Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η επιχείρηση αποσυμφόρησης της Σαντορίνης από την υπερσυγκέντρωση πλοίων και επιβατών κρουαζιέρας.

Το νησί μπορεί να φιλοξενεί 8.000 άτομα ημερησίως, έναντι 12.000 και περισσότερων το 2017 αλλά και τα προηγούμενα χρόνια. Ετσι, ο Δήμος Σαντορίνης και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας έθεσαν σε εφαρμογή σύστημα προγραμματισμού των προσεγγίσεων πλοίων και ήδη έχουν ζητήσει από επιχειρήσεις που ασχολούνται με την κρουαζιέρα όχι μόνον να αλλάξουν τις μέρες προσέγγισης αλλά και τις ώρες αποβίβασης επισκεπτών, προκειμένου να επιτευχθεί η ισοκατανομή τους στη διάρκεια της ημέρας.

Οσοι έχει τύχει να περπατήσουν στην Οία ή στα Φηρά τις μέρες που έχουν πιάσει τέσσερα, πέντε ακόμα και έξι πλοία ταυτόχρονα στο νησί, γνωρίζουν καλά το αδιαχώρητο που επικρατεί στα σοκάκια και το κυκλοφοριακό κομφούζιο στο οδικό δίκτυο, γεγονότα που υποβαθμίζουν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της Σαντορίνης.

Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο το Λιμενικό Ταμείο προχώρησε στην εφαρμογή από φέτος συστήματος προγραμματισμού των αφιξοαναχωρήσεων κρουαζιερόπλοιων, ή Berth Allocation System όπως αποκαλείται διεθνώς, με σκοπό και την ασφάλεια επιβατών και πλοίων αλλά και την ποιοτική εξυπηρέτηση των επισκεπτών στο νησί.

Οπως εξηγεί στην «Κ» ο πρόεδρος του Ταμείου Ηλίας Πελέκης ήδη για το 2018 έχουν εγγραφεί 439 κρουαζιερόπλοια έναντι 406 που επισκέφθηκαν το νησί το 2017, 10% δηλαδή περισσότερα, ενώ για πρώτη φορά έχουν καταχωριστεί και 25 διανυκτερεύσεις πλοίων, οι οποίες αφορούν την Celestyal Cruises. Για το 2019 έχουν μέχρι στιγμής γίνει 451 εγγραφές πλοίων.

Ομως, επειδή πολλές από αυτές συμπίπτουν σε συγκεκριμένες μέρες, συνήθως Τρίτες και Τετάρτες, έχουν ήδη αποσταλεί από το Λιμενικό Ταμείο ηλεκτρονικές επιστολές στις εταιρείες για να τροποποιήσουν τις αφίξεις και τις αποβιβάσεις τους, έτσι ώστε να αποφευχθούν τα γνωστά φαινόμενα συνωστισμού που έχουν στοιχειώσει το νησί.

«Αν δεν επιτύχουν να τα τροποποιήσουν με αποδεκτό τρόπο μόνες τους οι εταιρείες, τότε θα προχωρήσουμε μονομερώς εμείς στις τροποποιήσεις», υπογραμμίζει ο επικεφαλής του Λιμενικού Ταμείου. «Επιπλέον, έχουμε ζητήσει σε κάποιες περιπτώσεις να αλλάξουν οι ώρες αποβίβασης, έτσι ώστε να απέχουν τουλάχιστον μία ώρα μεταξύ τους και ιδανικά να γίνονται άλλες το πρωί και άλλες το μεσημέρι», προσθέτει. Ο κάπτεν Γιώργος Κουμπενάς, γενικός γραμματέας της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας, η οποία έχει συμφωνήσει με τους φορείς της Σαντορίνης να στηρίξει την προσπάθεια, επισημαίνει στην «Κ» ότι αυτήν την περίοδο Ενωση και εταιρείες προσπαθούν να μοιράσουν τις μέρες και τις ώρες αφίξεων με τέτοιον τρόπο ώστε να εξυπηρετείται ο στόχος της αποσυμφόρησης. Επίσης, ο Γ. Κουμπενάς διαβεβαιώνει ότι η δουλειά που γίνεται στην Ενωση αποσκοπεί στο να μοιραστούν μέσα στην ημέρα και στην εβδομάδα και οι εκδρομές που πραγματοποιούν οι επιβάτες, ώστε να εκλείψουν, κατά το δυνατόν, τα φαινόμενα συνωστισμού στα σοκάκια της Οίας και των Φηρών, αλλά και να περάσει το όφελος από τις επισκέψεις και στα υπόλοιπα σημεία του νησιού. Σχετική επιστολή έχει αποστείλει, άλλωστε, στην Ενωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας και ο Νίκος Ζώρζος, δήμαρχος Θήρας, ζητώντας τη διευθέτηση αυτών των κρίσιμων ζητημάτων.

Οι Κρητικοί και ο λιμένας του Αθηνιού

Το Berth Allocation System και η συνεργασία του Λιμενικού Ταμείου με τις εταιρείες κρουαζιέρας μπορούν να λύσουν πολλά προβλήματα, αλλά δυστυχώς δεν μπορούν να τα αντιμετωπίσουν όλα.

Στους χιλιάδες επιβάτες κρουαζιέρας που επισκέπτονται τη Σαντορίνη καθημερινά προστίθενται και περίπου άλλοι 2.000 ημερησίως, σύμφωνα με εκτιμήσεις κύκλων της ακτοπλοΐας, οι οποίοι έρχονται αυθημερόν από την Κρήτη με μεγάλα ταχύπλοα επιβατηγά.

Αυτά τα δρομολόγια εγκρίνονται από άλλες αρχές και επιπλέον δεν είναι δυνατή η απαγόρευση εκτέλεσης των εν λόγω ημερησίων εκδρομών. Η ρύθμισή τους και ο προγραμματισμός είναι ένα θέμα που απασχολεί εντόνως τους εμπλεκόμενους φορείς.

Και αυτό διότι όλοι οι ημερήσιοι επισκέπτες προσπαθούν να επισκεφθούν ένα νησί που ήδη φιλοξενεί χιλιάδες άλλους τουρίστες στα ξενοδοχεία και στα ενοικιαζόμενα δωμάτιά του, οι οποίοι με τη σειρά τους φθάνουν αεροπορικώς και ακτοπλοϊκώς, χρησιμοποιώντας τις ίδιες ανεπαρκείς υποδομές.

Το δεύτερο σημαντικό ζήτημα που επιχειρούν να λύσουν οι υπεύθυνοι του νησιού είναι η ανακατασκευή και η διαπλάτυνση του λιμένα του Αθηνιού, ο προβλήτας του οποίου σε διάφορα σημεία έχει υποστεί διαβρώσεις και υπονομεύει τις δυνατότητες εξυπηρέτησης της επιβατηγού ναυτιλίας αλλά και γενικότερα της κρουαζιέρας.

Το θέμα «τρέχει» ήδη εδώ και δύο χρόνια και ενώ εγκρίθηκε η περιβαλλοντική μελέτη (με αρκετή καθυστέρηση), μόλις πριν από λίγες μέρες το υπουργείο Ναυτιλίας απέστειλε επιστολή για να συναινέσει το Λιμενικό Ταμείο ώστε να καταστεί το υπουργείο Υποδομών φορέας υλοποίησης του έργου, προϋπολογισμού 8,5 εκατομμυρίων.

Καθημερινή

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ