Χαμηλές είναι οι προσδοκίες στον κλάδο της κρουαζιέρας την εφετινή χρονιά καθώς η αστάθεια της Τουρκίας «απωθεί» τα πλοία από την ανατολική πλευρά της Μεσογείου, επηρεάζοντας και τους ελληνικούς προορισμούς. «Τα σημάδια για το 2017 δεν είναι καλά» τονίζει ο πρόεδρος Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας Θεόδωρος Κόντες. «Το 2016 κλείσαμε κοντά στα επίπεδα του 2015, παρότι προβλεπόταν ότι η χρονιά θα είχε μείωση. Αυτό έγινε χάρη στα πλοία που λόγω των προβλημάτων της Τουρκίας ήρθαν στα ελληνικά λιμάνια. Το 2017 όμως θεωρούμε ότι θα κινηθούμε χαμηλότερα, λόγω της Τουρκίας και με τη Μεσόγειο να βράζει». Ετσι, για την εφετινή χρονιά με βάση στοιχεία της Ενωσης προβλέπονται 974 λιγότερες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και περίπου 723.000 λιγότερες αφίξεις επιβατών σε ελληνικά λιμάνια. Συνολικά εφέτος αναμένονται 3.316 προσεγγίσεις στα λιμάνια όλης της χώρας με τις αφίξεις επιβατών να υπολογίζονται σε 4.474.316. Αντίστοιχα το 2016 έγιναν 4.290 προσεγγίσεις με 5.197.118 αφίξεις επιβατών, ενώ το 2015 ήταν 4.281 με 4.957.743 αφίξεις επιβατών και το 2014 3.826 με 4.932.373 αφίξεις επιβατών. Οι λόγοι για την υστέρηση είναι πολλοί: «Τρομοκρατία, κρίση σε όλη την Ευρώπη, το Brexit που προβληματίζει πολύ τους Βρετανούς, το Προσφυγικό, τα capital controls». Συγκεκριμένα, το 2017 ο Πειραιάς αναμένεται να δεχθεί 549 κρουαζιερόπλοια έναντι 625 το 2016, η Σαντορίνη 426 από 572 το 2016 και 636 το 2015, η Μύκονος 430 από 596, η Κέρκυρα 407 από 481, το Κατάκολο 270 από 274 το 2016, η Ρόδος 215 από 299, το Ηράκλειο 155 από 165. Μεγάλη μείωση παρουσιάζει η Σύρος με 38 κρουαζιερόπλοια από 90 το 2016, η Κως με 15 από 41 κρουαζιερόπλοια το 2016 και ο Αγιος Νικόλαος στην Κρήτη με 10 προσεγγίσεις εφέτος από 49 το 2016. Οπως σημειώνει ο κ. Κόντες, «η Μυτιλήνη δεν έχει καμία προσέγγιση το 2017», από 53 πλοία που είχε το 2015 και 29 το 2016. «Η Χίος έχει τέσσερις προσεγγίσεις αλλά ενδέχεται να ακυρωθούν». Και γενικότερα «όλα τα λιμάνια του Ανατολικού Αιγαίου είναι πολύ χαμηλά. Η γεωπολιτική κατάσταση διώχνει τα πλοία» υπογραμμίζει.

Μετακίνηση

Ηδη η αγορά της κρουαζιέρας μετακινείται ανατολικά στην περιοχή της Ασίας και της Αυστραλίας, με κρουαζιερόπλοια πολύ μεγάλης δυναμικότητας για να καλύψουν την εντεινόμενη ζήτηση. Από την άλλη, «τα μικρότερα καράβια πάνε στη Βόρεια Ευρώπη και στη Δυτική Μεσόγειο» εξηγεί ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας. «Η μόνη εταιρεία που διατηρεί τα ίδια καράβια και εφέτος στη Μεσόγειο είναι η MSC». «Είμαστε σε φθίνουσα πορεία» δηλώνει ο πρόεδρος του ταξιδιωτικού οργανισμού Navigator, εκπρόσωπος του ομίλου της Royal Caribbean International στην Ελλάδα και μέλος ΔΣ του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) κ. Ανδρέας Στυλιανόπουλος. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι τα προγράμματα των διεθνών εταιρειών «έχουν κλείσει για το 2017 και το 2018 με μειώσεις πλοίων στην Ανατολική Μεσόγειο», λόγω και της μετατόπισης της ζήτησης προς Ασία αλλά και του γεωπολιτικού προβλήματος στην περιοχή. «Αν υπάρξει κάποια θετική μεταβολή θα επηρεάσει πια τα δρομολόγια του 2019». Εχοντας απομακρυνθεί από το homeport στην Κωνσταντινούπολη, πολλά κρουαζιερόπλοια πλέον ξεκινούν από τη Γένοβα, τη Βενετία, το λιμάνι Τσιβιταβέκια της Ρώμης και τη Βαρκελώνη. «Η Βενετία ευνοεί την επιβίβαση για την Αδριατική και το Αιγαίο» ενώ η «Τσιβιταβέκια εξυπηρετεί κυρίως τη Δυτική Μεσόγειο» λέει ο κ. Κόντες. Την περυσινή χρονιά ο Πειραιάς κέρδισε μερίδιο με περισσότερες προσεγγίσεις και αφίξεις-αναχωρήσεις. Αυτό όμως οφειλόταν στα αρνητικά γεγονότα της γειτονικής χώρας που ανάγκασαν τις εταιρείες να αλλάξουν άμεσα τον προγραμματισμό τους βραχυπρόθεσμα ενώ ταυτόχρονα προβληματίστηκαν για τον μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό τους. Η Ελλάδα απορρόφησε μεγάλο μερίδιο τουριστών, κυρίως Αμερικανών, που για λόγους ασφαλείας και φόβου της τρομοκρατίας απέφυγαν την Τουρκία. «Από την Κωνσταντινούπολη το 2016 είχαμε πολύ homeporting στον Πειραιά, μιας και αποτέλεσε πρόσκαιρα ένα ασφαλές λιμάνι για τις εταιρείες κρουαζιέρας. Τώρα τα πλοία έφυγαν τελείως λόγω ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή. Δυστυχώς τα καράβια που έφυγαν από την Κωνσταντινούπολη και το 2016 χρησιμοποίησαν πρόσκαιρα το λιμάνι του Πειραιά δεν καταφέραμε να τα κρατήσουμε» τονίζει ο κ. Κόντες. «Εφέτος έχουμε λιγότερες προσεγγίσεις και homeporting. Και για το 2018 έχουμε πολλές αμφιβολίες» συμπληρώνει.

BHMA

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ