Ειδήσεις

Αλλάζουν όλα στο θαλάσσιο τουρισμό και η Τουρκία θα είναι κυρίαρχος παίκτης

Γράφει
ο Νεκτάριος Καλογήρου
Νέα δεδομένα διαμορφώνονται για τον θαλάσσιο τουρισμό σε ολόκληρη τη Μεσόγειο μετά από απόφαση της τουρκικής κυβέρνησης να απαγορεύσει την παραμονή σκαφών αναψυχής, ξένων σημαιών, για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των 90 ημερών στις μαρίνες της. Αν και αρκετοί έχουν σπεύσει να προδικάσουν κύμα φυγής σκαφών αναψυχής από τα απέναντι παράλια με κατεύθυνση τα νησιά μας, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική και ευνοεί άμεσα τη γειτονική χώρα. Την ίδια στιγμή, ξεκίνησε μετά από πολλά χρόνια αναμονής, η λειτουργία του καρνάγιου της Ρόδου και ήδη δημιουργήθηκε μεγάλη λίστα αναμονής από ιδιώτες  που επιζητούν μικροεπισκευές στα σκάφη τους. Σε ό,τι αφορά τη μαρίνα Ρόδου οι κρατήσεις θέσεων ελλιμενισμού γιοτ για τη νέα σεζόν είναι διαρκείς.
Αναλυτικά, οι επιτελείς της τουριστικής βιομηχανίας της Τουρκίας για άλλη μια φορά έχουν κάνει την έκπληξη και ψήφισαν νόμο που αν και σε πρώτη ανάγνωση εμφανίζεται δυσμενής για το θαλάσσιό τους τουρισμό, εν τούτοις τα ψιλά του γράμματα ανοίγουν τεράστιες προοπτικές τόσο για τους γείτονες, όσο και για τα νησιά μας. Ο νόμος απαγορεύει την παραμονή των σκαφών αναψυχής (κάθε μεγέθους) για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των 120 ημερών σε όλες τις μαρίνες. Μάλιστα, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «δημοκρατικής», εντός των προσεχών ημερών θα τεθεί σε εφαρμογή τροπολογία για τον περιορισμό της περιόδου παραμονής σε 90 ημέρες. Μετά την παρέλευσή της περιόδου αυτής, το σκάφος θα πρέπει να εγκαταλείπει την Τουρκία. Από το μέτρο εξαιρούνται όσα σκάφη αναψυχής είναι εγγεγραμμένα στο τουρκικό νηολόγιο και πλέουν με τουρκική σημαία.
Οι γείτονες επιτελείς της τουριστικής βιομηχανίας ήδη ανακοίνωσαν ότι: Παρέχεται προς όλους τους ιδιοκτήτες να εγγράψουν τα σκάφη τους στο τουρκικό νηολόγιο με μόνη υποχρέωση να πληρώσουν φόρο που ισοδυναμεί με το 1% του συμβολαίου αγοράς του σκάφους. Αν δηλαδή ένα σκάφος στα χαρτιά αγοράσθηκε έναντι 100.000 ευρώ, τότε το τέλος εγγραφής του στο τουρκικό νηολόγιο είναι 1000 ευρώ.  Σημειώνεται ότι το αντίστοιχο τέλος εγγραφής στο ελληνικό νηολόγιο είναι 30 φορές μεγαλύτερο.
Ταυτόχρονα, οι Τούρκοι υπόσχονται ότι σε όλες τις μαρίνες θα τυγχάνουν προνομιακής μεταχείρισης τα σκάφη που θα σηκώσουν τουρκική σημαία και επιπρόσθετα ο ετήσιος φόρος που θα πληρώνουν οι ιδιοκτήτες τους θα είναι ανταγωνιστικός έναντι του Παναμά. Στην πράξη, εκείνο που επιχειρούν είναι να μαζέψουν όλα τα σκάφη της Ευρώπης στην Τουρκία και την ίδια στιγμή να διώξουν εκείνους που δεν θέλουν να έχουν μέσα στα «πόδια» τους.
Επίπτωση θετική θα υπάρχει και για τα ελληνικά νησιά, καθώς όπως είναι λογικό όσο περισσότερα σκάφη υπάρχουν στην Τουρκία, τόσο περισσότεροι πλόες θα γίνονται μέσα στο Αιγαίο πέλαγος.
Βέβαια, είναι απαραίτητη η σύγκριση του σχεδιασμού που έκαναν οι Τούρκοι με την αντίστοιχη πολιτική που σχεδίασαν τα ελληνικά υπουργεία Οικονομίας και Τουρισμού. Σύμφωνα με αυτή την πολιτική, όχι μόνο εξοντώνονται με απίστευτους φόρους οι έχοντες σκάφη με ελληνική σημαία, αλλά ταυτόχρονα έχει τεθεί σε εφαρμογή ένας Νόμος που διαμορφώνει το ακόλουθο παράδοξο: Για όλα τα σκάφη που προέρχονται από χώρες τρίτες, επιτρέπεται η παραμονή τους στις ελληνικές μαρίνες για χρονικό διάστημα έως 180 ημέρες, όμως οι ιδιοκτήτες τους δεν έχουν το δικαίωμα παραμονής στην Ελλάδα για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των 90 ημερών. Ετσι, με την απόφαση αυτή ανοίγει ο δρόμος για τα σκάφη αναψυχής να ελλιμενίζονται στην Ελλάδα, χωρίς τους ιδιοκτήτες τους και χωρίς πλήρωμα.
Στην νέα μαρίνα Ρόδου
αναμένονται 200 σκάφη
την ημέρα
Γενικώς τα νέα για το θαλάσσιο τουρισμό είναι θετικά. Το προσφυγικό ως πρόβλημα έχει καταλαγιάσει, το ίδιο ισχύει και για την αίσθηση ότι η Τουρκία είναι ένα καζάνι που βράζει. Επειδή, το αίσθημα της ασφάλειας για τις θαλάσσιες εκδρομές στο Αιγαίο έχει αρχίσει να επανέρχεται σε καλά επίπεδα,  η Ελλάδα ευνοείται. Αν μάλιστα η χώρα μας διέθετε μεγάλο αριθμό μαρίνων, τότε στα σίγουρα τα έσοδα θα έφταναν σε απίστευτα υψηλά επίπεδα.
Η ζήτηση που υπάρχει σήμερα για θέσεις ελλιμενισμού στη Ρόδο και γενικότερα στο Νότιο Αιγαίο είναι αυξημένη σε σύγκριση με πέρυσι. Οι ελάχιστες θέσεις στο Μαντράκι έχουν ήδη καλυφθεί ενώ για τη νέα μαρίνα Ρόδου οι κρατήσεις είναι διαρκείς. Η σεζόν για το θαλάσσιο τουρισμό με σκάφη αναψυχής θα ξεκινήσει στις αρχές Απριλίου και θα συνεχιστεί με καλούς ρυθμούς μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου.
Η νέα μαρίνα της Ρόδου έχει ήδη κερδίσει το στοίχημα της παροχής υπηρεσιών και φέτος από νωρίς θα καλυφθεί ένα μεγάλο ποσοστό των θέσεων που διαθέτει. Σύμφωνα με το πλάνο των προσεγγίσεων που έχει καταρτισθεί, από τον Ιούνιο αναμένονται 200 προσεγγίσεις σκαφών ανά ημέρα και αυτές θα φτάσουν τις 250 στον μήνα 15 Αυγούστου – 15 Σεπτεμβρίου. Σε ό,τι αφορά στους μήνες Απρίλιο, Μάιο και Οκτώβριο, αναμένονται αρκετές προσεγγίσεις, όχι όμως στα μεγέθη που αφορούν τη «θερμή» περίοδο.

Λειτουργεί κανονικά
το καρνάγιο
Ξεκίνησε πριν από περίπου ένα μήνα η λειτουργία του καρνάγιου της Ρόδου, θέτοντας έτσι τέρμα σε μια αναμονή που διήρκεσε 25 χρόνια. Ένα προς ένα τα ιστιοπλοϊκά, τα σκάφη αναψυχής, οι τράτες, οι βάρκες βγαίνουν στο καρνάγιο για τις μικροεπισκευές και τις συντηρήσεις που πρέπει να επαναλαμβάνονται κάθε χρόνο. Για τους ιδιοκτήτες τους η επιλογή που υπήρχε μέχρι πρότινος ήταν να βάλουν πλώρη προς άλλους προορισμούς όπου υπάρχουν λιμενικές υποδομές με δυνατότητα ανέλκυσης σκάφους.
Η εκκίνηση της λειτουργίας του καρνάγιου προκάλεσε μεγάλο ενδιαφέρον από όλους εκείνους που δεν είχαν τη δυνατότητα να μετακινήσουν το σκάφος τους προς άλλες αντίστοιχες υποδομές του Αιγαίου. Ετσι, σχεδόν από την πρώτη μέρα στη συγκεκριμένη λιμενική υποδομή υπάρχει δουλειά επισκευών και συντηρήσεων. Βέβαια, τα πάντα εκεί γίνονται επί πληρωμή προς την εταιρεία που έχει αναλάβει τη διαχείριση του καρνάγιου (A1 Yacht Trade A.E). Η τελευταία, έχει φροντίσει ώστε να υπάρχει φύλακας μέρα και νύχτα έτσι ώστε να αποτραπούν τα φαινόμενα «πλιάτσικου», που αποτελούσε και το αγαπημένο «άθλημα» των τσιγγάνων του διπλανού καταυλισμού.
Καθοριστικό ρόλο για την ασφάλεια του χώρου έχει διαδραματίσει η κατασκευή του τοίχου, που διατρέχει όλη τη χερσαία έκταση της υποδομής. Το τείχος, με το συρματόπλευμα και το σύστημα ασφαλείας κατασκευάσθηκε από την εταιρεία «Α1», όμως βάσει της σύμβασης το κόστος του (μαζί με το κόστος καθαρισμού και συντήρησης του χώρου) έχει επιμεριστεί στους 35 μήνες της σύμβασης και αφαιρεθεί από το μίσθωμα που έχει συμφωνηθεί να καταβάλλει η ανάδοχος προς το λιμενικό ταμείο.
Τα εγκαίνια του καρνάγιου Ρόδου θα γίνουν φέτος, σε ημερομηνία που θα προσδιορίσει η διοίκηση της εταιρείας. Τότε θα γίνει η αναλυτική παρουσίαση όλων όσων έχουν γίνει στο χώρο, των υπηρεσιών που παρέχονται και των δυνατοτήτων που ανοίγονται για το μέλλον.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η συνολική χερσαία επιφάνεια του καρνάγιου ανέρχεται σε 65.000 τμ και η λειτουργία του είναι δυνατόν να συνδυαστεί με τη νέα μαρίνα Ρόδου και με το Μαντράκι, διαμορφώνοντας έτσι ένα ολοκληρωμένο πακέτο υπηρεσιών για όλους εκείνους που θέλουν να φέρουν τα σκάφη τους στις θάλασσές μας.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου