Χρονιά ρεκόρ για την Ελλάδα και τον ελληνικό τουρισμό ήταν το 2013. Ας δούμε όμως μία λίγο πιο προσεκτική ματιά ποια ήταν πραγματικά τα οφέλη που προέκυψαν για την τουριστική οικονομία και την χώρα μας την χρονιά που κλείνει. Ο κ. Πάνος Λειβαδάς, γενικός γραμματέας του ΕΟΤ αναφέρεται στο πώς κύλησε η χρονιά αλλά και ποια μπορεί να είναι τα σχέδια για το 2014.

• Κύριε Λειβαδά είναι πράγματι ακριβή τα στοιχεία, που θέλουν το 2013 μία χρονιά ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό;
Χρονιά ρεκόρ και σε επίπεδο αφίξεων αλλά και καθαρών εισπράξεων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος η αύξηση των τουριστικών εσόδων αγγίζει το 15% σε σχέση με το 2012. Επίδοση σημαντική για ένα κλάδο στον οποίον απασχολούνται περίπου 900.000 άνθρωποι αλλά και για το ισοζύγιο μας ως χώρα.

• Η επιτυχία αυτή του ελληνικού τουρισμού κατά το 2013 ήταν ένα στοιχείο το οποίο βασίστηκε σε ενδογενή στοιχεία ή και σε προβλήματα ανταγωνιστριών χωρών. Θέλω να πω η επιτυχία αυτή μπορεί να επαναληφθεί και τα επόμενα χρόνια;
Η επίδοση αυτή οφείλεται καθαρά σε εσωτερικά στοιχεία και κυρίως στην εικόνα πολιτικής και κοινωνικής σταθερότητας που έδειξε η χώρα μας. Την χρονιά που πέρασε η ελληνική κοινωνία απέδειξε ότι βλέπει τον τουρισμό ως μία εθνική υπόθεση. Αυτό ήταν το πρώτο που κατά την γνώμη μου έπαιξε σημαντικό ρόλο. Το δεύτερο ήταν ότι όλοι στο εξωτερικό κατανόησαν – μέσα από τις προσπάθειες που κατέβαλε και η ελληνική κυβέρνηση και η υπουργός Τουρισμού μέσα από δεκάδες συνεντεύξεις στα μεγαλύτερα μέσα αλλά και κατ’ ιδίαν συζητήσεις με τους υπεύθυνους αυτών των μέσων – δημιουργήθηκε μια λάθος εντύπωση από τις δημοσιογραφικές υπερβολές σχετικά με τις διαδηλώσεις στο κέντρο της Αθήνας..

• Αντίστοιχα γεγονότα γίνονται σε πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες…
Ακριβώς. Η διαρκής αναπαραγωγή τους όμως προκάλεσε πλήγματα στη φήμη της χώρας. Οι πολίτες ξένων χωρών όταν τα βλέπουν συνεχώς στους δέκτες τους δεν αντιλαμβάνονται ότι αυτά είναι περιορισμένα – χρονικά και γεωγραφικά – γεγονότα. Ότι γίνονται σε ένα διάστημα δύο ωρών και σε κάποιο συγκεκριμένο σημείο της Αθήνας και ότι αυτά δεν δεν έχουν καμία σχέση με την χώρα ως σύνολο, με τα νησιά της, με τα βουνά και τις παραλίες που επισκέπτεται ο τουρίστας. Δημιουργήθηκε λοιπόν ένα πρόβλημα φήμης στην χώρα εξαιτίας αυτών των αρνητικών ρεπορτάζ του παρελθόντος. Η αντιμετώπιση λοιπόν αυτού του ζητήματος ήτανε ένα από τα κεκτημένα του 2013.
Σημαντικό ρόλο στην κατεύθυνση αυτή έπαιξε η προσπάθειά μας και η συγκρεκριμένη μας στόχευση μέσω του διαδικτύου, όπου κάναμε μία συγκροτημένη επικοινωνιακή δραστηριότητα. Πρέπει να σας πω ότι η Ελλάδα είναι ένα εδραιωμένο brand name διεθνώς. Μας σέβονται, μας αγαπούν, επιθυμούν να έλθουν στη χώρα μας που έχει μία θετική αναγνωρισιμότητα. Από αυτή τη άποψη την χρονιά που πέρασε επιβεβαιώσαμε για μια ακόμη φορά ότι στις δύσκολες οικονομικά εποχές που περνάμε δεν έχει νόημα να κάνει κανείς μαζικές καμπάνιες αναγνωρισιμότητας. Αυτές δεν προσδίδουν προστιθέμενη αξία.

• Σε τέτοιες, όμως, καμπάνιες στηριχτήκαμε τα προηγούμενα χρόνια.
Πράγματι και ορισμένες φορές σωστά το κάναμε. Μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες για παράδειγμα έπρεπε να κεφαλοποιήσουμε την φήμη που είχε δημιουργηθεί. Ορισμένες, όμως, άλλες χρονιές ίσως δεν ήταν τόσο απαραίτητο. Και σίγουρα δεν είναι απαραίτητο σήμερα γιατί πλέον το διαδίκτυο παίζει κεντρικό ρόλο στον τρόπο που αποφασίζει μία οικογένεια για το πού θα πάει για διακοπές. Ξέρετε, η Ελλάδα δεν είναι ο «ομφαλός της γης». Έχουμε σκληρότατο ανταγωνισμό από πολλές χώρες οι οποίες προσφέρουν περίπου τα ίδια τουριστικά προιόντα. Έχουμε ανταγωνισμό από την Ισπανία, Ιταλία, Τουρκία, Κύπρο, Πορτογαλία. Όλες αυτές οι χώρες – οι οποίες ανατιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα – κάνουν ό,τι καλύτερο μπορούν στον τομέα του τουρισμού αφού τα τοουριστικά έσοδα είναι γι΄ αυτές το οξυγόνο τους. Συνεπώς επιβάλεται να αξιοποιήσουμε τις ευκαιρίες του διαδικτύου αφού σε αυτό οδηγείται η οικογένεια για να κάνει τις επιλογές της.

• Τι κινήσεις κάνετε στον τομέα του διαδικτύου;
Είναι αλήθεια ότι ο ΕΟΤ είναι πολύ τυχερός. Είναι ένας οργανισμός με μεγάλη εμπειρία τουριστικής επικοινωνίας στις τελευταίες δεκαετίες. Έχουμε λοιπόν δώσει έμφαση στον τομέα αυτό. Αρκεί να σας πως ότι το site μας επισκέπτονται 7.500.000 χρήστες. Αξιοποιούμε επίσης τα κοινωνικά μέσα (social media) που πλαισιώνον την κεντρική μας διαδικτυακή πύλη το visit greece. Kάνουμε παράλληλα στρατηγικές συμμαχίες με πολύ μεγάλους παίκτες σε παγκόσμιο επίπεδο.

• Είναι μετρήσιμα τα αποτελέσματα αυτής της δραστηριότητας;
Βεβαίως, διότι υπάρχουν και σύγχρονα εργαλεία για κάτι τέτοιο. Είναι μετρήσιμα και από το τελικό αποτέλεσμα. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι αποτυπώνουμε στην πράξη αν αυτό που προσφέρουμε είναι αυτό που προσδοκά ο ξένος επισκέπτης. Αυτό κάνει και ο ανταγωνιστής μας. Εκεί δίνονται οι μεγάλες μάχες και εκεί δεν πρέπει να είμαστε απόντες. Αυτό το κάναμε σωστά.

• Ποιες ήταν οι μεγάλες αγορές που τροφοδότησαν τον ελληνικό τουρισμό;
Κατ’ αρχάς η Γερμανία, η Αγγλία και οι παραδισιακές ευρωπαϊκές χώρες. Επίσης η Ρωσία και οι ΗΠΑ. Στην Ευρώπη ιδιαίτερο ρόλο είχαν οι Σκανδιναβικές χώρες, η Ολλανδία και η Ιταλία. Πρέπει όμως να σημειώσει κανείς ότι οι ξένοι επισκέπτονται τη χώρα μας όχι μόνο για τον ήλιο και την θάλασσα αλλά και για τον πολιτισμό της και την ιστορική της διαδρομή.

• Η ρωσική αγορά συνέχισε την ανοδική της πορεία;
Παρουσίασε έναν από τους υψηλότερους ρυθμούς αύξησης. Αντίστοιχες επιδόσεις έχουμε και από άλλες χώρες. Δείτε για παράδειγμα την Κίνα.Με κάποια επιφύλαξη μιλάμε για αυξήσεις της τάξεως του 50%. Ας σημειωθεί δε ότι η κινεζική αγορά δεν έχει δώσει τόσο εντυπωσιακά νούμερα σε σχέση με τον πληθυσμό της και σίγουρα υπολείπεται σημαντικά σε σχέση με την Ευρώπη. Όλα όμως δείχνουν ότι η Ελλάδα αποτελεί πλέον προτεραιότητα για τους Κινέζους. Κι αυτό σχετίζεται με την ιστορία και τον πολιτισμό της χώρας μας που εκτιμούν οι Κινέζοι.

• Από τις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές ποια ήταν τα ακριβή οφέλη που προέκυψαν;.
Από την Γερμανία είχαμε μία αύξηση της τάξης του 14% ενώ από την Γαλλία περίπου 17%. Το μεγαλύτερο ποσοστό αύξησης προήλθε από την Ρωσία όπου είχαμε μία αύξηση του τουριστικού ρεύματος κατά 47%.

• Είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά τα στοιχεία αυτά πολύ περισσότερο όταν σχετίζονται με την περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας…
Βεβαίως και με την ευκαιρία επιτρέψτε μου να κάνω ένα σχόλιο: μαζί με την επιτυχία αναδεικνύεται και ένα αίσθημα ευθύνης. Πώς δηλαδή θα διαχειριστούμε ως χώρα αυτή την μεγάλη ευκαιρία που μας δίνει η επιστροφή του ελληνικού τουρισμού. Πρέπει να την αντιμετωπίσουμε με μεγάλη σοβαρότητα και με μεγάλη σύνεση. Από απλά ως πιο σύνθετα πράγματα. Από το χαμόγελο ως την πολιτική τιμών των τουριστικών μας υπηρεσιών. Έχει πολύ μεγάλη σημασία να καταλάβουμε ότι το συγκριτικό μας πλεονέκτημα είναι οι επαναλαμβανόμενοι επισκέπτες. Αυτοί που είχαν κάποια χρόνια να έλθουν ή αυτοί που ήλθαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα να έλθουν ξανά. Να γίνουν έτσι «πρεσβευτές» της χώρας. • Σύμφωνα με επιχειρηματία του κλάδου, αν η Ελλάδα είχε διπλάσιο αριθμό κλινών θα μπορούσε να φιλοξενήσει 25 εκατομμύρια τουρίστες. Νιώθετε ότι υπάρχει περιθώριο αύξησης του ξενοδοχειακού δυναμικού της χώρας, ιδιαίτερα σε ένα τόσο δύσκολο δημοσιονομικό περιβάλλον;
Δεν θα σας πω τι νιώθω. Θα σας απαντήσω με δεδομένα. Το επενδυτικό ενδιαφέρον έχει αυξηθεί πολύ και στο εσωτερικό και στο εξωτερικό. Θα σας αναφέρω δύο εντυπωσιακά παραδείγματα: ολοκληρώθηκε η διαδιακασία πώλησης του Αστέρα Βουλιαγμένης με εντυπωσιακά υψηλό τίμημα. Δεύτερο: ήλθε πρόσφατα ο πρόεδρος του μεγαλύτερου τουριστικού οργανισμού της Ευρώπης – της TUI, τον οποίο μάλιστα έκανε δεκτό και ο πρωθυπουργός της χώρας. Στις ανακοινώσεις που έγιναν στη συνέχεια δόθηκε ιδαίτερη έμφαση στις νέες επενδύσεις που θα κάνουν και αυτή την χρονιά και βεβαίως την επόμενη. Επίσης θα ήθελα να συμπληρώσω ότι η υπουργός ολοκλήρωσε προσφάτως το νομοθετικό πλαίσιο για τον τουρισμό. Στόχος αυτού του νομοθετήματος είναι να απλοποιήσει τις διαδικασίες ιδιαίτερα στον επενδυτικό τομέα όχι μόνο στα ξενοδοχεία αλλά και στις μαρίνες κλπ. Να θυμίσω επίσης ότι ολοκληρώνεται η διαδικασία για το νέο χωροταξικό το οποίο σημαίνει ότι η χώρα εξοπλίζεται για το τουριστικό τομέα με νέο νομοθετικό οπλοστάσιο.

• Ας ελπίσουμε να έχει αίσιο τέλος, διότι η όλη διαδικασία έχει περάσει «σαράντα κύματα»…
Θα συμφωνήσω απόλυτως μαζί σας αλλά νομίζω ότι ολοκληρώνεται από ημέρα σε ημέρα και η δημοσίευσή του ΦΕΚ. Θα ήθελα να προσθέσω και το εξής. Λέμε συχνά ότι μπορούμε να επεκτείνουμε την τουριστική περίοδο. Ουσιαστικά μιλάμε για τον Φεβρουάριο-Μάρτιο και για τον Οκτώβριο-Νοέμβριο δεν είναι μόνο το επενδυτικό. Τοποθετήθηκα για το επενδυτικό. Είναι και ποιά ωρίμανση εμφανίζει η κάθε περιοχή η οποία στηρίχτηκε. Επιτρέψτε μουν την έκφραση «βγάζει το ψωμί της» από τον τουρισμό προκειμένου να είναι έτοιμη να υποδεχθεί κόσμο οι οποίοι και αυτό είναι καλό δεν θα επιλέξει να έρθει τον γνωστό Αύγουστο, Ιούλιο, Ιούνιο κλπ αλλά ήρθανε σε λίγο πιο απομακρυσμένους από το επικεντρό τους.

• Θα πρέπει να βρεί μία ζωντανή Περιφέρεια…
Ακριβώς, να βρει μία λειτουργούσα αγορά, να βρει την ταβερνούλα, το μπαράκι ώστε να μπορέσει να περάσει καλά και να χαλαρώσει. Με άλλα λόγια χρειάζεται να εκμεταλλευτούμε με υπευθυνότητα τις ευκαιρίες που δημιούργησε το 2013 και τις προσδοκίες του 2014.

• Να υποθέσει κανείς ότι τα ανύπαρκτα δημοσιονομικά αποθέματα θα μειώσουν και την παρουσία της Ελλάδας στις διεθνείς εκθέσεις τουρισμού;
Παλαιότερα συμμετείχαμε σε περίπου 130 εκθέσεις. Το 2014 θα συμμετέχουμε σε μόλις 15. Δεν είναι δυνατόν να έχεις την μεγαλύτερη κρίση στα τελευταία εκατό χρόνια και να μην έχεις πάρει καποιες πάρα πολύ δυσάρεστες αποφάσεις.

• Πόσο έτοιμος, όμως, είναι ο κρατικός μηχανισμός αλλά και οι περιφέρειες να αξιοποιήσουν τα νέα εργαλεία, όπως το διαδίκτυο για να καλύψει τη διαφορά από την έλλειψη της διαφημιστικής καμπάνιας και της συμμετοχής στις διεθνείς εκθέσεις;
Σε ό,τι αφορά τον ΕΟΤ και την κυβέρνηση και το υπουργείο Τουρισμού, θα συνεχίσουμε να δίνουμε αυτή την έμφαση στο διαδίκτυο διότι είναι «η αιχμή του δόρατος». Οι παγκόσμιοι παίκτες αυτό αξιοποιούν. Εκεί θα επενδύσουμε τα λιγότερα μέσα που διαθέτουμε και θα το κάνουμε με αποφασιστικότητα δώδεκα μήνες το χρόνο. Για πρώτη φορά ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού θα βγει – και βγαίνει ήδη – σε περιόδους που οι επισκέπτες κάνουν την κράτηση ή μελετούν τις διακοπές τους.

• Έχει περάσει αυτή η αντίληση στο επίπεδο των περιφερειών;
Έχουμε κάνει πολλές δράσεις μαζί με τις περιφέρειες στις οποίες ανταποκρίνονται πολύ θετικά. Στην Filoxenia καλέσαμε όλες τις περιφέρειες, τους εξηγήσαμε μία σειρά από πράγματα στα θέματα επικοινωνίας καθώς και στα θέματα του διαδικτύου. Καλέσαμε ειδικούς παγκοσμίου βεληνεκούς για να τους μιλήσουν και να τους πουν τα μυστικά της δραστηριότητας του διαδικτύου. Πρέπει να σας πω ότι έχουν οριστεί εκπρόσωποι από την κάθε περιφέρεια ως ανταποκριτές.

• Εάν σας ζητούσα να διακινδυνεύσετε μία πρόβλεψη για το 2014 τι θα λέγατε;
Θα σας έλεγα ότι από τα πρώτα μηνύματα της διεθνούς αγοράς όλοι κάνουν λόγο για μια εξίσου εξαιρετική χρονιά μάλλον δε και ακόμα καλύτερη.
Πηγή: Τraveltimes

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ