Πληροφορίες του Βήματος αναφέρουν ότι ο σκηνοθέτης κ. Κώστας Γαβράς που ως γνωστόν ζει στη Γαλλία, επικοινώνησε με την ιδιαιτέρα του πρωθυπουργού της Γαλλίας κ. Φρανσουά Ολάντ και της είπε ότι με αφορμή την επίσκεψη του κ. Ολάντ την χώρα μας καλό θα ήταν να συζητήσει με τον πρωθυπουργό κ. Αλέξη Τσίπρα το ζήτημα του ελληνικού κινηματογράφου σε μια εποχή που ο ελληνικός κινηματογράφος θριαμβεύει διεθνώς.

Η κίνηση δεν πρέπέι φυσικά να μας προκαλεί εντύπωση. Ο κ. Γαβράς ανέκαθεν αγαπούσε και βοηθούσε τον ελληνικό κινηματογράφο. Εξάλλου, ο ίδιος ο κ. Γαβράς ήταν η έκπληξη που την περασμένη Πέμπτη 22 Οκτωβρίου επεφύλαξαν στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ οι τρεις κινηματογραφικές ενώσεις που διοργάνωσαν συνέντευξη Τύπου (Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου, Ελληνικού Ντοκιμαντέρ, Συνδέσμου Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων). Αφορμή της συνέντευξης ήταν η γενική αντίδραση της κινηματογραφικής κοινότητας απέναντι στην απόφαση της κυβέρνησης να καταργήσει τον «ειδικό φόρο», που προορίζεται για την ανάπτυξη του ελληνικού κινηματογράφου.

Η έκπληξη αφορούσε την βιντεοσκοπημένη παρουσία του κ. Γαβρά ο οποίος δήλωνε ότι ενώ του έκανε πολύ θετική εντύπωση που το πρόσφατο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ ήταν υπέρ του κινηματογράφου, έπεσε από τα σύννεφα όταν την προηγούμενη εβδομάδα ενημερώθηκε ότι το βασικό εργαλείο αυτού του προγράμματος, ο φόρος ειδικού σκοπού, καταργείται.

Ωστόσο, εξίσου ενδιαφέρον στην δήλωση του σκηνοθέτη, είναι ότι ενώ τύποις ο κ. Γαβράς ενημερώθηκε για αυτό το ζήτημα από «φίλους στην Αθήνα», είχε ήδη την «αίσθηση αλλά και την πληροφορία» ότι η κατάργηση ήταν προ καιρού εις γνώση του τότε αναπλ. υπουργού Πολιτισμού κ. Νίκου Ξυδάκη που την αποδέχτηκε.

Ένα πρώτο ερώτημα που τίθεται φυσικά είναι από πότε τελικά το ήξερε ο κ. Ξυδάκης; Ένα άλλο ερώτημα όμως είναι αν ο κ. Ξυδάκης γνώριζε επίσης ότι ο φόρος υπέρ τρίτων δεν είναι το ίδιο πράγμα με τον φόρο ειδικού σκοπού. Ο φόρος υπέρ τρίτων δίδεται απλώς σε ένα τρίτο πρόσωπο, ενώ ο φόρος ειδικού σκοπού είναι φόρος συγκεκριμένης πολιτικής (στην περίπτωσή μας η στήριξη του ελληνικού κινηματογράφου) και αποδίδεται σε φορέα που ελέγχεται από το κράτος (στην περίπτωσή μας το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου).

Εξάλλου ο φόρος ειδικού σκοπού εντάσσεται στα πλαίσια της ευρωπαϊκής νομοθεσίας και εξακολουθεί να τηρείται στις χώρες της υπόλοιπης Ευρώπης και ιδιαίτερα στην Γαλλία όπου από το 2007 ο ειδικός φόρος αποδίδεται απευθείας στο αντίστοιχο Κέντρο Κινηματγράφου.

Το θετικό βέβαια είναι ότι η διευκρίνιση στο μπέρδεμα των δυο φόρων έγινε χάρη στη διαμεσολάβηση των τριών προαναφερθέντων κινηματογραφικών σωματείων σε συνάντησή τους με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης κ. Γιάννη Δραγασάκη παρόντος του υπουργό Πολιτισμού κ. Αριστείδη Μπαλτά, Στην ίδια συνάντηση παρόντες ήταν εκπρόσωπος του υπουργείου Οικονομικών και άλλοι υπηρεσιακοί παράγοντες.

Γι’ αυτό και όπως γράφτηκε και στο ΒΗΜΑ την Τετάρτη 21 Οκτωβρίου, μέτρα για την έμπρακτη στήριξη της εθνικής κινηματογραφικής παραγωγής θα προωθήσει η κυβέρνηση, με αρχή την επαναφορά του ειδικού φόρου επί των εισιτηρίων των κινηματογραφικών αιθουσών. Το θέμα θα τεθεί στις συζητήσεις με τους θεσμούς που διεξάγονται αυτή την περίοδο μαζί με το θέμα της εφαρμογής του περίφημου νόμου 3905 για το 1 ½ τοις εκατό που ποτέ δεν εφαρμόστηκε.

ΒΗΜΑ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ