Ειδήσεις

Ευθύνες και σε μη πολιτικά πρόσωπα για την φονική πλημμύρα της 22ας Νοεμβρίου 2013

Νέα προθεσμία θα ζητήσουν, για να απολογηθούν ενώπιον της τακτικής Ανακρίτριας Ρόδου την 30η Μαϊου 2018, ο πρώην περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γιάννης Μαχαιρίδης και ο πρώην δήμαρχος Ρόδου κ. Στάθης Κουσουρνάς, εις βάρος των οποίων απαγγέλθηκαν κατηγορίες για πλημμύρα από την οποίαν μπορούσε να προκύψει κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα, κίνδυνος σε άνθρωπο, με επέλευση θανάτου κατά συρροή και έκθεση η οποία προκάλεσε τον θάνατο κατά συρροή.
Για την 5η Ιουνίου 2018 έχει προσδιοριστεί η απολογία του συγκατηγορούμενου τους πρώην αντιπεριφερειάρχη και νυν δημάρχου Ρόδου κ. Φώτη Χατζηδιάκου.
Όπως έγραψε η «δημοκρατική» η τακτική Ανακρίτρια Ρόδου, προσωποποίησε τις διώξεις στους ανωτέρω κρίνοντας ότι υφίστανται αποχρώσες ενδείξεις για υπαιτιότητά τους στις φονικές πλημμύρες του Νοεμβρίου του 2013.
Πλην όμως οι συνήγοροι υπεράσπισης των κατηγορουμένων πέραν της συνυπαιτιότητας των θυμάτων της φονικής πλημμύρας της 22ας Νοεμβρίου 2013, υποστηρίζουν ότι η έρευνα θα επεκταθεί στην αναζήτηση ευθυνών κι άλλων μη πολιτικών προσώπων.
Υπενθυμίζεται ότι πέραν των εκατοντάδων κατοίκων, που είδαν τις περιουσίες τους να χάνονται μέσα σε λίγες ώρες από τις καταστροφικές πλημμύρες, νεκροί είναι οι Κων/νος Αργυρόπουλος του Γεωργίου, ηλικίας τότε 50 ετών, η Αναστασία Κατσαρού του Ιωάννη, 36 ετών, η Καλλιόπη Παναγιώτου του Φειδία, 54 ετών και ο Ιωάννης Μπαϊράμης του Μικέ, 63 ετών, που παρασύρθηκαν από την ορμή των νερών του ποταμού, στις γέφυρες Παστίδας και Κρεμαστής, οι δίοδοι των οποίων δεν είχαν κλείσει, ενώ έπρεπε, το απόγευμα της 22ης Νοεμβρίου 2013.
Δήλωση παράστασης πολιτικής αγωγής έχει υποβάλει δια της πληρεξουσίας δικηγόρου της κ. Ιωάννας Βολονάκη, η κ. Βακίνα, χήρα του Κωνσταντίνου Αργυρόπουλου, το γένος Στέργου Πεζουβάνη, κάτοικος Κρεμαστής Ρόδου και ο γιος του κ. Δημήτρης Αργυρόπουλος.
Ανάλογη δήλωση έχουν κάνει ενώπιον του Εισαγγελέως Πλημμελειοδικών Ρόδου, τον Μάρτιο του 2014, μέσω των δικηγόρων τους κ.κ. Ευάγγελου Τόλη και Καθολικής Κακκιού και οι κ.κ. Σοφία Λαζαρίδου, χήρα Ιωάννη Κατσαρού, κάτοικος Ψαχνών Ευβοίας, Ελένη Κατσαρού του Ιωάννη, Δημήτριος Κατσαρός του Ιωάννη και Ευαγγελία Κατσαρού του Ιωάννη.
Το ενδεχόμενο έτσι επέκτασης των κατηγοριών και σε μη αιρετούς είναι ένα πολύ πιθανό σενάριο, όταν μάλιστα οι πολιτικώς ενάγοντες, έχουν επιρρίψει με τις αγωγές τους ευθύνες σε επιτελείς της 95 ΑΔΤΕ, της ΕΛΑΣ, της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας αλλά και του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας!!
Πιο συγκεκριμένα όπως προκύπτει από τις αγωγές που άσκησαν οι πολιτικώς ενάγοντες στην υπόθεση, η πλημμύρα της 22ας Νοεμβρίου 2013 προκλήθηκε από την πολύ έντονη καταιγίδα με μεγάλο ύψος βροχόπτωσης μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα με αποτέλεσμα την υπερχείλιση του Κρεμαστενού ποταμού.
Στις 20 Νοεμβρίου 2013 είχε εκδοθεί από την ΕΜΥ/ΕΜΚ το με A.A. 26/2013 Έκτακτο Δελτίο Επιδείνωσης του Καιρού, το οποίο επισυνάπτεται στο με αριθμ. πρωτ. 6773/20-11-2013 κατεπείγον έγγραφο του Κέντρου Επιχειρήσεων της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη με αναφερόμενες στον πίνακα αποδεκτών μεταξύ άλλων τις Περιφέρειες όλης της χώρας και σε συνεννόηση με τις Περιφέρειες την ενημέρωση των Δήμων.
Το ως άνω κατεπείγον έγγραφο προτρέπει τους φορείς που εμπλέκονται σε έργα και δράσεις για την αντιμετώπιση κινδύνων από επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα, να τεθούν σε κατάσταση ετοιμότητας βάσει του σχεδιασμού τους, προκειμένου να αντιμετωπιστούν πιθανά προβλήματα που θα δημιουργηθούν από την εκδήλωση των φαινομένων.
Οι αρμόδιες λοιπόν αρχές είχαν ενημερωθεί από τις 20η Νοεμβρίου 2013 για τα επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα στην περιοχή
Στην με αριθμ. πρωτ. 5246/16-09-2013 εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη με θέμα «σχεδιασμός και δράσεις Πολιτικής Προστασίας για την αντιμετώπιση κινδύνων από την εκδήλωση πλημμυρικών φαινομένων» προσδιορίζονται με απόλυτη σαφήνεια οι ρόλοι και αρμοδιότητες όλων των εμπλεκόμενων φορέων πολιτικής προστασίας σε έργα και δράσεις πρόληψης και ετοιμότητας για την αντιμετώπιση πλημμυρικών φαινομένων και παρέχονται συντονιστικές οδηγίες για την από κοινού αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών και τη διαχείριση των συνεπειών.
Μεταξύ άλλων προβλέπεται σχολαστικός έλεγχος όλων των αντιπλημμυρικών έργων και συντήρησή τους, μελέτη και εκτέλεση έργων συγκράτησης των εδαφών σε δασικές εκτάσεις που η φυσική τους βλάστηση πρόσφατα έχει καταστραφεί από πυρκαγιές, ελεγχος και προληπτικός καθαρισμός των κοιτών των ρεμάτων με σκοπό την αποκατάσταση της φυσικής τους ροής, λήψη των απαραίτητων μέτρων προστασίας από τον κίνδυνο των πλημμυρών στις εγκαταστάσεις των Δημοτικών Επιχειρήσεων και Εταιριών Ύδρευσης Αποχέτευσης, απομάκρυνση όλων των απορριμμάτων, φερτών υλικών, φυλλώματος δένδρων, κλπ, τα οποία βρίσκονται σε δρόμους και κοινόχρηστους χώρους εντός του αστικού χώρου, επιτάχυνση εργασιών, ενόψει της χειμερινής περιόδου, για την ολοκλήρωση αντιπλημμυρικών έργων σε περιοχές που βαρύνονται με ανάλογο ιστορικό, ενημέρωση του κοινού για τη λήψη μέτρων πρόληψης και αυτοπροστασίας από κινδύνους που προέρχονται από πλημμύρες, σύγκληση των Συντονιστικών Οργάνων Πολιτικής Προστασίας (ΣΟΠΠ) των Περιφερειακών Ενοτήτων και σύγκληση των Συντονιστικών Τοπικών Οργάνων (ΣΤΟ) με ευθύνη των Δημάρχων.
Οι πολιτικώς ενάγοντες επισημαίνουν ότι δεν τηρήθηκε η συγκεκριμένη εγκύκλιος και υποτιμήθηκε η ανάγκη για δρομολόγηση συντονισμένων έργων και δράσεων πρόληψης και ετοιμότητας που θα συνέβαλλαν στην αντιμετώπιση των πλημμυρικών φαινομένων.
Οι πολιτικώς ενάγοντες έτσι διατείνονται ότι υφίστατο έλλειψη μελέτης – σχεδιασμού και κατόπιν κατασκευής ικανών τεχνικών έργων αντιπλημμυρικής προστασίας, παράλειψη αστυνόμευσης και καθαρισμού των υδατορεμάτων, έλλειψη συντήρησης ανακαίνισης και επιτήρησης της ιρλανδικής διάβασης – έλλειψη σήμανσης για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας και διακοπή κυκλοφορίας και ότι η παρόχθια δόμηση κατά παράβαση των Πολεοδομικών Διατάξεων και οι ανεπαρκείς επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης.
Περιγράφοντας τις παράνομες πράξεις, των οργάνων του Δημοσίου, τονίζουν οτι μόνο κατόπιν των τραγικών συμβάντων, με το με αριθμ. πρωτ. 290/24-11-2013 έγγραφό της η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου συγκάλεσε σε συνεδρίαση το συντονιστικό όργανο πολιτικής προστασίας ενώ αναφέρονται διεξοδικώς στην παράλειψη αστυνόμευσης και καθαρισμού των υδατορεμάτων.
Επικαλούνται συγκεκριμένα και την Έκθεση Πραγματογνωμοσύνης του κ. Ιωάννη Λιαγούρη και τονίζουν ότι το τραγικό γεγονός της απώλειας ανθρώπινων ζωών οφείλεται στις παραλείψεις των κατά καιρούς αρμοδίων υπηρεσιών αναφορικά με την αστυνόμευση και καθαρισμό των υδατορεμάτων, παντελώς απούσα η αστυνόμευση και ελλιπής ο καθαρισμός των υδατορεμάτων (ποταμό, χείμαρρο, ρέμα), στις απομειώσεις του πλάτους των υδατορεμάτων λόγω παρόχθιας δόμησης καθ’ υπέρβαση των πολεοδομικών διατάξεων και στην έλλειψη μελέτης – σχεδιασμού και κατόπιν κατασκευής ικανών τεχνικών έργων αντιπλημμυρικής προστασίας σε συνδυασμό με την υλοποίηση λανθασμένων και μη σύννομων επιλογών (τόσο στη θέση του Κρεμαστενού Ποταμού – γέφυρα Κρεμαστής – όσο και αλλού), παράνομη επί της ουσίας κατασκευή δρόμων (ακόμα και πρωτεύοντος ή δευτερεύοντος επαρχιακού δικτύου) εγκάρσια μέσα από τα ρέματα.
Σύμφωνα με την Τεχνική Έκθεση του Ευθύμιου Λέκκα, η παρουσία φερτών υλικών παρατηρήθηκε ότι διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην εκδήλωση των πλημμυρικών φαινομένων στην περιοχή κατά την 22α-11-2013, καθώς μείωσε σημαντικά την παροχετευτική δυνατότητα των αγωγών και οχετών ομβρίων κατά θέσεις.
Το βόρειο τμήμα από τη γέφυρα της Κρεμαστής προς τη θάλασσα που θεωρείται ύποπτος χώρος (ναρκοπέδιο), ένα μέρος του έχει αποδοθεί από την 95 ΑΔΤΕ σε χρήση, αφού ελέγχθηκε σε βάθος 1,5 μέτρων, διαπιστώθηκε ότι είναι απολύτως απαραίτητο να καθαριστεί άμεσα και να γίνει εκβάθυνση, διότι δεν αντέχει τον όγκο νερού με αποτέλεσμα να εκχειλίζει και να προκαλεί καταστροφές όπως αυτήν της 22ας-11-2013. Το υπόλοιπο τμήμα από το βιολογικό μέχρι την εκβολή, έχει ελεγχθεί από την 95 ΑΔΤΕ σε βάθος 0,40 μ., επομένως θα έπρεπε οι αρμόδιοι να προβούν στις δέουσες ενέργειες ώστε να ελεγχθεί σε βάθος 1,5 μ., για να γίνει άμεσα η εκβάθυνσή του με την αποκομιδή των φερτών υλικών. Το συγκεκριμένο τμήμα της γέφυρας χαρακτηριζόμενο ως ύποπτος χώρος για νάρκες ανήκει στην αρμοδιότητα της 95 ΑΔΤΕ, η οποία συνακόλουθα ήταν υπεύθυνη για τον καθαρισμό της περιοχής από φερτά υλικά.
Συμπερασματικά, όπως υποστηρίζουν, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, ο Δήμος Ρόδου και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, στο οποίο υπάγεται η 95 ΑΔΤΕ, ευθύνονται για την παράλειψη αστυνόμευσης και καθαρισμού των υδατορεμάτων.
Επιπλέον επικαλούνται έλλειψη συντήρησης, ανακαίνισης και επιτήρησης της ιρλανδικής διάβασης – έλλειψη σήμανσης για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας και διακοπή κυκλοφορίας. Ισχυρίζονται ότι ουδέν μέτρο έλαβαν τόσο ο Δήμος Ρόδου όσο και η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ώστε να διασφαλίσουν την ομαλή και ακίνδυνη διέλευση των οχημάτων από το συγκεκριμένο σημείο, ήτοι την ιρλανδική διάβαση του Κρεμαστενού Ποταμού.

Σύμφωνα δε με την Έκθεση Πραγματογνωμοσύνης του κ. Ιωάννη Λιαγούρη, η συγκεκριμένη διάβαση αποτελεί δρόμο ουδέποτε νομιμοποιηθέντα. Δεν έχουν συνταχθεί/εγκριθεί οι απαραίτητες Υδραυλικές μελέτες και δεν έχουν συνταχθεί/εγκριθεί οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την κατασκευή τους. Τονίζουν ότι υπεύθυνες για την επιτήρηση και πιθανή διακοπή κυκλοφορίας κατά τη διάρκεια πλημμύρας στην Ιρλανδική Διάβαση, προς αποφυγή ατυχημάτων κατά τη διέλευση των οχημάτων είναι και οι κατά τόπους αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ., δηλαδή στη συγκεκριμένη περίπτωση το Αστυνομικό Τμήμα Ιαλυσού.
Επικαλούνται μάλιστα και την ίδια ως άνω εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη με την οποία δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στην λήψη προληπτικών μέτρων, σε συνεργασία με τις κατά τόπους υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ
Ισχυρίζονται ότι προκύπτει ο απαραίτητος και κρίσιμος ρόλος και υποχρέωση της ΕΛ.ΑΣ. και του Τμήματος Τροχαίας να λάβει τα απαραίτητα μέτρα στο αρχικό στάδιο εκδήλωσης των φαινομένων για ενημέρωση και αναγκαστικές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις προς αποφυγή ατυχημάτων.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ., δηλαδή στην εν λόγω περιοχή το Αστυνομικό Τμήμα Ιαλυσού, παρά το γεγονός ότι η ως άνω εγκύκλιος επισημαίνει τα σημεία στα οποία το οδικό δίκτυο διασταυρώνεται με χειμάρρους χωρίς γέφυρα (Ιρλανδικές διαβάσεις) ως επικίνδυνα κατά την εκδήλωση πλημμύρας για ατυχήματα κατά τη διέλευση οχημάτων, εν τούτοις ουδέποτε έλαβε άμεσα μέτρα τροχαίας κίνησης μετά από την εκδήλωση των πλημμυρικών φαινομένων της 22ας-11-2013 (προσωρινή σήμανση, εκτροπή κυκλοφορίας, διακοπή κυκλοφορίας).
Θεωρούν έτσι ότι η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, ο Δήμος Ρόδου και το Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, στο οποίο υπάγεται το Αστυνομικό Τμήμα Ιαλυσού και η Τροχαία Ρόδου, ευθύνονται για την έλλειψη συντήρησης, ανακαίνισης και επιτήρησης της ιρλανδικής διάβασης – έλλειψη σήμανσης για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας και διακοπή κυκλοφορίας.
Σε ό,τι αφορά την παρόχθια δόμηση κατά παράβαση των Πολεοδομικών Διατάξεων υποστηρίζουν ότι η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, ο Δήμος Ρόδου, το Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης στο οποίο ανήκει η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου και το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ως αρμόδιο για την μελέτη οριοθέτησης υδατορεμάτων, ευθύνονται για την παρόχθια δόμηση κατά παράβαση των Πολεοδομικών Διατάξεων.
Ευθύνες επιρρίπτονται και για ανεπαρκείς επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης. Ισχυρίζονται ειδικότερα ότι η Πυροσβεστική Υπηρεσία Ρόδου ήταν παντελώς απούσα κατά την εκδήλωση των πλημμυρικών φαινομένων στον Κρεμαστενό Ποταμό, παρά το γεγονός ότι είχε προηγηθεί ειδοποίηση για τα επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα στην περιοχή.
Ως συνήγοροι υπεράσπισης των κατηγορουμένων παρίστανται οι δικηγόροι κ.κ. Κ. Σαρής, Μ. Κουτσούκος, Γρ. Μοράρης, Γ. Φιλιππάκος, Δ. Σαλαμαστράκης, Φώτης Κωστόπουλος και Δήμος Μουτάφης.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου