Με τουλάχιστον 10 καταστήματα κλειστά, ακόμα και σε κεντρικά σημεία, ξεκινά η προετοιμασία της Παλιάς Πόλης για την νέα τουριστική περίοδο που ανοίγει στις 25 Μαρτίου, από την οποία ωστόσο οι προσδοκίες είναι χαμηλές, κυρίως λόγω της κατάστασης που διαμορφώνεται με τα κρουαζιερόπλοια.
Η προετοιμασία των επαγγελματιών γίνεται με γνώμονα το περιορισμένο κόστος ως προς τις παραγγελίες του εμπορεύματος με πολλούς να ετοιμάζονται να ανοίξουν με περσινό εμπόρευμα που έμεινε αδιάθετο.
Ακόμα και οι παραγγελίες νέων προϊόντων γίνονται με φειδώ, από ντόπιους προμηθευτές ως επί το πλείστον επειδή είναι περιορισμένες, αφού οι εικόνες με φορτηγά που ξεφόρτωναν δεκάδες κιβώτια στις εισόδους των καταστημάτων, αποτελεί μακρινή εικόνα για την Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου εκεί όπου κάποτε όποιος είχε κατάστημα εθεωρείτο προνομιούχος και ευκατάστατος.
Σήμερα, η εικόνα της περιοχής έχει αλλάξει άρδην. Οι οικονομικές υποχρεώσεις είναι πολλές, τα μισθώματα παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, και οι περισσότεροι καταστηματάρχες ανοίγουν και κλείνουν τη σεζόν… χρεωμένοι.
Μιλώντας στη «δημοκρατική», ο πρόεδρος των καταστηματαρχών της Μεσαιωνικής Πόλης κ. Τάσος Μελετίου συνέδεσε την σημερινή κατάσταση στην περιοχή με την αλλαγή του τοπίου στον τομέα της κρουαζιέρας, όχι μόνο ως προς την μείωση των προσεγγίσεων αλλά και ως προς το μέγεθος των κρουαζιερόπλοιων. «Δεν χρειαζόμαστε πλωτά mall, χρειαζόμαστε κρουαζιερόπλοια μεσαίου μεγέθους που δεν έχουν χώρο στο εσωτερικό τους για τη λειτουργία πολλών καταστημάτων, ώστε να υπάρχει πιθανότητα ο επιβάτης που θα κατέβει για την βόλτα του να αφήσει κάποια χρήματα στο νησί», λέει ο κ. Μελετίου, ο οποίος έκανε γνωστή μια παράμετρο που δεν έχει αναδειχθεί μέχρι σήμερα και δεν είναι άλλη από τη δυνατότητα που έχουν τα κρουαζιερόπλοια, μετά την προσέγγιση τρίτου λιμανιού εκτός Ε.Ε. (Κροατία, Αλβανία κλπ) να μπορούν να πωλούν εν πλω duty free προϊόντα σε όλη τη διάρκεια της κρουαζιέρας!
Η παράμετρος αυτή παίζει καταλυτικό ρόλο στις αγορές των επιβατών, διότι τους δίνεται η δυνατότητα να αγοράσουν εντός του πλοίου τα ίδια προϊόντα που θα αγόραζαν στην Μεσαιωνική Πόλη, και μάλιστα χωρίς την επιβάρυνση του ΦΠΑ 24% που αμέσως, με την πρώτη σύγκριση, καθιστά μη ανταγωνιστικά τα είδη των καταστημάτων του νησιού μας. «Είναι αδύνατον να ανταγωνιστούμε εμείς τα καταστήματα που λειτουργούν εντός των κρουαζιερόπλοιων. Λόγω του φορολογικού καθεστώτος που επικρατεί στη χώρα μας, αυτομάτως τιθέμεθα εκτός συναγωνισμού. Γι΄αυτό και δεν μας ωφελεί η προσέγγιση μεγάλων κρουαζιερόπλοιων, τα οποία είναι πλωτά mall και παρέχουν στους επιβάτες προϊόντα, υπηρεσίες και είδη που εμείς είναι αδύνατον να ανταγωνιστούμε», λέει ο κ. Μελετίου, ο οποίος σημειώνει ότι αν συνεχιστεί η ίδια κατάσταση, τότε δεν αποκλείεται οι μεγάλες εταιρείες να ζητήσουν επέκταση του λιμένα για να μπορούν να προσεγγίζουν μεγαθήρια στο νησί και τότε θα επωφελούνται μόνον οι ίδιες οι εταιρείες και οι τουριστικοί πράκτορες.
Με κλειστά μαγαζιά
ανοίγει η σεζόν
Σύμφωνα με τον πρόεδρο των καταστηματαρχών της Μ. Πόλης η νέα σεζόν θα ξεκινήσει με κλειστά καταστήματα που ξεπερνούν τα 10 -όταν κάποτε δεν υπήρχε κενό ούτε ένα τετραγωνικό μέτρο προς ενοικίαση- και πολλά από αυτά παρέμειναν κλειστά και πέρυσι, με εξαίρεση ένα-δυο στα οποία μπήκε λουκέτο, άλλαξαν πολύ γρήγορα ιδιοκτήτη και ξανάκλεισαν πολύ σύντομα.
Όπως λέει, με βάση υπολογισμούς που έχουν γίνει, περίπου το 35% του τζίρου των καταστημάτων προέρχεται από τους επιβάτες κρουαζιερόπλοιων οπότε όταν είτε οι κατάπλοι είναι περιορισμένοι είτε οι επιβάτες δεν ξοδεύουν χρήματα, τότε αυτό έχει άμεση επίπτωση στην αγορά της Μ. Πόλης. «Όταν η αγορά της Μ. Πόλης δεν μπορεί να δουλέψει γιατί δεν υπάρχουν χώροι στάθμευσης ή γιατί δεν υπάρχει εύκολος τρόπος πρόσβασης των επισκεπτών και επιπλέον μειώνονται οι κατάπλοι, τότε αντιλαμβάνεστε ότι αυτό έχει άμεσες επιπτώσεις στους τζίρους. Την Παλιά Πόλη επισκέπτονται είτε όσοι μένουν μέσα, ή πέριξ αυτής ή όσοι έρχονται κάνοντας την βόλτα τους από το Μανδράκι που σημαίνει ότι είναι οι ίδιοι κάθε βράδυ. Επιπλέον δεν ψωνίζουν διότι είτε δεν θέλουν να κουβαλούν τα πράγματα, είτε διότι εδώ βρίσκουν πιο ακριβά τα προϊόντα γιατί εμείς έχουμε υψηλό λειτουργικό κόστος σε σχέση με τα άλλα καταστήματα της υπόλοιπης Ρόδου τα οποία έχουν τη δυνατότητα να πωλούν φθηνότερα», επισημαίνει ο κ. Μελετίου.
Όπως λέει, η σεζόν θα ανοίξει στις 25 Μαρτίου με την προσέγγιση των πρώτων κρουαζιερόπλοιων (σχετικά έχει γράψει η «δ») κι επιπλέον φέτος το Πάσχα των καθολικών είναι την 1η Απριλίου, στις 8 το Πάσχα των ορθοδόξων και εκτιμά ότι στη συνέχεια θα ακολουθήσει μεγάλη «κοιλιά» μέχρι να μπούμε για τα καλά στην θερινή περίοδο.
Οι προσδοκίες ωστόσο είναι χαμηλές, παρ΄ότι υπάρχει μια μικρή ελπίδα οι επισκέπτες μας φέτος να είναι υψηλότερης οικονομικής στάθμης, όμως κανείς δεν περιμένει θαύματα, όπως λέει ο κ. Μελετίου.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ