Σε πρωτοφανή χαμηλά επίπεδα κυμαίνονται οι εισπράξεις σε όλο το φάσμα της τοπικής αγοράς, συμπαρασύροντας αλυσιδωτά κάθε οικονομική δραστηριότητα στη Ρόδο.
Η έλλειψη ρευστού, η ανεργία που έχει εκτιναχθεί στα ύψη, η αβεβαιότητα της τουριστικής περιόδου και η εργασιακή ανασφάλεια έχουν δημιουργήσει ένα ασφυκτικό περιβάλλον στην τοπική οικονομία που «στραγγαλίζει» καταστήματα και επιχειρήσεις.

Οι τουριστικές επιχειρήσεις
«Καθηλωμένες» είναι οι εισπράξεις σε εξωξενοδοχειακές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται πέριξ των μονάδων, αφού οι τουρίστες που ήρθαν στη Ρόδο για διακοπές, στην πλειονότητά τους προτιμούν να παραμείνουν μέσα στα ξενοδοχεία. Οι περισσότεροι επιλέγουν εστιατόρια και δραστηριότητες εντός των ξενοδοχειακών μονάδων, όπου το αίσθημα ασφάλειας λόγω των μέτρων που λαμβάνονται είναι αυξημένο. Τουριστικά καταστήματα που βρίσκονται κοντά σε ξενοδοχεία που άνοιξαν, με σουβενίρ, είδη ένδυσης και χρηστικά είδη, τις περισσότερες ημέρες κλείνουν με εισπράξεις λίγων ευρώ και ακόμα χειρότερα, πολλές φορές χωρίς καν σεφτέ. Υπάρχουν επίσης πολλά καταστήματα με τουριστικά είδη που δεν άνοιξαν καθόλου, ενώ όπως δηλώθηκε αρμοδίως στη «δ», όσα άνοιξαν διαθέτουν προς πώληση περσινό εμπόρευμα.

Σούπερ Μάρκετ
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «δ», η μείωση στις εισπράξεις των σούπερ μάρκετ κυμαίνεται από 40% έως 70% ανάλογα με το ποσοστό έκθεσης στο τουριστικό ρεύμα. Τα σούπερ μάρκετ που λειτουργούν εκτός πόλεως Ρόδου και βασίζονται σε ένα μεγάλο ποσοστό κατά τη θερινή περίοδο σε τουρίστες, καταγράφουν σε σχέση με πέρυσι μειώσεις στις εισπράξεις από 60% έως και 70% (!) ενώ ακόμα χειρότερα είναι τα ποσοστά στα σούπερ μάρκετ και τα μίνι μάρκετ που λειτουργούν αποκλειστικά κατά τη θερινή περίοδο σε αμιγώς τουριστικές περιοχές όπου η μείωση ξεπερνά ακόμα και το 80%!
Από την μείωση των εισπράξεων δεν γλίτωσαν ούτε τα σούπερ μάρκετ που βρίσκονται εντός πόλεως Ρόδου και στηρίζονται από τους ντόπιους καταναλωτές, όπου η μείωση φτάνει το 20% σε σχέση με πέρυσι. Αμέσως μετά την κατακόρυφη αύξηση στην κίνηση που σημειώθηκε προ και κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού λόγω κορωνοϊού, έκτοτε η πτώση είναι καθοδική λόγω της έλλειψης ρευστότητας και των αυξημένων ποσοστών ανεργίας. Τα εντός πόλεως σούπερ μάρκετ κατέγραψαν αύξηση κατά τον μήνα Μάρτιο, όπως και το πρώτο δεκαπενθήμερο του Απριλίου λόγω Πάσχα, παρότι ο Απρίλιος έκλεισε τελικά με αρνητικό πρόσημο και έκτοτε κάθε μήνα η μείωση των εισπράξεων διευρύνεται.

Καταστήματα Υγειονομικού
Ενδιαφέροντος
Μειώσεις μισθών, περικοπές ωραρίων εργασίας, και καθηλωμένες εισπράξεις συνθέτουν το σκηνικό στον τομέα της εστίασης στη Ρόδο. Τα καταστήματα που λειτουργούν όλο το χρόνο πασχίζουν για την επιβίωσή τους εν μέσω της πρωτοφανούς αυτής κρίσεως, περιορίζοντας στο ελάχιστο δυνατό τα λειτουργικά έξοδα με την κατανάλωση να βρίσκεται σε «ελεύθερη πτώση», αφού ακόμα και οι τακτικοί θαμώνες έχουν περιορίσει τις εξόδους τους για φαγητό.
«Το ζητούμενο πλέον δεν είναι το κέρδος, αλλά να μην μπαίνει μέσα το μαγαζί κι αυτή τη στιγμή αμφιβάλλω αν υπάρχει μαγαζί στη Ρόδο που δεν μπαίνει μέσα», δήλωσε υπεύθυνος εστιατορίου στη «δ». Η κατάσταση στα καφέ και στα ταχυφαγεία είναι καλύτερη, όχι όμως τέτοια που να διασφαλίζει την απρόσκοπτη λειτουργία των καταστημάτων. Πολύ χειρότερη είναι η κατάσταση στα εποχιακά καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος.
Εστιατόρια που άνοιξαν για τη σεζόν, δεν σερβίρουν περισσότερα από δύο με τρία τραπέζια την ημέρα, αδυνατώντας να καλύψουν τα λειτουργικά τους έξοδα τα οποία είναι υπερπολλαπλάσια. Ιδιοκτήτρια εστιατορίου σε τουριστική περιοχή της Ρόδου που άνοιξε πριν από δύο εβδομάδες με 7 άτομα προσωπικό, δήλωσε στη «δ» ότι αν η κίνηση παραμείνει τόσο υποτονική θα αναγκαστεί να το ξανακλείσει με κίνδυνο οι εργαζόμενοι να μην συμπληρώσουν τα απαραίτητα ένσημα για το επίδομα ανεργίας «αλλά δεν μπορώ να κάνω διαφορετικά, αφού οι εισπράξεις δεν αγγίζουν ούτε το ένα δέκατο από τα λειτουργικά κόστη», δήλωσε στη «δ».

Εμπορικά καταστήματα
Ακόμα χειρότερη είναι η κατάσταση στα εμπορικά καταστήματα όπου η μείωση μέχρι και πριν την έναρξη των εκπτώσεων άγγιζε μέχρι και το 80%, καθώς οι καταναλωτές δεν διαθέτουν χρήματα για ένδυση και υπόδηση, αν εξαιρέσει κανείς τα καταστήματα με παιδικά είδη -εξ ανάγκης- διότι μεγαλώνουν τα παιδιά αλλά κι εκεί οι αγορές γίνονται με φειδώ. Παρά τις γενναίες εκπτώσεις, δεν υπάρχει απολύτως κανένα ενδιαφέρον από πλευράς καταναλωτών, αφού τα ελάχιστα χρήματα που ενδεχομένως θα έχουν στη διάθεσή τους θα τα διαθέσουν για να καλύψουν άλλες οικονομικές υποχρεώσεις.
Οι έμποροι και οι καταστηματάρχες δεν έχουν πολλά να περιμένουν από την εκπτωτική περίοδο που βρίσκεται σε εξέλιξη, αφού ρευστό δεν υπάρχει ενώ εξαιρετικά υποτονική ήταν η κίνηση στα εμπορικά καταστήματα την Κυριακή 19 Ιουλίου, που παρέμειναν ανοικτά και στη Ρόδο.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ