Ειδήσεις

Μετά την διαπραγμάτευση… επαναδιαπραγμάτευση

Να περιορίσουν το πολιτικό κόστος από την ψήφιση των επώδυνων μέτρων της δεύτερης αξιολόγησης καλλιεργώντας προσδοκίες για επαναδιαπραγμάτευση της συμφωνίας «εάν και εφόσον», επιχειρούν υψηλόβαθμα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ και της κυβέρνησης, διαμηνύοντας πως ισχύει το δόγμα της «διαρκούς διαπραγμάτευσης».
Το θέμα άνοιξε, με βαρυσήμαντη όπως αποδείχθηκε, παρέμβασή του, ο πρόεδρος της Βουλής, Νίκος Βούτσης, μιλώντας στην εφημερίδα «Ειδήσεις». Ο Νίκος Βούτσης επισήμανε με νόημα πως «θα πρέπει να μένει πάντοτε ενεργό και με κατάλληλη προετοιμασία όχι μόνο το σχέδιο για την έγκαιρη και βιώσιμη έξοδο της χώρας στις αγορές αλλά βεβαίως και η δυνατότητα θετικής επαναδιαπραγμάτευσης μελλοντικών μέτρων που έχουν αρνητικό κοινωνικό πρόσημο».

Παρέμβαση Σκουρλέτη
Κατόπιν το θέμα ενίσχυσε και ο υπουργός Εσωτερικών, Πάνος Σκουρλέτης, διαμηνύοντας μέσω του ραδιοφωνικού σταθμού Real: «Ασφαλώς και υπάρχει περιθώριο επαναδιαπραγμάτευσης και αλίμονο αν δεν υπήρχε. Αυτό πια θα ήταν το τέλος της Δημοκρατίας και της πολιτικής. Πολλά πράγματα έχουν υπογραφεί από τη μία και την άλλη πλευρά και πολλά πράγματα έχουν προστεθεί και από τις δύο πλευρές». «Άλλωστε στο πλαίσιο της 2ης αξιολόγησης είδαμε απαιτήσεις από μέρους των δανειστών οι οποίες δεν προβλέπονταν με απόλυτη σαφήνεια από το αρχικό πρόγραμμα. Και ήταν ένα σημείο ισορροπίας, ανάμεσα στο ΔΝΤ και κυρίως τη Γερμανία. Αρα οι συσχετισμοί είναι αυτοί που μετράνε, η κατάσταση της χώρας, τότε, όταν θα ολοκληρωθεί το πρόγραμμα, είναι όλα αυτά τα οποία πρέπει να δούμε και βέβαια και τον πολιτικό χάρτη των χωρών της Ευρώπης που θα μας επιτρέψουν να βάλουμε θέματα υπό διαπραγμάτευση», συνέχισε ο υπουργός Εσωτερικών, για να καταλήξει λέγοντας: «Θεωρώ ότι αν έχουμε πάει καλά και αυτό σημαίνει ότι θα έχει αναγνωριστεί συνολικά και από τις αγορές, αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε και τη δυνατότητα να δανειστούμε από μόνοι μας. Άρα οι στόχοι των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων, που τελικά για να πιαστούν επιβάλλουν αυτά τα μέτρα, θα είναι στόχοι που δεν θα βασίζονται πουθενά, δεν θα καλύπτουν καμία αναγκαιότητα και νομίζω ότι τότε θα μπορούμε να ξανασυζητήσουμε»

Στρατηγικά σχέδια
Βεβαίως, τόσο ο Νίκος Βούτσης όσο και ο Πάνος Σκουρλέτης αναφέρονται, επί της ουσίας, σε επαναδιαπραγμάτευση των μέτρων και των στόχων για μετά το τέλος του προγράμματος –ήτοι από τον Αύγουστο του 2018 και μετά. Ωστόσο, ακόμη κι έτσι, κυβερνητικές πηγές και συνομιλητές του Αλέξη Τσίπρα δεν κρύβουν τις σχετικές επιδιώξεις της κυβέρνησης. Βεβαίως, ως τότε, η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να τηρήσει την υπογραφή της και να μην δώσει… λαβή είτε για αρνητικά σχόλια, είτε για νέο κύκλο αποσταθεροποίησης, είτε για εκτροχιασμό του τρίτου Μνημονίου. Ωστόσο, είναι σαφές πως, όπως λένε κυβερνητικές πηγές, «η Ευρώπη αλλάζει διαρκώς» και «το 2019 είναι ένας αιώνας στην πολιτική». Συμπερασματικά: η επαναδιαπραγμάτευση υπάρχει στην ατζέντα της κυβέρνησης, αλλά ως το 2019 μένει ακόμη πολύ νερό να κυλήσει στο αυλάκι…

Κόβουν χωρίς πλαφόν
όλες τις συντάξεις
Τεράστιες ανατροπές στις συντάξεις φέρνει το νέο, συμπληρωματικό Μνημόνιο, από το 2019 με το «μάρμαρο» να πληρώνουν ένα εκατ. σημερινοί συνταξιούχοι. Εντύπωση προκαλεί ότι στο κείμενο που διέρρρευσε δεν υπάρχει αναφορά σε πλαφόν 18%, όπως είχε γίνει γνωστό από διαρροές την προηγούμενη εβδομάδα.
Το μνημόνιο δεν λέει τίποτα περισσότερο από το γεγονός ότι θα πρέπει να εξοικονομηθεί το 1% του ΑΕΠ από την περικοπή των συντάξεων. Ωστόσο, η ελληνική κυβέρνηση, από την πλευρά της, υποστηρίζει ότι θα υπάρξει πλαφόν στην περικοπή των κύριων και των επικουρικών συντάξεων ώστε η μείωση εισοδήματος να μην ξεπεράσει το 18%.
Η μέση περικοπή για ένα εκατ. συνταξιούχους που θα πληγούν από αυτό το «χτύπημα» αναμένεται να φθάσει τις 2.000 ευρώ τον χρόνο.
Πέραν των περικοπών στις συντάξεις που θα γίνουν από το 2019, όμως, η κυβέρνηση πρέπει το επόμενο διάστημα να ολοκληρώσει και τις υπόλοιπες δεσμεύσεις της για το Ασφαλιστικό, όπως ο επανυπολογισμός των κύριων και επικουρικών συντάξεων έως το Δεκέμβριο του 2017 και το νέο υπολογισμό στα εφάπαξ προκειμένου να υπάρχει αναλογιστική δικαιοσύνη.
Πέραν αυτού, μέχρι τον Δεκέμβριο του 2019 πρέπει να έχει καταργηθεί το ΕΚΑΣ για όλους τους δικαιούχους. Η περικοπή του γίνεται σταδιακά και οι στόχοι έχουν τεθεί ως εξής: Το 2017 η εξοικονόμηση πρέπει να φθάνει τα 570 εκατ. ευρώ, το 2018 τα 808 εκατ. ευρώ και το 2019 τα 853 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα τίθεται χρονοδιάγραμμα για την έκδοση των εκκρεμών συντάξεων. Το 10% όλων των αιτήσεων συνταξιοδότησης που υποβλήθηκαν μεταξύ 13 Μαΐου 2016 και Δεκεμβρίου 2016 πρέπει να υπολογιστεί εκ νέου ενώ ένα επιπλέον 20% θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2017.

Μαξίμου για περικοπές συντάξεων: «Αμιγώς γνωμοδοτική» η αρμοδιότητα του Ελεγκτικού Συνεδρίου
Ως «αμιγώς γνωμοδοτική» χαρακτηρίζουν πηγές του Μεγάρου Μαξίμου την αρμοδιότητα του Ελεγκτικού Συνεδρίου στα νομοσχέδια που αφορούν συνταξιοδοτικά ζητήματα του δημοσίου. Σε μια σαφή προσπάθεια να υποβαθμίσει τη γνωμοδότηση της Ολομέλειας του Δικαστηρίου, που αποτελεί βόμβα στα θεμέλια της συμφωνίας με τους δανειστές αφού χαρακτηρίζει αντίθετες με την Ευρωπαϊκή Συνθήκη για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου τις περικοπές των συντάξεων που προβλέπονται από το 2019, οι ίδιες κυβερνητικές πηγές υποστηρίζουν ότι «Oι ρυθμίσεις, για τις οποίες γνωμοδότησε το Ελεγκτικό Συνέδριο, αποτελούν μέρος μόνο του συνολικού νομοσχεδίου που θα κατατεθεί στη Βουλή».
Ταυτόχρονα, το Μαξίμου σημειώνει ότι το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή «θα συνοδεύεται από έκθεση αιτιολόγησης όλων των ρυθμίσεων, ενώ η γνωμοδότηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου θα ληφθεί υπόψη και, όπου κρίνεται αναγκαίο, θα υπάρξουν οι σχετικές τροποποιήσεις. Από την αιτιολογική έκθεση θα προκύπτει με σαφήνεια, όπως εξάλλου συστήνει και το Ελεγκτικό Συνέδριο, ο λόγος επιλογής όλων των ρυθμίσεων, μεταξύ των οποίων και των συνταξιοδοτικών».
Οι πηγές του Μαξίμου καταλήγουν με την υπενθύμιση για τα περίφημα αντίμετρα που θα περιληφθούν στο νομοσχέδιο, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι «το νομοσχέδιο θα περιλαμβάνει ένα σύνολο θετικών μέτρων κοινωνικής στήριξης, τα οποία θα ελαχιστοποιούν τις επιβαρύνσεις, οδηγώντας σε μηδενικό δημοσιονομικό αντίκτυπο».
Διαβάστε το «non paper» που δόθηκε στη δημοσιότητα από το πρωθυπουργικό γραφείο:
1. Η αρμοδιότητα του Ελεγκτικού Συνεδρίου, στα νομοσχέδια που αφορούν συνταξιοδοτικά ζητήματα του δημοσίου, είναι αμιγώς γνωμοδοτική. Oι ρυθμίσεις, για τις οποίες γνωμοδότησε το Ελεγκτικό Συνέδριο, αποτελούν μέρος μόνο του συνολικού νομοσχεδίου που θα κατατεθεί στη Βουλή.
2. Το νομοσχέδιο θα συνοδεύεται από έκθεση αιτιολόγησης όλων των ρυθμίσεων, ενώ η γνωμοδότηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου θα ληφθεί υπόψη και, όπου κρίνεται αναγκαίο, θα υπάρξουν οι σχετικές τροποποιήσεις. Από την αιτιολογική έκθεση θα προκύπτει με σαφήνεια, όπως εξάλλου συστήνει και το Ελεγκτικό Συνέδριο, ο λόγος επιλογής όλων των ρυθμίσεων, μεταξύ των οποίων και των συνταξιοδοτικών.
3. Τονίζουμε ότι το νομοσχέδιο θα περιλαμβάνει ένα σύνολο θετικών μέτρων κοινωνικής στήριξης, τα οποία θα ελαχιστοποιούν τις επιβαρύνσεις, οδηγώντας σε μηδενικό δημοσιονομικό αντίκτυπο.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου