Τοπικές Ειδήσεις

Σύλληψη κυβερνήτη ιστιοφόρου με 104 αλλοδαπούς και τραγωδία σε απόμερη παραλία με δύο νεκρούς

• Σε διάστημα 24 ωρών στη νοτιοανατολική Ρόδο: επιχείρηση διάσωσης και προσάραξη ταχυπλόου στον Άγιο Γεώργιο με 43 επιβαίνοντες, εκ των οποίων πατέρας 37 ετών και κόρη 17 ετών έχασαν τη ζωή τους

Το τελευταίο διήμερο του Αυγούστου 2025, δύο υποθέσεις που εκτυλίχθηκαν ακαριαία και σχεδόν διαδοχικά στη Ρόδο σκιαγράφησαν, με τον πιο ωμό τρόπο, την κλιμάκωση του μεταναστευτικού στο νοτιοανατολικό Αιγαίο.
Η πρώτη, ανοιχτά στη θάλασσα: ιστιοφόρο με ικανό αριθμό επιβατών εντοπίζεται σε δυσχέρεια, και μέσα σε τρεις ώρες 104 άνθρωποι περισυλλέγονται και μεταφέρονται με ασφάλεια στον τουριστικό λιμένα.
Η δεύτερη, στην ακτή: νυχτερινή αποβίβαση σε απόμερη παραλία με ταχύπλοο, φυγή των χειριστών προς τα τουρκικά παράλια και τραγικό απολογισμό δύο νεκρών, ενός 37χρονου πατέρα και της 17χρονης κόρης του. Οι λεπτομερείς υπηρεσιακές αναφορές, που αποκαλύπτουν χρόνο προς χρόνο τις κινήσεις, τους αριθμούς και τα κρίσιμα σημεία κάθε επιχείρησης, δείχνουν τόσο την επιχειρησιακή ετοιμότητα όσο και τα όρια της ανθρώπινης αντοχής πάνω στα κύματα.
Το ιστιοφόρο που δεν έφτασε ποτέ στην Ιταλία
Τις πρώτες ώρες της 29ης Αυγούστου 2025, το ΠΑΘ-090 «Γαύδος», στο πλαίσιο προγραμματισμένης περιπολίας, ενημερώνεται από το ΕΚΣΕΔ για ιστιοφόρο «σε δυσχερή θέση» νοτιοανατολικά της Ρόδου. Στις 01:25 το σκάφος εντοπίζεται οπτικά μέσω ηλεκτροπτικών συστημάτων. Στις 01:45 καθαιρείται το βοηθητικό και στις 02:15 ξεκινά η επιβίβαση των ανθρώπων. Στις 03:50, η επιχείρηση έχει ολοκληρωθεί: εκατόν τέσσερις αλλοδαποί μεταφέρονται στον τουριστικό λιμένα Ρόδου και παραδίδονται σε στελέχη του Κεντρικού Λιμεναρχείου και της ΕΛ.ΑΣ. Στην πορεία της προανάκρισης, οι επιβαίνοντες αναγνωρίζουν ως κυβερνήτη–χειριστή έναν άνδρα 55 ετών, Τούρκο υπήκοο, ο οποίος συλλαμβάνεται για παράνομη είσοδο και μεταφορά υπηκόων τρίτων χωρών. Σύμφωνα με τις καταθέσεις, ο φερόμενος ως διακινητής ενήργησε μόνος, χωρίς συνδρομή, και οι επιβάτες κατέβαλαν περίπου 8.000 ευρώ ο καθένας για να μετακινηθούν από το Φετιγιέ με τελικό στόχο την Ιταλία, ένα σχέδιο που τερματίστηκε στη Ρόδο. Ο ίδιος, κατά την απολογία του, αποδέχθηκε τις πράξεις του.
Η νύχτα στον Μαύρο Κάβο και η διπλή απώλεια
Λίγες ώρες αργότερα, στις 00:37 της 30ής Αυγούστου 2025, υπηρεσία του Λιμενικού ενημερώνεται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για παρουσία μεταναστών στην παραλία Αγίου Γεωργίου, στον Μαύρο Κάβο της Ρόδου. Το σήμα που ακολουθεί είναι ασυνήθιστα λεπτομερές: αναφέρει συνδρομή από Α’ Λιμενικό Τμήμα Λίνδου, κινητοποίηση περιπολικού στη θαλάσσια περιοχή, ενημέρωση του Α.Τ. Νοτίας Ρόδου για παράλληλες ενέργειες, και αξιοποίηση εναέριου μέσου στο πλαίσιο προγραμματισμένης περιπολίας. Παρά τις άμεσες έρευνες, τα πρώτα ευρήματα είναι τραγικά.
Στις 11:00 της ίδιας ημέρας, στην παραλία του Αγίου Γεωργίου εντοπίζονται δύο σοροί. Οι έρευνες αποκαλύπτουν πως ένα μαύρο ταχύπλοο περίπου δέκα μέτρων, με δύο λευκές εξωλέμβιες, είχε αποπλεύσει από το Φετιγιέ μεταφέροντας 43 ανθρώπους, ανάμεσά τους άνδρες, γυναίκες και ανήλικοι. Η αποβίβαση, μέσα σε κυματισμό και με μεγάλη ταχύτητα, αποβαίνει μοιραία για δύο άτομα που βρίσκονταν στην πλώρη: έναν άνδρα 37 ετών και την 17χρονη κόρη του.
Οι χειριστές κατά δήλωση των διασωθέντων, δύο Τούρκοι υπήκοοι, διαφεύγουν προς τα απέναντι παράλια, ενώ οι επιζώντες περισυλλέγονται και οδηγούνται στις αρμόδιες αρχές.
Τα ονόματα και οι συγγενικές σχέσεις των θυμάτων προσδιορίζονται με ακρίβεια στις υπηρεσιακές καταγραφές: πρόκειται για τον 37χρονο σύζυγο της και για την 17χρονη κόρη της ίδιας, γεγονός που ανασκευάζει την αρχική, ανεπιβεβαίωτη εντύπωση περί «μητέρας και κόρης».
Η συγγενής τους διακομίζεται στο Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου με κακώσεις στο δεξί χέρι και κατόπιν επιστρέφει στην υπηρεσία.

Δύο διαφορετικά «μοντέλα» διακίνησης, ένα κοινό νήμα κινδύνου
Οι δύο υποθέσεις, παρότι διαφορετικές στην επιχειρησιακή τους μορφή, συγκλίνουν στην ίδια ουσία: την ακραία επικινδυνότητα και την αποδοτικότητα των κυκλωμάτων που εκμεταλλεύονται την ανάγκη μετακίνησης. Το ιστιοφόρο, με προβαλλόμενο τελικό προορισμό την Ιταλία, «κρύβει» την παράνομη διακίνηση πίσω από την εικόνα της αναψυχής και επιδιώκει να διανύσει μεγάλες αποστάσεις με χαμηλό προφίλ. Το ταχύπλοο, αντίθετα, λειτουργεί ως «τακτικό» μέσο γρήγορης μεταφοράς σε κοντινή ακτή μια αιφνίδια απόβαση τη νύχτα, με υψηλές ταχύτητες, ικανή να αποβεί θανατηφόρα για όσους βρίσκονται εκτεθειμένοι στα κύματα ή στην πλώρη. Οι καταθέσεις για τις χρηματικές απαιτήσεις (περίπου 8.000 ευρώ ανά άτομο) αναδεικνύουν τον κυνισμό και το κέρδος που αποσπούν οι χειριστές αυτών των διαδρομών.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου