Συνέντευξη
στον Δ. Γκαρτζώνη

Ο επανεκλεγείς πρόεδρος της Α’ ΕΛΜΕ Δωδεκανήσου σε συνέντευξή του σήμερα στη «δημοκρατική» κάνει προβλέψεις για τις φετινές πανελλήνιες εξετάσεις και ασκεί κριτική για τις αλλαγές και τα μέτρα που θα ισχύσουν, τονίζοντας ότι «η ρητορική των «ίσων ευκαιριών» που χρησιμοποιεί συχνά, ο αρμόδιος υπουργός δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Ο υπουργός εξακολουθεί και υποστηρίζει το μονολιθικό, ισοπεδωτικό και άκαμπτο ελληνικό σχολικό σύστημα».
Μία άκρως διαφωτιστική συνέντευξη για τους μαθητές, που θα περάσουν τη δοκιμασία των πανελληνίων εξετάσεων για να ενταχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και τους γονείς τους.
• Πότε θα ξεκινήσουν οι δηλώσεις για τις πανελλαδικές και πότε οι πανελλαδικές;
Μεταφέρεται για το Μάρτιο, αντί Φεβρουάριο, η χρονική περίοδος δηλώσεων των υποψηφίων για τη συμμετοχή τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, με απόφαση που υπέγραψε ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου. Η υποβολή της αίτησης θα γίνει ηλεκτρονικά. Η ημερομηνία έναρξης των εξετάσεων θα είναι μεταξύ 7 και 9 Ιουνίου. Ας θυμίσουμε ότι πέρσι οι Πανελλαδικές ξεκίνησαν για τα ΓΕΛ στις 7 Ιουνίου, ενώ το σχολικό έτος θα λήξει στις 30 Ιουνίου.
• Θεωρείτε ότι αλλάζει κάτι με τις εξαγγελίες του υπουργού;
Η ρητορική των «ίσων ευκαιριών» που χρησιμοποιεί συχνά, δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Ο υπουργός εξακολουθεί και υποστηρίζει το μονολιθικό, ισοπεδωτικό και άκαμπτο ελληνικό σχολικό σύστημα, ζητάει από ένα ανομοιογενές μαθητικό σύνολο τις ίδιες επιδόσεις, χωρίς να λαμβάνει καμία ουσιαστική μέριμνα για την αντιστάθμιση των σοβαρών ελλείψεων, που καθηλώνουν ένα μεγάλο αριθμό μαθητών/τριών, περιορίζοντας τις μορφωτικές τους δυνατότητες.
• Πόσο έχει επηρεάσει η κρίση τις επιδόσεις των μαθητών;
Η σχολική αποτυχία και η πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου συνδέονται άμεσα με τον παράγοντα «φτώχεια» της οικογένειας, σε ποσοστό πάνω από 90%. Μπορεί να κατανοήσει κανείς πιο εύκολα τη δεινή θέση στην οποία βρίσκεται σήμερα ένα μεγάλο μέρος των μαθητών/τριών, όταν σύμφωνα με την έκθεση της Eurostat για το 2017, στην Ελλάδα το 26,5% των παιδιών και εφήβων μέχρι 18 ετών, ζουν σε συνθήκες φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού.
• Υπάρχουν κάποια στοιχεία ως προς τον αριθμό των εισακτέων εφέτος στις πανελλήνιες εξετάσεις;
Λίγο μεγαλύτερος θα είναι ο αριθμός των εισακτέων στις σχολές. Συγκεκριμένα φέτος θα κινηθεί λίγο πάνω από τις 70.000, Πέρυσι ήταν 70.726 για συνολικά 454 σχολές και τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Ο αριθμός αυτός δεν περιλαμβάνει τις στρατιωτικές, τις αστυνομικές καθώς και τις δύσκολες του εμπορικού ναυτικού
• Ακούστηκε όμως ότι θα γίνει μείωση των εισακτέων στις περιζήτητες σχολές…
Ναι, αυτό είναι αλήθεια θα υπάρξει μείωση στις ιατρικές σχολές, ενώ από την άλλη υπάρχει μια πριμοδότηση, μικρή βέβαια, στις ανθρωπιστικές και κοινωνικές σχολές.
Αυτό το κάνει το υπουργείο λογικά για να καλύψει την ζήτηση που έχει από τους υποψηφίους της ομάδας θεωρητικού προσανατολισμού
• Μήπως γνωρίζετε με νούμερα πόσο μεγάλη θα είναι αυτή μείωση στις ιατρικές σχολές;
Όπως έχει αποκαλύψει η «Καθημερινή» πριν μερικές μέρες θα είναι της τάξης του 12% στις 7 ιατρικές σχολές. Πέρυσι είχαν δοθεί συνολικά 945 θέσεις και φέτος θα δοθούν, με βάση τα έως τώρα δεδομένα της «Κ» από το υπουργείο Παιδείας, 835 θέσεις.
Βέβαια, οι πλέον περιζήτητες θέσεις, αυτές των επτά ιατρικών σχολών της χώρας, θα
είναι μειωμένες, όπως εξαγγέλθηκε ήδη από πέρυσι. Ας θυμίσουμε ότι τότε είχε γίνει η πρώτη μείωση του συνολικού αριθμού των εισακτέων τους (δηλαδή μείωση της τάξης του 12%). Οι 835 θέσεις θα κατανεμηθούν ως εξής: 140 στην Ιατρική Αθηνών (από 165 πέρυσι), 130 στο ΑΠΘ (από 155), 150 στην Ιατρική Πατρών (από 160), 80 στην Ιατρική Θεσσαλίας (ίδιος αριθμός με πέρυσι), 120 στην Ιωαννίνων (από 130), 95 στην Ιατρική Κρήτης (από 110) και 120 στην Ιατρική Θράκης (από 135 την περυσινή χρονιά).
• Πού αλλού θα υπάρξουν μειώσεις και που αυξήσεις εισακτέων;
Όπως σας είπα, θα υπάρξουν γενικότερα μειώσεις στις σχολές επιστημών υγείας αλλά και τεχνολογικού τομέα . Κάτι τέτοιο όμως δεν θα επηρεάσει την ζήτηση και τη διαμόρφωση των βάσεων εισαγωγής. Σημειώνεται ότι μία σημαντική μείωση του
αριθμού αποτελεί παράγοντα ανόδου της βάσης εισαγωγής σε μία σχολή
ανεξαρτήτως των επιδόσεων των υποψηφίων, ενώ το αντίστροφο συμβαίνει σε
περίπτωση μεγάλης αύξησης των θέσεων. Στον αντίποδα, στο πλαίσιο των
εσωτερικών ανακατατάξεων αναμένεται να υπάρξει, έστω και μικρή, αύξηση του
αριθμού εισακτέων σε τμήματα θεωρητικής κατεύθυνσης.
• Οι αλλαγές θα επηρεάσουν τους υποψηφίους του 2016 και του 2017;
Όχι, δεν θα υπάρξει καμία αλλαγή και οι υποψήφιοι του 2016 και του 2017 θα καταθέσουν μηχανογραφικά για πέντε επιστημονικά πεδία.
• Η πριμοδότηση του 10% για τους παλιούς υποψηφίους πώς θα επηρεάσει την όλη κατάσταση;
Κομφούζιο αναμένεται να επικρατήσει με τις θέσεις που θα καταλάβει το 10% (επί του συνόλου) των θέσεων στις σχολές και που θα διεκδικήσουν φέτος χωρίς εξετάσεις οι απόφοιτοι προηγούμενων ετών. Και αυτό διότι φέτος οι σχολές και τα τμήματα των ΑΕΙ/ΤΕΙ θα κατανεμηθούν σε τέσσερα επιστημονικά πεδία, ωστόσο οι υποψήφιοι του 10% θα έχουν το περυσινό καθεστώς των πέντε πεδίων.
• Πολύς λόγος γίνεται για το πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Πόσο αυτό θα επηρεάσει την κατάσταση εισαγωγής υποψήφιων;
Το νέο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής αναμένεται να ιδρυθεί και να λειτουργήσει από το επόμενο ακαδημαϊκό έτος 2018-2019, καθώς θα προκύψει από τη συγχώνευση του ΤΕΙ Αθηνών και του ΤΕΙ Πειραιώς. Κερδισμένοι θα είναι οι υποψήφιοι που θα διεκδικήσουν θέση στα πανεπιστήμια, και αντίστροφα χαμένοι όσοι θα περιορισθούν στα ΤΕΙ.
• Τι θα γίνει με τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ;
Όπως φαίνεται χαμένοι θα είναι οι απόφοιτοι των Επαγγελματικών Λυκείων, που διεκδικούν ετησίως θέσεις στα ΤΕΙ. Ως αντιστάθμισμα για τις θέσεις που θα χάσουν λόγω της κατάργησης των δύο ΤΕΙ της Αττικής, το υπουργείο Παιδείας αύξησε από το 1% στο 5% τις θέσεις που θα μπορούν να διεκδικήσουν στα πανεπιστήμια.
Παράλληλα, το υπουργείο αναμένεται να πριμοδοτήσει με θέσεις περιφερειακά πανεπιστήμια και ΤΕΙ σε σχέση με τα κεντρικά ιδρύματα, ώστε μετά τις μετεγγραφές
προς τα κεντρικά ΑΕΙ ο τελικός αριθμός να εξισορροπηθεί σε σχέση με τις δυνατότητες των ιδρυμάτων. Πάντως, ετησίως οι ηγεσίες των ΑΕΙ ζητούν από το υπουργείο Παιδείας μικρότερο αριθμό εισακτέων σε σύγκριση με αυτόν που τελικά θα υποδεχθούν (η αναλογία διαμορφώνεται στο 2 προς 3).
• Ακούγονται πολλές διαμαρτυρίες για τον τρόπο εισαγωγής στις σχολές αστυνομίας και πυροσβεστικής.
Οι διαμαρτυρίες αυτές έχουν βάση αφού απερρίφθη η ένταξη των σχολών αστυνομίας και πυροσβεστικής στο 3ο επιστημονικό πεδίο (Επιστήμες Υγείας).
Ας μην ξεχνάμε το ερώτημα που τίθεται τον τελευταίο καιρό στον αναπληρωτή υπουργό Προστασίας του Πολίτη Ν. Τόσκα: μπορεί κάποιος να είναι «Ικανός για γιατρός, αλλά όχι για αστυνομικός ή πυροσβέστης;» ρωτούν υποψήφιοι απαντώντας εμμέσως στην απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Προστασίας του Πολίτη Ν. Τόσκα, που επικαλείται ότι «το αντικείμενο των μαθημάτων βαρύτητας αυτού (σημ. η Βιολογία) δεν σχετίζεται σε ικανό βαθμό με τις βασικές γνώσεις που καλείται να έχει ο υποψήφιος για τις εν λόγω σχολές». Οι διαμαρτυρόμενοι ρωτούν, εάν είναι πιο χρήσιμα άλλα μαθήματα και όχι η Βιολογία, «όταν θέματα, όπως η Γενετική, το DNA, οι οικολογικές καταστροφές, οι μεταδοτικές ασθένειες αποτελούν μέρος της καθημερινότητας των αστυνομικών και των πυροσβεστών», όπως λέει η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων.
• Τι θα γίνει με τις παιδαγωγικές σχολές, όπως και αυτή του Πανεπιστημίου Αιγαίου στη Ρόδο;
Οι υποψήφιοι της ομάδας θεωρητικού προσανατολισμού επιστρέφουν ως… το πρώτο φαβορί για τα παιδαγωγικά τμήματα. Θυμίζουμε ότι έως το 2015, οι 454 σχολές και τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης κατανέμονταν σε πέντε επιστημονικά πεδία (κάποιες ήταν κοινές σε δύο ή και περισσότερα πεδία). Το 2016 και το 2017 τα παιδαγωγικά τμήματα εντάχθηκαν σε ένα αυτόνομο επιστημονικό πεδίο, το 4ο. Από φέτος καταργείται το 4ο πεδίο, και τα παιδαγωγικά τμήματα θα μοιραστούν στα υπόλοιπα τέσσερα πεδία.
• Πώς το δικαιολογείτε κάτι τέτοιο για τις Παιδαγωγικές σχολές;
Συγκεκριμένα, έως και το 2015 πάνω από 90% των εισακτέων στα Παιδαγωγικά ήταν υποψήφιοι της θεωρητικής κατεύθυνσης. Και αυτό διότι οι υποψήφιοι των υπόλοιπων κατευθύνσεων (θετικής και τεχνολογικής), στην περίπτωση που δεν περνούσαν στη σχολή της πρώτης τους προτίμησης (π.χ. Ιατρικές, Πολυτεχνεία, Νομικές), διεκδικούσαν θέσεις σε σχολές-τμήματα συναφούς αντικειμένου (π.χ. φιλολογίες, τμήματα Μαθηματικών, Φυσικής κ.λπ.), με αποτέλεσμα να «προσπερνούν» τα Παιδαγωγικά (ενδεικτικά πέρυσι η βάση εισαγωγής στο Μαθηματικό ΕΚΠΑ ήταν 15.500 μόρια και στο Παιδαγωγικό 14.915 μόρια). Το 2016 και το 2017 τις θέσεις των τμημάτων διεκδικούσαν μόνον όσοι υποψήφιοι είχαν τα Παιδαγωγικά ως βασική τους επιλογή. Πλέον αναμένεται να επιστρέψουμε στην προ 2015 κατάσταση.
• Κλείνοντας, τι άλλο θα θέλατε να προσθέσετε;
Η παιδεία είναι δικαίωμα όλων. Και μιλάμε πάντα για μία παιδεία η οποία θα διαμορφώνει ενεργούς πολίτες, προσωπικότητες. Θέλουμε μια παιδεία που θα καλλιεργεί τη συνειδητή συμμετοχή στα κοινά, το πνεύμα της συλλογικότητας, την αποδοχή της διαφορετικότητας, που θα συμβάλλει στην ολόπλευρη ανάπτυξη του ανθρώπου και θα συγκροτεί μία κουλτούρα καθημερινού πολιτισμού.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ