Συνεντεύξεις

Χ. Χατζηευθυμίου: «Τερατώδες το σχέδιο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση»

Συνέντευξη
στην Πέγκυ Ντόκου
Στα «πραγματικά» προβλήματα που αντιμετωπίζει η τοπική αυτοδιοίκηση αναφέρεται σήμερα ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης ΡΟΔΗ κ. Χατζής Χατζηευθυμίου με αφορμή και τις αλλαγές που προωθούνται στον Καλλικράτη από την ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών. Παράλληλα, εξηγεί τις θέσεις του για τις αλλαγές, για το χωροταξικό του νησιού της Ρόδου αλλά και για την καθυστέρηση με την εκχώρηση των παραλιών στους ΟΤΑ, που δυσκολεύει τους επιχειρηματίες και τις δημοτικές αρχές να ξεκινήσουν την λειτουργία τους, ενώ ήδη έχει ξεκινήσει η τουριστική σεζόν.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Χατζηευθυμίου πώς κρίνετε τις προθέσεις και τα σχέδια της κυβέρνησης να προχωρήσει σε αλλαγές στον ‘Καλλικράτη’; Να ξεκινήσουμε από την απλή αναλογική –σε τι θα ωφελήσει;
Κυρία Ντόκου, όπως αντιλαμβάνεσθε, το πρόβλημα της αυτοδιοίκησης δεν είναι ο εκλογικός νόμος. Άλλα είναι τα προβλήματα εκείνα που δεν αφήνουν την Τ.Α., την Αρχή η οποία είναι η πλησιέστερη προς τον πολίτη να προσφέρει αυτά που μπορεί και να λειτουργήσει με την κυριολεκτική σημασία του όρου «Αυτοδιοίκηση».
Τα πραγματικά προβλήματα της Τ.Α. είναι οι πόροι και οι αρμοδιότητες. Η πραγματική αποκέντρωση και η αναβάθμιση της δυνατότητας του Δήμου να προσφέρει υπηρεσίες στον πολίτη.
Όταν στο Δήμο Ρόδου δεν επιτρέπεται να συστήσει και να χρηματοδοτήσει ένα νομικό πρόσωπο για την τουριστική προβολή του νησιού, όπως ο ΠΡΟΤΟΥΡ, αλλά και δομές πολιτικής προστασίας, τα προβλήματα αυτά τα λύνει ο εκλογικός νόμος;
Όταν δεν υπάρχουν μέτρα οικονομικής αυτοτέλειας, φορολογική αποκέντρωση, ανακατανομή πόρων, μπορούμε να μιλάμε για ουσιαστική μεταρρύθμιση;
Η αυτοδιοίκηση χρειάζεται ένα εκλογικό σύστημα που θα διασφαλίζει συνθήκες κυβερνησιμότητας και λειτουργίας των Δήμων και όχι ένα εκλογικό σύστημα, που το μόνο που διασφαλίζει είναι διαλυτικές καταστάσεις και συναλλαγές.
Θα μπορούσαμε για παράδειγμα να προβλέψουμε ότι ένας συνδυασμός που παίρνει κάτω από 30% δεν μπορεί στο δεύτερο γύρο να παίρνει τα ⅗ των εδρών. Αυτό έχει μια λογική.
Με αυτό τον εκλογικό νόμο όμως που φέρνει η κυβέρνηση, υπάρχει κίνδυνος θεσμικού αδιεξόδου και ακυβερνησίας στους Δήμους, το οποίο θα πληρώσουν οι πολίτες.
Η απλή αναλογική θα μπορούσε να εφαρμοστεί μόνο αν είχε εμπεδωθεί μια κουλτούρα συνεργασιών και συναίνεσης. Μόνο αν συνδυαζόταν με βαθιές μεταρρυθμίσεις που θα αναβάθμιζαν το ρόλο της αυτοδιοίκησης.
• Με ποιους όρους πιστεύετε ότι θα μπορούσε να σχεδιασθεί και να εφαρμοστεί μια νέα Διοικητική Μεταρρύθμιση;
Ο σχεδιασμός μιας νέας Διοικητικής Μεταρρύθμισης οφείλει να λάβει υπόψη του όλα όσα κατά καιρούς έχουν επισημανθεί από εκείνους που υπηρέτησαν την Τ.Α. και γνωρίζουν τα προβλήματα και έχουν καταθέσει προτάσεις οι οποίες δυστυχώς δεν λαμβάνονται υπόψη από τους αρμόδιους των μεταρρυθμίσεων αυτών διότι δεν ικανοποιούνται οι δικοί τους σχεδιασμοί και στόχοι.
Ένας τέτοιος σχεδιασμός οφείλει να λάβει υπόψη του τα παρακάτω:
-Χωροθέτηση των διοικητικών ορίων των νέων ΟΤΑ.
Από μόνη της η διοικητική συνένωση των ΟΤΑ δεν αποτελεί μεταρρύθμιση, .
Η ανθρωπογεωγραφία και η διάρθρωση του οικιστικού ιστού του κάθε τόπου   επιβάλλει να μην επιδιώξουμε ξανά να γίνουν όλοι οι ΟΤΑ ίδιοι.
-Αποκέντρωση αρμοδιοτήτων, λειτουργιών, συγκροτημένων  δομών
Απαιτείται η αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και λειτουργιών μαζί με τους αντίστοιχους πόρους και η αποκέντρωση συγκροτημένων δομών. Δεν αρκεί πλέον η «νομική μεταφορά αρμοδιοτήτων», που δεν συνοδεύεται από το ανθρώπινο δυναμικό που τις ασκεί, τους αντίστοιχους οικονομικούς πόρους, την κτιριακή και τη λοιπή υλικο-τεχνική υποδομή τους.
-Διασφάλιση οικονομικών πόρων και φορολογική αποκέντρωση.
Για τη βελτίωση και τη διασφάλιση των οικονομικών της Τ.Α. απαιτούνται:
Αναμόρφωση του συστήματος των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ).
Οικονομικοί πόροι που θα συνοδεύουν τις μεταφερόμενες αρμοδιότητες, λειτουργίες και συγκροτημένες δομές, μέσω δημοσιονομικής αποκέντρωσης    και Επιχειρησιακό Σχέδιο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που να χρηματοδοτείται από το  ΕΣΠΑ και Εθνικούς πόρους
-Στελέχωση ΟΤΑ και αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού τους.
Το πρόγραμμα Μεταρρύθμισης οφείλει όχι μόνο να προετοιμάσει την πρόσληψη των αναγκαίων νέων επιστημόνων, αλλά να κατοχυρώσει την παραμονή τους τουλάχιστον για μια δεκαετία στους Δήμους που θα προσληφθούν
-Κατασκευή των βασικών απαραίτητων τεχνικών υποδομών για κάθε ανθρωπογεωγραφική ενότητα.
Το Επιχειρησιακό Σχέδιο της Τ.Α. πρέπει να περιλαμβάνει κυρίως τη χρηματοδότηση των τοπικών δημοσίων επενδύσεων που θα συγκροτήσουν τους Δήμους ως «Λειτουργικές Πόλεις»,
• Άνοιξαν πάλι οι συζητήσεις για το χωροταξικό στο νησί και την επιστροφή ουσιαστικά στην Καποδίστρια εποχή. Είναι η κατάλληλη ώρα για κάτι τέτοιο κατά την άποψή σας;
Η αλήθεια είναι ότι το μόνο για το οποίο δεν γίνεται συζήτηση ή αν θέλετε δεν διαρρέονται «φήμες» είναι η αλλαγή του χωροταξικού.
Αντίθετα πολύς λόγος γίνεται ή αν προτιμάτε διαρρέονται «φήμες» για θέματα τα οποία δεν στοχεύουν στη ομαλή λειτουργία των ΟΤΑ αλλά στην απαξίωση και  διάλυση της.
Παραδείγματα πολλά, όπως:
-Ενιαίο ψηφοδέλτιο για όλο το Δήμο για κάθε συνδυασμό, χωρίς προϋποθέσεις υποψηφίων  ανά Δημοτική Ενότητα. Καταργούνται οι εκλογικές περιφέρειες ανά δημοτική ενότητα. Άρα δεν θα υφίστανται πλέον οι δημοτικές ενότητες.
-Ψήφος στα 17 και επαναφορά της τετραετούς θητείας.
-Παροχή δικαιώματος ψήφου σε όλους τους πολίτες της Ε.Ε που διαμένουν στο Δήμο.
-Καθιέρωση ελάχιστου αριθμού υποψηφίων δημοτικών συμβούλων ίσου με τον αριθμό των εδρών του δημοτικού συμβουλίου, προφανώς για να διευκολύνουν τα δικά τους θνησιγενή σχήματα να κατεβάζουν συνδυασμούς αλλά και όλους τους άλλους προκειμένου να υπάρξει διαλυτική κατάσταση. Δηλαδή σε ένα Δήμο με 49 έδρες ο ελάχιστος αριθμός υποψηφίων είναι 49.
-Καθιέρωση μέγιστου αριθμού υποψηφίων δημοτικών συμβούλων ίσων με τον αριθμό των εδρών του δημοτικού συμβουλίου συν 10%. Δηλαδή σε ένα Δήμο με 49 έδρες, το ανώτατο όριο υποψηφίων είναι 54.
Πάμε στα τοπικά συμβούλια , όπου αυτό που ετοιμάζουν είναι τερατώδες. Συγκεκριμένα:
– Αποσύνδεση των συνδυασμών που μετέχουν στις εκλογές για το (κεντρικό) δημοτικό συμβούλιο από τις εκλογές για τα τοπικά συμβούλια. Αυτό σημαίνει ότι ένας συνδυασμός μπορεί να κατεβάσει υποψηφίους μόνο για το κεντρικό δημοτικό συμβούλιο και δεν είναι υποχρεωτικό να κατεβάσει υποψηφίους για τα τοπικά συμβούλια. Είναι προφανές για ποιο λόγο το κάνουν.
-Μειώνεται ο αριθμός των τοπικών συμβούλων. Πρόεδρος δεν θα είναι ο πρώτος σε ψήφους αλλά θα εκλέγεται έμμεσα από τους τοπικούς συμβούλους, οι οποίοι και αυτοί θα εκλέγονται με απλή αναλογική.
Παίζει επίσης το ενδεχόμενο να καταργηθούν τελείως τα τοπικά συμβούλια και να υπάρχει μόνο ένα συμβούλιο δημοτικής ενότητας, με τους ίδιους όρους που αναφέρω παραπάνω. Άρα δεν επανερχόμαστε στην  εποχή των προ των Καποδιστριακών Δήμων αλλά στην διαγραφή των κοινοτήτων όπως τις γνωρίζαμε προ της εφαρμογής της Διοικητικής Μεταρρύθμισης ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ
Αυτό που είναι όμως κυριολεκτικά για γέλια ή αν προτιμάτε για κλάματα είναι οι διατάξεις που θα φέρουν για να αντιμετωπιστούν φαινόμενα ακυβερνησίας στους Δήμους από όλη αυτή τη διαλυτική κατάσταση.
Αυτά είναι:
-Ο θεσμός της προδιαβούλευσης  πριν την εισαγωγή και ψήφιση σημαντικών θεμάτων στο δημοτικό συμβούλιο, για να διαμορφώνονται εκεί οι πλειοψηφίες…
-Τα τοπικά δημοψηφίσματα όταν δεν μπορεί να παρθεί απόφαση…δηλαδή δημοψήφισμα κάθε εβδομάδα.
Γιατί σκέπτονται να προωθήσουν όλα αυτά;
Μήπως για να βοηθήσουν στην επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι πολίτες;
Όχι βέβαια. Τα σχεδιάζουν όλα αυτά απλούστατα για να δώσουν ρόλο και ύπαρξη στα δικά τους θνησιγενή σχήματα που σε ορισμένους Δήμους δεν θα μπορούσαν να κατεβάσουν ούτε συνδυασμό και να δημιουργήσουν κλίμα συναλλαγής μέσα σε μια διαλυτική κατάσταση.
• Στο ίδιο πλαίσιο, μίλησαν και για τις θητείες των αιρετών. Σας βρίσκει σύμφωνο αυτό;
Είναι γνωστό ότι μεγάλες χώρες έχουν θεσπίσει συγκεκριμένο αριθμό θητειών για τους αιρετούς.
Αυτό έχει μια λογική που μας παραπέμπει σε λόγους του Αγάθωνος το 450 – 400 ο οποίος τότε είπε:
«Τον Άρχοντα τριών δει μέμνησθαι:
Πρώτον ότι ανθρώπων Άρχει
Δεύτερον ότι κατά Νόμους Άρχει και
Τρίτον ότι ουκ αεί Άρχει »
Είναι ένας τρόπος να συγκρατηθούν όσοι ή όποιοι Άρχοντες ξεχνούν ή αγνοούν τα παραπάνω
Ναι, δεν είμαι αντίθετος σε μια τέτοια θεσμική αλλαγή με τον καθορισμό ορισμένου αριθμού θητειών που κανείς μπορεί να εκλεγεί.
Θα μπορούσε αν θέλετε να προστεθεί και το ότι: μετά την παρέλευση των ορισμένων θητειών ενός εκλεγμένου Άρχοντα αυτός θα μπορούσε να διεκδικήσει και πάλιν την εκλογή του μετά από παρέλευση μιας θητείας.
Και επειδή η γυναίκα του Καίσαρος δεν αρκεί να είναι τίμια αλλά και να φαίνεται, η εφαρμογή του μέτρου θα πρέπει να ξεκινήσει από τους Κοινοβουλευτικούς μας εκπροσώπους.
Έτσι θα δώσουν το καλό παράδειγμα και κανείς από την Τ.Α. δεν θα έχει λόγους να αντιτίθεται στην εφαρμογή του μέτρου αυτού
• Μπήκαμε στον Μάιο και ακόμη το τοπίο με τις παραλίες δεν έχει ξεκαθαρίσει. Θα ήθελα το σχόλιό σας.
Αντιλαμβανόμαστε ότι όλοι οφείλουμε να σεβόμαστε και να εφαρμόζουμε δικαστικές αποφάσεις πολύ περισσότερο αν οι αποφάσεις αυτές λαμβάνονται από Ανώτατες Δικαστικές Αρχές, όπως είναι ο ΣτΕ
Η ανησυχία τόσον της δημοτικής αρχής όσον και των επαγγελματιών είναι λογική.
Οι μόνοι που δεν αντιλαμβάνονται την σοβαρότητα της κατάστασης είναι οι υπεύθυνοι (;) της κατάστασης αυτής.ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΛ. 12
Όπως είναι γνωστόν, το ΣτΕ σύμφωνα με απόφασή του έκρινε ότι είναι άκυρη η συλλήβδην παραχώρηση, προς τους πρωτοβάθμιους Ο.Τ.Α., του συνόλου των αιγιαλών και παραλιών της χώρας, που ευρίσκονται εντός των ορίων της διοικητικής τους περιφέρειας.
Όπως αναφέρει, η αρμοδιότητα παραχώρησης αιγιαλού και παραλίας ανήκει και στον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής από κοινού με τους Υπουργούς Οικονομικών και Εσωτερικών.
Ως εκ τούτου ακυρώνει την πρότερη απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και της Αναπληρώτριας Υπουργού Οικονομικών, ως προς το κομμάτι της παραχώρησης στους Δήμους του δικαιώματος απλής χρήσης του αιγιαλού και της παραλίας με το αιτιολογικό ότι αφενός, δεν προβαίνει σε εξατομικευμένη παραχώρηση αυτών προς το Δήμο, αλλά παραχωρεί συλλήβδην το σύνολο των αιγιαλών και παραλιών της χώρας που ευρίσκονται εντός των ορίων της διοικητικής περιφέρειας όλων των ΟΤΑ α΄ βαθμού, και, αφετέρου, διότι εξεδόθη χωρίς τη σύμπραξη του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
Αυτά είναι γνωστά από μήνες τώρα. Το ζητούμενο είναι ποιες ήταν οι ενέργειες  της Κυβέρνησης ώστε να αποκατασταθεί το πρόβλημα.
Ποιος είναι ο λόγος για τον οποίο δεν προχώρησαν στην υλοποίηση διορθωτικών κινήσεων  για την εναρμόνιση των όρων του διαγωνισμού με τις επισημάνσεις του ΣτΕ.
Υπάρχει διαπραγμάτευση με το ΣτΕ;
Εύλογη η ανησυχία της δημοτικής αρχής η οποία λοιδορείται  από τους πολίτες οι οποίοι βλέπουν να υπάρχει κίνδυνος επαγγελματικής καταστροφής τους αν δεν λυθεί άμεσα το θέμα που δημιουργήθηκε και από την άλλη να κινδυνεύουν τα στελέχη της να βρεθούν στο εδώλιο του κατηγορουμένου για παράβαση καθήκοντος και μη συμμόρφωση σε δικαστικές αποφάσεις αν επιχειρήσουν να παρέμβουν για την  αποκατάσταση της εμφάνισης των παραλιών.
Δεν πρέπει να  ξεχνούμε ότι οι παραλίες αποτελούν μια οικονομική στήριξη του Δήμου .
Αδυνατώ να φανταστώ ότι η Ρόδος, η ναυαρχίδα του Ελληνικού Τουρισμού  θα πορευθεί εφέτος χωρίς  οργάνωση και παροχή υπηρεσιών ποιότητος  στις παραλίες μας.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου