Με μελανά χρώματα παρουσιάζει την κατάσταση στην τοπική αγορά ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου κ. Γιάννης Πάππου, λίγο πριν το άνοιγμα της τουριστικής περιόδου.
Ο ίδιος περιγράφει την κατάσταση ως δραματική, μετά την φοροκαταιγίδα που σαρώνει τα πάντα και δηλώνει πως όπως έχει διαμορφωθεί σήμερα η κατάσταση δεν υπάρχουν περιθώρια για ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας.
Δραματική η κατάσταση
«Η κατάσταση είναι δραματική, μόνο έτσι μπορεί να περιγραφεί. Τα επίσημα στοιχεία τα οποία ανακοινώθηκαν από τα συλλογικά όργανα των επιχειρηματιών αλλά και των αρμόδιων υπουργείων, δείχνουν ότι το λιανεμπόριο στον τομέα του τροφίμου σημειώνει πτώση τουλάχιστον κατά 15% κι από εκεί πέρα είναι το χάος… Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ένδυσης, της υπόδησης, των δώρων και ειδών οικιακής χρήσης παρουσιάζουν μείωση 40%, 50% ακόμα και 60% σε σχέση με πέρυσι, που επίσης ήταν μια κακή χρονιά. Για επτά συνεχόμενα έτη η οικονομία της χώρας είναι σε καθοδικό σπιράλ. Οι φόροι πολλαπλασιάζονται, οι εισφορές είναι συνεχώς αυξανόμενες, ο τρόπος υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών είναι ακόμα ένας επιβαρυντικός παράγοντας, ο ΕΝΦΙΑ έχει παραμείνει στα υψηλά επίπεδα τα οποία είχαν οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων και των οικοπέδων προ κρίσης. Όλα αυτά έχουν αντλήσει το μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματος, όχι μόνο των επιχειρηματιών αλλά και των νοικοκυριών. Η μεταβολή του ΦΠΑ από το 13% στο 24% ήταν ένα πολύ μεγάλο πλήγμα, η επιβολή του φόρου στο κρασί, η επιβολή φόρου στον καφέ, η επιβολή φόρου στην κινητή τηλεφωνία.. Εδώ πλέον μιλάμε για επιβολή φόρου στον φόρο. Όταν μιλάμε για μια τέτοια πολιτική, αντιλαμβάνεσθε ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για ανάκαμψη της αγοράς, δεν υπάρχουν περιθώρια για ανάπτυξη».
Ανάπτυξη μέσω…
γυροπωλείων
Ο κ. Γ. Πάππου, αναφέρεται στην αύξηση που καταγράφεται στο άνοιγμα μικρών επιχειρήσεων εστίασης όπως είναι τα σουβλατζίδικα, οι πιτσαρίες και τα fast food, τα οποία –όπως λέει- ανοίγουν το ένα πίσω από το άλλο.
«Το μόνα καταστήματα που ανοίγουν το ένα πίσω από το άλλο είναι τα μικρά καταστήματα εστίασης, όπως πιτσαρίες, σουβλατζίδικα, γυροπωλεία και μπεργκεράδικα. Πρόκειται για επιχειρήσεις που συνήθως απασχολούν πολύ μικρό αριθμό εργαζομένων, είτε -σε πολλές περιπτώσεις- μιλάμε για οικογενειακές επιχειρήσεις που τα μέλη της εργάζονται για να καλύψουν τις καθημερινές τους ανάγκες. Αυτή τη στιγμή η ανάπτυξη στη χώρα έρχεται μέσω της πιτσαρίας και των γυροπωλείων».
«Βιτρίνες της
δεκαετίας του ΄70»
Η δυσκολία των καταστηματαρχών να αγοράσουν νέο εμπόρευμα αποτυπώνεται στις βιτρίνες τους, που σύμφωνα με τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου θυμίζουν την εποχή του 1970…
«Εκανα μια βόλτα πρόσφατα στην αγορά της Ρόδου και είδα ότι οι βιτρίνες των καταστημάτων, θυμίζουν βιτρίνες της δεκαετίας του 1970. Με λίγα και απλά λόγια, μιλάμε για παλιά μόδα. Αυτό δείχνει ότι ο επιχειρηματίας δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να ανανεώσει το εμπόρευμά του».
«Εχουμε μείνει πίσω
ως προορισμός»
Ο κ. Γιάννης Πάππου, αναφέρει ότι η κατάσταση της Ρόδου σήμερα, και της χώρας γενικότερα, δεν ευνοεί την προσέλκυση επισκεπτών υψηλής οικονομικής στάθμης καθώς όσο βυθιζόμαστε στην ύφεση χάνουμε τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα ως προορισμός και αν δεν κάνουμε σύντομα κάτι, τότε η Ρόδος θα παραμείνει προορισμός μαζικού τουρισμού προσελκύοντας τουρίστες που δεν διαθέτουν χρήματα για να ξοδέψουν.
«Κανένας από εμάς, ως τουρίστας, ως επισκέπτης, δεν θα ήθελε να επισκεφθεί μια χώρα της οποίας η γενικότερη εικόνα δεν είναι ό,τι καλύτερο. Ο υψηλής οικονομικής στάθμης επισκέπτης, που είναι ουσιαστικά επενδυτής αφού έρχεται και επενδύει στην τουριστική μας βιομηχανία, ζητά άλλα πράγματα από έναν προορισμό. Εμείς έχουμε καταφέρει να αντλούμε τους χαμηλού οικονομικού επιπέδου επισκέπτες. Οι καλοί επισκέπτες, αυτοί που ξοδεύουν, που επενδύουν χρήματα, θέλουν να επισκεφθούν σύγχρονες, εξελιγμένες τουριστικές αγορές, περιποιημένες και ελκυστικές. Σε καμία περίπτωση η χώρα μας δεν έχει αυτή την εικόνα σήμερα. Εχουμε μείνει αρκετά πίσω. Μιλάμε για ανάπτυξη των αεροδρομίων και των λιμανιών έξι, επτά χρόνια τώρα… Η Ρόδος, η οποία θεωρείται ένα από τα ισχυρά χαρτιά της τουριστικής βιομηχανίας της χώρας, δεν είναι δυνατόν να παρουσιάζει αυτή την εικόνα γενικά, ούτε το αεροδρόμιο της να παρουσιάζει αυτή την εικόνα, ούτε το εμπορικό της λιμάνι. Γυρνώντας προς τα ανατολικά τα μάτια μας, βλέπουμε ότι έχουν κατασκευαστεί δεκάδες μαρίνες, υπάρχουν σύγχρονες υποδομές, προσεγμένα πεζοδρόμια, στάσεις, φωτισμός, καθαριότητα… Τομείς στους οποίους εμείς μειονεκτούμε και χρειαζόμαστε δραστικές αλλαγές προκειμένου να ξαναμπούμε στο παιχνίδι. Δυστυχώς ο ανταγωνισμός, στην τουριστική βιομηχανία είναι σκληρός και απαιτητικός και εμείς στην κατάσταση που βρισκόμαστε σήμερα δεν μπορούμε να μπούμε να συναγωνιστούμε τις ανταγωνίστριες αγορές».

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ