Συνεντεύξεις

Μητροπολίτης Ρόδου Κύριλλος: «Η Εκκλησία σήμερα παραμένει ένας βασικός πυλώνας για την κοινωνία»

Συνέντευξη στην
Πέγκυ Ντόκου

Σε μια σειρά από πολύ σοβαρά θέματα έδωσε απαντήσεις ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Ρόδου κ. Κύριλλος. Σε συνέντευξή του στην «δημοκρατική» ο Μητροπολίτης Ρόδου αναφέρθηκε στην σχέση του ποιμνίου με την Μητρόπολη Ρόδου, στην ανταπόκριση των πιστών στα κελεύσματα και στην συμμετοχή στα εκκλησιαστικά γεγονότα καθώς και στα αιτήματά τους προς την εκκλησία.
Όπως υπογραμμίζει, ο Έλληνας, μπορεί να δείχνει χλιαρός ή ψυχρός, αλλά στο μεγαλύτερό του ποσοστό, την εκκλησία του την θέλει να είναι ζωντανή και να λειτουργεί.
Ακόμη, έδωσε απαντήσεις σε «καυτά» θέματα της επικαιρότητας, όπως είναι η φορολόγηση της εκκλησίας, ο τρόπος διδασκαλίας του μαθήματος των θρησκευτικών στα σχολεία και η στέγαση του πολιούχου της πόλεως Ρόδου Κωνσταντίνου του Υδραίου, που παραμένει… άστεγος μέχρι τώρα.
Τέλος, ο Μητροπολίτης Ρόδου αναφέρεται και στους σχεδιασμούς της Μητρόπολης σχετικά με την ανάπτυξη του θρησκευτικού – προσκηνυματικού τουρισμού αλλά και στην ανάδειξη του χριστιανικού χαρακτήρα του νησιού.

Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Σεβασμιότατε, στις δύσκολες στιγμές που περνάμε ως χώρα και ως κοινωνία, βλέπετε τον κόσμο να είναι πιο κοντά στην εκκλησία;
Είναι γεγονός ότι οι συνθήκες σήμερα είναι πολύ δύσκολες. Οι άνθρωποι σε αυτές τις περιπτώσεις, ψάχνουν πάντα ένα “αποκούμπι”. Η εκκλησία αποτελεί το “αποκούμπι” των ανθρώπων, όμως θα πρέπει να προβληματιζόμαστε πάντοτε για το αν οι άνθρωποι αυτή τη στιγμή στρέφονται προς την εκκλησία, θέλοντας την ουσία ή εάν η στροφή αυτή, αποτελεί ένα καθαρά ψυχολογικό φαινόμενο. Δηλαδή εάν η εκκλησία αποτελεί ένα συναισθηματικό καταφύγιο. Εάν συμβαίνει το πρώτο τότε μπορούμε να πούμε ότι οι δύσκολες συνθήκες, δημιουργούν υγιείς και αληθινές προϋποθέσεις ώστε ο άνθρωπος να επιστρέψει ουσιαστικά στον εαυτό του. Στην αντίθετη περίπτωση έχουμε να κάνουμε με φαινόμενα τα οποία θα παρέλθουν όταν παρέλθουν και οι δύσκολες καταστάσεις. Εμείς ευχόμαστε ο άνθρωπος, σε δύσκολες συνθήκες, να μπορέσει ανακαλύψει και τον Θεό του, και τον εαυτό του. Το ζήτημα πάντα για την εκκλησία, δεν είναι οι αριθμοί, αλλά η ουσία.
• Βλέπουμε πάντως ότι στην περιοχή ευθύνης σας, υπάρχει ανταπόκριση και συμμετοχή σε θρησκευτικές εκδηλώσεις, θυρανοίξια, εορτασμούς κλπ. Είναι θετικό αυτό;
Πράγματι, μπορούμε να πούμε ότι η ανταπόκριση του κόσμου είναι πάρα πολύ μεγάλη και θετική. Αυτό αποτελεί ένα πολύ αισιόδοξο μήνυμα διότι βλέπουμε ότι τελικά ο άνθρωπος, θέλει και συμμετέχει στο “γεγονός” της εκκλησίας. Και πρέπει να συμμετέχει στο γεγονός της εκκλησίας, διότι το “εκκλησιαστικό γεγονός” έχει και ευρύτερες προεκτάσεις όσον αφορά την εν γένει κοινωνική μας ζωή. Ο άνθρωπος, συμμετέχοντας σε όλες αυτές τις εκδηλώσεις, αποδεικνύει ότι συμμετέχει ουσιαστικά και κοινωνικοποιείται σε χρόνο κατά τον οποίο, εκ των πραγμάτων, οι ανθρώπινες σχέσεις διέρχονται βαθιά κρίση. Έρχεται κοντά ο ένας στον άλλον, βιώνει την αδελφοσύνη και όταν συμβαίνουν αυτά, μπορούμε πράγματι να μιλάμε για ένα πολύ θετικό αποτέλεσμα.
 • Τι ζητούν –ως επί το πλείστον- οι πολίτες από την Μητρόπολη Ρόδου;
Ο καθένας έχει μια αφετηρία όταν απευθύνεται στην Μητρόπολη Ρόδου. Άλλος θα κινηθεί στο πνευματικό επίπεδο, κάποιος άλλος αναζητά την ψυχική ηρεμία, άλλος αναζητεί ανταπόκριση στο πρόβλημά του, άλλος θέλει να μιλήσει σε κάποιον που θα τον ακούσει. Εξαρτάται από την “αφετηρία” που έχει ο καθένας. Προσωπικά, δεν μ’ αρέσουν οι γενικεύσεις. Κάθε άνθρωπος αποτελεί μια ιδιαίτερη περίπτωση. Ακόμη κι αν δύο άνθρωποι, σου ζητήσουν το ίδιο πράγμα, πάλι μέσα από διαφορετική αφετηρία το βλέπει ο καθένας, από διαφορετική προσέγγιση. Συνεπώς, διαφέρει και το αποτέλεσμα.

• Η εκκλησία παραμένει βασικός πυλώνας για την κοινωνία;
Η εκκλησία σήμερα, παραμένει ένας βασικός πυλώνας για την κοινωνία. Η εκκλησία είναι ταυτισμένη με το “Είναι” του Έλληνα, με την υπόστασή του –εξ ού και η “Ελληνορθοδοξία” η οποία παρεξηγείται κατά καιρούς, διότι αυτό τον όρο τον χρησιμοποίησαν κάποια ιδεολογικά ρεύματα για να εξυπηρετήσουν διάφορες σκοπιμότητες ή πολιτικές καταστάσεις. Όμως ο Έλληνας, μπορεί να δείχνει χλιαρός ή ψυχρός, αλλά στο μεγαλύτερό του ποσοστό, την εκκλησία του την θέλει να είναι ζωντανή και να λειτουργεί. Και στην εκκλησία του έρχεται και θέλει να στηριχτεί, όταν κλονίζεται.
Φυσικά υπάρχουν και κάποιες άλλες κινήσεις, οι οποίες λειτουργούν αυτό τον καιρό εις τρόπον ώστε να πείσουν τον άνθρωπο ότι δεν χρειάζεται την εκκλησία. Όμως η εκκλησία παραμένει βασικός πυλώνας για την κοινωνία, διότι ο ίδιος ο άνθρωπος είναι εκκλησία. Και κάποτε θα πρέπει να σταματήσουμε να την βλέπουμε ως “θεσμό”. Την εκκλησία θα πρέπει να την βλέπουμε ως “Σώμα Χριστού”. Ότι είμαστε μέλη, κύτταρα ενός σώματος. Όταν την δούμε με αυτή την “Παύλεια” προσέγγιση και έννοια τότε, θα αλλάξουμε τις σχέσεις μας με την εκκλησία και θα την κατανοήσουμε διαφορετικά. Το πρόβλημα του σημερινού ανθρώπου είναι ότι έχει πειστεί πως η Εκκλησία είναι ένας “θεσμός” παράλληλα υφιστάμενος με τους άλλους θεσμούς αυτού του κόσμου. Όμως δεν είναι αυτό. Πάνω από αυτό τον θεσμό, υπάρχει το “Σώμα Χριστού” όπου όλοι οι πιστοί, είτε είναι δίκαιοι, είτε άδικοι, άγιοι, αμαρτωλοί, καλοί, κακοί, πλούσιοι, φτωχοί κλπ συμμετέχουν ως μέλη τα οποία είναι απαραίτητα για την λειτουργία αυτού του Σώματος.
• Είναι γεγονός ότι η Εκκλησία είχε υποστεί μεγάλη φορολόγηση. Γιατί υπάρχει η εικόνα ότι έχετε «ελαφρύνσεις» και απαλλαγές;
Να ξεκαθαρίσουμε ότι η Εκκλησία φορολογείται. Και η φορολογία είναι υψηλή. Πληρώνει τον Φόρο Εισοδήματος, που ανέρχεται στο 30% περίπου, πληρώνει και ΕΝΦΙΑ, που λόγω των αντικειμενικών αξιών είναι πάρα πολύ υψηλός στην περιοχή μας. Και θέλω να προσθέσω ότι η Εκκλησία πληρώνει και τον φόρο για τα ακίνητα από τα οποία δεν έχει κανένα εισόδημα καθώς και για ακίνητα τα οποία δεν έχει εισπράξει ενοίκια, επειδή σε πολλές περιπτώσεις κάποιοι αδυνατούν να τα καταβάλουν. Όσοι υποστηρίξουν το αντίθετο, θέλουν να παραπληροφορούν την κοινή γνώμη επειδή έχουν σκοπιμότητες. Κι αυτό θα πρέπει να το καταλάβει ο λαός.
• Σε ποια φάση βρίσκεται η υλοποίηση του προγράμματος θρησκευτικού τουρισμού;
Υπάρχει αυτή την στιγμή μια επιτροπή, το έργο της οποίας βρίσκεται ακόμη στην αρχή. Όσον αφορά την Μητρόπολη Ρόδου οι προσπάθειές μας, κινούνται προς την κατεύθυνση α) της ανάδειξης κάποιων εκκλησιαστικών μνημείων β) στην δημιουργία ενός μεγάλου εκκλησιαστικού μουσείου και των κόμβων αυτού του μουσείου στα διάφορα σημεία του νησιού της Ρόδου (με συγκεκριμένη θεματολογία ο κάθε κόμβος) και γ) στην προετοιμασία εκδόσεων σε διάφορες γλώσσες όπου θα παρουσιάζονται τα μνημεία μας, η ιστορία τους και η παράδοσή μας. Ουσιαστικά, μας ενδιαφέρει να μην προβάλλουμε μόνο τα εκκλησιαστικά μνημεία ως “νεκρά” αλλά με τον ενεργό τους ρόλο, δηλαδή ότι μέσα σε αυτά υλοποιείται η εκκλησιαστική ζωή και κυρίως να προβληθεί η παράδοσή μας.
• Είδαμε ότι υπεγράφη προγραμματική σύμβαση με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την καταγραφή των εκκλησιαστικών μνημείων. Σε τι θα βοηθήσει αυτό;
Είναι γεγονός ότι είχαμε ζητήσει από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου να μας βοηθήσει για την καταγραφή των εκκλησιαστικών μνημείων της περιοχής της Μητρόπολης Ρόδου. Αυτό θα βοηθήσει τους επισκέπτες του νησιού να έχουν πρόσβαση σε πληροφορίες για τα μνημεία μας, για τα κειμήλια κλπ. Οι καταγραφές έχουν γίνει, έχουν φωτογραφηθεί και φυσικά έχουν ασφαλιστεί. Όλα αυτά συμπληρώνουν τις προσπάθειες για την ανάπτυξη του προσκηνυματικού τουρισμού και της προβολής του εκκλησιαστικού και χριστιανικού χαρακτήρα της Ρόδου.
• Ποια η άποψή σας για το θέμα που θέτουν οι «αρμόδιοι» του υπουργείου Παιδείας σχετικά με την κατάργηση των θρησκευτικών;
Η συζήτηση περί καταργήσεως ή μη του μαθήματος των θρησκευτικών, περί του ομολογιακού ή του διαθρησκειακού χαρακτήρα του, είναι μια συζήτηση η οποία κρατάει χρόνια. Και εξαρτάται εν πολλοίς από τις διαθέσεις, τα πιστεύω και την ιδεολογία του εκάστοτε υπουργού Παιδείας και των συνεργατών του. Το Σύνταγμα της Ελλάδας, κατοχυρώνει τον ομολογιακό χαρακτήρα του μαθήματος, επιτάσσοντας την εθνική και θρησκευτική διαπαιδαγώγηση των Ελλήνων. Το παιδί θα πρέπει να διδαχτεί τα περί της Πίστεώς του. Και η γνώμη μας είναι ότι θα πρέπει το μάθημα των θρησκευτικών να παραμείνει ομολογιακό. Μπορεί να υπάρχουν πολλά προβλήματα στην διδασκαλία του μαθήματος, αλλά πέραν τούτου, γι’ αυτά τα προβλήματα δεν θα εφαρμόσουμε την παροιμία “πονάει δόντι, κόβει κεφάλι”. Θα πρέπει να καταλάβουμε ότι σε έναν κόσμο όπως ο σημερινός, που δεν γνωρίζουμε ποιο θα είναι το αύριο και μέσα σε ποιο περιβάλλον θα πρέπει να ζήσουμε, θα πρέπει να θωρακίσουμε τα παιδιά μας με τις παραδόσεις, τις αρχές, τις αξίες και την Πίστη του έθνους μας. Τα παιδιά αυτά θα είναι οι αυριανοί πολίτες που θα έχουν τα ηνία και το γίγνεσθαι αυτής της χώρας. Κάθε άλλη συζήτηση είναι περιττή.
Αυτή την περίοδο με όλα τα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζει η χώρα μας, είναι σώφρον να τίθενται τέτοια ζητήματα; Δεν έχουμε άλλα θέματα να ασχοληθούμε πιο σοβαρά; Μήπως υποκρύπτουν σκοπιμότητες; Κι όσον αφορά εκείνους που διατείνονται ότι “το επιβάλλει η Ευρώπη” νομίζω ότι θα πρέπει αυτά να αποτελέσουν αντικείμενο σκέψεως και διαλόγου.
• Φυσικά, εάν κάποια παιδιά ανήκουν σε άλλη θρησκεία οι γονείς τους, ζητούν απαλλαγή.
Εάν κάποια παιδιά ανήκουν σε άλλες θρησκείες, θα πρέπει η ίδια η Πολιτεία να φροντίσει να διδάσκονται την θρησκεία τους. Είναι αναφαίρετο δικαίωμά τους να διδαχτούν τα της πίστεώς τους, σε μια ευνομούμενη και δημοκρατική Πολιτεία. Δεν το αρνείται κανένας αυτό. Ζούμε σε μια κοινωνία, σε μια χώρα, όπου ουσιαστικά η Πίστη μας είναι τρόπος έκφρασης, είναι μέρος της ζωής μας, δεν αποτελεί κάτι ξένο. Γιατί όλα αυτά να τα ισοπεδώσουμε; Πού θα στηριχτούμε ως λαός τελικά;
• Υπάρχουν νεότερα για την «στέγαση» του πολιούχου της πόλεως Ρόδου Κωνσταντίνου Υδραίου;
Όπως είναι γνωστό, έχει βρεθεί χώρος για να στεγάσει τον Κωνσταντίνο τον Υδραίο. Ο ναός του πολιούχου της πόλεως Ρόδου έχουμε προγραμματίσει να γίνει στον χώρο του Πανορθόδοξου Κέντρου. Δυστυχώς, κάποιοι συμπολίτες μας, έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας και έχουν καταφέρει να σταματήσουν κάθε εργασία. Βρισκόμαστε εν αναμονή της εκδίκασης της υπόθεσης αυτής.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου