Ενδιαφέρον παρουσιάζει η μελέτη την οποία φέρνει σήμερα στην δημοσιότητα η ‘δ’ για το έργο ‘Ανάπλαση εισόδου Κολόνας – Ξύλινος Πεζόδρομος’ η οποία εγκρίθηκε στην πρόσφατη συνεδρίαση του δ.σ. του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η υλοποίηση αυτού του έργου θα αλλάξει εντελώς ολόκληρο το ανατολικό (θαλάσσιο) μέτωπο της πόλης, αυτό που θα φτάνει έως την Ακαντιά. Παράλληλα περιλαμβάνει και την ανάπλαση της Θαλασσινής Πύλης.
Αρχές της επέμβασης
Σύμφωνα με την μελέτη που εκπόνησε ο αρχιτέκτονας κ. Ανδρέας Μιχαηλίδης:
Περιμετρικά των οχυρώσεων, εκτός από το τμήμα της παραλιακής πλευράς έχουν διαμορφωθεί  δεντροφυτεμένα πάρκα, σε μια συνέχεια του γήινου  στοιχείου που περιβάλλει την οχύρωση,  παραχωρώντας ζωτικό χώρο στα τείχη.  Στο θαλασσινό τμήμα, ο αναγκαίος ζωτικός χώρος υπάρχει, αλλά δυστυχώς  βρίθει από ποικίλες  και  κατά  κανόνα ασύμβατες με το μνημείο χρήσεις. Επομένως έχει  αναζητηθεί ο τρόπος με τον οποίο ο χώρος θα επανακτήσει τη γοητεία, που αιώνες τώρα εξέπεμπε και θα επιστραφεί προς χρήση στον ίδιο τον άνθρωπο και όχι στο οποιουδήποτε τύπου μηχανοκίνητο τροχοφόρο του. Αυτή είναι και η ουσιαστική διαφορά της υπάρχουσας κατάστασης σε σχέση με την πρόταση, όπου δίνεται προτεραιότητα στον πεζό και στον ποδηλάτη.
Η μελέτη στηρίζεται στον επαναπροσδιορισμό μιας άλλης αντίληψης για τον χώρο, με την ιεράρχηση νέων αναγκών και στόχων. Η αναζήτηση και διατύπωση διαφορετικών αρχών κρίνεται απαραίτητη για την ανάδειξη των τειχών και του περιβάλλοντος χώρου και την προστασία τους. Όπως προαναφέρθηκε, βασικό στοιχείο της πρότασης είναι ο συνολικός σχεδιασμός που διαμορφώνει το χώρο κάτω από ένα γενικότερο φάσμα επιλογών που διέπουν ολόκληρη την περιοχή μελέτης. Καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση παίζει η ιστορία του χώρου, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η περιοχή και ο συσχετισμός του υδάτινου στοιχείου με τα τείχη.
Αναζητήθηκαν σχεδιαστικές λύσεις που επιτυγχάνουν την αρμονική συνύπαρξη του μνημειακού συνόλου με τις απαιτήσεις της σύγχρονης ζωής, έτσι ώστε ο χώρος να αποτελέσει την σκηνή μιας σειράς μικρών αλλά σημαντικών μεταμορφώσεων. Η οργάνωση του χώρου επιτυγχάνεται με διαδρομές δίπλα στη θάλασσα και πλατείες με κεντρικό σημείο ενδιαφέροντος το χώρο μπροστά στη Θαλασσινή Πύλη που μετατρέπεται σε κέντρο όλου του παραλιακού μετώπου, συνδυάζοντας τη δημόσια χρήση του χώρου με αναψυχή και πολιτιστικές λειτουργίες.
Ο αναλυτικός σχεδιασμός των επιμέρους διαμορφώσεων σε κλίμακα μελέτης εφαρμογής είναι αναγκαίος, αφού είναι ο μοναδικός τρόπος να επιτευχθεί το ενιαίο ύφος που προαναφέρθηκε ως βασική παράμετρος σχεδιασμού αλλά και ελαχιστοποίησης του οπτικού «θορύβου» που μαστίζει την περιοχή. Η παράμετρος αυτή θα πρέπει να διασφαλιστεί καθ’ όλη τη διάρκεια υλοποίησης και συντήρησης του έργου από τους φορείς ελέγχου επεμβάσεων στην ΠΠ.
Στο ίδιο πνεύμα έχει μελετηθεί διεξοδικά και ο αστικός εξοπλισμός που θα πλαισιώσει το χώρο, με αυστηρές προδιαγραφές και αυστηρά καθορισμένα υλικά, ώστε αυτά να τοποθετούνται  ανεξάρτητα με την πορεία υλοποίησης των επιμέρους τμημάτων της μελέτης. Στον αστικό εξοπλισμό συμπεριλαμβάνονται  και οι απαραίτητες εγκαταστάσεις που αφορούν τους λιμενικούς χώρους και αναφέρονται στην εξυπηρέτηση των σκαφών και των επιβατών. Επισημαίνεται και εδώ η σπουδαιότητα της συνεργασίας και του ελέγχου καθ’ όλη τη διάρκεια υλοποίησης και συντήρησης του έργου από τους φορείς ελέγχου (Εφορεία Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου), το Λιμενικό Ταμείο και τη Δ/ση Μεσαιωνικής Πόλης του Δήμου Ρόδου.
Το έργο αναλυτικά
Το έργο εκτείνεται κατά μήκος της παραλιακής ζώνης από την πύλη του Αποστόλου Παύλου έως την είσοδο του λιμένα Ακαντιάς. Σε όλο το μέτωπο θα κατασκευαστεί νέος ποδηλατόδρομος συνολικού μήκους 1.433,00 μ. με πλάτος 2,50 μ. και νέος ξύλινος πεζόδρομος μήκους 861,00 μ. με πλάτος 4,00 μ. σε συνέχεια του ήδη υφιστάμενου.
Συμπληρωματικά έργα στην γενικότερη επέμβαση είναι η ανάπλαση της Θαλασσινής Πύλης σε περιοχή έκτασης 4.500 τ.μ. η νέα είσοδος του λιμανιού, και η ανάπλαση των υπαίθριων χώρων αναψυχής, έκτασης 3.000 τ.μ. που προκύπτουν από τη κατάργηση του τμήματος του παραλιακής οδού στη θέση του Προμαχώνα της Ακτής Προμηθέως.
Η Θαλασσινή Πύλη αποκτά νέο πρόσωπο με την απομάκρυνση των τροχοφόρων και τη δημιουργία χώρου καθιστικών, χώρου περιπάτου και αναψυχής, με φόντο τα μεσαιωνικά τείχη.
Το ξύλο, ο πωρόλιθος, τα βοτσαλωτά δάπεδα και η πέτρα Λάρδου κυριαρχούν, όπως άλλωστε και στο εσωτερικό της Μεσαιωνικής Πόλης.
Νερά τρεχάμενα συμπληρώνουν το σκηνικό συμβολίζοντας το στοιχείο του νερού που προσπαθεί να πλησιάσει τα τείχη.
Ο ξύλινος πεζόδρομος δίνει την ευκαιρία στον κάτοικο χρήστη της πόλης, να ανακαλύψει το παιχνίδι του νερού και των τειχών, διατρέχοντας ανάμεσα από διάφορα τοπία ανακατεμένα με βράχια, πράσινο, τείχη, καθιστικά και νερό, και με διαμεσολαβητή το ξύλινο χαλί που απλώνεται μπροστά του, τον προκαλεί σε μια ποιοτική ιστορική  περιπέτεια.
Νέα είσοδος του εμπορικού λιμένα δημιουργείται ανεβάζοντας το επίπεδο των προδιαγραφών για την αναβάθμιση των  παρεχόμενων και ασφαλέστερων υπηρεσιών του λιμανιού προς τους ταξιδιώτες.
Νέα ρύθμιση της κυκλοφορίας με κυκλικό κόμβο στου «Κόβα» και μονοδρόμηση της παραλιακής περιμέτρου των τειχών.
Η δημιουργία του νέου διώροφου παρκινγκ 700 θέσεων και του Μουσείου Καραβομαραγκών, είναι δύο συνωδά έργα που θα συμπληρώσουν σε αμέσως επόμενη φάση το έργο.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ