Ρεπορτάζ

Επιστολή του Συλλόγου Διδασκόντων του 2ου Γυμνασίου Ρόδου στον προϊστάμενο της Β΄θμιας Εκπαίδευσης

Ο Σύλλογος Διδασκόντων του 2ου Γυμνασίου Ρόδου απέστειλε στον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου και κοινοποίησε στους Βουλευτές Δωδεκανήσου, την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και τον Δήμο Ρόδου την ακόλουθη επιστολή:
«Με την παρούσα επιστολή ο Σύλλογος Διδασκόντων του 2ου Γυμνασίου Ρόδου θα ήθελε να εκφράσει την έντονη ανησυχία του σε σχέση με την πρόθεσή σας να χαρακτηριστεί το 2° Γυμνάσιο Ρόδου ως Πειραματικό, παρά την αντίθετη και δημοκρατικά ειλημμένη απόφαση του Συλλόγου των διδασκόντων ή οποία ξεκάθαρα αποτυπώνεται στα αποτελέσματα της ψηφοφορίας στις 22 Μαρτίου 2021.
Γνωρίζουμε ότι, με τον Ν.4692/2020 και την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης (ΦΕΚ 776/26-2- 2021), η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ δίνει το δικαίωμα στον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, κάθε Νομού, να προτείνει ένα σχολείο για την μετατροπή του σε Πειραματικό, χωρίς σύμφωνη γνώμη του συλλόγου διδασκόντων, ή και την ίδρυση ενός νέου.
Παρά ταύτα, δεν προκύπτει, από καμία από τις παραπάνω υπουργικές αποφάσεις, ότι ο Προϊστάμενος είναι υποχρεωμένος να προτείνει κάποιο σχολείο παρά την αντίθεση του Συλλόγου Διδασκόντων».
Η υποχρεωτικότητα αυτή, ούτως ή άλλως από μόνη της θα υποδήλωνε αντιδημοκρατικές αντιπαιδαγωγικές και αντισυναδελφικές κινήσεις και θα υπέσκαπτε το κλίμα εμπιστοσύνης και συνεργασίας που πρέπει να υπάρχει μεταξύ σχολικών μονάδων και ΔΔΕ. Αλλωστε, ο Σύλλογος Διδασκόντων είναι το ανώτερο όργανο της σχολικής μονάς και κανείς δε γνωρίζει καλύτερα από τα μέλη του τις συνθήλες που επικρατούν στο σχολείο του, τις παιδαγωνικές ανάγκες του σχολείου και τις κοινωνικές συνθήκες που το περιβάλλουν.
Ως εκ τούτου, κανείς δεν είναι αρμοδιότερος του Συλλόγου Διδασκόντων να αποφανθεί για το αν πρέπει ή όχι να μετατραπεί ένα σχολείο σε Πειραματικό.
Η πρόθεσή σας να προτείνετε το σχολείο μας ως Πειραματικό, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων, στηρίζεται στο επιχείρημα της αναβάθμισης του σχολείου μας. Θα θέλαμε, όμως, να σας δώσουμε τη δική μας οπτική για το σχολείο μας, που βρίσκεται στην περιοχή του Ροδινιού και στεγάζεται στο παλιό εργοστάσιο Κεραμουργίας από το 1979.
Ποιο είναι το μαθητικό δυναμικό του σχολείο; Ποια είναι η σύνθεσή του;
Το μαθητικό δυναμικό του σχολείου μας αγγίζει τους 175 μαθητές.
Στο σχολείο μας λειτουργούν τμήματα ένταξης και ο θεσμός της παράλληλης στήριξης. Αξιοσημείωτο είναι το ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό των μαθητών που παρακολουθούν στα τμήματα ένταξης και χρειάζονται στήριξη.
Στο σχολείο μας, επίσης, φοιτά ένας μεγάλος αριθμός παιδιών από τον καταυλισμό των Ρομά, για τα οποία υπάρχει πρόσθετη στήριξη σε καθημερινή βάση σε συνεργασία με το δήμο. Είναι γεγονός πως το αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας είναι η τακτική και συστηματική παρακολούθηση των μαθημάτων από τα παιδιά αυτά.
Είναι το σχολείο που λόγω των ιδιαίτερων κοινωνικών συνθηκών, οι εκπαιδευτικοί διαρκώς επιδιώκουν να αναδείξουν την μοναδικότητα του κάθε παιδιού, να ενθαρρύνουν, να στηρίξουν και να ενσωματώσουν όλους ανεξαιρέτως τους μαθητές. Απώτεροι στόχοι μας πάντα, η πρόληψη της σχολικής διαρροής και η αποφυγή της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου.
Είναι το σχολείο τους οργανικά τοποθετημένους εκπαιδευτικούς που παρέμειναν και στήριξαν σε ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες το σχολείο.
Είναι το σχολείο με τους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, μόνιμους και αναπληρωτές, που εδώ και χρόνια χρησιμοποιούν ποικίλες εκπαιδευτικές μεθόδους, ώστε να υποβοηθήσουν τη μάθηση. Είναι το σχολείο με το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό (ψυχολόγο, κοινωνική λειτουργό), με τους εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν σε προγράμματα και υλοποιούν συνεχώς δράσεις για να εξασφαλίζονται ίσες ευκαιρίες για όλα τα παιδιά, για όσα χρειάζονται εκπαιδευτική υποστήριξη, αλλά και για τους οικονομικά αδύναμους μαθητές.
Αξίζει, ακόμη, να τονιστεί ότι είναι το σχολείο με τους άριστους μαθητές που ξεχωρίζουν για την ευρηματικότητα, τη δημιουργικότητα, τις επιδόσεις και τις διακρίσεις τους σε διαγωνισμούς.
Είναι ένα σχολείο με μικτό επίπεδο μαθητών που αποτελεί, μικρογραφία της κοινωνίας μας, στην οποία ζούμε και στην οποία αργότερα θα ζήσουν και οι μαθητές μας ως ενεργοί ενήλικοι πολίτες.
Αξιότιμε κ. Προϊστάμενε της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου
Αυτό είναι το σχολείο που επιλέγετε να μετατρέψετε σε Πειραματικό.
Πολλοί από τους μαθητές του σχολείου μας, παιδιά κατώτερων κοινωνικοοικονομικών στρωμάτων που δεν διαθέτουν απαραίτητα το αντίστοιχο πολιτισμικό κεφάλαιο που είναι κυρίαρχο στα πειραματικά σχολεία, θα οδηγηθούν σε αποτυχία ή θα υποχρεωθούν να βιώσουν μια διαδικασία αυτο-απόρριψης. Λαμβάνεται υπόψη συνεπώς η δυσκολία που θα αντιμετωπίσουν οι μαθητές μας να αντεπεξέλθουν στο απαιτητικό πρόγραμμα ενός Πειραματικού σχολείου;
Επιπλέον, στην πιθανή κατηγοριοποίηση του σχολείου μας σε Πειραματικό, έχει υπολογιστεί η δυσκολία που θα έχουν τα αδέλφια των μαθητών μας να φοιτήσουν στην ίδια σχολική μονάδα, εφόσον η εισαγωγή των νέων μαθητών θα γίνεται με κλήρωση και καμία πρόβλεψη δεν υπάρχει για αυτά; Τελικά η υποτιθέμενη αναβάθμισή του σχολείου μας μήπως θα αφόρα μόνο τους τυχερούς μιας κλήρωσης;
Οι καθηγητές του 2ου Γυμνασίου έχουμε αποδείξει έμπρακτα ότι το σχολείο που υπηρετούμε προάγει τη μάθηση, λειτουργώντας ως κανονικό δημόσιο σχολείο, ανοιχτό για όλα τα παιδιά της περιοχής που εξυπηρετεί. Και έτσι επιθυμούμε να παραμείνει.
Οι δράσεις για τις οποίες έχει διακριθεί το σχολείο μας οφείλονται στην προσωπική προσπάθεια των καθηγητών του σχολείου, οι οποίοι, όμως, με το καθεστώς του Πειραματικού θα χάσουν την οργανική τους θέση, με αποτέλεσμα να τίθεται εν αμφιβόλω η μελλοντική τους παρουσία στο σχολείο.
Θεωρούμε παράλογο και άδικο, ενώ πολλοί από μας έχουμε συμπληρώσει πάνω από 20 χρόνια στο συγκεκριμένο σχολείο και καθημερινά αγωνιζόμαστε για να προσφέρουμε στους μαθητές μας, να αμειβόμαστε για αυτή μας την προσφορά με την απώλεια της οργανικής μας θέσης. Η υλοποίηση της πρόθεσής σας θα μας καταστήσει περιπλανώμενους και τελευταίους τοποθετηθέντες στις εκάστοτε σχολικές μονάδες. Επιπλέον, η τοποθέτησή μας σε νέες θέσεις, δεδομένων των συνθηκών στον χώρο της εκπαίδευσης, θα είναι αβέβαιη και επισφαλής. Τα παραπάνω συνιστούν άνιση μεταχείριση, καθώς μας διαφοροποιούν ως προς τα εργασιακά μας δικαιώματα από τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς.
Θέση μας είναι πως ο θεσμός των πειραματικών σχολείων οδηγεί στην κατηγοριοποίηση των σχολείων, των μαθητών και των εκπαιδευτικών, σε σχολεία, μαθητές και εκπαιδευτικούς πολλών ταχυτήτων, με έντονο το στοιχείο του σκληρού ανταγωνισμού, σε βάρος πάντα των μορφωτικών δυνατοτήτων των λαϊκών οικογενειών. Οδηγεί, επιπλέον, στην Αριστεία για τους λίγους και την υποβάθμιση για τους πολλούς.
Θέση μας, επίσης είναι ότι η δημόσια εκπαίδευση πρέπει να παρέχεται σε
• σχολεία ίσων ευκαιριών, με σεβασμό στη διαφορετικότητα των αναγκών των μαθητών, με εφαρμογή όλων των καινοτόμων δράσεων και επιμορφώσεων σε όλες τις σχολικές δομές,
• σχολεία που διδάσκουν τα παιδιά μας να έχουν όνειρα, να βάζουν στόχους, να σχεδιάζουν το μέλλον τους για να γίνουν ολοκληρωμένοι, σκεπτόμενοι, υπεύθυνοι πολίτες,
• σχολεία που να μην μετατρέπουν τη σχολική ζωή εκπαιδευτικών και μαθητών σε αγώνα δρόμου και να δίνουν νόημα στη σχολική καθημερινότητα.
Πιστεύουμε ότι το σύνολο της σχολικής κοινότητας (εκπαιδευτικοί, γονείς, μαθητές) θα πρέπει να έχει πλήρη ενημέρωση για το συγκεκριμένο θέμα, καθώς είναι ζήτημα κοινωνικό, ηθικό και οικονομικό, με βάση τα πραγματικά δεδομένα, τα οποία μπορεί κανείς να διαπιστώσει με καλή θέληση.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, με γνώμονα την προάσπιση των δικαιωμάτων μας και των δικαιωμάτων των μαθητών μας, στο πλαίσιο της ήδη υπάρχουσας μεταξύ μας καλής συνεργασίας, σας ζητάμε να σεβαστείτε την απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων για τη μη μετατροπή του Σχολείου μας σε Πειραματικό.
Ο Σύλλογος
Διδασκόντων 2ου
Γυμνασίου Ρόδου

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου