Του Κώστα Δεληγιάννη 
Πλήρως απελευθερωμένη σε πανελλαδική κλίμακα θα είναι από τις αρχές της επόμενης χρονιάς η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς οι εναλλακτικοί πάροχοι θα αποκτήσουν τη δυνατότητα να δραστηριοποιηθούν σε όλα τα μη διασυνδεδεμένα νησιά. Έτσι, από την 1η Ιανουαρίου θα ανοίξει ο δρόμος ώστε να μπορούν να αλλάξουν προμηθευτή ρεύματος νοικοκυριά και επιχειρήσεις από κάθε νησί που δεν συνδέεται με το ηπειρωτικό δίκτυο, πέρα από τη Ρόδο και την Κρήτη όπου έχει ήδη καταργηθεί το μονοπώλιο της ΔΕΗ.

Η είδηση ανακοινώθηκε από τον Νίκο Μπουλαξή, πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), σε ομιλία του σε εκδήλωση της Αρχής στο πλαίσιο της 82ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. «Η ΡΑΕ,κατόπιν συζητήσεων που έχουν προηγηθεί με τον αρμόδιο διαχειριστή μη διασυνδεδεμένων νησιών (σ.σ. ΔΕΔΔΗΕ), θα προβεί σε άνοιγμα της λιανικής αγοράς όλων των νησιών από την 1η Ιανουαρίου, οπότε θα μπορεί κάθε νησιώτης καταναλωτής, νοικοκυριό ή επιχείρηση, να επιλέξει τον πάροχο της αρεσκείας του και να μειώσει ενδεχομένως σημαντικά το ενεργειακό του κόστος» ανέφερε χαρακτηριστικά.

 Βάρος στα ξενοδοχεία 

Όσες νησιωτικές περιοχές δεν συνδέονται στο ηπειρωτικό δίκτυο ηλεκτροδοτούνται από αυτόνομα συστήματα. Στην Ελλάδα υπάρχουν 32 τέτοιες υποδομές, μερικές από τις οποίες τροφοδοτούν περισσότερα από ένα νησιά με τοπικές διασυνδέσεις. Έτσι, για παράδειγμα, εκτός από την Πάρο, το αυτόνομο σύστημα της Πάρου καλύπτει τη Νάξο, την Αντίπαρο, τα Κουφονήσια, τη Σχοινούσα, την Ηρακλειά, τη Σίκινο, τη Φολέγανδρο και την Ίο.

 Τα δύο μεγαλύτερα συστήματα (με αιχμή ζήτησης άνω των 100 MW) βρίσκονται στην Κρήτη και τη Ρόδο, γεγονός που εξηγεί γιατί ξεκίνησε από αυτά η απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρισμού. Εκτός από τη ΔΕΗ,  στην Κρήτη αυτή τη στιγμή δραστηριοποιούνται 11 ακόμη εταιρείες στην προμήθεια ρεύματος, ενώ στη Ρόδο 10.

Σύμφωνα πάντως με ιδιώτες προμηθευτές ρεύματος, από την 1η Ιανουαρίου που διευρύνεται η αγορά, το ενδιαφέρον των εναλλακτικών παρόχων αναμένεται να επικεντρωθεί στα μεγαλύτερα νησιά και τους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, όπου καταγράφονται υψηλές καταναλώσεις κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Όπως συμπληρώνουν, με αυτή τη λογική τα ξενοδοχειακά συγκροτήματα βρίσκονται ψηλά στη λίστα των πελατών που θα επιδιώξει σε πρώτη φάση να προσελκύσει κάθε εταιρεία.

Νέες διασυνδέσεις 
Στην εκδήλωση της ΡΑΕ, ο κ. Μπουλαξής αναφέρθηκε επίσης στην «επόμενη μέρα» των αυτόνομων νησιών πλην της Σύρου, της Νάξου, της Πάρου, της Μυκόνου και της Κρήτης, που δεν περιλαμβάνονται στο πρώτο «κύμα» διασυνδέσεων με το ηπειρωτικό δίκτυο.

Κι αυτό γιατί μέσα στο 2018 η Αρχή θα πρέπει να αποφασίσει για τον μελλοντικό τρόπο ηλεκτροδότησής τους (αναβαθμισμένα αυτόνομα συστήματα ή διασύνδεση), με βάση τα πορίσματα της επιτροπής που έχει συστήσει η ίδια, αλλά και τις εισηγήσεις των διαχειριστών.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Αρχής, τα προκαταρκτικά συμπεράσματα της επιτροπής για τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα δείχνουν πως θα πρέπει να διασυνδεθούν και άλλα νησιά των Κυκλάδων (και κυρίως η Σαντορίνη, η Μήλος, ακόμα και η Αμοργός), όπως επίσης και τα περισσότερα και μεγαλύτερα νησιά της Δωδεκανήσου.

Σε όσα συνεχίσουν να ηλεκτροδοτούνται αυτόνομα προβλέπεται η αναβάθμιση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με την εγκατάσταση υβριδικών συστημάτων ΑΠΕ και αποθήκευσης, ενώ επίσης εξετάζεται και η εισαγωγή φυσικού αερίου.

3-3,5 δισ.
Ενδιαφέρουσα ήταν η παρατήρηση του κ. Μπουλαξή για το γεγονός ότι το κόστος διασύνδεσης σχεδόν όλων των νησιών δεν θα ξεπερνούσε τα 3-3,5 δισ. ευρώ. Την ίδια στιγμή που, μόνο την τελευταία πενταετία, όλα τα νοικοκυριά και επιχειρήσεις στη χώρα έχουν πληρώσει 3,5 δισ. ευρώ μέσω της χρέωσης για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) που υπάρχει σε όλους τους λογαριασμούς ρεύματος και στο μεγαλύτερο ποσοστό της αξιοποιείται για να καλύψει το επιπλέον κόστος ηλεκτροπαραγωγής στα αυτόνομα νησιά, ώστε οι κάτοικοί τους να πληρώνουν την ίδια τιμή κιλοβατώρας με τους καταναλωτές στο ηπειρωτικό σύστημα.

Ναυτεμπορική

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ