Για μία ακόμη φορά η περιφερειακή αρχή Νοτίου Αιγαίου πρωτοπορεί, προσπαθώντας έγκαιρα να δώσει λύσεις στο χρηματοδοτικό κενό με το οποίο προβλέπεται ότι θα βρεθεί αντιμέτωπη το 2018 λόγω μειωμένων κρατικών πόρων. Η περιφερειακή αρχή προσανατολίζεται συγκεκριμένα στο να αξιοποιήσει «έξυπνα» μοντέλα χρηματοδότησης για την πραγματοποίηση αναγκαίων έργων στα πρότυπα των Βρυξελλών, όπως είναι τα ΣΔΙΤ. Όπως δήλωσε ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρκος αυτό δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα στην περιοχή μας και είναι πλέον καιρός να ανοίξει αυτό το κεφάλαιο.
Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Χατζημάρκος είχε συνάντηση την περασμένη εβδομάδα στο Υπουργείο Οικονομίας & Ανάπτυξης, με τον υφυπουργό κ. Στέργιο Πιτσιόρλα και τον κ. Νικόλαο Μαντζούφα, ειδικό γραμματέα ΣΔΙΤ. Η συνάντηση έγινε σε συνέχεια άλλης, την προηγούμενη εβδομάδα και με αντικείμενο την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Αναφορικά με τις επαφές που είχε στο Υπουργείο Οικονομίας ο κ. Χατζημάρκος δήλωσε: «Με την έναρξη της νέας χρονιάς, είχα συναντήσεις στο Υπουργείο οικονομίας, γεγονός που φανερώνει το μέγεθος του προβλήματος που έχουμε σε ό,τι αφορά την έλλειψη των πόρων. Εκτιμώ ότι το 2017 δεν θα φανεί τόσο έντονα το πρόβλημα ούτε στη ροή των έργων αλλά ούτε και στη ροή των χρηματοδοτήσεων-αναφέρομαι τόσο στα έργα της Περιφέρειας όσο  σε αυτά που στηρίζουμε στους 34 Δήμους.
Επειδή θέλουμε να προλαμβάνουμε τα γεγονότα και να μην ερχόμαστε πίσω από τις εξελίξεις και έχοντας υπόψη το υφιστάμενο πλάνο χρηματοδοτήσεων, γνωρίζοντας παράλληλα το τι περιμένουμε τις πρώτες μέρες του 2017, διαπιστώνουμε ότι το 2018 μπορεί να αντιμετωπίσουμε πρόβλημα στη χρηματοδότηση συγκεκριμένων έργων και δράσεων.
Με βάση λοιπόν όλα τα παραπάνω, προετοιμάζουμε το χρηματοδοτικό πλαίσιο του 2017. Στο υπουργείο οικονομίας έχουμε ανοίξει όλες τις πιθανές πηγές χρηματοδότησης. Πρέπει να πω ότι είμαστε οι πρώτοι που μπαίνουμε στη λογική της επόμενης γενιάς χρηματοδοτήσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Είμαστε πλήρως συμβατοί με τη διαδικασία που επικρατεί σήμερα στις Βρυξέλλες, το λεγόμενο smart financing, όπου δεν μιλάμε για επιδότηση, αλλά φτηνή χρηματοδότηση. Αυτό το μοντέλο προϋποθέτει να αυξήσουμε το βαθμό συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα, αν θέλουμε να βρούμε λύσεις σε χρηματοδοτικά αδιέξοδα. Μία τέτοια λύση είναι τα ΣΔΙΤ. Στην περιοχή μας δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα και νομίζω ότι είναι καιρός πια να ανοίξουμε και αυτό το κεφάλαιο».
Όπως ανέφερε ο περιφερειάρχης, Γ. Χατζημάρκος, η συνάντηση στο υπουργείο  θα επαναληφθεί και την επόμενη εβδομάδα, όπου θα εξειδικευτούν οι πιθανοί τομείς έργων μέσω ΣΔΙΤ.
«Υπάρχουν έργα τα οποία μπορεί να ενδιαφέρουν τον ιδιωτικό τομέα και υπάρχουν και τομείς της οικονομίας μας, όπου εμείς έχουμε πολύ μεγάλη ανάγκη και δεν έχουμε την οικονομική δυνατότητα να καλύψουμε τις ανάγκες αυτές. Συνεπώς, θα πρέπει να εξετάσουμε όλες τις πιθανές πηγές χρηματοδότησης και μια από αυτές είναι και το ΣΔΙΤ. Στην τελευταία μου συνάντηση με τον υφυπουργό Οικονομίας κύριο Πιτσιόρλα, συζητήσαμε αυτό ακριβώς.  Την επόμενη εβδομάδα θα ξαναβρεθούμε και σε κάθε συνάντηση προχωράμε τα στάδια αυτής της διαδικασίας. Με την παρουσία και του γενικού γραμματέα ΣΔΙΤ θα εξειδικεύσουμε την επόμενη εβδομάδα τέσσερεις πιθανούς τομείς έργων, που θα μπορούσαμε να προωθήσουμε στο υπουργικό συμβούλιο. Τα μεγάλα έργα των ΣΔΙΤ περνάνε και από υπουργικό συμβούλιο και εισηγητής είναι ο υπουργός. Θα πρέπει συνεπώς να παρουσιάσουμε αρχικά τα έργα και να πειστεί ο ίδιος ο υπουργός. Έχουμε ξεκινήσει εν ολίγοις αυτή τη διαδικασία και θέλω να πιστεύω ότι από αυτή την πηγή θα εξασφαλίσουμε μία καλή χρηματοδότηση», ανέφερε ο κ. Χατζημάρκος, ο οποίος εξήγησε ότι έχει εξαντληθεί ο προϋπολογισμός της Περιφέρειας για την ανέγερση νέων σχολικών μονάδων, ενώ οι σχολικές υποδομές σε αρκετά νησιά δεν είναι επαρκείς. Συνεπώς η ανέγερση νέων σχολικών μονάδων θα είναι πιθανότατα ο ένας τομέας στον οποίο θα διεκδικήσει η Περιφέρεια λύσεις μέσω ΣΔΙΤ. Επιπρόσθετα, σύμφωνα πάντα με τις δηλώσεις του περιφερειάρχη-ο οποίος ξεκαθάρισε ότι το ΣΔΙΤ επ’ ουδενί δε σημαίνει ιδιωτικοποίηση-ο δεύτερος τομέας που θα επιχειρηθεί για να γίνουν κάποια έργα μέσω αυτού του μοντέλου σύμπραξης ιδιωτικού και δημοσίου τομέα, είναι η διαχείριση των απορριμμάτων.
Αναλυτικότερα ο κ. Χατζημάρκος ανέφερε: «Αυτό που κάνω είναι να περιγράφω τους τομείς όπου έχουμε ανάγκες. Έχουμε εξαντλήσει π.χ. τον προϋπολογισμό νέων σχολείων. Έχουμε πετύχει πάρα πολλά στο κομμάτι των συντηρήσεων των υφιστάμενων σχολικών μονάδων. Έχουμε εξαντλήσει όμως τα χρήματα για την ανέγερση νέων σχολικών μονάδων, ενώ εξακολουθούν να υπάρχουν σε κάποια νησιά χαμηλού επιπέδου υποδομών σχολικές μονάδες.
Θα μπορούσε λοιπόν να γίνει ένα ΣΔΙΤ για την ανέγερση τεσσάρων έως πέντε σχολικών μονάδων που θα είχε ενδιαφέρον για τους ιδιώτες επενδυτές. Εάν το υπουργείο Παιδείας συμφωνήσει αντίστοιχα στο να καταβάλει ενοίκιο στον ιδιώτη, που θα κατασκευάσει τα σχολεία, πιστεύω ότι θα υπάρξει ενδιαφέρον από τον ιδιωτικό τομέα.
Οποτεδήποτε μιλάμε για ΣΔΙΤ, μία μερίδα συμπολιτών μας μιλά για ιδιωτικοποίηση, κάτι που δεν ισχύει. Σας εξήγησα το μοντέλο, το οποίο ελπίζω να λειτουργήσει. Το Υπουργείο Παιδείας δεσμεύεται με ένα ετήσιο ποσό με το οποίο μπορεί να μισθώσει νέες σχολικές μονάδες και το υπουργείο οικονομίας βγάζει το διαγωνισμό για την κατασκευή Χ σχολείων. Σε αυτή την περίπτωση η περιοχή μας δεν έχει επιβαρυνθεί καθόλου, έχουμε κατασκευάσει τις σχολικές μονάδες που χρειαζόμασταν και το υπουργείο παιδείας δεσμεύεται να καταβάλει το ετήσιο μίσθωμα.
Αυτό είναι ένα μόνο παράδειγμα. Ένα άλλο ΣΔΙΤ μπορεί να είναι η διαχείριση απορριμμάτων. Το χρηματοδοτικό μας πλαίσιο γνωρίζουμε ότι δεν επαρκεί για τις ανάγκες και των 60 νησιών της Περιφέρειάς μας. Θα πρέπει όμως αυτό το κενό να καλυφθεί. Έχουμε ήδη ένα περιφερειακό σχεδιασμό για τα απορρίμματα, έχουμε το ΦΕΚ στις 31 Δεκεμβρίου και θα πρέπει το δεύτερο εξάμηνο του 2017 να αρχίσει να υλοποιείται ο σχεδιασμός αυτός και τα έργα υποδομής που έχουν ανάγκη τα νησιά. Εμείς θα διαθέσουμε όσα είναι να διαθέσουμε. Με τις υποδομές για τις οποίες δεν επαρκεί η χρηματοδότηση τι θα γίνει;
Το ερώτημά μας είναι αν μπορεί το κράτος να μας χρηματοδοτήσει όλα αυτά τα έργα από εθνικούς πόρους… Με την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα δημοσιονομικά μας, κάποιος μπορεί εύκολα να προβλέψει ότι δεν θα μπορέσει να καλύψει αυτές τις ανάγκες. Συνεπώς θα πρέπει να εξασφαλίσουμε τη χρηματοδότηση αυτών των έργων.
Ο δεύτερος τομέας που θα ερευνήσουμε για να γίνουν κάποια έργα μέσω ΣΔΙΤ είναι η διαχείριση των απορριμμάτων».

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ