Τοπικές Ειδήσεις

Ο δήμαρχος Αλέξανδρος Κολιάδης αποτίμησε την κατάσταση και χαρτογράφησε το αύριο της Ρόδου

• Κυκλοφοριακό, άναρχη δόμηση, νερό, αποκέντρωση υπηρεσιών και δημοτική αστυνομία στη μεγάλη εικόνα που περιέγραψε ο δήμαρχος Ρόδου

Σε μια συνέντευξη με αφορμή την έναρξη της νέας σεζόν και την κορύφωση της τουριστικής κίνησης, ο δήμαρχος Ρόδου Αλέξανδρος Κολιάδης μίλησε στον SkyRodos και τον δημοσιογράφο Τώνη Μαρτίνη για όσα δοκιμάζουν καθημερινά τους κατοίκους και για το πώς οραματίζεται την επόμενη μέρα του νησιού.
«Τα παράπονα είναι πολλά και δικαιολογημένα» – Η σχέση διοίκησης και κοινωνίας
Ο δήμαρχος αναγνώρισε εξαρχής ότι τα παράπονα των πολιτών είναι πολλά και συχνά εύλογα, επιμένοντας ότι η Ρόδος ως διεθνής προορισμός οφείλει να είναι ανταγωνιστική και λειτουργική για τους μόνιμους κατοίκους της. Υποστήριξε πως η αλλαγή νοοτροπίας είναι αναγκαία για να βελτιωθεί η καθημερινότητα και σημείωσε ότι «οι 9 στους 10» δείχνουν διάθεση να στηρίξουν την προσπάθεια, παρότι μια μικρή μειοψηφία αντιστέκεται στις αλλαγές και δυσχεραίνει την πρόοδο.
Παράλληλα, έβαλε το πολιτικό πλαίσιο: τα προβλήματα είναι διαχρονικά, δεν «προέκυψαν ξαφνικά», και όλοι φέρουν μερίδιο ευθύνης για την παρούσα κατάσταση. Η νέα δημοτική αρχή, όπως είπε, δίνει «εξετάσεις κάθε μέρα», έχοντας συνείδηση ότι χρειάζεται χρόνος για να αποδώσει ένα διαφορετικό μοντέλο διαχείρισης.
Κυκλοφοριακό: η υπ’ αριθμόν ένα πίεση
Ο Αλέξανδρος Κολιάδης περιέγραψε το κυκλοφοριακό ως κορυφαίο πρόβλημα του νησιού. Επεσήμανε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη μελέτη μετρήσεων ροής οχημάτων, με καταγραφικά στους δρόμους, προκειμένου να προκύψουν στοχευμένες λύσεις και ρυθμίσεις. Ενδεικτικά, για την οδό Παπάγου προς Μανδράκι, ανέφερε ημερήσια διέλευση τάξης «15–17 χιλιάδων οχημάτων», αριθμός που, όπως είπε, από μόνος του υποδεικνύει τα όρια αντοχής του υφιστάμενου δικτύου.
Το πρόβλημα δεν περιορίζεται στο ιστορικό κέντρο. Συνοικίες όπως η Ανάληψη έχουν ήδη φτάσει σε μεγάλες πυκνότητες, ενώ το δίκτυο γύρω από τη Μεσαιωνική Πόλη δέχεται υπέρμετρες πιέσεις για μήνες, κι όχι μόνο για εβδομάδες αιχμής. Η εκρηκτική αύξηση επισκεπτών, από 1,5 σε πάνω από 3 εκατομμύρια, έχει ανατρέψει παλιότερα δεδομένα και απαιτεί προσαρμογές που να ανταποκρίνονται σε μια νέα, μόνιμη κανονικότητα.
«Ασπιρίνες» με στόχο την ανάσα: κολονάκια, απαγορεύσεις στροφών και προσωρινές ρυθμίσεις
Στο σκέλος των άμεσων παρεμβάσεων, ο δήμαρχος υπερασπίστηκε τη χρήση κολονακίων και λοιπών ρυθμίσεων, παραδεχόμενος ότι η αισθητική τους δεν είναι ευχάριστη, αλλά υποστηρίζοντας ότι αποτρέπουν παράνομες σταθμεύσεις και μειώνουν φαινόμενα που «κολλάνε» την κυκλοφορία. Χαρακτήρισε τις παρεμβάσεις αυτές ως αναγκαίες «ασπιρίνες» μέχρι να υλοποιηθούν μεγαλύτερες λύσεις, σημειώνοντας ότι οι επαγγελματίες οδηγοί διαπιστώνουν μείωση της ταλαιπωρίας.
Στη συζήτηση για τα λεωφορεία και τις δυσκολίες σε στενούς αστικούς άξονες, ο δήμαρχος απέδωσε τα συχνά μποτιλιαρίσματα όχι στα οχήματα δημόσιας συγκοινωνίας αλλά σε αντικανονικούς ελιγμούς και παράνομες στροφές ιδιωτικών οχημάτων σε σημεία που απαγορεύονται, ειδικά σε δρόμους με υψηλό φόρτο.


Στάθμευση-«κλειδί» και δωρεάν μετεπιβίβαση: Ακαντιά, Καλλιπάτειρα, Πανεπιστήμιο, παλιό νοσοκομείο
Κεντρικός άξονας της βραχυπρόθεσμης στρατηγικής είναι η δημιουργία/αξιοποίηση περιφερειακών χώρων στάθμευσης με δωρεάν μετεπιβίβαση προς το κέντρο. Ο δήμαρχος αναφέρθηκε συγκεκριμένα στην Ακαντιά, όπου ο χώρος διαμορφώνεται με παρεμβάσεις που υλοποιεί το Λιμενικό Ταμείο, τονίζοντας ότι πρόκειται για «ευθεία» διαδρομή 7–10 λεπτών ως το Δημαρχείο με δωρεάν δημοτική συγκοινωνία, ένα μοντέλο απολύτως συνηθισμένο σε ευρωπαϊκές πόλεις.
Παρόμοια αξιοποίηση προετοιμάζεται για Καλλιπάτειρα, Πανεπιστήμιο και παλιό νοσοκομείο, προκειμένου να απορροφηθεί μέρος της ζήτησης στο ιστορικό κέντρο.
Ο ίδιος εκτίμησε ότι, καθώς η συνήθεια αλλάζει, περισσότεροι κάτοικοι θα υιοθετήσουν την πρακτική «παρκάρω έξω, μετακινούμαι μέσα δωρεάν».
Δημοτική Αστυνομία: το κενό ελέγχου και  η αναμονή προσλήψεων
Στο μέτωπο της τάξης στον δημόσιο χώρο, ο δήμαρχος μίλησε ευθέως για «σοβαρό ζήτημα» λόγω έλλειψης Δημοτικής Αστυνομίας. Παρουσίασε πρόσφατο περιστατικό ελέγχου αυθαίρετων καταλήψεων οδού με καρέκλες, ταμπέλες και πινακίδες, όπου χρειάστηκε συνδρομή της ΕΛ.ΑΣ., τονίζοντας ότι τέτοιες υποθέσεις είναι αρμοδιότητα της Δημοτικής Αστυνομίας σε κάθε οργανωμένη πόλη. Επανέλαβε ότι ο Δήμος αναμένει την προκήρυξη μέσω Υπουργείου Εσωτερικών και ΑΣΕΠ ώστε να γίνουν οι αναγκαίες προσλήψεις και να υπάρξει σταθερός μηχανισμός ελέγχου στον ιστό της πόλης.
Αποκέντρωση κρίσιμων υπηρεσιών: από το  κέντρο προς τον  λόφο Αγίου Στεφάνου
Ο δήμαρχος προκρίνει την αποκέντρωση των βαριών υπηρεσιών από το κέντρο. Ως προτεραιότητα έθεσε τη μετεγκατάσταση της Πυροσβεστικής σε χώρο στον λόφο Αγίου Στεφάνου (Μοντε Σμίθ), αξιοποιώντας τμήμα του στρατοπέδου ώστε τα μεγάλα πυροσβεστικά οχήματα να μην «σκίζουν» καθημερινά τον κεντρικό ιστό για να βγουν ανατολικά ή δυτικά. Ανέφερε ότι είχαν γίνει συζητήσεις με τα συναρμόδια υπουργεία, υπογραμμίζοντας πως πρόκειται για λύση που μπορεί να εφαρμοστεί σχετικά γρήγορα σε σύγκριση με άλλες επιλογές που καθυστερούν για χρόνια.
Ως παράδειγμα χρόνιων καθυστερήσεων παρέπεμψε στο κτήριο της Μεραρχίας και στην ανάγκη, εφόσον φύγουν υπηρεσίες όπως η Πυροσβεστική, να ακολουθήσει συνολικό σχέδιο επαναχρήσεων ώστε να μη δημιουργηθούν «νεκρά» κτήρια. Άνοιξε επίσης τη συζήτηση για πιθανή μετεγκατάσταση της Αστυνομίας σε άλλο σημείο της πόλης, εκτός του πιο πυκνού κέντρου, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης «αποσυμφόρησης» του ιστορικού πυρήνα.
Ανάπτυξη με κανόνες: από την οικοδομική πίεση έως τις  μεγάλες επενδύσεις
Η τοπική ανάπτυξη, σύμφωνα με τον δήμαρχο, δεν μπορεί να νοηθεί χωρίς σαφείς κανόνες. Στο ζήτημα της αποθήκευσης και διακίνησης υγραερίου στη Νότια Ρόδο, εξέφρασε επιφυλάξεις με όρους οδικής ασφάλειας και κόστους κυκλοφορίας, δεδομένου ότι το υφιστάμενο δίκτυο «έχει μπουκώσει» και η οδήγηση βαρέων φορτίων θα επιβάρυνε περαιτέρω τόσο τους κατοίκους όσο και τους επισκέπτες.
Το ίδιο πνεύμα «ναι στις επενδύσεις, αλλά με σχέδιο» διέπει και τη ματιά του στην οικιστική εξάπλωση. Η άναρχη οικοδόμηση, όπως είπε, πίεσε το νησί σε σημεία ζωτικά: οδικό δίκτυο, στάθμευση, κοινόχρηστους χώρους. Η απάντηση, υποστήριξε, είναι ένας συνεκτικός πολεοδομικός σχεδιασμός με ορίζοντα 15–20ετίας, που θα δεσμεύει όλους και θα προστατεύει την ποιότητα ζωής.
Νερό και υποδομές: ο αόρατος παράγοντας της επόμενης δεκαετίας
Ο δήμαρχος έθεσε και τον παράγοντα «νερό» ως κρίσιμη μεταβλητή. Χωρίς συγκροτημένο σχέδιο διαχείρισης και θωράκισης υποδομών –υδροδότησης, ενέργειας, δικτύων- δεν μπορεί, όπως παραδέχθηκε, να υπάρξει βεβαιότητα επάρκειας για την επόμενη δεκαετία, την ώρα που η ζήτηση αυξάνει και το νησί μετασχηματίζεται.
Από τη ρητορική στο  επιχειρησιακό: τι αλλάζει «εδώ και τώρα»
Στις άμεσες προτεραιότητες περιλαμβάνονται: η ολοκλήρωση της διαμόρφωσης της Ακαντιάς και άλλων χώρων ως περιφερειακών πάρκινγκ με δωρεάν μετεπιβίβαση, η ενίσχυση της δημοτικής συγκοινωνίας με μικρά ηλεκτροκίνητα οχήματα σε υψηλή συχνότητα, η συστηματική αστυνόμευση του δημόσιου χώρου μόλις στελεχωθεί η Δημοτική Αστυνομία, και η προώθηση της μετεγκατάστασης της Πυροσβεστικής στον λόφο Αγίου Στεφάνου για να αποσυμφορηθεί το κέντρο. Όπως εξήγησε, τα μέτρα αυτά λειτουργούν συνδυαστικά, ώστε να κερδηθεί χρόνος και λειτουργικότητα μέχρι την εφαρμογή των μεγαλύτερων τομών.
Οι πρώην δήμαρχοι και η πολιτική τους στάση
Ο κ. Κολιάδης μίλησε με σεβασμό για πρόσωπα που άσκησαν διοίκηση στον Δήμο και επέλεξαν, μετά τη θητεία τους, να μην παρεμβαίνουν στην τρέχουσα πολιτική ζωή. Ανέφερε ότι ορισμένοι αποτέλεσαν παραδείγματα πολιτικών που, μόλις ολοκλήρωσαν τον κύκλο τους, αποσύρθηκαν με αξιοπρέπεια και χωρίς να προσπαθούν να δημιουργούν εμπόδια στις νέες δημοτικές αρχές. Αντίθετα, στάθηκε σε εκείνους που, όπως είπε, προσπαθούν να έχουν λόγο και άποψη ακόμα και όταν δεν κατέχουν θεσμικό ρόλο, δημιουργώντας εμπόδια και τρικλοποδιές στη νέα γενιά που επιχειρεί να εφαρμόσει αλλαγές. «Θαυμάζω όσους αποχωρούν και σέβονται το τέλος της θητείας τους.
Αυτοί που προσπαθούν να παραμείνουν μέρος του μηχανισμού, γυρνώντας τη Ρόδο πίσω στη δεκαετία του ’80 και του ’90, δεν βοηθούν», τόνισε.
Η συνεργασία με την Περιφέρεια και οι αναφορές στον Καμπουράκη
Ο δήμαρχος αναφέρθηκε και στον κ. Αντώνη Καμπουράκη, σημειώνοντας ότι προέρχεται από την ίδια παράταξη αλλά με διαφορετική φιλοσοφία. Θύμισε ότι συχνά είχε εκφράσει εντός της παράταξης διαφοροποιημένες απόψεις, γεγονός που οδήγησε τελικά στη δημιουργία νέας ομάδας αυτοδιοικητικών με διαφορετική κατεύθυνση.
Σε σχέση με την Περιφέρεια και τον περιφερειάρχη κ. Γιώργο Χατζημάρκο, ο κ. Κολιάδης ξεκαθάρισε πως η συνεργασία Δήμου και Περιφέρειας είναι απαραίτητη για να προχωρήσουν έργα και ότι δεν έχει καμία διάθεση να μπει σε λογικές αντιπαράθεσης. Αναγνώρισε ότι υπάρχουν δυσκολίες, αλλά υπογράμμισε πως οι πολίτες δεν θέλουν να βλέπουν συγκρούσεις μεταξύ θεσμών, αλλά συνεννόηση και αποτελέσματα.
«Δεν με ενδιαφέρει η Περιφέρεια – η Ρόδος είναι το έργο μου»
Απαντώντας σε ερωτήσεις για το αν σκέφτεται να είναι υποψήφιος περιφερειάρχης στις επόμενες εκλογές, ο δήμαρχος Ρόδου ήταν ξεκάθαρος: δεν τον ενδιαφέρει μια τέτοια προοπτική. Όπως τόνισε, έχει αναλάβει την ευθύνη της Ρόδου και σε αυτόν τον στόχο παραμένει απόλυτα αφοσιωμένος. «Η δική μου υποχρέωση είναι απέναντι στους πολίτες της Ρόδου. Δεν σκέφτομαι, ούτε με απασχολεί η Περιφέρεια. Το έργο που έχω αναλάβει εδώ είναι μεγάλο και απαιτητικό και χρειάζεται την πλήρη προσοχή μου», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου