Ειδήσεις

Γ. Κορομηλάς: «Δεν πιστεύω ότι θα καταργηθούν τελικά οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ»

«Δεν πρέπει να επαναπαυθούν οι φορείς των νησιών για το θέμα των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, αντίθετα θα πρέπει να είναι έτοιμοι για δυναμικές κινητοποιήσεις στην περίπτωση κατά την οποία δούμε κάποια σχετική νομοθετική πρωτοβουλία».

Να είναι σε αγωνιστική ετοιμότητα καλεί τους φορείς της Ρόδου και των υπολοίπων νησιών του νομού μας, ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών κ. Γιώργος Κορομηλάς με αφορμή το γεγονός ότι παραμένει ανοικτό το θέμα της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ.

«Η τρόικα μπορεί να επαναφέρει στο τραπέζι του διαλόγου την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου αλλά θέλω να πιστεύω ότι δεν θα γίνει δεκτή από το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης αυτή η απαίτησή της», δηλώνει ο κ. Γιώργος Κορομηλάς.
Σε ερώτηση σχετικά με το πότε θα ολοκληρωθεί η επικαιροποίηση της μελέτης, που έχει εκπονηθεί από το ΙΟΦΟΜ, ο κ. Κορομηλάς δηλώνει ότι οι διαδικασίες έχουν εισέλθει στην τελική ευθεία.

Με αφορμή τις αλλαγές στο φορολογικό σύστημα, ο κ. Κορομηλάς υπογραμμίζει ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών πρέπει να επανεξετάσει τον τρόπο φορολόγησης γενικά των φυσικών προσώπων και ειδικά των αυτοαπασχολούμενων, έτσι ώστε να εκλείψουν οι αδικίες.

Η συνέντευξη του κ. Γιώργου Κορομηλά, αναλυτικά:
• Η Τρόικα φαίνεται πως επαναφέρει στο τραπέζι του διαλόγου το θέμα των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, που ισχύουν στα νησιά του Αιγαίου. Θα καταργηθεί τελικά το ειδικό καθεστώς;
Η τρόικα μπορεί να επαναφέρει στο τραπέζι του διαλόγου την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου αλλά θέλω να πιστεύω ότι δεν θα γίνει δεκτή από το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης αυτή η απαίτησή της. Φυσικά όμως δεν πρέπει να επαναπαυθούν οι φορείς των νησιών, αντίθετα θα πρέπει να είναι έτοιμοι για δυναμικές κινητοποιήσεις στην περίπτωση κατά την οποία δούμε κάποια σχετική νομοθετική πρωτοβουλία.

• Ποια είναι τα επιχειρήματα που θα πρέπει να έχουν στη φαρέτρα τους όσοι επιδιώκουν τη διατήρηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ;
Όπως αναφέρεται και στη μελέτη που έχει εκπονήσει το Ι.Ο.Φο.Μ. η κατάργηση του ειδικού καθεστώτος, με μαθηματική ακρίβεια, οδηγεί:
α) Στη σημαντική αύξηση του κόστους ζωής των κατοίκων των νησιών (αύξηση κόστους μεταφοράς εμπορευμάτων και πρώτων υλών, αύξηση κόστους παρεχομένων υπηρεσιών).
β) Στη μείωση της ανταγωνιστικότητας των παραγομένων στα νησιά προϊόντων.
γ) Στη μείωση της ανταγωνιστικότητας των τουριστικών επιχειρήσεων.
δ) Στην αύξηση της ύφεσης με αποτέλεσμα τη συρρίκνωση των τοπικών οικονομιών.
ε) Στο κλείσιμο χιλιάδων μικρομεσαίων αλλά και μεγαλύτερων επιχειρήσεων, στην αύξηση της ανεργίας και στην ερήμωση των νησιών.
Η ταμειακή επιβάρυνση (cash flow) των κατοίκων θα επηρεάσει ακόμη περισσότερο την αρνητική ψυχολογία που ήδη υπάρχει και ως αποτέλεσμα θα είναι να αυξηθεί ο τζίρος της μαύρης οικονομίας και να εκτιναχθεί στα ύψη η φοροδιαφυγή (μη έκδοση αποδείξεων για αγορές αγαθών και λήψη υπηρεσιών). Επίσης επισημαίνεται ότι, οι τουρίστες θα γίνουν ακόμα πιο διστακτικοί στην επιλογή ως τουριστικού προορισμού των νησιών του Αιγαίου, βλέποντας την μείωση της αγοραστικής τους ικανότητας, λόγω υψηλών συντελεστών Φ.Π.Α. (Κατά κύριο λόγο για αγορές αγαθών που πραγματοποιούν στους τόπους διακοπών τους).
Αυτά είναι τα επιχειρήματα που, κατά την άποψή μου, πρέπει να έχουν στη φαρέτρα τους όσοι προσπαθούν να μην περάσουν τα σχέδια της τρόικας.

• Πότε θα ολοκληρωθεί η επικαιροποίηση της μελέτης που συνέταξε το Ινστιτούτο Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών για τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ και πότε θα παραδοθεί στο αρμόδιο υπουργείο;
Καλώς εχόντων των πραγμάτων η επικαιροποίηση, με νέα στοιχεία, της μελέτης, που έχει εκπονήσει το Ι.Ο.Φο.Μ., θα ολοκληρωθεί μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο. Η επεξεργασία των στοιχείων είναι χρονοβόρα διαδικασία, οι ερευνητές μας είναι όλοι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα και προσφέρουν τον ελεύθερο χρόνο τους στις δραστηριότητες του Ινστιτούτου γιατί θέλουν να προσφέρουν στο κοινωνικό σύνολο. Πάντως η επικαιροποίηση της μελέτης είναι σε πολύ καλό σημείο οπότε, εκτός απροόπτου, θα ολοκληρωθεί στο χρόνο που προανέφερα.

• Έχουν προστεθεί νέα στοιχεία και πού καταλήγει η μελέτη τελικά;
Υπομονή, ας αφήσουμε και κάτι για την παρουσίαση της μελέτης.

• Οι αλλαγές στο φορολογικό σύστημα έφεραν επιβαρύνσεις στα φυσικά και νομικά πρόσωπα και πού κυμαίνονται;
Οι μεγαλύτερες επιβαρύνσεις είναι στα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα (ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες) και σε όσους έχουν εισοδήματα από ενοίκια. Οι μισθωτοί – συνταξιούχοι έχουν ελαφρύνσεις μεγαλύτερες στα χαμηλά εισοδήματα, οριακές στα μεσαία και επιβαρύνσεις στα μεγάλα εισοδήματα, πάντα σε σχέση με τις δηλώσεις της προηγούμενης χρονιάς, λόγω της μείωσης φόρου η οποία αντικατέστησε μόνο για αυτούς το αφορολόγητο όριο.
Σε ό,τι αφορά τους αυτοαπασχολούμενους για τα εισοδήματα του 2013 και επομένων ετών (δηλώσεις οικονομικού έτους 2014 και επομένων), προβλέπεται η φορολογία από το 1ο ευρώ βάσει κλίμακας στην οποία προβλέπεται ότι το καθαρό εισόδημα μέχρι 50.000 ευρώ φορολογείται με συντελεστή 26% και το υπερβάλλον ποσό με συντελεστή 33%. Αν δούμε συγκριτικά στοιχεία με τις δηλώσεις του οικονομικού έτους 2013 παρατηρούμε ότι, τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα έχουν υπερβολική φορολογική επιβάρυνση η οποία μειώνεται στα μεγάλα εισοδήματα. Ειδικότερα για καθαρό εισόδημα ύψους 7.000, 15.000, 25.000 και 55.000 ευρώ η αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης διαμορφώνεται σε 810%, 214,52%, 77,11% και 0,90% αντίστοιχα, ενώ για καθαρό εισόδημα ύψους 60.000, 80.000, 90.000 και 100.000 η μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης διαμορφώνεται σε 0,73%, 6,22%, 7,81% και 9,01% αντίστοιχα.

Το Σύνταγμα της χώρας μας σαφέστατα ορίζει ότι, οι Έλληνες πολίτες συνεισφέρουν αδιακρίτως στα δημόσια βάρη σύμφωνα με τις δυνάμεις τους. Με τη φράση «σύμφωνα με τις δυνάμεις τους», ορίζεται η αρχή της φοροδοτικής ικανότητας, δηλαδή η συνεισφορά κάθε πολίτη ανάλογα με το εισόδημά του, το οποίο πρέπει να φορολογείται, ανεξάρτητα από την πηγή προέλευσής του, με προοδευτική κλίμακα έτσι ώστε η φορολογική επιβάρυνση να είναι μικρότερη στα χαμηλά εισοδήματα και φυσικά μεγαλύτερη όσο μεγαλώνει το εισόδημα.
Στη φορολόγηση, λοιπόν, των ασκούντων ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα δεν τηρείται η αρχή της φοροδοτικής ικανότητας διότι επιβαρύνονται σε πολύ μεγάλο βαθμό τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα, ενώ ελαφρύνονται τα μεγάλα. Πρέπει, λοιπόν, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών να επανεξετάσει τον τρόπο φορολόγησης γενικά των φυσικών προσώπων και ειδικά των αυτοαπασχολούμενων, έτσι ώστε να εκλείψουν οι αδικίες.

• Θα διατηρηθεί τελικά το αφορολόγητο ή θα καταργηθεί με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους φορολογούμενους, που είναι ήδη σε δυσχερή θέση;
Αντί για αφορολόγητο όριο ο νέος Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος προβλέπει μόνο για όσους έχουν εισόδημα από μισθωτή εργασία – συντάξεις μείωση φόρου ύψους 2.100 ευρώ για καθαρό εισόδημα μέχρι 21.000 ευρώ, η οποία μειώνεται κατά 100 ευρώ για κάθε 1.000 που αυξάνεται το εισόδημα με αποτέλεσμα αν το εισόδημα υπερβαίνει τα 42.000 ευρώ να μην χορηγείται μείωση φόρου. Σαφώς αυτό ευνοεί τα χαμηλά και λιγότερο τα μεσαία εισοδήματα από μισθωτή εργασία – συντάξεις αλλά δεν συνδέεται με την οικογενειακή κατάσταση με αποτέλεσμα να παράγει αδικίες. Για καθαρό ετήσιο εισόδημα ύψους 19.000 ευρώ από μισθωτή εργασία προβλέπεται μείωση φόρου ύψους 2.100 ευρώ είτε ο φορολογούμενος είναι άγαμος είτε είναι έγγαμος βαρυνόμενος με τρία παιδιά. Αυτό είναι πέρα για πέρα άδικο και πρέπει να αλλάξει γιατί οι φορολογούμενο του παραδείγματος σαφώς δεν έχουν την ίδια φοροδοτική ικανότητα. Ευτυχώς βέβαια δεν συζητιέται τίποτα για κατάργηση άρα δεν πρέπει να ανησυχούν αυτοί που αποκτούν εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις.

• Οι χώρες της ευρωζώνης θα πρέπει να είναι προσεκτικές με την χαλάρωση των δημοσιονομικών κανόνων στο όνομα της οικονομικής ανάπτυξης, δήλωσε ο νέος Ευρωπαίος Επίτροπος Oικονομικών. Αντέχουν όμως οι πολίτες την πολιτική της λιτότητας που τους οδηγεί στο να μην μπορούν να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους;
Σίγουρα οι πολίτες της Ευρώπης και ειδικότερα οι πολίτες της χώρας μας δεν αντέχουν άλλη λιτότητα. Η πολιτική της λιτότητας και των φοροεπιδρομών έχει κατορθώσει να αυξήσει την ύφεση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Χρειάζονται αλλαγές με κυρίαρχη αυτή της μείωσης της συνολικής φορολογικής επιβάρυνσης αν θέλουμε να πιστεύουμε ότι θα ξεκινήσει η ανάκαμψη και στη συνέχεια θα έρθει η ανάπτυξη. Ο νέος επίτροπος λέει αυτά που έλεγε και ο παλιός, διότι, όπως καλά γνωρίζετε, τα πρόσωπα αλλάζουν όμως οι πολιτικές παραμένουν οι ίδιες, έστω και αν αυτές έχουν οδηγήσει στην εξαθλίωση πολλούς Έλληνες πολίτες.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου