιδεικνύοντας άσχημες συμπεριφορές, είτε υπερτιμολογώντας αυτά που προσφέρουν στους πελάτες τους –κυρίως μέσα στην Μεσαιωνική Πόλη. «Το πρόβλημα το δημιουργεί μια μερίδα τέτοιων κακών επαγγελματιών που δεν λένε να βάλουν μυαλό. Συνεχίζουν να δημιουργούν θέματα με κακές συμπεριφορές τόσο απέναντι στους άλλους επαγγελματίες, όσο και με τον τρόπο που συμπεριφέρονται στους πελάτες. Επίσης, ανεβάζουν τις τιμές με αποτέλεσμα να δημιουργείται κακή εικόνα και να κάνουν τον γύρο του διαδικτύου οι κακές κριτικές. Έχω απευθύνει εκκλήσεις για περισσότερους ελέγχους κι επιβολή προστίμων, έχω ζητήσει την συνεργασία και την αρωγή των υπηρεσιών αλλά όπως μας λένε, υπάρχει υποστελέχωση. Μακάρι να βρεθεί μια λύση κάποια στιγμή…»
Τι γίνεται με τον ΦΠΑ
Παρά τις κινητοποιήσεις, τις αντιδράσεις, τις συνεχείς οχλήσεις εκατέρωθεν, το πρόβλημα με τον αυξημένο ΦΠΑ παραμένει ένα ‘αγκάθι’ για τους επαγγελματίες της εστίασης.
Όπως λέει ο κ. Ζουρούδης: «Δυστυχώς, όλοι πληρώνουμε το…. μάρμαρο. Προσπαθήσαμε να απορροφήσουμε τον αυξημένο ΦΠΑ αλλά δεν ήταν καθόλου εύκολο. Από την άλλη δεν μπορούσαμε να ανεβάσουμε τις τιμές στο προσφερόμενο προϊόν μας, γιατί χάνουμε τους πελάτες. Βλέπουν τις τιμές… και φεύγουν. Είναι δύσκολο να αντιμετωπίσεις την ακρίβεια, τις αυξήσεις στα προϊόντα, στα τρόφιμα, στις υπηρεσίες και να πρέπει να πληρώνεις τις τρέχουσες υποχρεώσεις, τους μισθούς του προσωπικού κ.λπ. Εμείς δεν θέλουμε να διώχνουμε τον κόσμο. Γι αυτό πρέπει να είμαστε ελκυστικοί και παράλληλα, να μην υποβαθμίζουμε την ποιότητα του προϊόντος μας. Ξέρω ότι αυτό είναι δύσκολο, αλλά οι καλοί επαγγελματίες, βρίσκουν τρόπους. Για τον ΦΠΑ, προσπαθούμε με όλες μας τις δυνάμεις να πείσουμε την κυβέρνηση ότι με την μείωση του ΦΠΑ στο νησί μας, δεν θα χάσει ο κρατικός προϋπολογισμός. Είναι προς την σωστή κατεύθυνση ότι υπάρχει καλή συνεννόηση και συνεργασία, ανάμεσα στους επιχειρηματίες, τους επαγγελματίες, τους φορείς και τους πολιτικούς. Εμάς, μας ενδιαφέρει το αποτέλεσμα! Να καταφέρουμε να επανέλθουν οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ στην Ρόδο και να ισοσκελίσουμε τις τιμές».
Με το κλείσιμο της φετινής σεζόν οι επαγγελματίες του κλάδου κάνουν ταμείο αλλά έχουν τα βλέμματα στραμμένα στο επόμενο έτος, κρατώντας πάντα επιφυλάξεις για το τι μέλλει γενέσθαι με την ακρίβεια και τις συνεχείς ανατιμήσεις σε όλα….
















