Αντίθετος εμφανίζεται ο εμπορικός κόσμος στην εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου στα νησιά, που ενώ άνοιξε η πλατφόρμα για να γίνονται οι αιτήσεις δεν φαίνεται ότι θα δώσει κίνητρα στο εμπόριο, στις μεταφορές και στις τοπικές επιχειρήσεις που έχουν το «Νησιωτικό ΑΦΜ» όπως χαρακτηρίζεται.
Στο θέμα αναφέρθηκε πρόσφατα με δηλώσεις του προς την «δ» ο Συντονιστής της Νομαρχιακής Επιτροπής Νότιας Δωδεκανήσου του Σύριζα, κ. Αντώνης Αποστολίδης, ο οποίος εξέφρασε μεν, την ικανοποίησή του για την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου στα νησιά, ομολόγησε όμως, ότι αυτό δεν αποτελεί το αντιστάθμισμα της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ.
«Το Μεταφορικό Ισοδύναμο, δεν αφορά σε αυτή την φάση την Ρόδο και εκτιμούμε ότι από τα λεγόμενά τους, δεν θα αφορά ποτέ το νησί μας. Παρ’ όλα αυτά, εάν κάποια στιγμή βάλουν μέσα την Ρόδο, το Μεταφορικό Ισοδύναμο έτσι όπως το έχουν θεσμοθετήσει είναι ένα…. ‘κουπόνι’ λειτουργεί, δηλαδή, σαν επίδομα! Οι επιχειρήσεις στην χώρα μας και ειδικά στο νησί μας, δεν έχουν ανάγκη από κουπόνια και επιδόματα. Αυτά αφορούν άλλες χώρες, σε άλλα καθεστώτα. Εμείς χρειαζόμαστε μοντέλο ανάπτυξης και αυτό μπορούν να μας το δώσουν μόνον οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ και το Μεταφορικό Ισοδύναμο, φτιαγμένο όπως πρέπει: δηλαδή να επιδοτεί την μεταφορά από την βάση των ακτοπλοϊκών εταιρειών και την μεταφορά των προσώπων από τα αεροπλάνα και τα πλοία. Αυτό είναι το Μεταφορικό Ισοδύναμο στην βάση του. Όχι με… κουπόνια. Εμείς δεν έχουν ανάγκη από κουπόνια και επιδόματα» δήλωσε στην «δ» χτες, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου κ. Νίκος Μπόνης.
Κληθείς να σχολιάσει τις εξαγγελίες της κυβέρνησης σχετικά με το Μεταφορικό Ισοδύναμο, όπου το κράτος θα επιδοτεί τους νησιώτες με ειδικές κάρτες (την «Κάρτα Νησιώτη») και τα χρήματα της διαφοράς θα επιστρέφονται και θα πιστώνονται στον λογαριασμό τους αλλά και τις επιχειρήσεις που διαθέτουν «Νησιωτικό ΑΦΜ» (ως το βασικότερο ζήτημα που δεν θα αφορά τις πολυεθνικές και τις εταιρείες με τεράστιους τζίρους), ο κ. Μπόνης δήλωσε κατηγορηματικά:
«Δεν έχει καμία σχέση με αυτά που λένε για τις τοπικές επιχειρήσεις με ‘Νησιωτικό ΑΦΜ’. Θα χρειαστεί μια μεγάλη διαδικασία για να μπαίνει κάποιος στο σύστημα, να κάνει συγκρίσεις με τιμές σε άλλες περιοχές, να αφαιρεί και να επιστρέφει. Τώρα μιλάμε σοβαρά; Όλες οι χώρες του κόσμου, όταν εφαρμόζουν κάποια ανάλογα μέτρα, τα εφαρμόζουν στην βάση τους. Με επιδότηση στις ακτοπλοϊκές ώστε να δίνουν κίνητρα με μειωμένες τιμές για μεταφορά προϊόντων και ατόμων, σύμφωνα με την αξία που υπάρχει στην υπόλοιπη Ελλάδα. Εμάς, ο ‘δρόμος’ μας είναι το πλοίο και το αεροπλάνο. Έχουν δώσει ένα σωρό δις ευρώ για έργα υποδομής στην στεριανή Ελλάδα –και πολύ καλά έκαναν. Στην νησιωτική χώρα, τα χρήματα πρέπει να δίδονται στα πλοία και στα αεροπλάνα».
Ωστόσο, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου επέμεινε πως είναι εφικτό να επανέλθουν και να επαναδιαπραγματευτούν τους Μειωμένους Συντελεστές ΦΠΑ: «Αποδείχθηκε ήδη από την κίνηση που έκανε πρόσφατα ο πρωθυπουργός Αλ. Τσίπρας, ότι μπορεί να γίνει, με την απόφαση να διατηρηθεί αυτό το φορολογικό καθεστώς για έξι ακόμη μήνες σε μερικά νησιά. Συνεπώς, μπορούν να διατηρηθούν και να επανέλθουν στα προηγούμενα επίπεδα. Γι αυτό και ο περιφερειάρχης κ. Γιώργος Χατζημάρκος, είπε ‘πάρτε πίσω το Μεταφορικό Ισοδύναμο και δώστε μας τους Μειωμένους Συντελεστές ΦΠΑ’. Αυτά τα χρήματα που δίνουν τώρα για την εφαρμογή των Μειωμένων Συντελεστών ΦΠΑ, είναι τα χρήματα που είχαν από τον μειωμένο ΦΠΑ. Τα 50εκ. και τα 150εκ. ευρώ που κοστίζει το Μεταφορικό Ισοδύναμο, είναι πολύ περισσότερα από αυτά που κόστιζαν οι Μειωμένοι Συντελεστές ΦΠΑ» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Πάντως, ο ΣΥΡΙΖΑ δηλώνει πως ‘το ζήτημα των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ παραμένει ανοιχτό. Θα διεκδικήσει την επαναφορά του μειωμένου ΦΠΑ σε όλα τα νησιά, μόλις το επιτρέψουν τα δημοσιονομικά περιθώρια της χώρας’ –παρά τις εξελίξεις και τις πιέσεις που δέχεται η κυβέρνηση από την Ευρώπη!!

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ