Η εξαγγελθείσα, προ πολλού και μη ανακληθείσα, αναγγελία διεξαγωγής των δημοτικών εκλογών, το φθινόπωρο του 2019, με το σύστημα της απλής αναλογικής, έχει προκαλέσει, συνωστισμό ενδιαφερομένων, κυρίως από τον χώρο της Δεξιάς, στον Δήμο της Ρόδου.
Ο χρόνος, που απομένει για την συγκρότηση των πολυμελών συνδυασμών και της προετοιμασίας της προεκλογικής στρατηγικής, δεν είναι μεγάλος με αποτέλεσμα να έχουν υπάρξει ήδη ενδείξεις για τις προθέσεις συγκεκριμένων προσώπων αλλά και ομάδων προσώπων.
Πιο συγκεκριμένα, στις προσεχείς ημέρες, εκτός νέου απροόπτου, ο επικεφαλής της παράταξης «Ροδιακή Δημιουργία», κ. Χατζής Χατζηευθυμίου, που απέχει από τις συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου κι έχει περιορίσει τις δημόσιες παρεμβάσεις του και προ πολλού τον αντιπολιτευτικό του ρόλο, θα υποβάλει την παραίτησή του στον πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου, ενώ ταυτόχρονα θα κινηθεί η διαδικασία αντικατάστασής του από τον κ. Μανώλη Καμπουρόπουλο, πρώτο επιλαχόντα.
Ο κ. Καμπουρόπουλος, θα συμμετέχει στο δημοτικό συμβούλιο με τους υπόλοιπους εκλεγμένους συμβούλους της παράταξης κ.κ. Γιάννη Γιαννακάκη, Αντώνη Γιαννικουρή, Ελπίδα Ατσίδη και Τάσο Σπανό και έχει ήδη εκδηλώσει την πρόθεσή του να ηγηθεί της παρατάξεως και να μετάσχει ως υποψήφιος δήμαρχος στις προσεχείς εκλογές.
Ο κ. Κώστας Ταρασλιάς, μέλος της ίδιας παρατάξεως, έχει ομοίως επαφές με φορείς και πολιτικοποιημένους πολίτες κι έχει εκδηλώσει την πρόθεσή του να ηγηθεί σχήματος, που θα διεκδικήσει τον Δήμο Ρόδου. Ο κ. Ταρασλιάς, δεν περιορίζεται σε μέλη της παρατάξεως «Ροδιακή Δημιουργία» αλλά επιδιώκει ευρύτερες συμμαχίες. Τις τελικές αποφάσεις του αναμένεται να ανακοινώσει το θέρος του 2018.
Ο επικεφαλής της παράταξης «Ροδίων Όραμα» κ. Στράτος Καρίκης, υποψήφιος βουλευτής με τους Ανεξάρτητους Έλληνες, έχει δηλώσει επίσης ότι προτίθεται να είναι εκ νέου υποψήφιος δήμαρχος στον Δήμο Ρόδου.
Το εγχείρημα δεν είναι εύκολο για τον κ. Καρίκη, αφού επί του παρόντος, έχει απωλέσει την στήριξη της Νομαρχιακής Επιτροπής της Νέας Δημοκρατίας. Σε πρόσφατη μάλιστα συνεδρίαση του κομματικού οργάνου, τέθηκε από μέλη «βέτο» σε οιαδήποτε σκέψη για την στήριξή του στις προσεχείς εκλογές, παρότι δείχνει να απέχει πλέον από τους ΑΝΕΛ.
Φήμες, που διαρρέονται συχνά περί πρόθεσης της πρώην βουλευτού κ. Μίκας Ιατρίδη να είναι υποψήφια, διαψεύδονται ως αβάσιμες.
Από τον χώρο έτσι της Δεξιάς οι υποψηφιότητες που εκδηλώνονται είναι ήδη τρεις και μάλιστα προερχόμενες από τα σπλάχνα του ίδιου συνδυασμού και του ίδιου χώρου.
Το γεγονός αυτό έχει προκαλέσει ανησυχία στη Νέα Δημοκρατία, που αναζητεί διακαώς λύση στο θέμα της πολυδιάσπασης των δυνάμεών της, επιδιώκοντας την μέγιστη συσπείρωση στο πρόσωπο ενός νέου υποψηφίου, που θα μπορεί να ενώσει σε ενιαίο συνδυασμό όλους τους μνηστήρες.
Στα δημοσιογραφικά πηγαδάκια είναι πλέον γνωστό και συζητείται κατά κόρον ότι ένα τέτοιο πρόσωπο θα μπορούσε να είναι ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Ρόδου κ. Αντώνης Καμπουράκης, ο οποίος δεν έχει εκδηλωθεί ούτε και έχει ανακοινώσει, αν θα υποκύψει στην πρόταση, που του έχει γίνει κατ’ επανάληψη και στο παρελθόν.
Η αλήθεια είναι ότι μόνο στο άκουσμα του ενδεχομένου υποβολής υποψηφιότητας από τον κ. Καμπουράκη, δεν είναι λίγοι οι σύμβουλοι της πλειοψηφούσας παράταξης στο δημοτικό συμβούλιο, που δεν κρύβουν την πρόθεσή τους να ταχθούν μαζί του, γεγονός που έχει οδηγήσει συχνά τον δήμαρχο Ρόδου κ. Φώτη Χατζηδιάκο σε σπασμωδικές κινήσεις.
Ο κ. Χατζηδιάκος και στελέχη της παράταξης «Ρόδος Δύναμη Πολιτών», δείχνει να προετοιμάζει το έδαφος για τις προσεχείς εκλογές αν κι ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει αν θα είναι εκ νέου υποψήφιος.
Το σενάριο διεκδίκησης του Δήμου Ρόδου από τον κ. Γιάννη Μαχαιρίδη, δείχνει να μην προχωρεί.
Η παράταξη Χατζηδιάκου, στο τελευταίο διάστημα επιδιώκει, με παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο, σε πεζοδρόμια και με έμφαση σε θέματα της καθημερινότητας, όπως βελτίωση συνολικά του συστήματος αποκομιδής των σκουπιδιών, να παρουσιάσει έργο.
Τέτοιες παρεμβάσεις θα ενταθούν στο διάστημα προς τις εκλογές, ως είθισται, αλλά το «μεγάλο αγκάθι» για μια εύκολη πορεία προς την κάλπη εξακολουθεί να είναι ο χαρακτήρας του επικεφαλής, που έχει καταφέρει να απωθήσει από κοντά του σημαντικούς συνεργάτες του.
Πολλά ακούγονται γύρω από τις προθέσεις του κ. Σάββα Διακοσταματίου, του κ. Αθηνόδωρου Κωνσταντίνου αλλά και του κ. Γιάννη Περδίκη να είναι υποψήφιοι, η αλήθεια είναι όμως ότι τέτοια σενάρια διαρρέονται κυρίως για να εκφραστεί η δυσαρέσκεια πρώην και νυν μελών της παράταξης στο πρόσωπο του κ. Χατζηδιάκου.
Θα πρέπει όμως να θεωρείται σίγουρο ότι η συγκρότηση ψηφοδελτίου από τον κ. Χατζηδιάκο δεν θα είναι πλέον μια εύκολη υπόθεση, ενώ αν ισχύσει το σύστημα της απλής αναλογικής δύσκολα θα κόψει το νήμα.
Από εκεί και πέρα παρότι είναι σύνηθες στις εκλογές του πρώτου βαθμού της τοπικής αυτοδιοίκησης οι υποψήφιοι να φορούν τον μανδύα του υπερκομματικού και του ανεξάρτητου, ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ο πολιτικός χώρος με το μεγαλύτερο πρόβλημα στην ανεύρεση ικανού επικεφαλής, έστω κι αν προσπαθήσει να δώσει στο ψηφοδέλτιο, που θα τον πλαισιώσει, τέτοια χαρακτηριστικά.
Η παράταξη «Ρόδος Πορεία Ανατροπής» με επικεφαλής τον κ. Γιώργο Υψηλάντη θα δώσει το παρών στις εκλογές. Ο κ. Υψηλάντης δεν έχει όμως ακόμη ξεκαθαρίσει αν θα είναι υποψήφιος κι αυτό θα εξαρτηθεί κυρίως από το εκλογικό σύστημα που θα ισχύσει, όπως ο ίδιος διεμήνυσε σε συνεργάτες του.
Το σίγουρο είναι ότι η σχέση του με τον ΣΥΡΙΖΑ περνά κρίση κυρίως διότι δεν έχει κρύψει την δυσαρέσκειά του σε δημόσιες τοποθετήσεις του και ενώπιον του δημοτικού συμβουλίου για τις επιλογές και τις πολιτικές της κυβέρνησης έναντι των νησιών.
Η λύση του κ. Μιχάλη Κόκκινου, γενικού γραμματέα Απόδημου Ελληνισμού, μπορεί να φαντάζει ως διέξοδο για την Αριστερά, πλην όμως ο σκληρός πυρήνας του κόμματος δεν δείχνει να φλερτάρει με την ιδέα να τον δυναμώσει πολιτικά.
Κάτω από αυτό το πρίσμα και με δεδομένο ότι οποιαδήποτε άλλη υποψηφιότητα από τον ίδιο χώρο θεωρείται θνησιγενής δεν θα πρέπει να αποκλείεται να αναπτυχθεί ένα «φλέρτ» του κυβερνώντος κόμματος με τον κ. Φώτη Χατζηδιάκο, αν κι εφόσον είναι υποψήφιος. Από τους 140 υποψήφιους με τον κ. Υψηλάντη λίγοι θεωρείται πάντως ότι θα ακολουθήσουν μια τέτοια επιλογή.
Γενική διαπίστωση πάντως είναι ότι εκδηλώνεται μια αποστροφή νέων, άφθαρτων και ικανών ανθρώπων για να διεκδικήσουν τον πρώτο βαθμό αυτοδιοίκησης. Και το γεγονός αυτό δεν οφείλεται μόνο στην γενικότερη κρίση του πολιτικού μας συστήματος και της αποστροφής από τους πολιτικούς και την πολιτική, ούτε στο ό,τι η οικονομική κρίση έχει οδηγήσει σχεδόν τους πάντες να ασχολούνται μόνο με τα του οίκου τους για να εξασφαλίζουν τον επιούσιο, αλλά κυρίως διότι το νησί έχει χάσει την αίγλη του εξαιτίας της σταδιακής υποβάθμισης της ποιότητας του δημοτικού συμβουλίου και της δημοτικής μηχανής, που λειτουργεί πλέον ως μια «προβληματική επιχείρηση», με συνεχώς διογκούμενα προβλήματα λόγω της μείωσης εσόδων και των πελατειακών σχέσεων.

Ο ΕΚΛΟΓΙΚΟΣ ΝΟΜΟΣ
Εκλογικό μέτρο και δυνατότητα άσκησης βέτο από τους δημάρχους είναι τα δύο μέτρα που εξακολουθεί να μελετά το υπουργείο Εσωτερικών προκειμένου να «μαλακώσει» τον εκλογικό νόμο της απλής αναλογικής.
Το υπουργείο Εσωτερικών, προσανατολίζεται στο να προχωρήσει στις δύο παραπάνω δομικές αλλαγές του εκλογικού νόμου, ώστε να υπάρξει κυβερνησιμότητα στην Αυτοδιοίκηση και να μην δημιουργούνται προβλήματα σε θέματα λειτουργίας των Δήμων εξαιτίας του «κατακερματισμού» των δημοτικών συμβουλίων που θα προκαλέσει η απλή αναλογική.
Εξετάζονται επιλογές, όπως η αξιοποίηση της λευκής ψήφου με τρόπο που να διευκολύνει δημιουργικά στην επίλυση ενός επίμαχου θέματος, όπως η έγκριση ενός Προϋπολογισμού, ή ενός Τεχνικού Προγράμματος.
Ακόμη, η κατάτμηση των προτεινόμενων αποφάσεων, ώστε η διαφωνία σε ένα θέμα να μη συνεπάγεται την ολοκληρωτική απόρριψή τους, εφόσον δεν υπάρχουν άλλα σημεία τριβής.
Οι δήμαρχοι από την πρώτη στιγμή που έγιναν γνωστές οι προθέσεις της κυβέρνησης για την απλή αναλογική τοποθετούνται αρνητικά με κύριο επιχείρημα ότι οι Δήμοι δεν θα μπορούν να διοικηθούν και επιπλέον ότι στα δημοτικά συμβούλια οι μειοψηφίες θα ελέγχουν τις πλειοψηφίες.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το υπουργείο μελετά τη θέσπιση εκλογικού μέτρου σε ό,τι αφορά την «είσοδο» στα δημοτικά συμβούλια των συνδυασμών, που θα μετέχουν στις εκλογές.
Το εκλογικό μέτρο θα είναι σχεδόν ανάλογο με το πλαφόν του 3% που υπάρχει σήμερα στον εκλογικό νόμο των βουλευτικών εκλογών, με τη διαφορά ότι θα μεταβάλλεται ανάλογα με τις έδρες του κάθε δημοτικού και περιφερειακού συμβουλίου.
Με την θέσπιση του εκλογικού πλαφόν, το υπουργείο Εσωτερικών εκτιμά ότι θα περιοριστούν οι «αντάρτες» υποψήφιοι στους Δήμους.
Επιπλέον δίνεται η δυνατότητα στους «δυνατούς» υποψήφιους δημάρχους να ενισχύσουν τους συνδυασμούς τους με πρόσωπα των τοπικών κοινωνιών που έχουν μεγάλο έρεισμα, οι οποίοι δεν θα είχαν πιθανότητα να εκλεγούν ως αυτόνομοι συνδυασμοί λόγω πλαφόν.
Η δεύτερη ρύθμιση που μελετά το υπουργείο Εσωτερικών, είναι να δίνεται η δυνατότητα στους δημάρχους να ασκούν μιας μορφής βέτο στα δημοτικά συμβούλια.
Το βέτο οι δήμαρχοι θα μπορούν να ασκούν μόνο για αποφάσεις που έχουν να κάνουν με την εύρυθμη λειτουργία των Δήμων. Για παράδειγμα όταν ψηφίζεται ο προϋπολογισμός των Δήμων στα δημοτικά συμβούλια στο ενδεχόμενο που δεν εγκριθεί στην πρώτη ψηφοφορία με την σχετική πλειοψηφία, ο δήμαρχος θα μπορεί να αποφασίσει την έγκρισή του με λιγότερο αριθμό ψήφων ή ακόμη και με την βούλησή του, αφού δεν μπορεί να μείνει ο Δήμος χωρίς ετήσιο προϋπολογισμό, καθώς δεν θα μπορούν να πληρωθούν οι εργαζόμενοι και να λειτουργήσουν οι υπηρεσίες.
Το αρχικό σχέδιο συζήτησης της απλής αναλογικής του υπουργείου Εσωτερικών, προέβλεπε την εκλογή δημάρχου – περιφερειάρχη με ποσοστό 50 + 1 από την Α΄ Κυριακή και ο αριθμός των δημοτικών συμβούλων του κάθε Δήμου να αναδεικνύεται με βάση τα εκλογικά αποτελέσματα του κάθε συνδυασμού της Α΄ Κυριακής των εκλογών και να παραμένει ο ίδιος άσχετα με το αποτέλεσμα των εκλογών της β’ Κυριακής.
Επιπλέον θα επιτρέπονται οι συνεργασίες συνδυασμών εν όψει της Β’ Κυριακής των εκλογών μεταξύ των δύο πρώτων συνδυασμών, οι οποίες και θα αποτυπώνονται και στην διοίκηση του Δήμου.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ