Ειδήσεις

Τρεις αστυνομικοί την ημέρα στη γραμμή ψυχολογικής υποστήριξης

Tρεις αστυνομικοί την ημέρα απευθύνθηκαν κατά μέσο όρο στο 210 3410900, την τηλεφωνική γραμμή ψυχολογικής υποστήριξης της Ελληνικής Αστυνομίας, τον πρώτο χρόνο λειτουργίας, προκειμένου να επουλώσουν τραύματα της ψυχής τους, όπως αναδεικνύεται από τα συγκεντρωτικά στοιχεία του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ. (Πίνακας). Οι συνολικά 884 κλήσεις δεν έγιναν αποκλειστικά από τους ίδιους, αλλά και από μέλη των οικογενειών τους, συγγενείς, φίλους ακόμη και συναδέλφους, που είχαν… διαγνώσει κάτι επικίνδυνο στην συμπεριφορά τους. Ζητούσαν ενημέρωση, πληροφορίες, ψυχολογική υποστήριξη και συμβουλές, ενώ 113 κλήσεις ήταν «βουβές», κλήσεις… δισταγμού, καθώς οι καλούντες δεν είχαν την δύναμη να μιλήσουν!

Οι μήνες με τις περισσότερες αναζητήσεις βοήθειας ήταν όπως αναμενόταν για τους ψυχολόγους της ΕΛ.ΑΣ., οι «εορταστικοί» καθώς τον Δεκέμβριο του 2017 και τον Ιανουάριο του 2018, έγιναν 105 και 107 κλήσεις αντίστοιχα, δείγμα της «μοναξιάς» που αισθάνονταν τα άτομα με την… ευαίσθητη ψυχή.

Γυναίκες, φίλοι και συνάδελφοι ζητούσαν συμβουλές

Από την ανάλυση των στοιχείων των κλήσεων διαπιστώνεται ότι στην τηλεφωνική γραμμή απευθύνθηκαν περισσότερες γυναίκες, ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό των καλούντων ζητούσαν συμβουλές και οδηγίες αντιμετώπισης, χειρισμού οικογενειακών και επαγγελματικών καταστάσεων που τους επιβάρυναν ψυχολογικά. Περίπου 2 στους 10 αστυνομικούς αντιμετωπίζουν κάποια προβλήματα διαχείρισης της αγχωτικής καθημερινότητάς τους, και χρειάζονταν βοήθεια προκειμένου αυτά να μην εξελιχθούν με δυσάρεστες συνέπειες.

Στο 210 3410900 απευθύνθηκαν 448 γυναίκες, 323 άνδρες και 113 δεν… μίλησαν. Από αυτούς οι 281 ήταν εν ενεργεία αστυνομικοί, 232 μέλη των οικογενειών τους, 17 συνταξιούχοι και 354 φίλοι και συνάδελφοι. Από τους καλούντες, οι 257 ζητούσαν ενημέρωση, πληροφορίες και ενδείξεις που παρουσιάζει κάποιο άτομο, ώστε να καθιστούν αναγκαία την αναζήτηση βοήθειας σε ειδικούς. Οι 157 ζήτησαν απευθείας ψυχολογική υποστήριξη, οι 292 συμβουλές χειρισμού, και οι 178 αφορούσαν ιδιότυπη στήριξη ειδικών περιπτώσεων.

 

 

 Ενημέρωση  Ψυχολογική Συμβουλευτική  Άλλες      Συνολικές

Μάρτιος                             10                   6                     12                 6              34

Απρίλιος                            17                  18                    23                17             75

Μάιος                                18                  14                    20                13             65

Ιούνιος                               22                  10                    22                15             69

Ιούλιος                               27                   8                     32                13             80

Αύγουστος                         14                   6                     26                13             59

Σεπτέμβριος                       25                  11                    18                15             69

Οκτώβριος                         22                  22                     26                11             81

Νοέμβριος                         25                   11                     22               16              74

Δεκέμβριος                        25                    9                      42               29             105

Ιανουάριος (2018)             30                   26                     35               16             107

Φεβρουάριος (2018)          22                   16                     14               14               66

 

Σύνολο                             257                 157                   292             178            884

 

«Πρωταθλήτριες» οι γιορτές!

Από τα στατιστικά στοιχεία καταγραφής των κλήσεων διαπιστώθηκε ότι ο Ιανουάριος κατείχε την «πρωτιά» με 107 κλήσεις. Κάλεσαν 41 άνδρες, 54 γυναίκες, 12 «δεν μίλησαν», εκ των οποίων οι 33 ήταν εν ενεργεία, 25 μέλη οικογενειών, 47 φίλοι και συνάδελφοι και 2 συνταξιούχοι. Ενημέρωση και πληροφορίες ζήτησαν οι 30, 26 ψυχολογική υποστήριξη, 35 συμβουλές χειρισμού και 16 άλλες περιπτώσεις βοήθειας. Δύο λιγότερες ήταν οι κλήσεις τον Δεκέμβριο του 2017, που ανήλθαν σε 105, έχοντας παρόμοια ποιοτικά χαρακτηριστικά με τον επόμενο και «πρωταθλητή» μήνα Ιανουάριο του 2018.

Σημαντικό εργαλείο στα χέρια των 10 ψυχολόγων που απαντούν την τηλεφωνική γραμμή, όταν διαγνώσουν πρόβλημα είναι τα  ψυχομετρικά τέστ, που προμηθεύτηκαν, τύπου MMPI -2- (Minnesota Multiphasic Personality Inventory). Ένα σημαντικό εργαλείο των ψυχολόγων για την αξιολόγηση της προσωπικότητας και ψυχοπαθολογίας των εξεταζόμενων. Τα αποτελέσματα των τεστ, αποτέλεσαν την βάση για τις επόμενες κινήσεις, που σε κάποιες περιπτώσεις κατέστησαν υποχρεωτική την επανεξέταση ανά τακτά χρονικά διαστήματα χρησιμοποιώντας το ίδιο ψυχομετρικό εργαλείο.

Πρόκειται για ένα πολυφασικό ερωτηματολόγιο , που περιέχει περισσότερες από 130 κλίμακες, οι οποίες εξετάζονται μέσα από 567 ερωτήσεις κλειστού τύπου και ο μέσος χρόνος συμπλήρωσης είναι 1,5 με 2 ώρες. Είναι το μοναδικό ψυχομετρικό τεστ στον κόσμο, που γίνεται δεκτό σε δικαστικό πλαίσιο για την σύνθεση ψυχιατρικής πραγματογνωμοσύνης. Χρησιμοποιείται για την ανάληψη ευαίσθητων θέσεων επικινδυνότητας ή ασφάλειας, τον επαγγελματικό προσανατολισμό και την επιλογή προσωπικού. Το  MMPI-2 αξιολογεί μία σειρά παραμέτρων όπως: αντικοινωνική συμπεριφορά, συναισθηματική αστάθεια, ισχύς του Εγώ, παρεκκλίνουσες συμπεριφορές, ενοχική προδιάθεση και κατάχρηση ουσιών. Επίσης αξιολογούνται: Συναισθηματική Αστάθεια, Ψυχασθένεια, Υπομανία, Υποχονδρίαση, Κατάθλιψη, Παρανοϊκός Ιδεασμός, Άγχος, Υστερία, Σχιζοφρένεια, Παράνοια, Επιθετικότητα, Διαταραχή Μετατραυματικού Στρες, Εσωστρέφεια και έλλειψη κινήτρων.

Σημειώνεται ότι αντίστοιχο γραφείο ψυχοκοινωνικής μέριμνας λειτούργησε πρόσφατα και στο Πυροσβεστικό Σώμα, στην οδό Παναγή Τσαλδάρη 31 (Πειραιώς 31) στην Ομόνοια, και λειτουργεί καθημερινά από 07:30-15:00. Τα τηλέφωνα επικοινωνίας είναι 213-2158228, 229, 230, 231, 232 και για τις υπόλοιπες ώρες και αργίες στο 6934604001.

 

«Σανίδα» σωτηρίας

Η τηλεφωνική γραμμή επιδιώκει να σώσει ζωές, να επουλώσει τις πληγές της ψυχής ενός ένοπλου αστυνομικού, να προλάβει εκείνον που έχει πάρει απόφαση να προβεί στο απονενοημένο διάβημα ή να κάνει κακό στους «αόρατους εχθρούς» του. Στην άλλη άκρη του τηλεφώνου απαντούν 10 ψυχολόγοι της ΕΛ.ΑΣ., οι οποίοι εκπαιδεύτηκαν και πήραν την πιστοποίηση να ανταποκριθούν σε αυτή την μεγάλη πρόκληση να γίνουν η «σανίδα σωτηρίας» των αστυνομικών που δεν μπορούν μόνοι τους να ανταπεξέλθουν σε μία δύσκολη στιγμή τους.

Τα προβλήματα ψυχής ενός ένοπλου αστυνομικού θα λύνονται ή θα προλαμβάνονται με ένα… ανώνυμο τηλεφώνημα, από τη σύζυγο, τα παιδιά, τους φίλους, τους συναδέλφους, ακόμη και από τον ίδιο που αντιλαμβάνεται ότι βρίσκεται σε μια κορύφωση προσωπικής κρίσης με ακαθόριστες ίσως και θανατηφόρες συνέπειες.

Στην περίπτωση ακραίων ψυχικών διαταραχών ή στιγμιαίας ψυχικής φόρτισης, ο ένστολος και κάθε άλλος πολίτης που είναι στα πρόθυρα ή έχει πάρει απόφαση να προβεί στο απονενοημένο διάβημα ή να κάνει κακό σε άλλους ανθρώπους αναζητά μια βοήθεια, ένα τηλεφώνημα της τελευταίας στιγμής που θα του δώσει την ελπίδα να μην πραγματοποιήσει τα αυτοκαταστροφικά σχέδιά του, εξηγούν εξειδικευμένοι αστυνομικοί. Αυτό το ρόλο καλείται να παίξει η τηλεφωνική γραμμή επικοινωνίας αστυνομικών αλλά και μελών του περιβάλλοντός του, που αντιλαμβάνονται κάποια δείγματα ασταθούς ψυχικής υγείας του δικού τους ανθρώπου και μέχρι σήμερα δεν τολμούσαν να «χτυπήσουν το καμπανάκι» φοβούμενοι τις αντιδράσεις, ενώ τώρα μπορούν να το κάνουν ανώνυμα και με απόλυτη εχεμύθεια στην τηλεφωνική γραμμή. «Είναι ευκολότερο να μιλούν σε κάποιον που δεν βλέπουν» δηλώνουν χαρακτηριστικά οι ψυχολόγοι της ΕΛ.ΑΣ..

Επισημαίνουν ότι στη διεθνή βιβλιογραφία παρατηρείται ότι το 1/3 από εκείνους που χρειάζονται βοήθεια την ζητούν και από αυτούς μόλις το 10% απευθύνεται σε ειδικούς για την επίλυση του προβλήματος. Τονίζεται ότι πολλές φορές το άτομο που έχει άμεσο πρόβλημα προβαίνει σε πληθώρα «μουγκών» κλήσεων ή σε φάρσες έως ότου ο ειδικός κερδίσει την εμπιστοσύνη του προκειμένου να «ανοιχθεί» και να δεχθεί την βοήθεια.

thetoc.gr

 

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου