Συνεντεύξεις

Ν. Γερονικόλας: «Αέρα αισιοδοξίας σε όλη την ροδιακή αγορά δίνει φέτος ο τουρισμός»

Συνέντευξη
στην Πέγκυ Ντόκου
Τα καλά μηνύματα και τις θετικές εκτιμήσεις για τη φετινή τουριστική σεζόν επισημαίνει και αναλύει στην σημερινή συνέντευξή του στην «δημοκρατική» ο γνωστός ξενοδόχος κ. Νίκος Γερονικόλας. Ωστόσο εμφανίζεται ιδιαίτερα αποκαλυπτικός σε μια σειρά από σοβαρά θέματα του κλάδου όπως τα Early Bookings και το All Inclusive που παραμένει πάντα στο τραπέζι ενώ αναφέρεται και σε άλλα δεδομένα που αλλάζουν πλέον το τοπίο στην αγορά όπως το ίντερνετ που είναι αναπόσπαστο κομμάτι των επαγγελματιών του χώρου. Το γεγονός πως φέτος οι πληρότητες είναι ήδη εξασφαλισμένες, δίνει αέρα αισιοδοξίας σε όλη την αγορά.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Γερονικόλα να ξεκινήσουμε με την νέα τουριστική σεζόν. Ποιες είναι οι δικές σας εκτιμήσεις;
Όλα δείχνουν πως από πλευράς αφίξεων θα είναι μια θετική τουριστική σεζόν σε αύξηση και ποσοστά. Το πρόβλημα είναι πως τα συμβόλαια τα οποία υπογράφονται είναι συνήθως για τριετίες ή τετραετίες –επειδή αναφέρομαι στις μεγάλες συμφωνίες μεγάλων ξενοδοχείων και όχι σε όλο το τουριστικό φάσμα και την βιομηχανία. Μιλάμε αποκλειστικά για τον ξενοδοχειακό κλάδο. Επίσης έχουμε και τα υψηλά ποσοστά φορολογίας, τα οποία έρχονται να μειώσουν ακόμη περισσότερο κάθε θετικό αποτέλεσμα. Κι αυτό γιατί οι αυξημένες αφίξεις και η αυξημένη τουριστική κίνηση, δεν σημαίνουν αύξηση στα κέρδη και στους τζίρους. Ειδικά με τα σημερινά δεδομένα, συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Ξεκινάμε με πολύ μεγάλα ‘Early Bookings’ που σημαίνει ένα αρνητικό πρόσημο για την σεζόν. Δυστυχώς, δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε γι αυτό. Όμως από επιχειρηματική άποψη, το βλέπεις ως ένα θετικό μέσο όρο με το οποίο βαδίζεις. Η καλή σεζόν λοιπόν, σημαίνει πως όλοι θα δουλέψουν. Δεν θα δουλέψουν μόνον τα ξενοδοχεία. Είναι και οι επιχειρήσεις που είναι συνδεδεμένες με τον τουρισμό, τα καταστήματα κ.λπ.
Η μεγάλη ζήτηση σημαίνει θετικά μηνύματα. Πάντως να σας αναφέρω πως τα περισσότερα ξενοδοχεία αυτή την περίοδο στην Ρόδο, έχουν ξεπουλήσει ήδη το 80% του συνολικού τους ‘capacity’ (χωρητικότητας) ενώ ακόμη δεν έχουμε μπει στην σεζόν. Όσο για την ‘High Season’ είναι από τώρα πουλημένη καλά. Καταλαβαίνουμε λοιπόν, πως όλος αυτός ο κόσμος που θα έρθει, θα γεμίσει τα ξενοδοχεία θα δουλέψουν όλες οι επιχειρήσεις που σχετίζονται με τον Τουρισμό αλλά πιστεύω και η αγορά της Ρόδου.
 • Όπως μας τα περιγράφετε, θα πρέπει να περιμένουμε μια πολύ καλή σεζόν με πολύ κόσμο. Τα Early Bookings ήταν όμως καλύτερα σε σχέση με πέρσι;
Θετικό είναι μόνον όταν το δεις από την άποψη πως γνωρίζεις ότι θα έχεις από νωρίς πληρότητες. Αυτό όμως δεν είναι θετικό όσον αφορά τις εισπράξεις. Διότι όταν μιλάμε για Early Bookings δεν μιλάμε για καλές εισπράξεις. Είναι αυτό που λέμε EarlyBookings – Discount (δηλαδή κρατήσεις από νωρίς με έκπτωση). Ναι μεν σου δίνει ρευστότητα από νωρίς –διότι βάσει των συμφωνιών τα πρακτορεία σου δίνουν κάποια χρήματα μέσα στο χειμώνα έναντι αυτής της έκπτωσης- αλλά ουσιαστικά, αυτά τα χρήματα τα χάνεις. Δεν είναι δηλαδή κέρδη. Και να σας πω και κάτι ακόμη. Κάποια μεγάλα πρακτορεία, επειδή δεν πήγε καλά το χειμερινό τους πρόγραμμα σε άλλες χώρες όπως π.χ. η Τουρκία ή η Τυνησία, δεν πουλήσανε καλά. Συνεπώς δεν είχαν ρευστότητα και δεν πλήρωσαν τους ξενοδόχους.
 • Μιας και μιλήσαμε για την Τουρκία, αν και συνεχίζεται η πολιτική αστάθεια και ελλοχεύουν κίνδυνοι, παραμένει μια αγορά ανταγωνιστική ως προς εμάς, η οποία άνοιξε και επανήλθε δυναμικά στο παιχνίδι. Μας ανησυχεί εδώ στην Ρόδο τελικά;
Κοιτάξτε, η Τουρκία, τουλάχιστον στις δυτικές αγορές με τις οποίες εμείς δουλεύουμε περισσότερο στην Ρόδο παραμένει επικίνδυνη. Η Ευρώπη αυτή την περίοδο έχει μια αντι-μουσουλμανική τάση που μεταφράζεται και στην τουριστική τάση. Όταν μιλάμε για τις δυτικές αγορές, εννοούμε βασικά την Αγγλία, την Γερμανία (που είναι πάντα οι βασικοί μας πελάτες) καθώς και άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η τάση αυτή είναι καταγεγραμμένη και τουριστικά και κανένας Ευρωπαίος δεν έχει διάθεση να επιλέξει να κάνει τις διακοπές του σε έναν προορισμό που έχει τέτοια δεδομένα ακόμη και αν εμφανίζεται ότι αποκαταστάθηκαν όλα. Ακόμη και τζάμπα να τους τα δίνεις όλα, δεν θα το επιλέξουν! Δεν το ρισκάρουν πια οι Ευρωπαίοι –κυρίως όσοι ταξιδεύουν με τις οικογένειές τους. Βέβαια, θα πρέπει να περιμένουμε την εκπτωτική τιμολογιακή πολιτική από την Τουρκία και τις προσφορές της αλλά περισσότερο, πιστεύω ότι θα επηρεάσει την Ρωσική αγορά και όχι τις ευρωπαϊκές αγορές.
• Να περάσουμε στο περίφημο All Inclusive. Κάθε χρόνο επανέρχεται στο τραπέζι, κάθε χρόνο το συζητάμε αν είναι θετικό ή αρνητικό, αλλά παραμένει για πολλά ξενοδοχεία στην Ρόδο. Θα ήθελα την άποψή σας.
Το All Inclusive είναι από ποια σκοπιά το βλέπεις. Όπως όλοι λένε και παραδέχονται, είναι αναγκαίο κακό. Αναγκαίο διότι αυτό το ζητάει η αγορά, εκεί υπάρχει πάντα η αύξηση, εκεί επικεντρώνονται και τα πρακτορεία. Δεν θα είχαμε στην Ρόδο τα νούμερα προσεγγίσεων που συζητάμε τώρα, χωρίς το All Inclusive. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Το αν είναι καλό για την τοπική οικονομία ή όχι, είναι μια συζήτηση που γίνεται μάταια. Δεν υπάρχει κάτι από την πλευρά μας που μπορούμε να κάνουμε για να το εξαλείψουμε. Είναι οι βασικοί κανόνες της αγοράς: προσφορά και ζήτηση. Το ζητάνε, γι αυτό το δίνουμε. Ζητάνε και άλλα, όπως Half Board ή Bed and Breakfast, αλλά σε πολύ λιγότερα ποσοστά. Παραμένει μια παγκόσμια τάση και δεν μπορούμε να το αποφύγουμε.
• Επειδή όλα αλλάζουν γύρω μας, να σας ρωτήσω πώς επιλέγουν να κάνουν πλέον διακοπές οι πελάτες; Προτιμούν το διαδίκτυο και τις κρατήσεις μέσω Internet από τα πρακτορεία;
Οι πελάτες μέχρι πρότινος, βασίζονταν 100% στους τουρ οπερέιτορς. Τώρα πλέον, το διαδίκτυο παίζει τεράστιο ρόλο κι εκεί επενδύουν όλοι τα τελευταία 3-4 χρόνια. Ιδιαίτερα οι μεγάλοι τουρ οπερέιτορς οι οποίοι με τον ρυθμό που προχωρούν τείνουν να ‘πνίξουν’ την αγορά. Δηλαδή, θα εξαγοράσουν τα πάντα. Γι αυτό υπάρχουν αυτές οι διεθνείς εταιρείες με τις ιντερνετικές πλατφόρμες μέσα από τις οποίες γίνονται οι κρατήσεις για ξενοδοχεία, εισιτήρια κ.λπ. καθώς όλοι πλέον γνωρίζουν ότι το παιχνίδι παίζεται εκεί. Οι πελάτες όμως έχουν περισσότερη ευελιξία με το διαδίκτυο. Μην ξεχνάτε ότι παράλληλα, τεράστιο ρόλο παίζουν και οι ιστοσελίδες που αναρτούν σχόλια και γνώμες για τους προορισμούς, τα ξενοδοχεία, καταλύματα, εστιατόρια κ.λπ. και επηρεάζουν πολύ τις επιλογές του πελάτη. Όπως είπα, το διαδίκτυο είναι αναπόσπαστο κομμάτι της δουλειάς μας.
• Μπορούμε να πούμε ότι, τελικώς, το ίντερνετ σας συμφέρει εσάς τους επιχειρηματίες;
Το ίντερνετ είναι ένα ακόμη εργαλείο. Είναι κάτι που πρέπει να μάθεις να το χειρίζεσαι. Πρέπει να επενδύσεις πάνω σε αυτό με τον σωστό τρόπο και δεν μπορείς να το αγνοήσεις. Από εισπρακτικής άποψης, είναι διφορούμενο. Μειώνεις το ρίσκο σου στον τουρ οπερέιτορ αλλά και πάλι θέλει προσοχή.
• Οι αγορές μας θα είναι και φέτος οι ίδιες;
Δεν θ’ αλλάξει το μοντέλο στην Ρόδο. Οι Γερμανοί, οι Βρετανοί και οι Σουηδοί παραμένουν πρώτοι. Από εκεί και πέρα, περιμένουμε άνοδο από Ιταλούς, Πολωνούς, Γάλλους κ.ά. Για την Κίνα είναι ακόμη πολύ νωρίς για εμάς. Οι Κινέζοι προτιμούν την Αθήνα.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου