Την βούληση της δημοτικής αρχής να εφαρμοστεί χωρίς περιστροφές ο νέος κανονισμός λειτουργίας της Νέας Αγοράς, εξέφρασε με δηλώσεις του προς της «δ» ο αρμόδιος αντιδήμαρχος κ. Γιώργος Κακούλης.
Μάλιστα, σε ερώτηση εάν προτίθεται να συνεχίσει την διαβούλευση ή να επαναφέρει το θέμα προς συζήτηση με τους καταστηματάρχες, που δραστηριοποιούνται μέσα στο μνημείο ενόψει της νέας τουριστικής σεζόν, εμφανίσθηκε κατηγορηματικός λέγοντας πως ‘δεν υπάρχει κανένας λόγος για κάτι τέτοιο’.
«Ήδη έχουν ξεκινήσει οι προετοιμασίες. Συνεργεία της Διεύθυνσης Μεσαιωνικής Πόλης και υπάλληλοι ενημερώνουν τους επαγγελματίας που δραστηριοποιούνται μέσα στην Νέα Αγορά, προκειμένου να συμμορφωθούν με τον νέο κανονισμό, κυρίως για τους κοινόχρηστους χώρους. Από τώρα και στο εξής, αυτή η διαδικασία με τις παραχωρήσεις κοινόχρηστων χώρων, θα γίνεται κατόπιν ελέγχου ώστε να διαπιστώνεται εάν εφαρμόζεται και τηρείται ο κανονισμός. Το θέμα ήρθε στο δημοτικό συμβούλιο, ψηφίστηκε ύστερα από διαβούλευση, έγιναν οι απαραίτητες αλλαγές, βελτιώσεις κ.λπ. και φυσικά πρέπει να εφαρμοστεί. Ειδάλλως δεν έχει νόημα να ψηφίζουμε προτάσεις χωρίς να εφαρμόζονται στην πράξη. Όσο για τους επαγγελματίες, οφείλουν να τον σεβαστούν όλοι ανεξαιρέτως. Οι συναντήσεις και οι επαφές ενόψει της κατάρτισης και ψήφισης του κανονισμού, έγιναν πέρσι. Δεν έχει πλέον κανένα νόημα να το συζητάμε ξανά….», τόνισε ο κ. Κακούλης.
 
Ο κανονισμός
 και οι στόχοι
Θυμίζουμε πως ο νέος κανονισμός λειτουργίας της Νέας Αγοράς που εκπονήθηκε από την Διεύθυνση Μεσαιωνικής Πόλης καταλαμβάνει 39 ολόκληρες σελίδες και εγκρίθηκε από το δημοτικό συμβούλιο Ρόδου, το 2016. 
Το project έχει γενικό τίτλο: «Συμμετέχω στην αναβάθμιση της Νέας Αγοράς» και περιλαμβάνει αναλυτικά στοιχεία για τους στόχους, όλα τα ιστορικά στοιχεία του μνημείου –το οποίο είναι προστατευόμενο-, τις κείμενες νομικές διατάξεις που το διέπουν, την ‘κωδικοποίηση χώρων’ (κοινόχρηστοι, ανακλήσεις αδειών, αυθαίρετες χρήσεις κ.ο.κ.) άδειες μουσικής, κανονισμός όψεων, καθαριότητα, συντήρηση, σκίαστρα, κυκλοφορία οχημάτων (εντός του μνημείου), εργασίες, άγρα πελατών, εμπορεύματα κ.λπ.
Στους στόχους του νέου κανονισμού αναφέρονται από την Διεύθυνση Μεσαιωνικής Πόλης, μεταξύ άλλων και τα εξής:
«Η προστασία και ανάδειξη ενός μνημείου, όπως η Νέα Αγορά της Ρόδου, αποτελεί πρόκληση όχι μόνο για το Δήμο Ρόδου και το Υπουργείο Πολιτισμού, αλλά και όλους όσους δραστηριοποιούνται μέσα στα όρια της. Άλλωστε είναι γεγονός ότι η σημερινή κατάσταση της Νέας Αγοράς δεν περιποιεί τιμή ούτε για το Δήμο Ρόδου ως ιδιοκτήτη, ούτε για το Υπουργείο Πολιτισμού ως φορέα ελέγχου αλλά ούτε και για τους μισθωτές ως καθημερινούς διαχειριστές του χώρου, οι οποίοι επωμίζονται και τον σημαντικό οικονομικό αντίκτυπο της κατάστασης που επικρατεί.
Οι περισσότερες επιχειρήσεις βρίσκονται σε μια διαδικασία σύγκρουσης αλλά και εξάρτησης από την εκάστοτε δημοτική αρχή, άλλες ζητώντας το αυτονόητο και άλλες προσπαθώντας να εκβιάσουν την “διατήρηση” των προνομίων τους, δημιουργώντας συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού.
Αν στα παραπάνω προστεθούν οι υπεράριθμες κακόγουστες επιγραφές, η γειτνίαση εμπορικών καταστημάτων με επιχειρήσεις εστίασης, η άγρα πελατών, και η υπερβολική κατάληψη κοινόχρηστων χώρων, γίνεται κατανοητό ότι βρισκόμαστε σε ένα φαύλο κύκλο αυτοκαταστροφής και μιζέριας, που οδηγεί αναπόφευκτα στην απαξίωση και τη χρεοκοπία. Για το λόγο αυτό η επιβολή κανόνων προς το κοινό συμφέρον γίνεται ολοένα και πιο επιτακτική.
Εν μέσω δύσκολων οικονομικών συγκυριών, η ανάγκη έμφασης στην ποιότητα και την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Ροδιακής Αγοράς, σε σχέση με άλλους αντίστοιχους προορισμούς, αποτελεί μονόδρομο. Η κοσμοπολίτικη Ρόδος της δεκαετίας του 1960 πέτυχε την αναγνώριση σε παγκόσμιο επίπεδο, συνδυάζοντας το ήλιο και τη θάλασσα με τη μοναδική σε ποικιλία και ποιότητα αρχιτεκτονική κληρονομιά, τις κατάλληλες υποδομές και την έμφαση στην τοπική παράδοση.
Η υποβάθμιση ενός και μόνο από αυτά χαρακτηριστικά μπορεί να αποβεί καθοριστική σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον. Θεωρούμε ότι η κατάρτιση και η εφαρμογή του νέου κανονισμού για την αναβάθμιση της Νέας Αγοράς θα επιτύχει:
– Ενδυνάμωση της επισκεψιμότητας αλλά και της παραμονής του τουρίστα στο χώρο της,
– Αύξηση των ντόπιων επισκεπτών και πελατών, είτε για εμπόριο είτε για αναψυχή, με αποτέλεσμα την καλύτερη λειτουργία των καταστημάτων καθόλη τη διάρκεια του χρόνου.
– Αύξηση των εσόδων των επιχειρηματιών και τόνωση της τοπικής παραγωγής και των παραδοσιακών επαγγελμάτων.
– Βελτίωση των σχέσεων των μισθωτών μεταξύ τους με αποτέλεσμα την παροχή ποιοτικά καλύτερων υπηρεσιών προς τους επισκέπτες.
– Την ανάδειξη του μνημείου κατά τα διεθνώς αναγνωρισμένα πρότυπα και την πολλαπλή προβολή του από το Δήμο και τους ιδιώτες.
– Την αποκατάσταση του ρόλου του κτιριακού συγκροτήματος της Νέας Αγοράς ως σημείο αναφοράς.
Επίσης, με την κατασκευή της πολυτελούς μαρίνας στο Μαντράκι, η Νέα Αγορά μπορεί πλέον να απευθύνεται και σε υψηλότερου επιπέδου αγοραστικό κοινό, έχοντας πλέον ως άμεσους ανταγωνιστές τα υπόλοιπα μεσογειακά λιμάνια και μόνο.
Προκειμένου οι προσπάθεια να ευοδωθεί, θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η καθολική συμμόρφωση στους περιορισμούς που τίθενται από τις αρμόδιες Υπηρεσίες αναδεικνύει την πόλη ως μνημείο και αποβαίνει προς όφελος των επιχειρήσεων. Βεβαίως η προσπάθεια δεν σταματά εδώ. Η ανάγκη για συνολική συντήρηση και αποκατάσταση των εγκαταστάσεων της Νέας Αγοράς είναι συνεχής και επιτακτική. Εργαζόμαστε ώστε σύντομα να δώσουμε συνολική λύση στο πρόβλημα.
Τα κτίσματα εσωτερικά του συγκροτήματος, με τη μορφή που έχουν σήμερα, υποβαθμίζουν σημαντικά το μνημείο και τον υπαίθριο χώρο του. Προκειμένου το μνημείο να αποκατασταθεί θεωρούμε επιβεβλημένη την έστω και σταδιακή κατεδάφιση τους. Η απελευθέρωση από κτίσματα και ο επανασχεδιασμός του εσωτερικού περιβόλου, υπό το πρίσμα του συνδυασμού της εμπορίας και της αναψυχής με τον πολιτισμό και την παράδοση, είναι μονόδρομος αν θέλουμε να επανακτήσει η Νέα Αγορά την αίγλη που της αναλογεί. Ένας αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ιδεών θα μπορούσε να συμβάλει προς την κατεύθυνση αυτή.
Τέλος, θεωρούμε αυτονόητη τη δημιουργική συνεργασία με τους επιχειρηματίες και μισθωτές της Νέας Αγοράς, με μοναδικό κριτήριο το ενδιαφέρον για την εμφάνιση της, ώστε να επιτύχουμε αυτό που και οι ίδιοι επιθυμούν, την αναβάθμιση της. Προϋπόθεση για την ομαλή λειτουργία της καθόλη τη διάρκεια του χρόνου και του εικοσιτετραώρου είναι ο σεβασμός των άλλων επιχειρήσεων από τους ίδιους τους μισθωτές, τόσο στην ένταση της μουσικής όσο και σε όλες τις υπόλοιπες οχλήσεις, την καθαριότητα, την άγρα πελατών, το σεβασμό του κοινόχρηστου χώρου κλπ. Στόχος και ζητούμενο είναι το αυτονόητο, δηλαδή η δημιουργία σχέσεων καλής γειτονίας σε συνδυασμό με το κοινό κέρδος και όχι η επιβολή ποινών και κυρώσεων».

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ