Συνέντευξη
στην Πέγκυ Ντόκου

«Το κράτος κατέστησε τον χώρο της Παιδείας πεδίο κομματικών συγκρούσεων και ιδεοληπτικών πειραματισμών», αναφέρει μεταξύ άλλων στην συνέντευξη που παραχώρησε στην «δ» ο διευθυντής των εκπαιδευτηρίων “Ροδίων Παιδεία” κ. Κυριάκος Κυριακούλης. Παράλληλα, μιλάει για την ιστορία των εκπαιδευτηρίων και την παρουσία τους στην Ρόδο, για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις τις οποίες χρησιμοποιούν οι εκάστοτε υπουργοί για διάφορους λόγους –κυρίως επικοινωνιακούς- ενώ ξεκαθαρίζει ότι «Η Πολιτεία ποτέ δεν είδε την Παιδεία ως εθνική επένδυση» όσον αφορά τα δημόσια και τα ιδιωτικά σχολεία.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Κυριακούλη, θα ήθελα να ξεκινήσουμε ζητώντας από εσάς να μας μιλήσετε για τις πρόσφατες επιτυχίες των αποφοίτων από το σχολείο σας. Είστε ικανοποιημένος από τα αποτελέσματα;
Φυσικά. Η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ΑΕΙ και μάλιστα με τόσο μεγάλο ποσοστό επιτυχίας είναι η τυπική επιβράβευση μιας προσπάθειας που ξεκίνησε πολλά χρόνια πριν. Και λέω “τυπική” διότι τα ουσιαστικά αποτελέσματα για τους μαθητές μας είχαν “βγει” πολύ πριν ανακοινωθούν οι πίνακες των εισακτέων: είναι τα “εργαλεία ζωής” που αποκτούν. Είναι η ικανότητά τους, σε έναν κόσμο γεμάτο πληροφορίες, να ερευνούν, να αξιολογούν, να επιλέγουν, να συνθέτουν. Να γίνονται δια βίου δάσκαλοι του εαυτού τους. Οι μαθητές μας ξέρουν ότι οι εξετάσεις για τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ είναι ένα απλώς επεισόδιο στην σειρά εξετάσεων που θα δίνουν κάθε μέρα στη ζωή τους. Δεν είναι ούτε το τελευταίο ούτε το σημαντικότερο. Δεν προετοιμάζονται λοιπόν με στόχο αυτές τις εξετάσεις, δεν παπαγαλίζουν θέματα, δεν αποστηθίζουν ταS.O.S. αλλά αποκτούν πάγιες δεξιότητες, που τους δίνουν τη σιγουριά ότι μπορούν να αντιμετωπίσουν οποιαδήποτε δυσκολία οποιαδήποτε στιγμή. Ουσιαστικά οι μαθητές μας προετοιμάζονται για να πετυχαίνουν σε εξετάσεις από την πρώτη Δημοτικού. Και το κλειδί της επιτυχίας τους είναι το ότι “αδιαφορούν” για τις εξετάσεις! Οπότε η επιτυχία έρχεται ως φυσική συνέπεια μια βαθιάς και ουσιαστικής Παιδείας. Αυτό είναι το μέλημά μας.
• Μιλήστε μας για την πορεία του σχολείου. Είναι ικανοποιητική η ανταπόκριση των Ροδιτών μέχρι σήμερα να επιλέξουν την ιδιωτική εκπαίδευση;
Οι Ροδίτες ξέρουν ότι η σημαντικότερη επένδυση είναι η επένδυση στην Παιδεία. Και σε εθνικό αλλά και σε οικογενειακό επίπεδο. Δυστυχώς, το κράτος δεν έχει την ίδια αντίληψη, και κατέστησε τον χώρο της Παιδείας πεδίο κομματικών συγκρούσεων και ιδεοληπτικών πειραματισμών. Αυτό οδηγεί πολλούς γονείς στο να επιλέξουν την ιδιωτική εκπαίδευση, η οποία αναπόφευκτα συνεπάγεται μια επιπλέον οικονομική επιβάρυνση για τον οικογενειακό προϋπολογισμό, παρ’ ό,τι έχουμε κάνει τεράστιες προσπάθειες να κρατήσουμε το κόστος των υπηρεσιών μας όσο πιο χαμηλά γίνεται. Και λέω “επιπλέον” διότι η οικογένεια ενός μαθητή που φοιτά σε ιδιωτικό σχολείο έχει ήδη πληρώσει φόρους και δικαιούται μια θέση σε δημόσιο. Αν ζούσαμε σε ένα σοβαρό κράτος θα έπρεπε κάθε οικογένεια να παίρνει για κάθε παιδί σε ηλικία εκπαίδευσηςμια “επιταγή σπουδών” την οποία να μπορεί να εξαργυρώνει σε οποιοδήποτε σχολείο δημόσιο ή ιδιωτικό. Όμως στην Ελλάδα ούτε καν τα βιβλία δεν παίρνει δωρεάν ένας μαθητής ιδιωτικού. Αναγνωρίζοντας τις θυσίες που κάνουν οι γονείς, προσφέρουμε υπηρεσίες εκπαίδευσης που κάνουν το σχολείο μια πολύ ενδιαφέρουσα και συναρπαστική εμπειρία. Οι μαθητές μας έχουν στη διάθεσή τους εργαστήρια πειραμάτων, θέατρο, studioμουσικής με πλήθος οργάνων, εργαστήριο ζωγραφικής και εικαστικών, κήπο βιολογικών καλλιεργειών, γήπεδα μπάσκετ, ποδοσφαίρου, βόλεϋ, σύγχρονο κολυμβητήριο, και προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας, ακόμα και το καλοκαίρι.Επιπλέον παρέχουμε υπηρεσίες επαγγελματικής κατεύθυνσης και συμβουλευτικής για παιδιά και γονείς. Παρά την κρίση, η ικανοποίηση που αισθάνονται οι γονείς βλέποντας την πρόοδο των παιδιών τους, όχι μόνο στα μαθήματα αλλά στην συγκρότηση μιας πολύπλευρης προσωπικότητας, ανταμείβει αυτή τους την επιλογή.
• Με την ευκαιρία, θα ήθελα ένα σχόλιο σχετικά με τις πανελλήνιες εξετάσεις, όταν το υπουργείο Παιδείας διέρρευσε ότι θα καταργηθούν ενώ στο νέο νομοσχέδιο φαίνεται ότι δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο.
Αυτή η ιστορία έχει κακοφορμίσει χρόνια τώρα. Για πολιτικούς λόγους διάφοροι υπουργοί πετούν ένα πυροτέχνημα κατάργησης των εξετάσεων, πιστεύοντας ότι αυτό τους καθιστά δημοφιλείς. Θα την έλεγες “συνεπή” στάση για ένα σύστημα – όχι μόνο εκπαιδευτικό – που έχει καταργήσει τις εξετάσεις από παντού. Όμως χωρίς αξιολόγηση είναι αδύνατον να υπάρξει σοβαρή Παιδεία – και σοβαρό κράτος επίσης. Φυσικά, αναφέρομαι στην αξιολόγηση σε όλα τα επίπεδα. Και διδασκόντων και διδασκομένων και εκπαιδευτικών μονάδων συνολικά. Όχι απαραίτητα με την μορφή των πανελληνίων. Οι πανελλήνιες και το άγχος της επιτυχίας σ΄αυτές έχουν μετατρέψει το Λύκειο σε προθάλαμο των εισαγωγικών με τους μαθητές να αδιαφορούν για τα μαθήματα στα οποία δεν θα εξεταστούν, καταργώντας έτσι την αποστολή του Λυκείου ως φορέα γενικής παιδείας και προετοιμασίας του εφήβου για την ενήλικη ζωή. Συμφωνώ λοιπόν με την κατάργηση των πανελληνίων και τη αναδιοργάνωση ενός Λυκείου που οδηγεί στην απόκτηση αξιόπιστου Εθνικού Απολυτηρίου. Η αξιολόγηση για την απόκτησή του θα πρέπει να έχει ολιστικό χαρακτήρα και θα περιλαμβάνει εξετάσεις από τράπεζα θεμάτων. Το Εθνικό Απολυτήριο όσοι θα το αποκτήσουν θα πιστοποιεί συγκεκριμένες δεξιότητες. Ανάλογα με το πώς θα έχει διαμορφώσει το πρόγραμμά του ο μαθητής, το Απολυτήριο θα αντιστοιχεί σε συγκεκριμένο αριθμό Εκπαιδευτικών Ακαδημαϊκών μονάδων στο Ευρωπαϊκό σύστημα πιστοποίησης προσόντων, διευκολύνοντας με τον τρόπο την κινητικότητα των αποφοίτων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Παράλληλα τα Τριτοβάθμια Ιδρύματα θα προκηρύσσουν τις θέσεις για τους πρωτοετείς και για την επιλογή φοιτητών θα χρησιμοποιούν ποικίλα κριτήρια. Ανάμεσα στα κριτήρια που θα μοριοδοτούνται θα περιλαμβάνονται στοιχεία του Εθνικού Απολυτηρίου καθώς και κριτήρια που θα ορίζουν τα ίδια τα Πανεπιστημιακά τμήματα. όπως γίνεται σε όλες τις προηγμένες χώρες. Αντίθετα με τα παραπάνω, επιβάλλονται αλλαγές με αυταρχικό τρόπο χωρίς επαρκή αιτιολόγηση, χωρίς αξιολόγηση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου και αποτίμηση του έργου, χωρίς διάλογο.Η νέα πραγματικότητα μας επιστρέφει στο μακρινό παρελθόν και μας απομακρύνει από όσα συμβαίνουν στον διεθνή χώρο.
• Εκτιμάτε ότι με τα σημερινά δεδομένα, το ιδιωτικό σχολείο προσφέρει περισσότερα στους μαθητές από ό,τι το δημόσιο;
Θα σας φανεί παράξενο, αλλά θα ήθελα, μολονότι διευθύνω ένα πρότυπο ιδιωτικό σχολείο, το δημόσιο σχολείο να προσέφερε τα ίδια που προσφέρει ένα ιδιωτικό. Ουσιαστικά θα ήθελα όλα τα δημόσια σχολεία να ήταν σαν το “ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ”. Αλλά, δυστυχώς, δεν είναι. Και δεν ξέρω πώς μπορούν να γίνουν, όταν η Πολιτεία ποτέ δεν είδε την Παιδεία ως εθνική επένδυση. Στο “ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ” δεν θα ακούσετε ποτέ για κατάληψη, αποχή απότα μαθήματα, συνδικαλιστικές δραστηριότητες των καθηγητών εν ώρα μαθήματος, απεργίες, κενές θέσεις, εξωσχολικούς, κομματικές νεολαίες, αφίσες, γκράφιτι στους τοίχους, και πάει λέγοντας. Ούτε στο τέλος της χρονιάς θα δείτε την καθιερωμένη “τελετή” του σκισίματος των βιβλίων. Σήμερα η ιδιωτική Παιδεία μαζί με κάποιες ελάχιστες εξαιρέσεις φωτισμένων δασκάλων στα δημόσια σχολεία, κρατάει ψηλά το κύρος και την ποιότητα της Παιδείας στη χώρα μας. Διότι εμείς αξιολογούμε τα πάντα: από τους καθηγητές που επιλέγουμε μέχρι την επιλογή των χρωμάτων στους τοίχους. Και φυσικά κάθε χρόνο αξιολογούμαστε από τους γονείς που μας εμπιστεύονται. Ελπίζω και εύχομαι το επίπεδο της εκπαίδευσης και γενικότερα της μαθητικής ζωής που υπάρχει στα Εκπαιδευτήρια “ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ” να γίνει κάποια στιγμή κτήμα κάθε παιδιού στη χώρα μας.
• Ένα τελευταίο σχόλιο για την πορεία των εκπαιδευτηρίων ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
Το αίτημα της κοινωνίας για ποιοτική εκπαίδευση είναι μεγαλύτερο τώρα και θα γίνεται εντονότερο καθώς κάθε οικογένεια θα απαιτεί τη συστηματική καλλιέργεια των δεξιοτήτων και ικανοτήτων των παιδιών της και θα επιλέγει την εκπαίδευση που προετοιμάζει το άτομο να μαθαίνει και να προσαρμόζεται δια βίου σε μια κοινωνία υψηλής διακινδύνευσης, να διαχειρίζεται την πληροφορία, τον κίνδυνο και τις προσωπικές του σχέσεις, να καινοτομεί και να παράγει. Αυτή την εκπαίδευση μπορεί να παρέχει η ιδιωτική εκπαίδευση και τα καλά ιδιωτικά σχολεία και παρά την οικονομική πίεση που δέχονται τώρα προβλέπω σε σταδιακή ανάκαμψή τους. Σε ό,τι αφορά τα εκπαιδευτήρια «ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ» έχουν διατηρήσει σταθερό τον αριθμό των μαθητών μας και μάλιστα στο Λύκειο καταγράφουμε αύξηση μαθητών. Το καλοκαιρινό σχολείο (summerschool) κάθε χρόνο παρουσιάζει αύξηση μαθητών και η φετινή χρονιά είναι η καλύτερη όλων των εποχών Το αθλητικό κέντρο είναι πλέον σημείο αναφοράς με εκατοντάδες αθλητές όλων των ηλικιών και με συνεχή εμπλουτισμό των προγραμμάτων και αθλημάτων. Επεκτείναμε τις δραστηριότητές μας στα απογευματινά προγράμματα εκπαίδευσης και απευθυνόμαστε πλέον σε όλους τους μαθητές τις Ρόδου με παροχές που περιλαμβάνουν φροντιστήρια δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, κέντρα ξένων γλωσσών, κέντρα μελέτης, σχολές πληροφορικής και αναπτύσσουμε δυναμικά την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Επιτυχής είναι η πρώτη χρονιά λειτουργίας ενός άρτια εξοπλισμένου καλά οργανωμένου και στελεχωμένου ωδείου «ΡΟΔΙΩΝ ωδείον». Από την επόμενη σχολική χρονιά το κέντρο συμβουλευτικής θα «απολαμβάνει» τα νέα σύγχρονα και εξοπλισμένα γραφεία του και θα συνεχίσει τις υπηρεσίες συμβουλευτικής σε όλους τους μαθητές της Ρόδου με καλύτερες ακόμα προϋποθέσεις.
Ο εκπαιδευτικός μας οργανισμός συνεχίζει με αυτοπεποίθηση και με τη βέβαιη πίστη ότι τα επόμενα χρόνια οικοδομούμε έναν από τους μεγαλύτερους και αρτιότερους εκπαιδευτικούς οργανισμούς της Ελλάδας. ΡΟΔΙΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ, ΡΟΔΙΩΝ ΑΘΛΗΣΙΣ, ΡΟΔΙΩΝ ΑΝΑΔΡΑΣΙΣ, ΡΟΔΙΩΝ ΜΆΘΗΣΙΣ»ΡΟΔΙΩΝ ΩΔΕΙΟΝ καθώς και μεταλυκειακά κέντρα εκπαίδευσης. Όλα θα αποτελέσουν πρότυπα ποιότητας, οράματος και μίμησης.Πιστεύω πως το μέλλον της ιδιωτικής εκπαίδευσης είναι ευοίωνο μόνο με προϋποθέσεις υψηλής ποιότητας, συστηματικής οργάνωσης και έμπρακτων αποτελεσμάτων. Η μέχρι τώρα πορεία του εκπαιδευτικού μας οργανισμού, εγγυάται την λαμπρή συνέχειά του.

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ