Συνέντευξη στον
Δημ. Γκαρτζώνη

Αυτό που χρειάζεται ο ελληνικός τουρισμός, είναι η αυθεντικότητα, η επιστροφή στην παραδοσιακή φιλοξενία, όπου ο πελάτης παίρνει αυθεντική υπηρεσία, που τον κάνει να νιώθει σαν στο σπίτι του, και να φεύγει με τις καλύτερες εμπειρίες, δηλώνει σε συνέντευξή της στη «δημοκρατική» η Δρ. Ευαγγελία Μαρινάκου, η οποία βρέθηκε πριν λίγες μέρες στη Ρόδο ως ομιλήτρια στην ημερίδα ποιότητας, που διοργάνωσε ο Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων της Ρόδου.
Η κα Μαρινάκου γνωρίζει τη Ρόδο πολύ καλά. Είναι απόφοιτος της ΑΣΤΕΡ, δίδαξε στην ΑΣΤΕΡ, ενώ στην αρχή της καριέρας της εργάστηκε σε ξενοδοχεία του νησιού. Δηλώνει ότι είναι ένα νησί που μπορεί να προσφέρει ποικιλία εμπειριών στους τουρίστες. Διαθέτει επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες και προϊόντα υψηλών προδιαγραφών που πολλές φορές μπορούν να συγκριθούν με αυτά άλλων ανταγωνιστικών προορισμών επάξια. Υπάρχουν ακόμη περιθώρια βελτίωσης ξεκινώντας από τις δημόσιες υποδομές.
Διαβάστε αναλυτικά τη συνέντευξη της κας Μαρινάκου:
Όσο ποιοτικό και να είναι το ξενοδοχειακό προϊόν, όσο υψηλές και αν είναι οι παρεχόμενες υπηρεσίες, χωρίς καλά αεροδρόμια, δρόμους…, η εικόνα που αποκομίζει ο τουρίστας καταστρέφεται.
Πρέπει να δοθεί έμφαση στην αναβάθμιση και ανατοποθέτηση των ΑΣΤΕ ώστε να παρέχουν σπουδές στο ξενοδοχειακό μάνατζμεντ. Το πρόγραμμα των σχολών θα μπορούσε να βελτιωθεί, να εκμοντερνιστεί, να συνδυαστεί η εκπαίδευση με την έρευνα, να στελεχωθεί με καθηγητές που θα φέρουν την εμπειρία τους από πανεπιστήμια του εξωτερικού και φυσικά να δείξουν εξωστρέφεια.

• Κυρία Μαρινάκου, σας ακούσαμε πρόσφατα στη Ρόδο να μιλάτε για το ταλέντο στην τουριστική βιομηχανία. Θέλετε να μας περιγράψετε εν συντομία τι θα πρέπει να αντιλαμβανόμαστε κάτω από αυτό τον όρο; Έχει «ταλέντο» ο ελληνικός τουρισμός;
Ο όρος ταλέντο είναι γενικά παρεξηγημένος. Πολλοί θεωρούν ότι αναφέρεται κυρίως σε στελέχη. Στην πραγματικότητα όμως περιλαμβάνει όλους όσους εργάζονται σε μία επιχείρηση και συνεισφέρουν με τον καλύτερο τρόπο στην ποιοτική παροχή υπηρεσιών. «Ταλέντο» λοιπόν είναι ο υπάλληλος που έχει εσωτερικές αξίες, ικανότητες, γνώση του αντικειμένου του, εμπειρία, δεξιότητες, ευφυΐα, κρίση, χαρακτήρα, κίνητρο, διάθεση για εξέλιξη, μα πάνω από όλα την απαραίτητη συμπεριφορά που απαιτείται στην ξενοδοχειακή και τουριστική βιομηχανία. Όπως έδειξε η έρευνά μας, είναι αυτός που πάει ένα βήμα παραπέρα! Που θα κάνει τη διαφορά στην απόδοση της επιχείρησης.
Ο ελληνικός τουρισμός έχει πολύ ταλέντο, που άλλες φορές αξιοποιείται από τις επιχειρήσεις κι άλλες όχι. Ένα μεγάλο μέρος αυτού του ταλέντου φεύγει στο εξωτερικό προς αναζήτηση ευκαιριών για εξέλιξη και εφαρμογή καινοτόμων ιδεών. Όσοι μένουν πίσω με προσπάθεια συνεισφέρουν στην εξέλιξη και βελτίωση του τουριστικού προϊόντος και υπηρεσιών που προσφέρουμε. Θα πρέπει οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη χώρα να αξιολογήσουν αυτό το ταλέντο, να το εμπιστευτούν και τότε να αποκτήσουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
• Βλέπουμε λοιπόν μία ισχυρή τάση επιστροφής στην αυθεντική, ελληνική φιλοξενία. Είχαμε στραφεί σε λάθος μονοπάτια τα τελευταία χρόνια;
Πιθανόν. Έγιναν διάφορες προσπάθειες τα τελευταία χρόνια να ανακαλύψουμε κάτι καινούριο, μα τελικά αυτό που χρειάζεται είναι η αυθεντικότητα. Να γυρίσουμε στην παραδοσιακή φιλοξενία, όπου ο πελάτης παίρνει αυθεντική υπηρεσία, που τον κάνουμε να νιώθει σαν στο σπίτι του, και φεύγει με τις καλύτερες εμπειρίες.
• Μπορεί το υψηλό επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών στον ιδιωτικό τομέα, εν προκειμένω στην ξενοδοχία, να καλύψει την υστέρηση σε άλλους τομείς, όπως π.χ. στις δημόσιες υποδομές;
Όχι, σίγουρα όχι. Ο τουρισμός εξαρτάται από την παροχή και άλλων υπηρεσιών. Όσο ποιοτικό και να είναι το ξενοδοχειακό προϊόν, όσο υψηλές και αν είναι οι παρεχόμενες υπηρεσίες, χωρίς καλά αεροδρόμια, δρόμους…, η εικόνα που αποκομίζει ο τουρίστας καταστρέφεται. Όταν ο τουρίστας θα πρέπει να περιμένει στον ήλιο για να πάρει το λεωφορείο ή όταν αυτό θα συμβεί στην αναμονή του να κάνει check in στο αεροδρόμιο, τότε για τι εμπειρία να μιλάμε;
• Ποια είναι η γνώμη σας για την ανώτερη και ανώτατη τουριστική εκπαίδευση σήμερα στην Ελλάδα;
Ένα θέμα που καίει θα έλεγα είναι η τουριστική εκπαίδευση στην Ελλάδα. Έχω όλα αυτά τα χρόνια ασχοληθεί ιδιαιτέρως με το θέμα και με απασχολεί. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι υπάρχει μια συγκεχυμένη άποψη για την τουριστική εκπαίδευση στη χώρα μας. Πιστεύω ότι σε πανεπιστημιακό επίπεδο θα έπρεπε να διαχωριστεί η εκπαίδευση. Να υπάρχουν τμήματα όπου θα παρέχονται πτυχία στη διοίκηση τουρισμού για όσους ενδιαφέρονται να ασχοληθούν με τη διοίκηση και διαχείριση τουριστικών προορισμών. Παράλληλα να δοθεί έμφαση στην αναβάθμιση και ανατοποθέτηση των ΑΣΤΕ ώστε να παρέχουν σπουδές στο ξενοδοχειακό μάνατζμεντ. Οι σχολές ακολουθούν το Ελβετικό μοντέλο εκπαίδευσης με πρακτική άσκηση παράλληλα με τις σπουδές. Το πρόγραμμα των σχολών θα μπορούσε να βελτιωθεί, να εκμοντερνιστεί, να συνδυαστεί η εκπαίδευση με την έρευνα, να επανδρωθεί με καθηγητές που θα φέρουν την εμπειρία τους από πανεπιστήμια του εξωτερικού, όπου λειτουργεί αυτό το μοντέλο και φυσικά να δείξουν εξωστρέφεια. Έτσι θα υπάρχουν απόφοιτοι με εξειδίκευση στον τομέα τους χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα υπάρχει αλληλεξάρτηση και αναφορά ώστε να μπορούν όντας επαγγελματίες αργότερα στο μέλλον να μπορούν να συνεργαστούν.
Τέλος πιστεύω ότι λείπουν ουσιαστικά προγράμματα μεταπτυχιακά και στους δυο τομείς και ακόμη περισσότερο σε ειδικότητες όπως αυτών της οργάνωσης εκδηλώσεων, διοίκησης επισιτιστικών επιχειρήσεων όπως αυτό που προσφέρουμε στο Bournemouth University μεταξύ άλλων.
• Προτιμούν τα παιδιά από την Ελλάδα τουριστικές σπουδές στο εξωτερικό;
Στο πανεπιστήμιο του Bournemouth έχουμε αρκετούς Ελληνες φοιτητές στο τμήμα τουρισμού, περίπου 10% των πρωτοετών φοιτητών μας για παράδειγμα είναι από Ελλάδα. Προτιμώνται τα αγγλικά πανεπιστήμια γιατί παρέχουν υψηλών προδιαγραφών σπουδές, τη δυνατότητα έρευνας, σύνδεσης με την αγορά εργασίας, αλλά και το γεγονός ότι σε 4 χρόνια ξέρουν ότι θα έχουν ολοκληρώσει τις σπουδές τους και θα μπορούν να εργαστούν. Οι περισσότεροι μάλιστα συνεχίζουν τις σπουδές τους σε μεταπτυχιακό επίπεδο.
Τα πανεπιστήμια του εξωτερικού, ειδικά αυτά, όπως του Bournemouth University, έχουν πολύ καλή φήμη για το επίπεδο σπουδών και αποφοίτων κάνοντας τους φοιτητές μας ανταγωνιστικούς και employable.
• Γνωρίζετε τη Ρόδο καλά. Είστε απόφοιτος της ΑΣΤΕΡ και έχετε εργαστεί για πολλά χρόνια στο νησί. Πώς είδατε τη Ρόδο σήμερα; Είναι ένας προορισμός με υψηλά στάνταρτς, ένας προορισμός που μπορεί να προσφέρει ποικιλία εμπειριών;
Η Ρόδος είναι ένα νησί που μπορεί να προσφέρει ποικιλία εμπειριών στους τουρίστες που την επισκέπτονται. Υπάρχουν επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες και προϊόντα υψηλών προδιαγραφών που πολλές φορές μπορούν να συγκριθούν με αυτά άλλων ανταγωνιστικών προορισμών επάξια. Υπάρχουν ακόμη περιθώρια βελτίωσης ξεκινώντας από τις δημόσιες υποδομές. Η αναβάθμιση του αεροδρομίου, του λιμανιού, των μέσων μεταφοράς θα πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα της τοπικής αυτοδιοίκησης. Στη συνέχεια θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Υπάρχουν αγορές και πελάτες που θα ήθελαν να έρθουν στη Ρόδο και εκτός περιόδου αιχμής. Οταν όμως γίνει αυτό θα πρέπει να βρουν την παλιά πόλη ανοιχτή, εστιατόρια που θα λειτουργούν κλπ. Πιστεύω πως όλοι γνωρίζουν τι πρέπει να γίνει. Αυτό που πρωτίστως χρειάζεται είναι να υπάρξει συνέργια ανάμεσα σε όλους τους εμπλεκομένους φορείς με κοινό όραμα και στόχους ώστε να ξανακάνουν τη Ρόδο τον προορισμό που θα προσφέρει τουρισμό όλο το χρόνο.

Who is Who
Η Δρ. Ευαγγελία Μαρινάκου έχει διδακτική εμπειρία στην ανώτατη εκπαίδευση για πάνω από 20 χρόνια. Ως διευθύντρια τμημάτων τουρισμού τόσο σε εκπαιδευτικά ιδρύματα στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό όπως στην Ελβετία, Μπαχρέιν και Αγγλία όπου τώρα εργάζεται ως Head of Education and Professional Practice, στο Bournemouth University. Η έρευνά της επικεντρώνεται στη θέση της γυναίκας στο ξενοδοχειακό μάνατζμεντ, σε θέματα ηγεσίας, διαχείρισης ταλέντου καθώς και «αυθεντικής» ηγεσίας. Έχει τελέσει επικεφαλής έρευνας σε προγράμματα που έχουν πάρει χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Στην αρχή της καριέρας της εργάστηκε σε ξενοδοχειακές επιχειρήσεις στην Ελλάδα κυρίως στη Ρόδο, αλλά και στο εξωτερικό όπως την Σκωτία. Για τέσσερα χρόνια δίδαξε και στην ΑΣΤΕΡ από όπου είναι και απόφοιτος.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ