Συνεντεύξεις

Σ. Καρατζιάς, μουσικοσυνθέτης: “Η ενασχόληση με τη μουσική επηρεάζει το πνεύμα και τον χαρακτήρα”

Συνέντευξη στην
Πέγκυ Ντόκου
Ο Σάββας Καρατζιάς γεννήθηκε στη Ρόδο στις 19 Μαρτίου του 1981. Ξεκίνησε τις σπουδές του στην κλασική κιθάρα με καθηγήτρια την Παρασκευή Μαλαματή στο Ωδείο A. Κορέλλι το 1995 και απ’ τον Ιούνιο του 2014 είναι διπλωματούχος κλασικής κιθάρας με «ϳΑριστα».
Απ’ το 1991 έως το 1996 παρακολούθησε μαθήματα μονωδίας στο Ωδείο A. Κορέλλι στην τάξη του Νικόλαου Πετρίδη, συμμετέχοντας σε διάφορα μουσικά δρώμενα σε όλη την Ελλάδα.
To 2012 ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη σχολή Ανώτερων Θεωρητικών στο τμήμα ειδικού Αρμονίας, Αντίστιξης και Φυγής στο Ωδείο A. Κορέλλι αποκτώντας τα πτυχία του με βαθμό « Άριστα Παμψηφεί».
Παράλληλα, συνεχίζει τις σπουδές του στα γνωστικά αντικείμενα: Ενορχήστρωση και Σύνθεση με καθηγητή έναν από τους πιο σημαντικούς Έλληνες συνθέτες, τον κ. Νίκο Χαριζάνο.
Εμφανίστηκε στη δισκογραφία σαν συνθέτης το 2015, στο δίσκο «Echomonologues». Έχει συμμετάσχει ως σολίστ κιθάρας με τη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το 2011 και σε διάφορα μουσικά κονσέρτα και συναυλίες από το 1996 έως και σήμερα. Ως συνθέτης έχει συνεργαστεί με την Χρυσή Ολυμπιονίκη χορωδία Ροζάρτε, τη Γαλλική Χορωδία Μikrokosmos, τη Συμφωνική Ορχήστρα Αγ. Πετρούπολης, τη Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης, τη Φιλαρμονική Ορχήστρα La Marquise, το Μουσικό Σύνολο Όπερας Νέων, το μουσικό σύνολο Ars Nova Ensemble, τον καλλιτεχνικό διευθυντή των μουσικών συνόλων της ΕΡΤ Αναστάσιο Σημεωνίδη, τη Μαίρη Κωνσταντινίδου, την Ειρήνη Καράγιαννη, τη Ρόζη Μαστροσάββα, τον Anton Kholodenko, την Olga Kim, τον Παναγιώτης Γώγος, τον Αναστάσιο Στέλλα , την Δανάη Κιουπούρογλου, τον Δημήτρη Καμαριανίδη κ.α. 
Επίσης, έχει πάρει μέρος στον παγκόσμιο διαγωνισμό σύνθεσης για κλασική κιθάρα «World Guitar Competition» το 2012 στο Novi Sad της Σερβίας, με το έργο Four errant icons, περνώντας στην τελική φάση του διαγωνισμού. 
Το 2016 συνέθεσε το μουσικοθεατρικό έργο με τίτλο «Ο κύκλος του 10», το οποίο παρουσιάστηκε στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης και έχει συνεργαστεί με πολύ σημαντικούς σκηνοθέτες, ηθοποιούς και χoρογράφους. Το 2017 συνθέτει το Ορατόριο «Θεοφάνης ο Έλληνας» θεμελιωτής της Ρωσικής αγιογραφίας, ένα έργο υπό την αιγίδα της Βουλής των Ελλήνων και στο πλαίσιο του αφιειρωματικού έτους Ελλάδας-Ρωσίας 2016-17.
Στις 13 Οκτωβρίου 2017 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό στον Ιερό ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στη Ρόδο και στις 14 Απριλίου 2018 έπειτα από πρόσκληση του Οικομενικού Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου και υπό την αιγίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου παρουσιάστηκε στην Κωνσταντινούπολη στην Κοινοτική Αίθουσα Μ. Ρεύματος.
Τέλος, είναι διευθυντής και καθηγητής ανώτερων θεωρητικών και κλασικής κιθάρας στο Ωδείο Α. Κορέλλι Ρόδου από το 2008 έως και σήμερα.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Καρατζιά, πρόσφατα παρουσιάσατε το έργο σας «Θεοφάνης ο Έλληνας» στην Κωνσταντινούπολη. Θα ήθελα να μας μιλήσετε, αρχικά, για το πώς προέκυψε το «Ορατόριο».
Το «Ορατόριο» προέκυψε πριν από δύο χρόνια μετά από μία ταινία του Αντρέι Ταρκόφσκι. Όταν αντιλήφθηκα ότι είδα μια ιδιαίτερη μορφή, θεώρησα ότι έπρεπε να ψάξω περισσότερο την ζωή του. Έχοντας τελειώσει και σύνθεση στην Ρωσία, μπήκα στην διαδικασία να μάθω για την ζωή του. Σιγά σιγά ανακάλυψα ότι έχει αφήσει πίσω του ένα πολύ σπουδαίο έργο. Οι άνθρωποι στην Ρωσία, τον γνωρίζουν πολύ καλά και μάλιστα διδάσκονται γι’ αυτόν στα σχολεία. Εδώ στην Ελλάδα, δεν είναι τόσο γνωστός. Μόνον σε πολύ περιορισμένους κύκλους και εξειδικευμένα. Ανακάλυψα λοιπόν πως το έργο που άφησε στην αγιογραφία ήταν πολύ σημαντικό, αφού πάνω σε αυτό βασίστηκε και η μετεξέλιξη αυτής της τέχνης. Ο Θεοφάνης ξεκίνησε γύρω στο 1340 μ.Χ. από την Κωνσταντινούπολη, ζωγραφίζοντας τις μεγαλύτερες εκκλησίες της εποχής. Μάλιστα τον αποκαλούσαν «ο ζωγράφος με την σκούπα» επειδή χρησιμοποιούσε μεγάλα πινέλα για πολύ μεγάλες επιφάνειες και ποτέ δεν είχε μπροστά του ένα πρότυπο για να βλέπει και να ζωγραφίζει. Φυσικά, εκείνη την εποχή να ταξιδεύεις από την Κωνσταντινούπολη και μετά σε περιοχές, όπως η Κριμαία, ήταν πολύ δύσκολο. Μετά ανακάλυψα τον μαθητή του, τον Ρουμπλιόφ, τον οποίο έχει αγιοποιήσει η Ρωσική Εκκλησία. Έτσι ξεκίνησα.

• Το «Ορατόριο» το παρουσιάσατε στην Κωνσταντινούπολη. Πώς προέκυψε αυτή η πρόσκληση;
Η αλήθεια είναι ότι είχαμε ξεκινήσει τις προσπάθειες νωρίς. Είχαμε βέβαια και την βοήθεια της Ιεράς Μητρόπολης Ρόδου, αλλά είχαν καθυστερήσει να μας απαντήσουν για την παρουσίαση εκεί. Επειδή έχουν τους δικούς τους ρυθμούς, είχαμε λίγο απογοητευτεί. Κάποια στιγμή ήρθε μία προσωπική πρόσκληση από τον ίδιο τον Οικουμενικό Πατριάρχη που μου ζήτησε να το παρουσιάσω εκεί. Ξεκινήσαμε την προετοιμασία και το παρουσιάσαμε στην Κοινοτική Αίθουσα Μεγάλου Ρεύματος στον Ιερό Ναό Παμμεγίστων Ταξιαρχών. Συνδιοργανώθηκε από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, τον Δημοτικό Οργανισμό Πολιτισμού του Δήμου Ρόδου και το Ωδείο Corelli με την υποστήριξη της Ιεράς Μητροπόλεως Ρόδου. Το πρωί της ίδιας ημέρας, λειτούργησε στο ιστορικό Μπαλουκλί, στον Ιερό Ναό Ζωοδόχου Πηγής ο Μητροπολίτης Ρόδου κ.κ. Κύριλλος. Στην εκδήλωση παρέστησαν οι Μητροπολίτες Ρόδου κ.κ. Κύριλλος, Γαλλίας κ.κ. Εμμανουήλ, Μυριοφύτου και Περιστάσεως κ.κ. Ειρηναίος, ο επίσκοπος Καρπάθου και Ολύμπου κ. Κύριλλος, ο Γενικός Πρόξενος της Ελλάδας στην Κωνσταντινούπολη κ. Ευάγγελος Σέκερης, ο αντιδήμαρχος Ρόδου κ. Δημήτρης Καρατζιάς, πολλοί ομογενείς κ.α.
Η κοινότητα ήταν εκπληκτική, η φιλοξενία και η βοήθειά τους απίστευτη και μας βοήθησαν πολύ. Όσο για τον Πατριάρχη, στα δικά μου μάτια φάνηκε μια ιδιαίτερη, σοφή και φωτισμένη προσωπικότητα.
• Πού θα παρουσιάσετε το «Ορατόριο» από εδώ και στο εξής;
Ξεκινάμε μια περιοδεία με πολλές επισκέψεις. Θα παρουσιάσουμε το «Ορατόριο» στην Ρόδο, στις 21 Ιουλίου 2018 στο Θέατρο Μεσαιωνικής Τάφρου μαζί με μια σύγχρονη χορωδία και με την Μικτή Χορωδία Ρόδου που θα χρησιμοποιήσει και δρώμενα. Τον Οκτώβριο φεύγουμε για την Ρωσία για μια σειρά συναλιών σε Μόσχα, Αγία Πετρούπολη και Ροστόφ. Επιστρέφουμε στην Αθήνα για μια συναυλία στο Θέατρο Πειραιά, ακολουθεί η Θεσσαλονίκη και ξεκινάμε μετά για Βερολίνο, Παρίσι και άλλες πόλεις.
• Ετοιμάζετε τώρα ένα άλλο έργο;
Ναι, και μάλιστα ένα έργο για τον μαθητή του Θεοφάνη, τον Ρουμπλιόφ! Και έχω την χαρά να μελοποιήσω κείμενα τα οποία έχει γράψει η συγγραφέας κα Μάρω Βαμβουνάκη. Πιστεύω ότι θα είμαστε έτοιμοι να τα παρουσιάσουμε στις αρχές του χειμώνα.
• Μιλήστε μου για την σχέση σας με την μουσική. Πώς προέκυψε και αποφασίσατε να αφιερωθείτε σε αυτό;
Από πολύ μικρός λόγω του ό,τι είχα την χαρά να γεννηθώ σε ένα σπίτι με μουσική είχα τα ερεθίσματα. Με το πέρασμα του χρόνου, αποφάσισα να αφοσιωθώ σε αυτό ειδικά μετά τις σπουδές μου.
• Τι μήνυμα θα θέλατε να στείλετε στους γονείς για να μάθουν στα παιδιά τους να αγαπούν την μουσική;
Το πρόβλημα δεν είναι ποτέ τα παιδιά! Έχοντας και την ιδιότητα του καθηγητή, προσπαθώ να πείσω τους γονείς ότι εάν τα παιδιά ασχοληθούν με την μουσική, είναι κάτι που επηρεάζει και το πνεύμα και τον χαρακτήρα τους. Είναι πάρα πολύ σημαντικό οι γονείς να δείχνουν τον δρόμο αυτό στα παιδιά και μάλιστα σε πολύ μικρές ηλικίες. Πάντως η μουσική δεν έχει ηλικία και μπορώ να σας πω ότι έχω και μαθητές σε μεγαλύτερες ηλικίες. Θεωρώ πως ο άνθρωπος που ασχολείται με την μουσική έχει μια διαφορετική ματιά στα πράγματα και μια διαφορετική οπτική που αυτή την εποχή την χρειαζόμαστε.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου