Συνεντεύξεις

«Ας μην βιαστούμε να γιορτάσουμε το τέλος των μνημονίων»

Την πεποίθηση ότι «Η εκλογολογία δεν βοηθά την οικονομία, ιδιαίτερα σε αυτή τη χρονική περίοδο κατά την οποία βρίσκεται σε φάση ανάκαμψης» εκφράζει σήμερα σε συνέντευξή του στην «δημοκρατική» ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος. Δηλώνει ακόμη, πως μετά την έξοδο από τα Μνημόνια, το αν η Ελλάδα καταφέρει να μπει στον δρόμο της ανάπτυξης, θα εξαρτηθεί πολύ λιγότερο πια από τις αποφάσεις που λαμβάνονται στις Βρυξέλλες και στη Φρανκφούρτη και πολύ περισσότερο από τις αποφάσεις που λαμβάνονται εδώ: «Ας μη βιαστούμε να «γιορτάσουμε» το τέλος των μνημονίων» όπως τονίζει ο κ. Μίχαλος, ενώ μιλάει για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, και για την αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας της οικονομίας και του συστήματος στην Ελλάδα. Οσον αφορά τον τουριστικό κλάδο, θέτει μια σειρά από στόχους που είναι αναγκαίο να επιτευχθούν καθώς τουρισμός μπορεί να προσφέρει πολλά περισσότερα ακόμη σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο –όπως υπογραμμίζει.
Η συνέντευξη αναλυτικά:

• Κύριε Μίχαλε, πρόσφατα δηλώσατε ότι η εκλογολογία δεν βοηθά την οικονομία, ιδιαίτερα σε αυτή τη χρονική περίοδο. Κατά την άποψή σας, πότε θα πρέπει να γίνουν εκλογές;
Η εκλογολογία δεν βοηθά την οικονομία, ιδιαίτερα σε αυτή τη χρονική περίοδο κατά την οποία βρίσκεται σε φάση ανάκαμψης. Διαχρονικά ο επιχειρηματικός κόσμος επιζητεί την πολιτική σταθερότητα. Πάγια θέση του επιχειρηματικού κόσμου είναι η αποφυγή πρόωρων εκλογών και η ολοκλήρωση της 4ετούς θητείας των κυβερνήσεων. Αποδεδειγμένα άλλωστε, οι προεκλογικές περίοδοι εκτροχιάζουν την οικονομία της χώρας και συνήθως δημιουργούν παρενέργειες στην ομαλή λειτουργία της αγοράς. Ωστόσο, υπάρχουν και περιπτώσεις που η πρόωρη προσφυγή στις κάλπες μοιάζει αναπόφευκτη, αλλά αυτές ορίζονται ρητά από το Σύνταγμα της χώρας. .
• Η κυβέρνηση διαβεβαιώνει ότι βγαίνουμε από το Μνημόνιο τον Αύγουστο και η χώρα θα επανέλθει σε ‘κανονικότητα’. Πόσο σίγουροι μπορούμε να είμαστε γι αυτό, σύμφωνα με τις μέχρι τώρα εξελίξεις;
Σε λίγους μήνες, με το τέλος του τρίτου προγράμματος στήριξης, η Ελλάδα θα αναλάβει ξανά την κύρια ευθύνη για την αναπτυξιακή της πορεία. Το αν θα καταφέρει να κάνει το άλμα που χρειάζεται για να κλείσουν οι πληγές της κρίσης, ή θα περιοριστεί σε μια ασθενική ανάπτυξη, θα εξαρτηθεί πολύ λιγότερο πια από τις αποφάσεις που λαμβάνονται στις Βρυξέλλες και στη Φρανκφούρτη και πολύ περισσότερο από τις αποφάσεις που λαμβάνονται εδώ.
Το 2017, η ελληνική οικονομία αναπτύχθηκε με ρυθμό 1,4% σημειώνοντας τη χαμηλότερη επίδοση μεταξύ των χωρών της ευρωζώνης. Το 2018, σύμφωνα με τις πρόσφατες εκτιμήσεις του ΔΝΤ και του ΙΟΒΕ, η ανάπτυξη θα κυμανθεί στα επίπεδα του 2%. Οι ρυθμοί ανάπτυξης που απαιτούνται, για να επιστρέψει η οικονομία στην κανονικότητα μετά την πολυετή ύφεση, είναι της τάξης του 3% με 4% ετησίως, για τα επόμενα πέντε χρόνια. Για να επιτευχθούν αυτοί οι ρυθμοί, όπως αναφέρεται σε μελέτη της PWC, θα χρειαστούν επενδύσεις άνω των 200 δισεκατομμυρίων ευρώ συνολικά – δηλαδή περίπου 42 δισ. ετησίως. Αυτή τη στιγμή η μέση ετήσια χρηματοδότηση είναι 20 δισ. ευρώ, άρα έχουμε ένα ετήσιο έλλειμμα επενδύσεων της τάξης των 20 με 22 δισ. ευρώ, που μπορεί να καλυφθεί μόνο με την προσέλκυση νέων κεφαλαίων, κυρίως από το εξωτερικό.
• Ωστόσο, παραμένει ζητούμενο η αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας του τραπεζικού συστήματος, η προσέλκυση επενδύσεων, η διαμόρφωση εθνικού σχεδίου για την ανάπτυξη, η λειτουργία ενός σταθερού φορολογικού καθεστώτος, μέσα σε ένα βιώσιμο ασφαλιστικό σύστημα με αναπτυξιακή κατεύθυνση. Mπορεί αυτή η κυβέρνηση να τα καταφέρει, τελικά;
Ο στόχος αυτός περνά μέσα από την εφαρμογή γενναίων πολιτικών και μεταρρυθμίσεων για τη βελτίωση του επενδυτικού και επιχειρηματικού περιβάλλοντος: δραστικότερες λύσεις για την αποκατάσταση της χρηματοδοτικής λειτουργίας των τραπεζών, μεταρρυθμίσεις για την αναβάθμιση του διοικητικού και θεσμικού περιβάλλοντος, εφαρμογή σταθερής βιομηχανικής, τουριστικής και ενεργειακής πολιτικής, με ενίσχυση δυναμικών κλάδων και κίνητρα για επένδυση στην καινοτομία, στήριξη των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων με αξιοποίηση ευέλικτων χρηματοδοτικών εργαλείων, στενότερη διασύνδεση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με τον κόσμο της αγοράς, αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, για την ταχεία υλοποίηση μεγάλων επενδύσεων σε τομείς – κλειδί για την ανάπτυξη, καθώς και γενναία αναθεώρηση της φορολογικής πολιτικής, με χαμηλότερους και σταθερούς φορολογικούς συντελεστές και μείωση ασφαλιστικών εισφορών.
Ας μη βιαστούμε να «γιορτάσουμε» το τέλος των μνημονίων. Ας αρχίσουμε να διαμορφώνουμε εγκαίρως τις συνθήκες για μια καλύτερη, βιώσιμη επόμενη ημέρα.
• Με την ιδιότητά σας, ως πρόεδρος του ΕΒΕΑ μπορείτε να πείτε ότι ο εξωδικαστικός συμβιβασμός, έχει λειτουργήσει θετικά μέχρι τώρα για τους επιχειρηματίες;
Τα Επιμελητήρια εξαρχής είχαν επισημάνει ότι για να αποδώσουν οι ρυθμίσεις του εξωδικαστικού μηχανισμού θα έπρεπε να υπάρξουν συγκεκριμένες τροποποιήσεις προκειμένου να μπορούν να ενταχθούν στο μηχανισμό περισσότερες επιχειρήσεις.
Στις επαφές που είχαμε τόσο με τους εκπροσώπους των θεσμών, όσο και με το αρμόδιο υπουργείο, λάβαμε διαβεβαιώσεις ότι επίκεινται τροποποιήσεις της ρύθμισης προς την κατεύθυνση των προτάσεων που είχαμε υποβάλει.
Συγκεκριμένα, στη ρύθμιση θα ενταχθούν και τα χρέη που δημιουργήθηκαν το 2017, ενώ θα μειωθούν δραστικά οι γραφειοκρατικές διαδικασίες και τα δικαιολογητικά που απαιτούνται σήμερα για την ένταξη στον εξωδικαστικό μηχανισμό.
Παράλληλα, στη ρύθμιση θα ενταχθεί το σύνολο των χρεών των επιχειρήσεων, ενώ οι τράπεζες θα οφείλουν να αιτιολογούν πλήρως και εμπεριστατωμένα περιπτώσεις απόρριψης των αιτήσεων για την ένταξη των επιχειρήσεων στον εξωδικαστικό μηχανισμό.
Επιπρόσθετα, ο λογαριασμός να «ξεπαγώνει» όταν η επιχείρηση μπαίνει στο πρώτο στάδιο της ρύθμισης και τα χρήματα να μοιράζονται αναλογικά, δηλαδή να κρατά ρευστότητα και η επιχείρηση.
Τις βασικές αυτές θέσεις και προτάσεις των Επιμελητηρίων, έχουμε τη διαβεβαίωση ότι θα προωθήσει το αρμόδιο υπουργείο.
• Ποια συμβουλή θα δίνατε στην Πολιτεία αλλά και στους επιχειρηματίες που ασχολούνται με τον τουρισμό στις περιοχές όπου είναι ο βασικός οικονομικός πυλώνας;
Ο τουρισμός αναμφίβολα αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της χώρας, συμβάλλοντας άμεσα και έμμεσα πάνω από 20% στο ΑΕΠ με 1 εκ. θέσεις εργασίας.
Τα τελευταία χρόνια, παρά τους εξωγενείς και αστάθμητους παράγοντες που αντιμετωπίσαμε, καταφέραμε να εξασφαλίσουμε τις υψηλότερες επιδόσεις όλων των εποχών.
Η προσπάθεια που έχει ξεκινήσει το υπουργείο Τουρισμού πρέπει να συνεχιστεί για την πλήρη επίτευξη των παρακάτω στόχων, άμεσων και μεσομακροπρόθεσμων:
• Επιμήκυνση της θερινής τουριστικής περιόδου με ανάδειξη νέων προορισμών για όλες τις εποχές.
• Ισχυροποίηση του θεσμικού ρόλου της Πολιτείας στα παγκόσμια κέντρα αποφάσεων για τον τουρισμό.
• Συνολική μεταρρύθμιση της δημόσιας τουριστικής εκπαίδευσης για υψηλού επιπέδου κατάρτιση των εργαζομένων στον ελληνικό τουρισμό.
• Απλούστευση των διαδικασιών αδειοδοτήσεων και λειτουργίας νέων τουριστικών επιχειρήσεων.
• Επαρκή χρηματοδότηση για επέκταση, εκσυγχρονισμό και δημιουργία νέων μονάδων.
• Ιδιαίτερη μέριμνα για την ανάπτυξη θεματικού τουρισμού.
Είναι αναμφίβολο ότι ο τουρισμός μπορεί να προσφέρει πολλά περισσότερα ακόμη σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου