Του Μηνά Τσαμόπουλου

Στην δίνη προβλημάτων περιέρχεται η κρουαζιέρα στην Ελλάδα το 2017 με πτώση που δεν μπορεί να αφήσει αδιάφορο κανένα. Οι έως τώρα επιβεβαιωμένες αφίξεις κρουαζιερόπλοιων είναι σαφώς λιγότερες σε σύγκριση με το 2016 όταν λόγω των τρομοκρατικών κτυπημάτων στην Τουρκία πολλές εταιρείες άλλαξαν δρομολόγια και περιέλαβαν σε αυτά ελληνικά λιμάνια.

Οι προσδοκώμενες αφίξεις για το 2017 για κάποια από τα μεγαλύτερα ελληνικά λιμάνια που επιβεβαιώνουν και τις πλέον απαισιόδοξες προβλέψεις αφού είναι μέχρι και 28% λιγότερες σε σύγκριση με το 2016.

«Για το λιμάνι του Πειραιά έχουν προγραμματιστεί 510 αφίξεις με περίπου 914.000 επιβάτες, για την Σαντορίνη 381 με 736.455 επιβάτες, για την Κέρκυρα έχουν προγραμματιστεί 400 με 650.000 επιβάτες, για την Ρόδο έχουν προγραμματιστεί 240 με περίπου 270.000 επιβάτες και τέλος για το Ηράκλειο έχουν προγραμματιστεί 145 με περίπου 257.486 επιβάτες (Full Capacity)» επισημαίνεται σε έρευνα της Five Senses Consulting & Development.

Το ζητούμενο δεν είναι πλέον το 2017 αφού η κατάσταση δύσκολα αναστρέφεται αλλά το τι θα γίνει 2018.

Πολλά στελέχη από τον κλάδο της κρουαζιέρας επισημαίνουν ότι η λύση θα έρθει από την Άπω Ανατολή.

«Συνεργασία των Περιφερειών και των Λιμανιών με την Cosco για ανάπτυξη της νέας αγοράς των Κινέζων για έναρξη και τερματισμό κρουαζιέρας (Homeport) από Ελλάδα από το 2018 και μετά. Ο Πειραιάς πρέπει να παίξει τον σημαντικό ρόλο του στην ανάπτυξη της Ελληνικής κρουαζιέρας μέσα από την δημιουργία ενός δικτύου προορισμών που θα μπορεί επάξια να δώσει μοναδικές, επαρκώς προσδιορισμένες, εμπειρίες στους επισκέπτες όλο τον χρόνο, φυσικά με τις κατάλληλες υποδομές» επισημαίνει ο Ιωάννης Μπρας, πρώην πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου και νυν διευθύνων της Five Senses Consulting & Development.

Η δημοσιοποίηση του ενδιαφέροντος κινεζικού ομίλου να εισέλθει στο Αιγαίο μέσω της Celestyal Cruises του κυπριακών συμφερόντων Ομίλου Louis έφερε και πάλι στο προσκήνιο του κινέζους τουρίστες κρουαζιέρας.

Ο ρόλος τη Cosco

Ο Captain Χu Lirong, πρόεδρος China COSCO στην τελευταία του επίσκεψη στην Ελλάδα τον περασμένο Οκτώβριο για τα εγκαίνια της προβλήτας κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά είχε αναφερθεί στην πρόθεση του κινεζικού κολοσσού να προσελκύσει κινέζους τουρίστες κρουαζιέρας στην Ελλάδα: «Σημειώνεται μεγάλη ανάπτυξη στη Άπω Ανατολή και ιδιαίτερα στην Κίνα, επειδή υπάρχει τεράστια ζήτηση από τους κινέζους για τουρισμό στο εξωτερικό μετά από το άνοιγμα και τις μεταρρυθμίσεις της Κίνας που έφερε την οικονομική ευημερία. Και ο τουρισμός με κρουαζιερόπλοια έχει γίνει νέα μόδα στην Κίνα. Ίδια μόδα έχει γίνει και ο τουρισμός στην Ελλάδα μετά από τις καλύψεις των ειδήσεων για την στρατηγική συνεργασία της Cosco Shipping OSCO με τον ΟΛΠ. Οι κινέζοι γνωρίζουν τώρα όλο και περισσότερο την Ελλάδα και η Ελλάδα έχει γίνει ο πόλος έλξης χιλιάδων κινέζων τουριστών».

Η Cosco έχει σχεδιάσει την επιτάχυνση της κατασκευής αγκυροβολίων με μεγάλο βάθος, ώστε να υπάρχουν θέσεις παραβολής για τα μεγαλύτερα και πολυτελέστερα κρουαζιερόπλοια του κόσμου. Ταυτόχρονα, θα κάνει νέες επενδύσεις για την αναβάθμιση των υπηρεσιών και της ανταγωνιστικότητας. Η διακίνηση επιβατών κρουαζιέρας του λιμανιού του Πειραιά τώρα είναι περίπου ένα εκατομμύριο τον χρόνο, ενώ ο βραχυπρόθεσμος σκοπός της Cosco είναι να τον αυξήσει μέχρι 1,5 εκατ. και μακροπρόθεσμα στα τρία εκατομμύρια.

Ήδη έχει εγκαινιαστεί η νέα προβλήτα κρουαζιέρας στον Άγιο Νικόλαο, στο λιμάνι του Πειραιά και δίνει μια επιπλέον θέση πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιου άνω των 250 μέτρων. Η προβλήτα έχει μήκος 284μ. και βάθος 11 μέτρα ενώ ο χερσαίος χώρος είναι 8.415 τετραγωνικά μέτρα. Οι συνολικές θέσεις παραβολής για πρόσδεση κρουαζιερόπλοιων, νέας γενιάς, διαμορφώνονται σε 10, ανάλογα με το μέγεθος των πλοίων.

Ο τομέας της κρουαζιέρας μεγαλώνει διεθνώς κάθε χρόνο, σε ένα ποσοστό 5%-7% και για να μπορούν να εξυπηρετούνται οι επιβάτες, οι εταιρείες έχουν προβεί σε παραγγελίες 50 νέων κρουαζιεροπλοίων μέχρι το έτος 2020, αυξάνοντας με αυτόν τον τρόπο την διαθέσιμη χωρητικότητα κατά περίπου 180.000 κρεβάτια.

Τα σχέδια

Η Cosco έχει ήδη έτοιμα τα σχέδια και τις κινήσεις που πρέπει να κάνει για την κρουαζιέρα.

Πιο συγκεκριμένα:

1. Μία από τις παραμέτρους που διαπιστώθηκε ότι έπρεπε να προβλεφθεί άμεσα ήταν η καθιέρωση και η γνωστοποίηση ενιαίας πολιτικής «bearth allocation» (προ-εξασφάλιση θέσεων ελλιμενισμού) που αφορά όλους τους πελάτες.

2. στην ίδια στρατηγική με άξονα τη δυνατότητα ευελιξίας, ο Πειραιάς, ως κεντρικό λιμάνι και σχεδόν το μοναδικό στο home porting, θα πρέπει να δημιουργήσει συνέργιες με άλλα ελληνικά λιμάνια για την εύρυθμη λειτουργία του συστήματος.

3. Σημαντικός παράγοντας επιλογής από μία εταιρεία κρουαζιέρας ενός λιμανιού είναι η ασφάλεια που παρέχει πρωτίστως στον φιλοξενούμενο αλλά και στο πλοίο. Και δε φθάνει μόνο να υπάρχει σχέδιο ISPS αλλά πρέπει ο επιβάτης να μπορεί να βλέπει ένστολους οι οποίοι του δίνουν τη σιγουριά της ασφάλειας του λιμανιού.

4. Επιπροσθέτως πρέπει να εξασφαλιστεί η συνεργασία για την επαρκή διάθεση προσωπικού των αρμόδιων Αρχών, δηλαδή, Λιμεναρχείου, Τελωνείου, Ελληνικής Αστυνομίας για τον έλεγχο διαβατηρίων, για την κάλυψη των αναγκών των τερματικών σταθμών κρουαζιέρας.

newmoney.gr

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ