Πράσινο φως για μερική αποσυμφόρηση των νησιών του Αιγαίου που έχουν κυριολεκτικά κατακλειστεί από χιλιάδες πρόσφυγες και παράνομους μετανάστες άναψε η Κομισιόν απαντώντας σε σχετική Γραπτή Ερώτηση που είχε καταθέσει στην Ευρωβουλή στις 18/10/2016 ο Ανεξάρτητος Ευρωβουλευτής Καθηγητής Νότης Μαριάς.
Σύμφωνα με την Κομισιόν αυτό μπορεί να γίνει αφενός μεν με επιστροφές στην Τουρκία  όσων δεν δικαιούνται ασύλου και αφετέρου με μεταφορά στην ηπειρωτική Ελλάδα των ασυνόδευτων ανηλίκων αλλά και όσων οι αιτήσεις ασύλου έχουν κριθεί αποδεκτές.
Ταυτόχρονα η Κομισιόν για άλλη μια φορά επισημαίνει με νόημα ότι «οι εγκαταστάσεις υποδοχής θα πρέπει να επεκταθούν σύντομα» γεγονός που αναμένεται να κορυφώσει τις αντιδράσεις των κατοίκων των νησιών του Αιγαίου αλλά και της υπόλοιπης Ελλάδας οι οποίοι με κάθε ευκαιρία επισημαίνουν ότι η Ελλάδα δεν αντέχει άλλους πρόσφυγες και παράνομους μετανάστες.
Στην Γραπτή  Ερώτησή του ο Έλληνας Ανεξάρτητος Ευρωβουλευτής αφού επισήμανε ότι «στα hotspots των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου εκδηλώθηκαν βίαια επεισόδια που οδηγούν σε δυσφήμιση των παραπάνω νησιών και συνακόλουθα σε μείωση του τουρισμού, ενώ επιπλέον απειλούν την ασφάλεια των νησιωτών» ζητούσε από την Κομισιόν την «άμεση αποσυμφόρηση των κέντρων πρώτης αποδοχής του Ανατολικού Αιγαίου με ταυτόχρονη δρομολόγηση της μετεγκατάστασης των εκεί προσφύγων σε άλλες χώρες της ΕΕ».
Απαντώντας στις 16/1/2017 εκ μέρους της Κομισιόν ο κ. Δ. Αβραμόπουλος επισήμανε ότι «η Επιτροπή παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς την κατάσταση και υποβάλλει τακτικά εκθέσεις σχετικά με την πρόοδο που έχει σημειωθεί όσον αφορά την κατάσταση που επικρατεί στα κέντρα υποδοχής στην Ελλάδα και την Ιταλία» πλην όμως «η εφαρμογή της προσέγγισης των κέντρων πρώτης υποδοχής (hotspots) σε ένα κράτος μέλος εμπίπτει κατά κύριο λόγο στην αρμοδιότητα του οικείου κράτους μέλους».
Επιπλέον «η σταθερή – αν και σημαντικά μειωμένη – ροή αφίξεων και ο βραδύς ρυθμός επιστροφών ασκεί ολοένα αυξανόμενη πίεση στις δυναμικότητες υποδοχής των υπερπλήρων κέντρων πρώτης υποδοχής στην Ελλάδα. Η κατάσταση μπορεί να αμβλυνθεί μόνο με τη μείωση του αριθμού των ατόμων που πρέπει να παραμείνουν στα νησιά».
Και ο κ. Αβραμόπουλος συνέχισε επισημαίνοντας ότι «αυτό προϋποθέτει την ταχύτερη διεκπεραίωση των αιτήσεων ασύλου σε όλα τα επίπεδα, ώστε να καταστεί δυνατή η αύξηση των επιστροφών στην Τουρκία των ατόμων εκείνων των οποίων η αίτηση ασύλου θεωρείται αβάσιμη ή απαράδεκτη. Οι εγκαταστάσεις υποδοχής θα πρέπει να επεκταθούν σύντομα. Οι ασυνόδευτοι ανήλικοι και οι αιτούντες άσυλο των οποίων οι αιτήσεις κρίνονται αποδεκτές θα πρέπει επίσης να μεταφέρονται επειγόντως σε ειδικές εγκαταστάσεις στην ηπειρωτική χώρα».
Το πλήρες κείμενο της Απάντηση Αβραμόπουλου στην Γραπτή Ερώτηση του Νότη Μαριά έχει ως εξής:
«EL
E-006374/2016
Απάντηση του κ. Αβραμόπουλου
εξ ονόματος της Επιτροπής
(16.1.2017)
Η Επιτροπή παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς την κατάσταση και υποβάλλει τακτικά εκθέσεις σχετικά με την πρόοδο που έχει σημειωθεί όσον αφορά την κατάσταση που επικρατεί στα κέντρα υποδοχής στην Ελλάδα και την Ιταλία[1], καθώς και σχετικά με την εφαρμογή των προγραμμάτων μετεγκατάστασης και επανεγκατάστασης[2], οι οποίες περιλαμβάνουν μέτρα που έχουν υλοποιηθεί και προταθεί για την επιτάχυνση της μετεγκατάστασης, καθώς και της δήλωσης ΕΕ-Τουρκίας[3].
Η εφαρμογή της προσέγγισης των κέντρων πρώτης υποδοχής (hotspots) σε ένα κράτος μέλος εμπίπτει κατά κύριο λόγο στην αρμοδιότητα του οικείου κράτους μέλους.
Η σταθερή – αν και σημαντικά μειωμένη – ροή αφίξεων και ο βραδύς ρυθμός επιστροφών ασκεί ολοένα αυξανόμενη πίεση στις δυναμικότητες υποδοχής των υπερπλήρων κέντρων πρώτης υποδοχής στην Ελλάδα. Η κατάσταση μπορεί να αμβλυνθεί μόνο με τη μείωση του αριθμού των ατόμων που πρέπει να παραμείνουν στα νησιά. Αυτό προϋποθέτει την ταχύτερη διεκπεραίωση των αιτήσεων ασύλου σε όλα τα επίπεδα, ώστε να καταστεί δυνατή η αύξηση των επιστροφών στην Τουρκία των ατόμων εκείνων των οποίων η αίτηση ασύλου θεωρείται αβάσιμη ή απαράδεκτη. Οι εγκαταστάσεις υποδοχής θα πρέπει να επεκταθούν σύντομα. Οι ασυνόδευτοι ανήλικοι και οι αιτούντες άσυλο των οποίων οι αιτήσεις κρίνονται αποδεκτές θα πρέπει επίσης να μεταφέρονται επειγόντως σε ειδικές εγκαταστάσεις στην ηπειρωτική χώρα.
Για την αντιμετώπιση της κατάστασης αυτής, ο συντονιστής της ΕΕ για την εφαρμογή της δήλωσης ΕΕ-Τουρκίας έχει εκπονήσει κοινό σχέδιο δράσης από κοινού με τις ελληνικές αρχές, το οποίο επισυνάπτεται στην τελευταία έκθεση για την εφαρμογή της δήλωσης ΕΕ-Τουρκίας, που εγκρίθηκε στις 8 Δεκεμβρίου 2016. Το εν λόγω σχέδιο συντάχθηκε για να αναγνωριστούν οι πρόσθετες προσπάθειες που απαιτείται να καταβληθούν από όλες τις πλευρές: από την Ελλάδα, τα κράτη μέλη, την Ευρωπαϊκή Συνοριοφυλακή και Ακτοφυλακή, την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Υποστήριξης για το Άσυλο, την Επιτροπή και τους διεθνείς οργανισμούς (τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης και την Ύπατη Αρμοστεία των Ηνωμένων Εθνών για τους Πρόσφυγες), προκειμένου να διασφαλιστεί η πλήρης εφαρμογή της δήλωσης ΕΕ-Τουρκίας και, ιδίως, να μειωθεί η πίεση που ασκείται στα ελληνικά νησιά.

________________________________________
[1]     COM(2015) 490 final, COM(2015) 510 final, COM(2015) 678 final, COM(2015) 679 final, COM(2016) 85 final.
[2]     Η τελευταία έκθεση εγκρίθηκε στις 8 Δεκεμβρίου 2016: COM(2016) 791 final. Προηγούμενες εκθέσεις: COM(2016) 720 final, COM(2016) 165 final, COM(2016) 222 final, COM(2016) 360 final, COM(2016) 416 final, COM(2016) 480 final, COM(2016) 636 final.
[3]     COM(2016) 231 final, COM(2016) 349 final, COM(2016) 634 final, COM(2016)792 final.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ