Συνεντεύξεις

Α. Παπαθεοδώρου: «Η κατά κεφαλήν δαπάνη των τουριστών είναι μικρότερη από αυτή του 1965»!

«Αναμένεται φέτος να έχουμε ρεκόρ στις αφίξεις τουριστών. Το πιο σημαντικό είναι το τι αφήνει ο κάθε επισκέπτης στον κάθε προορισμό. Σύμφωνα με μελέτη που έχουμε κάνει η κατά κεφαλήν πρόσοδος είναι μικρότερη από αυτή του 1965».

Αυτό υπογραμμίζει, σε συνέντευξή του στη «δ», ο αναπληρωτής καθηγητής στη Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Αιγαίου κ. Ανδρέας Παπαθεοδώρου και τονίζει πως θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην ποιότητα και όχι τόσο στην αύξηση των αφίξεων.
Για τη Ρόδο ο κ. Παπαθεοδώρου δηλώνει πως θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στο πρόγραμμα all inclusive.

«Καθώς η κατανάλωση περιορίζεται εντός των ξενοδοχείων τα οφέλη δεν μοιράζονται στην αγορά. Πρέπει να δοθεί προσοχή στο συγκεκριμένο ζήτημα. Οι ξενοδόχοι θα πρέπει να ωθούν τους τουρίστες να βγαίνουν από τα καταλύματά τους. Αν όλοι οι επισκέπτες «ψήνονται» στον ήλιο και πίνουν mojito στην πισίνα, δεν θα αντιληφθούν την μοναδικότητα της Ρόδου για να την επισκεφθούν ξανά», δηλώνει ο κ. Παπαθεοδώρου.

Ο αναπληρωτής Καθηγητής στη Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, αναφέρεται και στη στρατηγική προσέλκυσης των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους.
Η συνέντευξη του κ. Ανδρέα Παπαθεοδώρου, αναλυτικά:

• Για ποιο λόγο εκπονήθηκε από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου η μελέτη για τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους;
Εκπονήθηκε η συγκεκριμένη μελέτη γιατί η Περιφέρεια Noτίου Αιγαίου δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους. Μπορούν να προσφέρουν στην τουριστική ανάπτυξη γιατί σε μεγάλο βαθμό σχετίζονται και με μεμονωμένους τουρίστες. Επομένως λειτουργούν συμπληρωματικά στο κλασικό προϊόν που προσφέρουν οι τουρ οπερέιτορς. Δεν θα πρέπει όμως να θεοποιούνται ούτε και να θεωρούνται πανάκεια. Ο σκοπός της μελέτης ήταν η δημιουργία στρατηγικής με στόχο την προσέλκυσή τους για την ωφέλεια της Περιφέρειας.
• Ποια είναι η καλύτερη στρατηγική για την προσέλκυση εταιρειών χαμηλού κόστους;
Δεν θα πρέπει να καταλήγουμε στη σύναψη συμφωνίας με μια εταιρεία. H Περιφέρεια θα πρέπει να προχωρήσει σε διασπορά χαρτοφυλακίου δηλαδή να προσπαθήσει να προσελκύσει διαφορετικές εταιρείες χαμηλού κόστους για να μειώσει την εξάρτησή της. Ζήτημα είναι ο τρόπος με τον οποίο θα γίνει αυτό. Υπάρχει ένα τεράστιο νομικό θέμα για το κατά πόσο οι διάφορες επιδοτήσεις άμεσες ή έμμεσες προς τις εταιρείες αυτές είναι παράνομες και καταχρηστικές. Αυτή τη στιγμή εκκρεμεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο η λήψη αρκετών αποφάσεων από τα δικαστήρια. Η Περιφέρεια θα πρέπει να είναι προσεκτική στο θέμα αυτό.

• Τι θα προτείνατε για να μην ανακύψουν νομικά ζητήματα;
Πολύ σημαντικό είναι να προσέξουμε την αρχή του ιδιώτη επενδυτή. Αυτή είναι η βασική λογική που διέπει το νομικό πλαίσιο περί επιδοτήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θα πρέπει να αποφεύγεται η στρέβλωση του ανταγωνισμού. Δεν δίνουμε τα χρήματά μας σε μια και μόνο εταιρεία. Θα πρέπει να έχει προηγηθεί αξιολογική κρίση και ένα είδος διαγωνισμού. Θα πρέπει δηλαδή να επιδοτείται μια γραμμή για την οποία να εκδηλώνουν ενδιαφέρον οι εταιρείες. Το έργο να εκτελεί αυτός που δέχεται να λάβει τη μικρότερη επιδότηση. Η Περιφέρεια θα πρέπει να ενισχύσει το brand name των νησιών της. Με τον τρόπο αυτό θα ισχυροποιεί την διαπραγματευτική της δύναμη έναντι των διαφόρων αεροπορικών εταιρειών.

• Πώς θα πρέπει να χειριστούν οι φορείς τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους για να μην δημιουργηθούν προβλήματα και αντιπαραθέσεις με τους τουρ οπερέιτορς;
Τις εταιρείες αυτές θα πρέπει να τις βλέπουμε συμπληρωματικά. Τον τελευταίο καιρό οι τουρ οπερέιτορς συνεργάζονται με αυτές. Θα πρέπει, λοιπόν, να δούμε το θέμα της διαφοροποίησης της αγοράς. Μην ξεχνάμε και την εφαρμογή του συστήματος All Inclusive. Και οι ξενοδόχοι θα πρέπει να προσφέρουν υπηρεσίες που θα ενδιαφέρουν περισσότερο τους μεμονωμένους τουρίστες. Να μην μπουν στη λογική θεοποίησης ούτε και αντεκδίκησης. Οι τουρ οπερέιτορς είναι πολύ σημαντικοί για τον τουρισμό της Περιφέρειας Noτίου Αιγαίου.

• Οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους έχουν ζήτηση;
Σαφώς. Από μελέτη που έχει εκπονηθεί από το εργαστήριο μας προέκυψε πως το 50% των χρημάτων που οι τουρίστες εξοικονομούν από τα εισιτήριά τους τα δαπανούν στους προορισμούς που επισκέπτονται. Για το λόγο αυτό είναι σημαντικό να τις προσελκύσουμε. Θα πρέπει να υπάρχουν και οι ανάλογες υπηρεσίες από τους ξενοδόχους.
• Είναι ασφαλείς οι μετακινήσεις με τις συγκεκριμένες εταιρείες;
Στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη δεν παρατηρήθηκαν προβλήματα γιατί τηρούνται οι κανόνες ασφαλείας από τις εταιρείες. Ο στόλος τους είναι μικρός σε ηλικία. Με τη σωστή συντήρηση των αεροσκαφών δεν θα υπάρχουν προβλήματα.

• Οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους μπορούν να συμβάλουν ώστε να γίνει άνοιγμα σε νέες αγορές;
Ναι. Το θέμα είναι ποιες εταιρείες θα επιλεγούν για αυτό. Στη μελέτη που εκπονήσαμε για την Περιφέρεια προσπαθήσαμε να αναδείξουμε όχι μόνο το προφίλ των βασικών εταιρειών αλλά και αυτών που δραστηριοποιούνται στην Τουρκία, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική.

• Ποιες είναι οι νέες αγορές στις οποίες μπορεί να γίνει άνοιγμα;
Στην τουριστική αγορά της Μέσης Ανατολής μπορεί να γίνει άνοιγμα. Η εταιρεία Al Arabia είναι πολύ δημοφιλής και συνέδεε την Αθήνα με το Ντουμπάι. Στην συνέχεια λόγω της κρίσης αποσύρθηκε. Θεωρώ όμως ότι υπάρχει ενδιαφέρον για τα νησιά από τη συγκεκριμένη αγορά.
• Πόσο εύκολα μπορεί να προσεγγιστεί η αγορά της Κίνας;
Μέχρι στιγμής οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους δραστηριοποιούνται σε μικρές και μεσαίες αποστάσεις. Είναι ελάχιστα τα παραδείγματα των εταιρειών χαμηλού κόστους που δραστηριοποιούνται σε μακρινούς προορισμούς. Θα ήταν δύσκολο να προσελκύσουμε μια εταιρεία χαμηλού κόστους από την Κίνα. Θεωρώ καλύτερα να ξεκινήσουμε με περιοχές που γειτνιάζουν με την Περιφέρεια. Με συμβατικές αεροπορικές εταιρείες μπορούμε να προσελκύσουμε τουρίστες από την Κίνα ή την Ινδία.

• Πώς διαγράφεται το μέλλον του τουρισμού;
Αναμένεται φέτος να έχουμε ρεκόρ στις αφίξεις τουριστών. Το πιο σημαντικό είναι τι αφήνει ο κάθε επισκέπτης στον κάθε προορισμό. Σύμφωνα με μελέτη που έχουμε κάνει η κατά κεφαλήν πρόσοδος είναι μικρότερη από αυτή του 1965. Αυτό είναι εντυπωσιακό μέγεθος. Ο αριθμός των τουριστών αυξήθηκε πολύ από τότε αλλά τα έσοδα είναι μικρά. Υπάρχει, λοιπόν, ένα θέμα που σχετίζεται με τη φέρουσα ικανότητα κάθε προορισμού. Θα πρέπει να δώσουμε, λοιπόν, έμφαση στην ποιότητα και όχι τόσο στην αύξηση των αφίξεων.

• Για τον τουρισμό της Ρόδου τι λέτε;
Θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στο πρόγραμμα all inclusive. Καθώς η κατανάλωση περιορίζεται εντός των ξενοδοχείων τα οφέλη δεν μοιράζονται στην αγορά. Πρέπει να δοθεί προσοχή στο συγκεκριμένο ζήτημα. Για το θέμα αυτό είχα συνεργασία με τους φορείς στην Αγία Νάπα στην Κύπρο, όπου υπάρχουν προβλήματα. Σε άλλους προορισμούς έχει βρεθεί λύση με τα κουπόνια, που δίνονται στους τουρίστες για να γευματίζουν εκτός ξενοδοχείων. Με τον τρόπο αυτό ενισχύονται και άλλες επιχειρήσεις. Οι ξενοδόχοι να αντιληφθούν πως δεν προωθούν και τον προορισμό εκτός από τις επιχειρήσεις τους. Έχουν και εκείνοι κίνητρο για να βγαίνει ο κόσμος από τα ξενοδοχεία τους. Αν όλοι οι τουρίστες «ψήνονται» στον ήλιο και πίνουν mojito στην πισίνα δεν θα αντιληφθούν την μοναδικότητα της Ρόδου για να την επισκεφθούν ξανά. Οι ξενοδόχοι θα πρέπει να ωθούν τους τουρίστες να βγαίνουν από τα καταλύματά τους.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου