Ειδήσεις

«Επιχείρηση Χόλιγουντ»- Η ΄Ολγα Κεφαλογιάννη καλεί στην Πάτμο τον Ρέντφορντ

Καιρό τώρα το υπουργείο Τουρισμού έχει γίνει αποδέκτης παραπόνων από διασημότητες του Χόλιγουντ, που επισημαίνουν ότι οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και η έλλειψη κινήτρων έχουν βγάλει την Ελλάδα από τον «χάρτη» των κινηματογραφικών παραγωγών, μολονότι η ζήτηση για τα ελληνικά τοπία είναι μεγάλη.

Προ μηνών, το «Εθνος της Κυριακής» με εκτενές ρεπορτάζ είχε καταγράψει τα αιτήματα των σταρ που έχουν επισκεφτεί στο πρόσφατο παρελθόν την Ελλάδα, τα οποία συνοψίζονταν κυρίως σε φοροελαφρύνσεις αλλά και στη συντόμευση της έκδοσης αδειών για γυρίσματα σε αρχαιολογικούς χώρους.
Εκτοτε, το υπουργείο Τουρισμού επίσπευσε τις διαδικασίες και τις επαφές με τα άλλα δύο άμεσα εμπλεκόμενα υπουργεία Πολιτισμού και Οικονομικών έχοντας καταλήξει, όπως φαίνεται, σε μια δέσμη προτάσεων όπως η επιστροφή ενός ποσοστού, από 20% έως 30%, του κόστους των γυρισμάτων που γίνονται στην Ελλάδα καθώς και η ενεργοποίηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου προκειμένου να αναλαμβάνει τη διευκόλυνση των ξένων παραγωγών στη χώρα.
Στο πλαίσιο αυτό, το επιτελείο του υπουργείου Τουρισμού έχει αναγάγει σε «στοίχημα» την άμεση προσέλκυση σημαντικών ονομάτων του διεθνούς κινηματογράφου. Στο στόχαστρο της υπουργού Ολγας Κεφαλογιάννη εσχάτως έχει βρεθεί ένας σούπερ σταρ, ιδιαίτερα αγαπητός και στην Ελλάδα: ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ. Οι σχετικές επαφές βρίσκονται σε εξέλιξη και η επίσημη πρόσκληση για να επισκεφτεί ο πολύπειρος ηθοποιός την Ελλάδα το ερχόμενο καλοκαίρι στο πλαίσιο του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Πάτμου θα πραγματοποιηθεί από την κ. Κεφαλογιάννη στο φημισμένο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Sundance στη Γιούτα τον Ιανουάριο του 2015.

Το υπουργείο θεωρεί τις ενέργειες αυτές εξαιρετικά σημαντικές για την προώθηση του τουρισμού αλλά και για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας αφού, όπως λένε χαρακτηριστικά επιτελείς του, 40 εκατ. τουρίστες ετησίως επιλέγουν ως τόπο διακοπών εκεί όπου έχει γυριστεί κάποια ταινία που τους άρεσε. Μόνο η Κεφαλονιά παρουσίασε 50% αύξηση τουρισμού το 2002 μετά το «Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι» (κάτι ανάλογο συνέβη στις Σποράδες και ειδικά στη Σκιάθο με το Mamma Mia), ενώ στη Βρετανία σημειώθηκε 50% αύξηση του τουρισμού στις περιοχές των γυρισμάτων του «Χάρι Πότερ», στη Νέα Ζηλανδία μετά τον «Αρχοντα των Δαχτυλιδιών» συρρέουν 2,5 εκατ. τουρίστες ετησίως και στην Αυστραλία η αύξηση τουρισμού άγγιξε το… 200% μετά την προβολή των «Επικίνδυνων Αποστολών». Η επιρροή του Χόλιγουντ στην προβολή ενός τόπου αποδεικνύεται και με πιο απλά παραδείγματα: Πέρυσι, ένα tweet του Ράσελ Κρόου για τη Μύκονο, λίγο μετά την επίσκεψή του στο Νησί των Ανέμων, ήταν αρκετό για να προκαλέσει χιλιάδες σχόλια θαυμασμού στα social media…
Το σχέδιο
Στις αρχές του μήνα η Ολγα Κεφαλογιάννη και ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Κώστας Τασούλας συμφώνησαν σε κοινές δράσεις των υπουργείων τους. Οι δυο υπουργοί συζήτησαν τη δημιουργία οικονομικών κινήτρων και την απλοποίηση της διαδικασίας κινηματογραφικών γυρισμάτων μέσω μόνο μιας υπηρεσίας με στόχο την προσέλκυση διεθνών κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών.

Ηδη όμως από τις αρχές του καλοκαιριού η κ. Κεφαλογιάννη είχε προβεί στη σύσταση ομάδας εργασίας με σκοπό να συγκροτηθεί μια δέσμη προτάσεων που θα τεθεί σε μελέτη από κοινού με τα υπουργεία Πολιτισμού και Οικονομικών. Τα πράγματα προχώρησαν γρήγορα και απ’ ό,τι φαίνεται τα τρία υπουργεία βρίσκονται στην τελική φάση των αποφάσεων.
Ανάμεσα στα κύρια σημεία που έχουν τεθεί σε συζήτηση είναι η επιστροφή του 20% με 30% του κόστους των γυρισμάτων που γίνονται στην Ελλάδα (είτε με μορφή επιδότησης είτε φοροελαφρύνσεων ή με τη θέσπιση κάποιου πλαφόν) και αφορούν δαπάνες για τη διαμονή, τη σίτιση και τη μεταφορά ηθοποιών και συνεργείων, τον εξοπλισμό κ.ά. Παράλληλα συνεξετάζεται και η πολιτική άλλων ευρωπαϊκών χωρών σε ό,τι αφορά τις ξένες παραγωγές στο έδαφός τους, για παράδειγμα: η Μεγάλη Βρετανία προσφέρει αυξημένο ποσοστό φοροαπαλλαγής για ξένες ταινίες μεγάλου προϋπολογισμού, η Γαλλία επιστρέφει έως και 10 εκατ. ευρώ σε κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές, η Κροατία επιστρέφει το 20% των δαπανών που γίνονται στη χώρα διαθέτοντας σε κάθε παραγωγή από 300.000 έως 3 εκατ. ευρώ, η Σερβία επίσης επιστρέφει το 20% των τοπικών εξόδων, τέλος στην Ιταλία σε κάποιες περιοχές επιστρέφεται ποσοστό επιλέξιμων δαπανών (έως και 100.000 ευρώ), ενώ σε άλλες γίνεται επιχορήγηση της παραγωγής.

Οπως δήλωσε η Ολγα Κεφαλογιάννη στο «Εθνος της Κυριακής»: «Δεν κάνουμε πολιτική για τον κινηματογράφο αλλά μέσω αυτού επιχειρούμε να προσελκύσουμε τουρισμό. Με την ανάπτυξη του κινηματογράφου ασχολείται το υπουργείο Πολιτισμού και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Οταν ξεκίνησα ο ΕΟΤ διέθετε ένα μικρό μπάτζετ για τη διαφήμιση της Ελλάδας. Στόχος μας είναι να προσελκύσουμε μεγάλες παραγωγές, οι οποίες θα αποτελέσουν μια δωρεάν διαφήμιση και προβολή της χώρας στο εξωτερικό. Αυτό είναι ανυπολόγιστης αξίας, αφού καμία καμπάνια, όσο και ακριβή να είναι, δεν μπορεί να έχει την απήχηση και επιρροή που έχει μια ταινία. Θέλουμε λοιπόν να θεσπίσουμε κίνητρα που άλλες ευρωπαϊκές χώρες παρέχουν εδώ και χρόνια».
Εξίσου σημαντικό θέμα αποτελεί η γενικότερη διευκόλυνση των παραγωγών και ο περιορισμός της γραφειοκρατίας, έτσι η πρόταση που επίσης έχει τεθεί κάνει λόγο για ενεργοποίηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ) -υπάγεται στο υπουργείο Πολιτισμού- προκειμένου να αναλάβει έναν κομβικό ρόλο σε ό,τι αφορά τις ξένες παραγωγές στη χώρα. Στόχος είναι το ΕΚΚ να προχωρήσει στη δημιουργία μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας ώστε όποιος θέλει να κάνει μια κινηματογραφική ή τηλεοπτική παραγωγή στην Ελλάδα να υποβάλλει ηλεκτρονικά την αίτησή του. Στη συνέχεια το ΕΚΚ θα αναλαμβάνει τις επαφές με τα εμπλεκόμενα υπουργεία και υπηρεσίες ενημερώνοντας για την παραγωγή και επισπεύδοντας τις διαδικασίες. Για παράδειγμα, το Κέντρο θα έρχεται σε επαφή για ό,τι αφορά την ταινία με την Πυροσβεστική, το Λιμενικό, την Αστυνομία ή θα ετοιμάζει την εισήγηση στο ΚΑΣ αν χρειάζεται να χρησιμοποιηθεί κάποιος αρχαιολογικός χώρος για το γύρισμα. Μέχρι σήμερα τα γυρίσματα σε αρχαιολογικούς χώρους είναι μια υπόθεση από εξαιρετικά δύσκολη έως ακατόρθωτη.
Ο Γούντι Αλεν
Χαρακτηριστική είναι η περιπέτεια του Γούντι Αλεν, οποίος όταν ζήτησε την Επίδαυρο για τα γυρίσματα της ταινίας του «Ακαταμάχητη Αφροδίτη», ως απάντηση του ζητήθηκε να στείλει πρώτα το σενάριο – κάτι που στις περισσότερες παραγωγές αποτελεί επτασφράγιστο μυστικό μέχρι την προβολή στους κριτικούς. Φυσικά, εκείνος αρνήθηκε και επέλεξε να κάνει τα γυρίσματα στη Σικελία.
Την περασμένη εβδομάδα το υπουργείο Τουρισμού και ο ΕΟΤ ήρθαν σε επαφή με τους ανθρώπους του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Πάτμου αναλαμβάνοντας τη στήριξή του. Σε αυτό το πλαίσιο ο πρόεδρος του Φεστιβάλ Στηβ Κρικρής θα ταξιδέψει τον Ιανουάριο στις ΗΠΑ για να παρακολουθήσει το Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Sundance στη Γιούτα. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα φεστιβάλ του διεθνούς ανεξάρτητου κινηματογράφου, του οποίου πρόεδρος είναι ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ. Οι σχετικές επαφές είναι σε εξέλιξη και ο κ. Κρικρής θα μεταφέρει την επίσημη πρόσκληση της κ. Κεφαλογιάννη στον Ρόμπερτ Ρέντφορντ προκειμένου να παρευρεθεί στο Φεστιβάλ της Πάτμου το καλοκαίρι του 2015.
Η Ολγα Κεφαλογιάννη, όπως είναι γνωστό, έχει επιδοθεί σε ένα μπαράζ επαφών με ανθρώπους του θεάματος έχοντας αντιληφθεί απόλυτα την επιρροή τους. Τον περασμένο Σεπτέμβριο γευμάτισε με τον βραβευμένο με Οσκαρ ηθοποιό Τζέρεμι Αϊρονς στην Αθήνα. Θέμα της συζήτησής τους ήταν ότι η Ελλάδα θα πρέπει να δώσει οικονομικά κίνητρα στα μεγάλα στούντιο για να γυρίζουν τις ταινίες τους. «Το ζήτημα δεν είναι δικής μου αρμοδιότητας, είναι του υπουργού Οικονομικών», φέρεται να του είπε και του έδειξε τον Γ. Στουρνάρα, που τυχαία γευμάτιζε σε διπλανό τραπέζι. «Τότε θα του εξηγήσω εγώ πόσα έχει να κερδίσει η χώρα σας και ο τουρισμός σας», είπε ο Αϊρονς. Το ίδιο αίτημα έχει διατυπωθεί στην υπουργό και από τον σκηνοθέτη της ταινίας «Πριν τα μεσάνυχτα» Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ, όπως και από τον πρωταγωνιστή της, Ιθαν Χοκ. Η ταινία γυρίστηκε στη Μεσσηνία και ο σκηνοθέτης χαρακτήρισε την Ελλάδα «ως αληθινό Κήπο της Εδέμ». Επίσης πέρυσι η Ολγα Κεφαλογιάννη συνάντησε τη Σάρα Τζέσικα Πάρκερ αλλά και τον Βρετανό ηθοποιό Στίβεν Φράι, αναζητώντας διάσημους συμμάχους για την προβολή της Ελλάδας.

Πηγή: ΕΘΝΟΣ

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου