Επικίνδυνα χαρακτηρίζονται 103 σημεία στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο της Δωδεκανήσου σύμφωνα με μελέτη που εκπονείται με ευθύνη της Εγνατία Οδός ΑΕ, που έχει αναλάβει και την χαρτογράφηση τους σε όλη τη χώρα.
Η Ελλάδα είναι η χώρα των θλιβερών ρεκόρ στα τροχαία. Στο πλαίσιο αυτό, η βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας του οδικού δικτύου χαρακτηρίστηκε πριν από λίγα χρόνια «εθνικής σημασίας». Εως εδώ, τίποτα δεν προκαλεί έκπληξη. Αυτό που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό είναι πως το 2011 ανατέθηκε στην Εγνατία Οδό Α.Ε. (η οποία έχει από το 2010 την αρμοδιότητα εκπόνησης μελετών οδικής ασφάλειας στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο για λογαριασμό της πολιτείας) η πραγματοποίηση ανοικτών διεθνών διαγωνισμών για τη μελέτη των προβλημάτων του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου (πλην των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων).

Το έργο, στο πλαίσιο του οποίου μελετήθηκαν 80 οδικοί άξονες (4.500 εθνικού και 10.500 χλμ. επαρχιακού οδικού δικτύου) σε όλη τη χώρα, χρηματοδοτήθηκε από το προηγούμενο ΕΣΠΑ και ολοκληρώθηκε το 2015.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η καταγραφή που έγινε στα νησιά, καθώς ποτέ μέχρι σήμερα δεν είχε γίνει ανάλογη συνολική μελέτη στη νησιωτική χώρα. Για παράδειγμα, η μελέτη που έγινε σε Ανδρο, Τήνο, Σύρο, Κέα, Κύθνο και Σέριφο κατέγραψε 113 επικίνδυνα σημεία σε οδικό δίκτυο 474,3 χλμ., ενώ η αντίστοιχη μελέτη σε Πάρο, Νάξο, Μήλο, Σαντορίνη, Μύκονο και Σίφνο κατέγραψε 135 επικίνδυνα σημεία σε 279,3 χλμ. οδικού δικτύου. Μεγάλος αριθμός επικίνδυνων σημείων καταγράφηκε στα νησιά του Ιονίου: 119 στην Κεφαλονιά, από 117 στην Κέρκυρα και τη Λευκάδα και 102 στη Ζάκυνθο. Αλλά και στο Βόρειο Αιγαίο: 211 στον Νομό Λέσβου, 110 στον Νομό Σάμου και 97 στη Χίο.
Αντίθετα, σε όλα μαζί τα Δωδεκάνησα καταγράφηκαν συνολικά 103 επικίνδυνα σημεία.
Σύμφωνα με ενημερωτικό δελτίο της Εγνατία Οδός ΑΕ που απεστάλη στην «δημοκρατική» στο πλαίσιο μιας γενικότερης εναρμόνισης με την Οδηγία 2008/96/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Νοεμβρίου 2008, η Χώρα μας πρέπει να καταρτίσει ένα σχέδιο δράσης για τη διαχείριση της ασφάλειας των οδικών υποδομών.

Το έργο είναι μοναδικό για τα Ελληνικά δεδομένα, γιατί δεν αφορά τη συντήρηση του οδικού δικτύου σε θέσεις όπου εμφανίζονται τεχνικά προβλήματα-φθορές, αλλά την αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας των οδικών υποδομών, με σειρά μέτρων, στις θέσεις όπου παρουσιάζεται υψηλή συγκέντρωση ατυχημάτων.
Το (πρώην) Υπουργείο ΥΠΟΜΕΔΙ διαμόρφωσε ένα ολοκληρωμένο Σχέδιο δράσεων βελτίωσης Ασφάλειας Οδικών υποδομών, διακριτών δράσεων σχεδιασμού για το Εθνικό και το Επαρχιακό οδικό δίκτυο της χώρας και εγκρίθηκε επί της αρχής, ως μεγάλο Έργο Εθνικoύ Επιπέδου και υψηλής προτεραιότητας. Για το λόγο αυτό απαιτήθηκε ο κεντρικός συντονισμός και σχεδιασμός του έργου, να γίνει μέσω της «Εγνατία Οδός Α.Ε.».
Η πολιτική σημασία του εγχειρήματος είναι σημαντική διότι, στόχος του προγράμματος είναι η μείωση του αριθμού και της σοβαρότητας των ατυχημάτων και η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των οδηγών και των πολιτών στο Εθνικό και Επαρχιακό Οδικό δίκτυο μέσω μίας ουσιαστικής και καθολικής αναβάθμισης.
Οι κατά περίπτωση επεμβάσεις, των έργων αναβάθμισης του επιπέδου οδικής ασφάλειας, του Οδικού Δικτύου διακρίνονται σε βραχυπρόθεσμες και μεσοπρόθεσμες, ως εξής :
Βραχυπρόθεσμες
Επεμβάσεις
Η υλοποίηση τους δεν απαιτεί απαλλοτριώσεις, ενώ περιλαμβάνει, εν γένει, συγκεκριμένες εργασίες μικρής και μεσαίας κλίμακας σε μέγεθος και κόστος.
Επεμβάσεις
Μεσοπρόθεσμες
Η υλοποίησή τους θα προχωρήσει σε επόμενες φάσεις με την προϋπόθεση της εκπόνησης μελετών (π.χ. μελέτες μιας ή περισσότερων κατηγοριών όπως, τοπογραφικών, οδοποιίας, υδραυλικών, γεωλογίας, γεωτεχνικών κλπ.) και κυρίως τη συντέλεση απαλλοτριώσεων.
Για την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου εκπονούνται 2 Μελέτες Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας, μια ανά νομό. Οι μελέτες αυτές είναι σε διαδικασία ολοκλήρωσης και αναμένεται να περαιωθούν περί το τέλος του τρέχοντος έτους.
Η μελέτη Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας στο Νομό Δωδεκανήσου εκπονείται από την εταιρία Σ. ΕΥΣΤΑΘΙΑΔΗΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΕΕ, που εδρεύει στην Αθήνα.
Το αντικείμενο της μελέτης αφορά σε 772 χλμ. Επαρχιακού οδικού δικτύου, της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Μετά την ολοκλήρωση των μελετών θα προκύψουν τεύχη δημοπράτησης έργων, για την κατασκευή των προβλεπόμενων από την μελέτη επεμβάσεων βελτίωσης οδικής ασφάλειας, σε επίπεδο νομού.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία έχει γίνει έρευνα σε 14,9 χιλιόμετρα Εθνικού Δικτύου στη Ρόδο και 78,2 χιλιόμετρα Επαρχιακού Δικτύου. Στην Κάρπαθο σε 41,7, στην Λέρο σε 14,5, στην Κάλυμνο σε 44,6 και στην Κω σε 50,6 χιλιόμετρα Επαρχιακού Δικτύου.
Εχουν καταγραφεί 103 θέσεις επικινδυνότητας και απαιτούνται παρεμβάσεις σε 43 χιλιόμετρα οδικού δικτύου (βλεπε πίνακα)

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ