του Κώστα Τσαούση

Η Alpha Bank – η οποία διαθέτει την πιο συγκροτημένη ομάδα στελεχών με πολύτιμη εμπειρία στo project finance για αεροδρόμια – είναι διοργανωτής της χρηματοδότησης (συνολικού ύψους περίπου 1 δισ. ευρώ) αλλά και ο μεγαλύτερος χρηματοδότης του project για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που περνούν στον έλεγχο της Fraport και του Ομίλου Κοπελούζου για τα επόμενα 40 χρόνια (με option για άλλα 10).

Η Alpha Bank είναι και η μόνη από την Ελλάδα ενώ τα υπόλοιπα μέλη της χρηματοδοτικής κοινοπραξίας προέρχονται από τον χώρο των διεθνών οργανισμών. Το IFC, ο επενδυτικός βραχίονας της World Bank, η EBRD – η Τράπεζα για την Ανασυγκρότηση και την Ανάπτυξη που άλλοτε είχε αποκλειστικό χώρο δράσης την ΝΑ Ευρώπη και τις αναδυόμενες αγορές της αλλά και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΙΒ). Η χρηματοδότηση του όλου project που υπερβαίνει τα 1,6 δισ. ευρώ – και αφορά τόσο το τίμημα της εξαγοράς όσο και τις επενδύσεις των πρώτων χρόνων – και θα καλυφθεί σχεδόν κατά 50 % από τους Fraport – Όμιλος Κοπελούζου και 50% από το χρηματοδοτικό σχήμα.

Πιο συγκεκριμένα, η Alpha Bank θα διαθέσει για την χρηματοδότηση του εφάπαξ τιμήματος εξαγοράς περίπου 300 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα συμβάλλει με 300 εκατομμύρια ευρώ στην χρηματοδότηση των επενδύσεων των πρώτων χρόνων (το σύνολο της χρηματοδότησης του επενδυτικού προγράμματος θα απαιτήσει 400 εκατομμύρια ευρώ και ένα μικρό αλλά σημαντικό μέρος του θα προέλθει από τα έσοδα των αεροδρομίων).

Τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια (σε δύο ομάδες από αεροδρόμια – με την πρώτη ομάδα να περιλαμβάνει τα αεροδρόμια της Ηπειρωτικής Ελλάδας, των Ιονίων και των Χανίων Κρήτης, ενώ η δεύτερη περιλαμβάνει τα αεροδρόμια του Αιγαίου) θα έχουν μια κοινή διαχείριση κάτω από την ομπρέλα της Fraport Greece – μέτοχοι της οποίας είναι ως γνωστόν ο γερμανικός διαχειριστής αεροδρομίων Fraport ΑG και ο ελληνικός Όμιλος Κοπελούζου, δύο εταιρείες με μεγάλη εμπειρία και τεχνογνωσία, σε παγκόσμιο επίπεδο, στη διαχείριση αεροδρομίων.

Η Fraport και ο Όμιλος Κοπελούζου έχουν μία μακροχρόνια συνεργασία που ξεκίνησε από την κοινή συμμετοχή τους στο έργο κατασκευής και εκσυγχρονισμού του αεροδρομίου Pulkovo στην Αγία Πετρούπολη, στη Ρωσία. Η Fraport Greece θα επωφεληθεί από το δίκτυο συνεργασιών που έχουν οι μέτοχοί της και θα τηρήσει τα διεθνή αποδεκτά εταιρικά πρότυπα στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια.

Η Fraport AG είναι μία εταιρεία με ηγετική θέση στην παγκόσμια αγορά διαχείρισης αερολιμένων, με έδρα τη Φρανκφούρτη, στη Γερμανία. Ως όμιλος με διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο, η Fraport έχει την ευθύνη διαχείρισης και λειτουργίας αεροδρομίων και παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών. Η Fraport έχει αναλάβει τη λειτουργία ενός από τους πιο σημαντικούς κόμβους του παγκόσμιου δικτύου αερομεταφορών, του Διεθνούς Αεροδρομίου της Φρανκφούρτης. Το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης αποτελεί το μεγαλύτερο επιχειρηματικό συγκρότημα στη Γερμανία, καθώς απασχολούνται περισσότεροι από 80.000 εργαζόμενοι σε περισσότερες από 500 εταιρείες και οργανισμούς.

Ως πάροχος ολοκληρωμένων υπηρεσιών στον τομέα της διαχείρισης αεροδρομίων, η Fraport AG δραστηριοποιείται σε τέσσερις ηπείρους μέσω επενδυτικών σχημάτων και θυγατρικών εταιρειών, όπως, όπως στη Λίμα (Περού), στην Αττάλεια (Τουρκία), στη Λιουμπλιάνα (Σλοβενία), στην Αγία Πετρούπολη (Ρωσία), στη Σιάν (Κίνα), Συνολικά η Fraport απασχολεί 21.000 υπαλλήλους σε παγκόσμιο επίπεδο. Το 2015, ο Όμιλος Fraport είχε έσοδα 2,6 δισ. ευρώ και κέρδη 297 εκατομμύρια ευρώ.

Πάντως, επανερχόμενοι στο project εκείνο που μετρά και το κάνει να ξεχωρίζει είναι το γεγονός της μεγάλης διάρκειας παραχώρησης που λειτουργεί ευεργετικά για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς καθώς πέραν όλων των άλλων αυξάνει σημαντικά την αξία μεταπώλησης που προσελκύει επενδυτές και χρηματοδότες. Επιπλέον, η ύπαρξη τόσων διεθνών χρηματοδοτών στο σχήμα (IFC, EBRD, EIB) δίνει μια στέρεη βάση και αποτελεί εγγύηση και για τώρα αλλά και για το άμεσο μέλλον.

Σε κάθε περίπτωση, το project των 14 περιφερειακών αεροδρομίων έχει στο πυρήνα του και ένα στοιχείο εκδημοκρατισμού της ανάπτυξης. Όπως παρατηρούν στελέχη της αγοράς τα πολλαπλά οφέλη της αναπτυξιακής προσπάθειας με βάση τα 14 αεροδρόμια διαχέονται σε περισσότερα του ενός σημεία (περιοχές) της χώρας αλλά και σε βάθος στην ίδια την τοπική οικονομία που αναλαμβάνει με τον ένα ή άλλο τρόπο να στηρίξει το «αναμορφωμένο» επενδυτικά και επιχειρηματικά αεροδρόμιο και να ζήσει από αυτό. Μια ενδιαφέρουσα υπόθεση συνεργειών – συμπράξεων αλλά και αμφίδρομης επίδρασης σε όλα τα επίπεδα. Για πχ οι ξενοδόχοι δίνουν την μάχη της χρονικής διεύρυνσης της σεζόν και η διαχειρίστρια εταιρεία των αεροδρομίων δεσμεύεται για την δυναμική πολιτική προώθησης του προορισμού (τόπος) αλλά και για την εικόνα και τις υπηρεσίες στο αεροδρόμιο.

Σε αυτό μια εγγύηση είναι και οι ίδιοι οι μέτοχοι του εγχειρήματος. Κανείς από τους δύο δεν είναι εργολάβος για να «ζήσει» από την κατασκευή π.χ ενός τέρμιναλ ή την επέκταση ενός διαδρόμου. Η «ειδικότητα» τους είναι η διαχείριση και μόνο. Με άλλα λόγια, το παράδειγμα της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων μπορεί να λειτουργήσει και ως οδηγός και σε άλλες «δουλειές » του ΤΑΙΠΕΔ ή του Υπερταμείου.

newmoney.gr

  • η άχρηστη πληροφορία της ημέρα

    Με τα δικά μας τα λεφτά η γερμανική παραπαίουσα εταιρεία παίρνει τα αεροδρόμια μας ΖΗΤΏ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ