Ο Φώτης Τακιανός, εκ των ομιλητών στο Τοπικό Σεμινάριο «Ρόδος 2025», που θα πραγματοποιηθεί το Σαββατοκύριακο 6 και 7 Δεκεμβρίου 2025 στο ”Ροδίων Παιδεία” μίλησε στην ιστοσελίδα του Σ.Ε.Π.Κ. για το περιεχόμενο του σεμιναρίου και το πώς μπορεί η επιμόρφωση να επηρεάσει την εξέλιξη ενός προπονητή. Ο έμπειρος προπονητής αναφέρθηκε στις ομιλίες του αλλά και τη σημασία των επιμορφωτικών σεμιναρίων.
-Πόσο σημαντική είναι η διαδικασία της επιμόρφωσης για τους προπονητές και την εξέλιξη του μπάσκετ;
”Η διαδικασία της επιμόρφωσης αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την εξέλιξη των προπονητών και την ανάπτυξη του μπάσκετ. Τα τελευταία χρόνια, το άθλημα εξελίσσεται με ταχύτερους ρυθμούς, δημιουργώντας την ανάγκη για συνεχή παρακολούθηση των νέων τάσεων από όλους τους εμπλεκόμενους στον χώρο, και ιδιαίτερα από τους προπονητές. Η ταχύτητα διάδοσης της γνώσης και η συνεχής εμφάνιση νέων ιδεών καθιστούν την ανταλλαγή απόψεων απαραίτητη. Η διαδικασία αυτή πραγματοποιείται κυρίως μέσα από τα σεμινάρια, όπου οι προπονητές μοιράζονται εμπειρίες και πρακτικές. Οι νέες ιδέες και οι καινοτόμες προσεγγίσεις αλλάζουν γρήγορα, και όλοι πρέπει να τις παρακολουθούμε αλλά και να τις μοιραζόμαστε. Η ανταλλαγή γνώσεων είναι ιδιαίτερα σημαντική για όσους ξεκινούν τώρα την προπονητική καριέρα τους ή βρίσκονται σε ένα επίπεδο που χρειάζεται περαιτέρω ανάπτυξη. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, το άθλημα που αγαπάμε, το μπάσκετ, συνεχίζει να εξελίσσεται”.
-Τι μπορούν να αναμένουν οι συμμετέχοντες από το Τοπικό Σεμινάριο «Ρόδος 2025»;
”Από την πλευρά μου, θα προσπαθήσω να αγγίξω κάποια θέματα, τα οποία έχουν να κάνουν με μία διαφορετική προσέγγιση, ξεκινώντας από την προετοιμασία των ψηλών παικτών, από τις μικρές ηλικίες έως τις μεγαλύτερες. Η εξέλιξη του μπάσκετ έχει επιφέρει αλλαγές στις απαιτήσεις για τους ψηλούς παίκτες, οι οποίοι πλέον χρειάζονται καλύτερα skills και να παίζουν σε μεγαλύτερες αποστάσεις από το καλάθι. Στο πρώτο μέρος του σεμιναρίου θα δοθούν κατευθύνσεις για την αποτελεσματική προετοιμασία των ψηλών σύμφωνα με αυτές τις σύγχρονες απαιτήσεις του παιχνιδιού. Το δεύτερο μέρος θα επικεντρωθεί στην εξέλιξη της ταχύτητας του παιχνιδιού. Θα παρουσιαστούν κατευθύνσεις για το πώς οι ομάδες μπορούν να διαχειρίζονται την μετάβαση από την άμυνα στον αιφνιδιασμό, καθώς η υψηλή ταχύτητα που πλέον επιδεικνύουν οι ομάδες στις καταστάσεις αιφνιδιασμού δημιουργεί πρόβλημα για την ομάδα που αμύνεται. Συχνά η μόνη λύση για να αντιμετωπιστεί μια γρήγορη ομάδα είναι η προσαρμογή, δημιουργώντας mis-match. Στο σεμινάριο θα δοθούν πρακτικές οδηγίες για το πώς αντιμετωπίζονται αμυντικά αυτά τα mis-match που δημιουργούνται, πάνω στην υψηλή ταχύτητα που χρησιμοποιούν πλέον οι επιθέσεις στη διαδικασία του transition”.
-Πώς προσεγγίζετε την παρουσία σας στο σεμινάριο και την αλληλεπίδραση με τους συναδέλφους προπονητές;
”Κατ’ αρχάς, νιώθω βαθιά εκτίμηση για το γεγονός ότι ο Σ.Ε.Π.Κ. με τιμά με αυτή την πρόκληση. Η παρουσία μου στο τοπικό σεμινάριο, εκτός από την παρουσίαση των θεμάτων που ανέφερα προηγουμένως, είναι και μια ευκαιρία να έρθω σε επαφή με προπονητές, μέσα από τη λογική της ανταλλαγής απόψεων, των ερωταπαντήσεων και της συζήτησης. Θα είναι μεγάλη μου χαρά να μοιραστώ με όλους τους συμμετέχοντες, ανεξαρτήτως επιπέδου, τα δύο βασικά θέματα που προανέφερα, προσφέροντας πρακτικές κατευθύνσεις και γνώσεις που μπορούν να αξιοποιηθούν σε όλες τις ηλικιακές κατηγορίες. Ιδιαίτερα πιστεύω ότι όλοι πρέπει να δώσουμε προτεραιότητα στη διαδικασία που αφορά τις μικρές ηλικίες, καθώς εκεί οι προπονητές χτίζουν το μέλλον του ελληνικού μπάσκετ. Κάθε βοήθεια ή συνεισφορά, μέσα από τη διαδικασία του σεμιναρίου, που μπορεί να υποστηρίξει την εξέλιξη των προπονητών ή να προσφέρει κάτι καινούριο, θα την εκλάβω ως μεγάλη τιμή και χαρά”.
-Πόσο σημαντική είναι η διεξαγωγή των τοπικών σεμιναρίων ανά την Ελλάδα;
”Αυτό που θέλω να πω εδώ είναι το εξής: ζούμε σε μια εποχή όπου η τεχνολογία μας επιτρέπει να έχουμε άμεση πρόσβαση σε βιβλιοθήκες και αρχεία, και να ενημερωνόμαστε συνεχώς. Ωστόσο, η διαδικασία των σεμιναρίων είναι κάτι εντελώς διαφορετικό. Και το λέω με την έννοια ότι εκεί υπάρχει η άμεση, προσωπική επαφή πρόσωπο με πρόσωπο, κάτι που διαφοροποιεί εντελώς την εμπειρία σε σχέση με τη γνώση που αναζητά κανείς μέσω της τεχνολογίας. Το επόμενο που πρέπει να επισημάνουμε είναι ότι υπάρχουν προπονητές που βρίσκονται είτε στην αρχή της καριέρας τους, είτε σε διαφορετικό επίπεδο και δουλεύουν σκληρά. Ωστόσο, λόγω της απόστασης από τα κέντρα, δεν έχουν πάντα την ευκαιρία να παρακολουθήσουν παιχνίδια – κάτι που είναι πολύ σημαντικό – ή να έρθουν σε επαφή με προπονητές υψηλού επιπέδου. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να αναγνωρίσουμε ως πρωτοβουλία του Σ.Ε.Π.Κ. Μέσα στη διάρκεια των χρόνων, τα σεμινάρια έχουν αποδειχθεί εξαιρετικά θετικά και χρήσιμα, παρέχοντας στους προπονητές τη δυνατότητα να εξελίξουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους”.














